monsum grauper slingerd door de lucht

Hallo ik heb een graupner monsum deze begint met een bepaalde snelheid met de staart te wiebelen alles zit goed vast al van alles geprobeerd wie weet wat dit kan veroorzaken

Laatst bewerkt door een moderator:
Met welke snelheid bedoel je dat, tijdens het taxie rijden, tijdens de start, tijdens het landen of is het in volle vlucht ?

Als het gaat wiebelen , dan het volgende checken : aansturing servo , omdat daar ook het neuswiel aan vast zit, tenzij het staartwiel toestel is.

stuurstangetje(s) nog eens goed vast zetten, en tevens alle bevestigings punten van het staart vlak nalopen.

Iets anders kan ik mij momenteel niet bedenken..

Vanaf ongeveer half gas tot vol gas slaat hij met zijn staart van links naar rechts alles zit vast servo al gewisseld maar niks helpt

Laatst bewerkt:
Dus tijdens de vlucht, en niet tijdens het starten?

Heb je al naar het staartvlak gekeken of die nog op zijn plek zit. Anders zou ik denken dat de bevestiging niet meer goed is. Misschien nieuwe scharniertjes plaatsen ?

Dan zou ik het staartvlak en ook de hoogte roeren maar eerst eens nalopen of ze nog goed vast zitten. Tevens ook de kwiklinks eens nalopen op speling.

Nieuwe scharniertjes enz kan wel eens helpen.

Oke Theo, dit heb ik allemaal al gedaan alles zit goed vast en is zonder speling en toch begint hij met een bepaalde snelheid te slingeren in de lucht

Misschien kan het model domweg niet sneller en gaat raar doen?
Zit er een te grote motor op?

En met welke windsnelheid is dat, is dat met windkracht 2,3,4 ?

Uit welke hoek waait de wind dan als je vliegt? Ik vind het namelijk een vreemd iets, ik ken het probleem van aileron flutter wel, maar van het staartvlak niet echt. Als ik het zo lees, vermoed ik dus dat de constructie van het staartvlak ergens een breuk in het hout heeft.

Het hoeft geen grote breuk te zijn, maar wat klein is, kan ook groter worden.

Een te zware of overpowered motor kan ook het probleem zijn, weet niet wat er op zit ?

Misschien als je die info even geeft, dat er dan meer naar voren komt ?

Ook al aan gedacht om de servo die het staartvlak aanstuurt na te kijken, wat zit daar in?

Als het een te zwakke servo is, krijg je dat probleem ook namelijk. Een servo die dat staartvlak aanstuurt moet minstens 3 kg kunnen trekken, kom je daar onder, dan door de druk kan het inderdaad gaan wiebelen

Hallo Bertus waar het begint is een snelheid dat hij net goed boven blijft mijn vraag is dan ook als een groter prop er op zet heb ik meer trekkracht met minder snelheid nodig klopt dat .

Heb je een electro motor of brandstof motor op zitten ?

Plaats eens een paar foto's van de huidige situatie, misschien een filmpje zou ook wel eens veel laten zien

Hallo theo heb op facebook gekeken allen alvast bedankt voor de reacties, het is een monsum van graupener 159 span mijn zender futaba 14 sg ontvanger futaba 7008 sb servos alle hitec 65 carbo regelaar roxxy 60 amp motor roxxy 4250 prop 11x7 en vlieg met 5s fotos weet ik niet hoe ik deze moet plaatsen maar geen speling of los zittende delen alles staat recht

Oke, duidelijk. Dan zal je ook de reacties gelezen hebben dat sommige toestellen dat hebben.

Wellicht eens handig om je op die facebook groep aan te melden, dan krijg je sneller antwoord.

Hoop dat je wat hebt aan de gegeven informatie.

Back