Monocoupe 90A

Komt helemaal goed Jeroen,jij ervaart hetzelfde als ik.Minder tijd om te trainen enzo,en ook wat meer schaal gaan vliegen.Ik zal blij zijn als de verhuis achter de rug is,hobbykamer ingericht is dat ik ook terug kan verder bouwen,al zal dat wel maart worden misschien.

Gert
 
Als eerst natuurlijk, aan iedereen de beste wensen voor 2012!!!

@Gert, je slaat de spijker precies op zijn kop ;)

Afgelopen dagen weer het e.e.a. kunnen doen.

Het achterste spant met de aansturing van het rudder.
IMG_2691.jpg


IMG_2693.jpg


Nadat ik de de achterkant en het eerste spant had vast gelijmd bleek dat de romp een heel klein beetje getordeerd was. Dus heb ik hem even in de douche nat gemaakt en in de tegenrichting opgespannen. Hij is nu weer kaarsrecht.
IMG_2702.jpg


IMG_2704.jpg


De vorderingen tot dusver.
IMG_2705.jpg


IMG_2706.jpg


IMG_2710.jpg


En voor mij begon het jaar helemaal super. Ik mocht vandaag deze scooter in ontvangst nemen welke ik gewonnen heb bij de Albert Hein.
Scooter1.jpg
 
Wie kan mij helpen met het volgende?

Ik ben nu de voorste spanten van de romp aan het aanpassen zodat ze beter overeen komen met de foto's. Ik zie alleen dat het dashboard lager zit dan de beplating rondom de neus. (de beplating achter de motorkap)

IMG_2731.jpg




Als ik dan kijk vanuit het interieur dan zie ik volgens mij een rand wat de beplating zou moeten zijn. Ook zie ik de twee struts samen komen op het dashboard.

IMG_2736.jpg




Zijn de foto's nu gezichtsbedrog of maakt het dashboard een kroming naar boven om zo aan te sluiten op de beplating aan de buitenkant.

Ik heb op de tekening even een lijn gezet die volgens mij gelijk is aan de foto van het zij aanzicht (eerste foto)

IMG_2727.jpg



Ik hoop dat het duidelijk genoeg is omschreven.
 
Hoi Jeroen, gaat lekker zie ik. Ik denk dat je gelijk hebt dat er een kromming (of knik) zit in de bovenzijde van het dashboard dat kun je net zien op de eerste foto ter hoogte van de beplatingsnaad van de romp.
Ik denk dat als het dashboard schuin was gemaakt (zonder knik) dat er meer kans op verblinding van de piloot is bij een hoogstaande zon, ondanks het mat zwarte dashboard.
Wordt wel wat lastiger om te maken ivm de ronding met een knik erin.
Er zijn zeker weinig foto's van dit toestel.

grtz michiel
 
Ik heb echt uren zitten zoeken naar betere foto's, maar niet gevonden. Ik denk dat ik een keer een "Google voor dummy's" moet gaan lezen;)

Bedankt Eric voor je foto's en info! Het wordt me nu wel een stuk duidelijker. Zoals ik het kan beoordelen zal het dashboard hetzelfde lopen zoals bij de eerste twee foto's.

@Michiel,
Hij gaat zeker lekker, het achterste deel van de romp heb ik nu zo ver klaar dat ik hem aan de kant kan leggen. Deze kan namelijk pas verder afgewerkt worden wanneer het voorste en achterste deel van de romp hun huwelijk hebben:)

Het zal inderdaad niet meevallen om het dashbord te maken. Ik wil het op de volgende manier gaan proberen:
1 Op F3 het instrumentenpaneel aftekenen/ eraf zagen. Vervolgens weer terug lijmen en spalken met wat balsa latjes.
2 Vervolgens de romp in elkaar zetten en beplanken zoals in de omschrijving. Ik hoef dan dus geen kromming te maken in het dashbord.
3 Het raam op maat maken en aftekenen op de romp.
4 Vervolgens kan ik dan de beplanking doorsnijden en verwijderen alsmede het overbodige deel van F3 wat ik eerder had losgezaagd.
5 Het gat wat nu ontstaat kan ik dan vervolgens opvullen met de juiste vorm.

We zullen zien of het wat wordt....

En nog wat foto's van de voorkant. Het eerste spant is al aangepast naar een kleinere diameter. Het potlood streepje op F3 wordt de bovenkant van het instumenten paneel.
IMG_2756.jpg


IMG_2759.jpg


IMG_2761.jpg
 
Hallo Gert, nee helaas heb ik geen tijd meer gehad om aan de monocoupe te werken. Heb afgelopen zomer een garage gebouwd waar ik momenteel een nieuwe werkplaats in aan het maken ben. Ik zal in de komende winter weer verder kunnen bouwen.
 
Back
Top