De tijden zijn veranderd. De tijd dat RC-1 bakken 1m60 waren, 10cc hadden, en brandende sporen door de lucht trokken, zijn al een tijdje voorbij.
Gelukkig wel. Na de tijd van Kwik Fly en Taurus kwam er een hele tijd niets (nou ja, projectielen met glas/epoxy rompen en gillende 10cc's met pijp) maar nu vliegen ze ook wel weer leuk. Blijf moeite houden met de naar verhouding veel te grote rompen.
Ik denk dat de kruissnelheid bij F3A zo rond de 75km/h zal liggen maximaal.. en dat zou al hard zijn. Het varieert een beetje per piloot en vliegstijl. Als ik het bv. uitreken voor mijn huidige toestel, ik vlieg halfgas, dus zeg 3500 toeren, met een 18*12 prop. Bij een enorme efficientie kom je dan op rond de 60 km/h uit. In werkelijkheid zal dat lager liggen.
Goh, zo op het oog gaat F3A een stuk sneller.
Ik heb natuurlijk 0 verstand van lijnbesturing, maar op 'gut feeling' zou ik zeggen dat jullie een beetje achterlopen op dat vlak.. als je bv. naar het toestelontwerp kijkt, is er in de F3A in de afgelopen 10 jaar een behoorlijke verandering opgetreden, een kist van 10 jaar geleden lijkt in niets meer op een kist van nu, ja ok, er zitten vleugels aan, maar daar houdt het ook mee op. Bij lijnbesturing lijkt de tijd op dat vlak een beetje stilgestaan te hebben..
Da's een interessante beschouwing.
Ik zie dat anders. De F2B modellen van zeg maar 40 jaar geleden waren hun tijd ver vooruit, daar zat het probleem niet in. Ze konden veel meer dan waartoe de piloten in staat waren. Met name de motoren waren de beperkende factor. Modellen waar nu een 13,5 cc met een 15 x 6 prop zit werden destijds aangedreven met een 7,5 cc met een 12 x 6. Een deel van de figuren werd noodgedwongen nagenoeg volgas gevlogen en zelfs dat was niet voldoende om snelheidsverlies te voorkomen. Inmiddels zijn de vleugelprofielen dikker geworden waardoor het vlieggedrag tijdens de stuurbewegingen nog beter is. De resulterende grotere weerstand kan nu
wel worden opgevangen met meer trekkracht. Het hele 'binnenwerk' van een modern F2B model lijkt alleen qua functie nog op wat er ooit was.
Met de komst van de electrische aandrijving komt voor het eerst een nagenoeg ideale krachtbron ter beschikking, een die de vliegsnelheid in de figuren constanter houdt dan wat eerder mogelijk was..
Ofschoon F2B en F3A in de hele modelvliegsport elkaars nauwste verwanten zijn, zit er een groot verschil in opvatting over wat onder 'vooruitgang' wordt verstaan.
Het F2B programma is al vele decennia ongewijzigd en daar is een reden voor. Het is redelijk vlot zodanig te beheersen dat het herkenbaar wordt, maar tegelijkertijd blijft het vrijwel onmogelijk om het perfect te doen. Dat maakt dat de uitdaging nooit ophoudt. Tijdloos dus....
De meeste van mijn medepiloten vinden dat ook en zien dus niets in het veranderen van de figuren en/of hun volgorde. De vooruitgang zit in het steeds beter benaderen van de perfectie. Voor mij duurt dat inmiddels 39 jaar en het eind is niet in zicht. Als ik iedere paar jaar een nieuw programma zou moeten leren, was de lol er voor mij snel af. Kon ik net zo goed alleen RC gaan vliegen.....
Ik zag in Belgie 'Sal' indoor lijnbesturen met een shocky die ook voor RC-vlucht gebruikt kon worden, en hij vloog er mooi, maar veel te snel mee. Dat had met de halve snelheid ook gekund.
Uhh...nee. Wel als de motor zou reageren op het optredende snelheidsverlies ( iets wat outdoor eigenlijk vrij aardig lukt). Nu is het nog noodzakelijk om zo snel te vertrekken teneinde op het hoogste punt nog lijntrek en dus besturing over te houden. Wat je hebt gezien is de eerste stap in een ontwikkelingstraject. Eerst de kist vliegend krijgen, dan de aandrijving perfectioneren. Gaat gebeuren.
Tenzij ik als RC piloot iets niet snap van lijnbesturing, ik zou mij nog kunnen indenken dat die snelheid nodig is om de lijnen effectief te houden?
Niet te bescheiden. 10 punten....