Mooie F2B video

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
[URL="
2009 in Hradec[/URL]

Mooi is het om het verschil te horen tussen 2/4takt (laag toeren) :rolleyes:, Constant speed (hoog toeren, met pijp) :nooo: en electro :yes:
Ook is het verschil in vliegkunst ook goed te zien.
Vooral het 'wegdweilen' in een figuur, omdat het motorvermogen op de verkeerde plaats of helemaal niet inkomt of weer terugregelt.

Dit wordt voor mij een seizoen met heel weinig (als het tegenzit misschien wel geen) wedstrijden, maar ik maak van de nood een deugd en ga me nog eens extra verdiepen in de juiste uitvoering van de figuren.
In ieder geval 1x jureren en coachen, zo vaak als nodig, voor wie dat wil. Maar ik kom terug, be assured! :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig filmpje.. toch zal het nooit mijn tak van sport worden.

waarom gaat het allemaal zo allejezus hard? Ok, ik begrijp dat je een snelheid moet kiezen waarbij verticaal ook gaat, maar moet het zo hard? (hard als in:snel)

5,4 sec. over een ronde is langzaam. Je hebt alle tijd van de wereld om je figuren te sturen.
Er zijn wel mensen geweest die het met 4,8 -4,9 probeerden. En ook dat lukte, maar dat is nooit mijn ding geweest. Dat was inderdaad te...
Ik had het liefst 5,5 - 5,6 maar alleen als het nagenoeg niet waaide...
Overigens is snelheid niet nodig om verticaal te gaan, wel compensatie van het snelheidsverlies. En niet te vergeten, remmen als je naar beneden komt. En wel op het goede moment en automatisch.

Overigens is het het omgekeerde, wat me aan F3A niet bevalt.
Die ernoooorme figuren, en kisten die zo ontzettend ver weg vliegen.....;)

leuk om te zien....maar vraag me af als die mensen levensmoe zijn die zo dicht erop zitten langs de kant:mrgreen:

waarom gaat het allemaal zo allejezus hard? (hard als in:snel)

Misschien lijkt het hard omdat het vlak boven de grond gebeurt en je er vrij dicht op staat, maar in km/uur is het vrij langzaam. Een volwassen stunter vliegt aan 21 meter lijn, dus de straal is, mét de arm van de piloot en de lengte van de binnenste vleugelhelft ongeveer 23 meter. De omtrek is dus ongeveer 145 meter. Laten we er van uitgaan dat een gemiddelde stunter 5,2 seconden op een rondje vliegt, dus dan heb je het over ongeveer 28 meter per seconde, ofwel 100 km/uur voor een model met een gewicht van 1,5-2 kilo, een spanwijdte van 1.60-1.70 en een 10cc motor. Ik heb geen idee wat een RC-1 stunter vliegt, maar ik vermoed dat die aanmerkelijk sneller gaat.

Bij LB stunt wordt geprobeerd om het niet sneller dan nodig te laten gaan, maar in de praktijk zijn er weinig mensen die lekker stunten met rondetijden van boven de 5,5 seconde.

leuk om te zien....maar vraag me af als die mensen levensmoe zijn die zo dicht erop zitten langs de kant:mrgreen:

Levensmoe, waarom? De lijnen worden vastgehouden door de piloot die in het midden staat. Die komt echt niet van zijn plek als er niet iets heel vreemds gebeurt, dus het model blijft keurig in dezelfde cirkel vliegen. Je moet natuurlijk een paar meter afstand houden, maar meer is in principe niet nodig.

Er kán een keer een lijn breken, maar niet alleen gebeurt dat zelden, maar bovendien zal de stunter dan, afhankelijk van wélke lijn breekt óf meteen haaks naar beneden of omhoog vliegen en vrijwel zeker crashen, maar hij blijft binnen de cirkel. Het is voorstelbaar dat de tweede lijn dan door de extra kracht ook breekt (eigenlijk alleen als hij niet sterk genoeg was), of de piloot kan vallen of onwel worden, maar dat kan natuurlijk ook met alle andere takken van bestuurd modelvliegen.

Als een RC vlieger onwel wordt of valt heeft hij zijn model ook niet meer onder controle en kan het model overal neerstorten, ook op mensen die zich, anders dan de toeschouwers bij een LB-wedstrijd, niet bewust zijn van het gevaar. Verder heb ik ook wel mensen enkele meters van de wieken van een brandstofhelicopter zien staan die bestuurd werd door iemand die het aan het leren was en moeite had het model op zijn plek en onder controle te houden. Met de wieken op keelhoogte vind ik dát pas levensmoe!

