Monteren Günther propje... hoe?

Rob

Forum veteraan
Wat zijn de beste ervaringen om een Günther propje op een sp280/300 (Holiday) te monteren. Ik kan de desbetreffende draad helaas niet vinden... :cry:

Hey Rob,

Volgens mij is de beste en simpelste manier een drupje CA op de as van de motor en dan het gunthertje erop schuiven.
(pas op dat de CA niet de motor en lagers inloopt)

Er zijn ook wel meer manieren, maar daar heb ik nog geen ervaring mee :lol:

Stukje krimpkous over het SP280 of SP300 asje, iets langer dan het asje zelf, dan krimpen afsnijden gelijk met de bovenkant van de as, voor de zekerheid een druppeltje CA lijm (echt héél weinig asje zit zo vastgeplakt in het lagertje) op de bovenkant van het asje... resultaat asje is nu ca ø 2.3 mm de klem passing is perfect...

Andere mogelijkheid op het eind van het asje een "klodderje" 5 minuten epoxy zodat er een soort bobbeltje ontstaat, Günthertje blijft dan ook perfect zitten....

Stukje zwart plastic dat buiten de propnaaf uitsteekt eventueel wegsnijden..komt de klempassing ook te goede....

@Dirk: Het propje klemt heel goed op de as dus krimpkous hoeft niet.

Ik kan me iets herinneren over een gaatje prikken waardoor overtollige CA weg kan lopen... maar waar? En hoe voorkom je goed dat er geen CA in het lagertje loopt, propje met punt naar beneden houden? Of kun je nog iets insmeren?

ik gebruik meestal gewoon een echt propadaptertje, dan zit ie tenminste na een landing nog vast :D
voor die tijd met epoxy ook goede resultaten gehad.
ca lijm, niet zon goede ervaringen mee

Rob zei:
@Dirk: Het propje klemt heel goed op de as dus krimpkous hoeft niet.

Ik kan me iets herinneren over een gaatje prikken waardoor overtollige CA weg kan lopen... maar waar? En hoe voorkom je goed dat er geen CA in het lagertje loopt, propje met punt naar beneden houden? Of kun je nog iets insmeren?

Waar? doorprikken tot er een gaatje zit aan de voorkant.

Punt naar beneden houden...

Al genoeg lijm op je vingers? :P

speed 400menemertje

Je kan ook een speed 400 meenemertje gebruiken met 2 inbus schroefjes aan beide kanten.
Ik vlieg hier zelf ook mee en het gaat best goed je moet alleen wel ff het propje een beetje uitboren zodat het op het asje van het meenemertje past.

www.pylonrace.cjb.net
Groeten Martijn

Re: speed 400menemertje

M.l.v.Doesburg zei:
Je kan ook een speed 400 meenemertje gebruiken met 2 inbus schroefjes aan beide kanten.

D'as niet handig. Een speed 400 heeft een dikkere as (2,3mm) en dus is de meenemer te ruim. Beter is het om dan een meenemer voor een speed 280 / 300 te gebruiken. (2mm as)

ik doe de sec. lijm niet op het asje maar in mn dat gaatje van
het propje en het gaat nooit meer los. gister bij een slordige landing met mn holiday schoot die er niet af maar brak die.
grtz,
Bas

En hoe krijg je dan zo'n afgebroken propje er weer af? Gewoon sjorren of kan dat netter?

nou die kun je er gewoon nog afhalen alleen gaat dat wat zwaarder maar het gaat goed....
grtzzz,
Bas

Ik doe ook gewoon wat lijm in het gaatje. Gaat heel goed, maar toch komt hij er zo af en toe nog af, maar dan lijn je hem er zo weer op. Meestal (altijd) komt hij er dan af, zodra je wil gaan starten. Ik heb zo nog nooit lijn in mijn motor laten lopen.

Niek zei:
Komt nog wel!

Je geeft de mensen ook "goede" moed. 8) Sinds ik die truuk met de speld (dun boortje) gebruik is het mij ook niet meer gebeurt :lol:

of,...

je neemt een meenemertje van
Graupner best.nr. 6053.20 (2mm)
die zijn in bijna alle diameters
verkrijgbaar.

Luftschraubenkupplung für Welle Borung 2,0mm
is wel een paar grammetjes
maar als dat niets uit maakt

:wink:

Back