MOOgallo (ook bouwverslag)

De moogallo stuurt met een servo die verbonden is aan het houten balkje dat verbonden is met de 3 andere. Zo zal het gewicht van de ene naar de andere kant getrokken worden. Het is overigens niet voor indoor :) , maar voor dagen met zeer zwakke wind 8)

Grtz

wat niet indoor kan is een uitdaging
ik heb ook een vliegende vleugel van 1.20m binnen gevlogen:P

Nou, dan wil ik weten waar jij je carbon koopt.

Voor dit model is zo'n beetje 1,5 meter Ø3 nodig. Toch zo'n € 8,- bij de Q.

Nou zeg je misschien, da's niet veel. Maar 1,5m Ø4 vuren kost € 0,75.

8 eurie voor 1.5 meter...das duur. Ik haal het voor 4.75 bij een zeilmaker die tevens vliegers verkoopt in Breda.

Ik heb een vraag over mijn regelaar, de KONTRONIK SUN 1000
Mijn motor kan namelijk niet vol-gas draaien :?
Wanneer de gas-stick iets hoger komt dan het midden slaagt de motor gewoon af :(

Weet iemand hoe dit komt? Want ik krijg er kop noch staart aan...

Alvast bedankt voor reacties! Grtz

Welke motor precies, welke prop, welke accu, welke zender en hoe staat de gastrim van die zender en is er eventueel iets met het gas gemixt, dus met andere woorden staat de mode van de zender wel goed.

motor: speed 300 (6V)
prop: gunther opdrukprop
accu: 7x 800mAh NiMH
zender: futaba skysport (T4YF)

Volgens mij kan het niet aan de zender liggen.
Ik was wel al gewaarschuwd (door u denk'k) dat de motor snel zou verbranden, kan het daar aan liggen... Dat mijn regelaar de motor beschermd, en hem automatisch afschakelt? Ik hoop natuurlijk dat het niet aan de elektronica ligt...

idd, meet de stroom maar eens, ik denk dat je al snel boven de limiet van de regelaar zit. Die speed 300 6 volt zal in die setup al snel rond de 12 ampere trekken en zeer heet worden. In deze gevallen is meten weten.

Vervang die motor liever direct voordat de regelaar er ook nog aan gaat. Beter is de speed 300 7,2 volt met de guntherprop. Het verbruik is dan iets van rond de 4,5 ampere waardoor je vliegtijd veel langer wordt en alle componenten veel langer meegaan.

Denk eraan, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Het lag inderdaad aan de motor. Vandaag de Speed 300 (7,2V) gaan kopen, en meteen geïnstalleerd. Hij kan nu vol-gas gaan, en is volledig klaar om te vliegen. Wss morgen de eerste vlucht... als de mist niet te laag hangt natuurlijk. Al denk ik niet dat hij zo hoog zal gaan. Hier is nog een (low-res :( ) foto:

moogallo5001.jpg

Grtz

Ziet er fun uit ! :P hoe is er eigenlijk up en down te regelen met dit model ?
Meer en minder gas?

Groe10 Riechert

Ik heb er gisteravond, en net nog even 1 gebouwd :lol:
Niet precies hoe het moet..beetje zelf uit gevogeld :)
Denk morgen of overmorgen eerste vlucht :)

Groe10 Riechert :wink:

Daarnet voor de eerste keer 'gevlogen'. De weercondities waren super! Geen wind... maar toch... Ik heb pech gehad :cry:

moogallo6001.jpg

Aan het zeil is er niets, maar de 'romp' is gebroken... Gelukkig is er niets stuk van de elektronica! De moogallo is zelfs niet hoger dan 2 meter geraakt. Ik heb wel enkele keren kunnen proberen, maar hij faalde elke keer. Volgens mij lag het zwaartepunt te ver naar achter, want hij stall-de 2maal, en kwam dan altijd met een smak de grond op. Telkens ik opnieuw probeerde schoof ik de akku iets naar voor, tot ik niet meer verder kon (zie bouwplan, tussen de 2 delen van het landingsgestel). Het vreemde is, dat het zwaartepunt volgens Ron's aantekening wel goed lag...

Ron: "Holding the plane on the dowel, the front of the keel should be tilted up, a little above horizontal. You will adjust the flying angle by moving the battery forwards or backwards (move the battery back if it doesn't climb - forward if it stalls). The true test comes with the glide - only the correct balance will give you a smooth glide - move the battery to get that"

Na de examens zou ik het wel opnieuw willen proberen, maar dan zou ik wel moeten weten wat ik precies fout deed... Heeft iemand een idee?

@riechert: laat ook weten hoe jouw eerste vlucht gaat plz, hopelijk beter als die van mij :)

Grtz

om de ervaring van riechert met de rest te delen...

pb naar Riechert:
Hallo,
Heb je nu al gevlogen met jouw moogallo?
Laat iets weten aub, want ik ben benieuwd of die van jouw wel goed vliegt..
Grtz

Reply pb van Riechert:
Hoi,
Sorry ben ik helemaal vergeten te posten.
Maar eerst had ik niet echt een goede plek om van de grond af te komen.
Dus maar gewoon gegooid, hij ging recht te grond in
Toen had ik ook gelijk aardig veel schade, en was toen bezig met het bouwen van een shocky dus heb de electronica eruit gehaald en ding op de stapel gegooid, mischien als het zwaartepunt goed had gelegen dat hij het wel deed.
maarjah....
Groeten Riechert

nog mensen met gelijkaardige ervarigen met de moogallo?

Tsssssk

Ik heb nog wel een reactie gehad van Ron.

"I weighed my MOOgallo, with its new carbon fiber LG, minus the sail=4.5 ounces".

Voor de trage rekenaars onder ons: 127.5 gram (zonder zeil)

Back