Ik heb geen idee wat een RC-1 stunter vliegt, maar ik vermoed dat die aanmerkelijk sneller gaat.

De tijden zijn veranderd. De tijd dat RC-1 bakken 1m60 waren, 10cc hadden, en brandende sporen door de lucht trokken, zijn al een tijdje voorbij.

Ik denk dat de kruissnelheid bij F3A zo rond de 75km/h zal liggen maximaal.. en dat zou al hard zijn. Het varieert een beetje per piloot en vliegstijl. Als ik het bv. uitreken voor mijn huidige toestel, ik vlieg halfgas, dus zeg 3500 toeren, met een 18*12 prop. Bij een enorme efficientie kom je dan op rond de 60 km/h uit. In werkelijkheid zal dat lager liggen.

Het is wel waar dat het waarschijnlijk vertekend door de relatief kleine afstand tot de grond, sowieso lijken dingen op filmpjes altijd sneller te gaan.

Ik heb natuurlijk 0 verstand van lijnbesturing, maar op 'gut feeling' zou ik zeggen dat jullie een beetje achterlopen op dat vlak.. als je bv. naar het toestelontwerp kijkt, is er in de F3A in de afgelopen 10 jaar een behoorlijke verandering opgetreden, een kist van 10 jaar geleden lijkt in niets meer op een kist van nu, ja ok, er zitten vleugels aan, maar daar houdt het ook mee op. Bij lijnbesturing lijkt de tijd op dat vlak een beetje stilgestaan te hebben..

Ik zal in Belgie 'Sal' indoor lijnbesturen met een shocky die ook voor RC-vlucht gebruikt kon worden, en hij vloog er mooi, maar veel te snel mee. Dat had met de halve snelheid ook gekund.

Tenzij ik als RC piloot iets niet snap van lijnbesturing, ik zou mij nog kunnen indenken dat die snelheid nodig is om de lijnen effectief te houden?

Laatst bewerkt door een moderator:
De tijden zijn veranderd. De tijd dat RC-1 bakken 1m60 waren, 10cc hadden, en brandende sporen door de lucht trokken, zijn al een tijdje voorbij.
Gelukkig wel. Na de tijd van Kwik Fly en Taurus kwam er een hele tijd niets (nou ja, projectielen met glas/epoxy rompen en gillende 10cc's met pijp) maar nu vliegen ze ook wel weer leuk. Blijf moeite houden met de naar verhouding veel te grote rompen.

Ik denk dat de kruissnelheid bij F3A zo rond de 75km/h zal liggen maximaal.. en dat zou al hard zijn. Het varieert een beetje per piloot en vliegstijl. Als ik het bv. uitreken voor mijn huidige toestel, ik vlieg halfgas, dus zeg 3500 toeren, met een 18*12 prop. Bij een enorme efficientie kom je dan op rond de 60 km/h uit. In werkelijkheid zal dat lager liggen.
Goh, zo op het oog gaat F3A een stuk sneller.

Ik heb natuurlijk 0 verstand van lijnbesturing, maar op 'gut feeling' zou ik zeggen dat jullie een beetje achterlopen op dat vlak.. als je bv. naar het toestelontwerp kijkt, is er in de F3A in de afgelopen 10 jaar een behoorlijke verandering opgetreden, een kist van 10 jaar geleden lijkt in niets meer op een kist van nu, ja ok, er zitten vleugels aan, maar daar houdt het ook mee op. Bij lijnbesturing lijkt de tijd op dat vlak een beetje stilgestaan te hebben..
Da's een interessante beschouwing.
Ik zie dat anders. De F2B modellen van zeg maar 40 jaar geleden waren hun tijd ver vooruit, daar zat het probleem niet in. Ze konden veel meer dan waartoe de piloten in staat waren. Met name de motoren waren de beperkende factor. Modellen waar nu een 13,5 cc met een 15 x 6 prop zit werden destijds aangedreven met een 7,5 cc met een 12 x 6. Een deel van de figuren werd noodgedwongen nagenoeg volgas gevlogen en zelfs dat was niet voldoende om snelheidsverlies te voorkomen. Inmiddels zijn de vleugelprofielen dikker geworden waardoor het vlieggedrag tijdens de stuurbewegingen nog beter is. De resulterende grotere weerstand kan nu wel worden opgevangen met meer trekkracht. Het hele 'binnenwerk' van een modern F2B model lijkt alleen qua functie nog op wat er ooit was.
Met de komst van de electrische aandrijving komt voor het eerst een nagenoeg ideale krachtbron ter beschikking, een die de vliegsnelheid in de figuren constanter houdt dan wat eerder mogelijk was..

