Hallo Rene,
Ik kan je mijn ervaring geven?
Het maakt niet uit waar de veerdruk zich bevindt ( voorkant van as, midden van as, achterkant as). Zolang de druk ergens vanuit "tussen de lagers" komt, zal deze dus de lagers naar buiten willen drukken, en moet je de lagers zoals je die nu gemonteerd hebt, blijven plaatsen.
Voorheen heb ik de "drukveer"
(veerplaatjes/schotelveertjes) direct achter het voorlager geplaatst . Voordeel is, dat het materiaal aldaar kwa temperatuur redelijk constant blijft, dus ook de lagerpassing blijft praktisch hetzelfde. Het moet natuurlijk wel iets kunnen schuiven, zoals nu bij een "achterveer"
Het achterlager staat hier dan "vast".
Voordeel hiervan is, dat de as (dus compressorwiel) nooit tegen het deksel kan lopen, doordat de as naar voren kan schuiven. (wordt immers tegengehouden door het achterlager).
Zoals gezegd in eerder bericht ,kan relatief eenvoudig een dergelijk 'volkogellager" uitelkaar gedrukt worden.
Nadeel is, dat de hele as naar achteren kan gaan schuiven, tegen de veerdruk in, bij optoeren ( dit is zichtbaar), waardoor vermogensverlies optreedt.
( groter afstand compressor en deksel) Om dit te voorkomen heb je redelijk (2 a 3kg of meer) voorspanning nodig.
Persoonlijk vind ik dit veel. Voor mij is 1 kg reeds voldoende. Alles wat meer is geeft slijtage en aanloop weerstand zeker als het vriest ( vlieg ik ook) ( en daarbij hogere startmotor-stroom)
Opzich heb ik met veerdruk/voorspanning aan voorkant nooit problemen gehad, ook niet bij harde landingen of einde baan stoppers.
De veerdruk aan achterkant, zoals je nu hebt,
werkt ook goed, echter daar ik maar een voordruk van ong. 1kg gebruik. plaats ik altijd aan voorkant een lagertje met ring (dus geen volkogel).Dit type lager voorkomt dat de as kan gaan schuiven.
Immers het voorlager is in de KJ konstructie niet schuifbaar, een deel van het lager zit in diffuser en een deel in de as tunnel "geklemd".
Een "ring kogellager" fixeert dus de as in lengte richting.
Je kunt ook i.p.v. een veer met bus, ook gewoon veerringetje (schotelveertjes) plaatsen.
Is eenvoudiger, tunnel blijft voor een groter deel dunner en is net zo doeltreffend, zolang het lager maar goed gericht wordt door de glijtolerantie van de tunnel ( De bus heeft ook als functie het lager te "richten".
Volgens mij heeft Gerald dit ook alszodanig uitgevoerd.
Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit.
Zolang de lagers zeer secuur ten opzicht van elkaar staan ( Als het ware een in 1 keer uitgedraaide tunnel, zoal bij Wren) dan is het goed.
Het enigste waar je op moet letten ( ik heb hier de nodige andere zelfbouwers mee de mist in zien gaan), is dat de as naar voren kan komen, bij niet voldoende voordruk en gebruik met vollager aan de voorkant. ( en dan maar weer sparen voor een nieuwe compressor ).
Mogelijk kan hiertoe de expertise van een mede zelfbouwer, verder ervaringen geven/delen?
( Ik zou ook het liefst volkogellager voor gaan gebruiken, maar om bovenstaande redenen doe ik dit nog steeds niet).
Zoals gezegd, ook in deze configuratie nog nooit een probleem gehad, maar het kan altijd beter/eenvoudiger.
groet,
Jacques
Succes morgen met de test. ben echt benieuwd...