Ofschoon F2B en F3A in de hele modelvliegsport elkaars nauwste verwanten zijn, zit er een groot verschil in opvatting over wat onder 'vooruitgang' wordt verstaan.
Het F2B programma is al vele decennia ongewijzigd en daar is een reden voor. Het is redelijk vlot zodanig te beheersen dat het herkenbaar wordt, maar tegelijkertijd blijft het vrijwel onmogelijk om het perfect te doen. Dat maakt dat de uitdaging nooit ophoudt. Tijdloos dus....
De meeste van mijn medepiloten vinden dat ook en zien dus niets in het veranderen van de figuren en/of hun volgorde. De vooruitgang zit in het steeds beter benaderen van de perfectie. Voor mij duurt dat inmiddels 39 jaar en het eind is niet in zicht. Als ik iedere paar jaar een nieuw programma zou moeten leren, was de lol er voor mij snel af. Kon ik net zo goed alleen RC gaan vliegen.....:mrgreen:

Ik zag in Belgie 'Sal' indoor lijnbesturen met een shocky die ook voor RC-vlucht gebruikt kon worden, en hij vloog er mooi, maar veel te snel mee. Dat had met de halve snelheid ook gekund.
Uhh...nee. Wel als de motor zou reageren op het optredende snelheidsverlies ( iets wat outdoor eigenlijk vrij aardig lukt). Nu is het nog noodzakelijk om zo snel te vertrekken teneinde op het hoogste punt nog lijntrek en dus besturing over te houden. Wat je hebt gezien is de eerste stap in een ontwikkelingstraject. Eerst de kist vliegend krijgen, dan de aandrijving perfectioneren. Gaat gebeuren.

Tenzij ik als RC piloot iets niet snap van lijnbesturing, ik zou mij nog kunnen indenken dat die snelheid nodig is om de lijnen effectief te houden?
Niet te bescheiden. 10 punten....:D

Laatst bewerkt:
Een ding moet ik de lijnbestuurders nageven.. in alle andere takken van onze sport hadden ze mij nu de hersens ingeslagen en hadden ze allemaal hard 'boe' roepend langs de grens gestaan om mij uit het terretorium te houden :)

Ik ga nog wel eens een keer lijnbesturing proberen, gewoon om het gedaan te hebben, maar ik vrees voor jullie dat ik al veel te veel besmet ben met het RC/F3A virus ;)

Een ding moet ik de lijnbestuurders nageven.. in alle andere takken van onze sport hadden ze mij nu de hersens ingeslagen en hadden ze allemaal hard 'boe' roepend langs de grens gestaan om mij uit het terretorium te houden :)

Ik ga nog wel eens een keer lijnbesturing proberen, gewoon om het gedaan te hebben, maar ik vrees voor jullie dat ik al veel te veel besmet ben met het RC/F3A virus ;)

Er werd gewoon gevraagd, om eens langs te komen.

We zijn er niet op uit, je behulpzaam te zijn in je neigingen tot zelfdestructie.

Dat was de discussie hier niet.

Maar waarom langzamer willen, terwijl je sneller zou kunnen?

Of is dat een opvatting die ze alleen in F2C teamrace kennen? ;)

Een ding moet ik de lijnbestuurders nageven.. in alle andere takken van onze sport hadden ze mij nu de hersens ingeslagen en hadden ze allemaal hard 'boe' roepend langs de grens gestaan om mij uit het terretorium te houden

Tja sommige snappen onze humor niet van elkaar de hersens inslaan op het internet, maar nieuwkomers zijn zo schaars, daar zijn we heel aardig tegen.

Levensmoe, waarom? De lijnen worden vastgehouden door de piloot die in het midden staat. Die komt echt niet van zijn plek als er niet iets heel vreemds gebeurt, dus het model blijft keurig in dezelfde cirkel vliegen. Je moet natuurlijk een paar meter afstand houden, maar meer is in principe niet nodig.

Alleen als er ene FOX35 degene is die het handvat vast heeft dan houd ik tegenwoordig een flink aantal meters extra afstand.
Uitleg is niet nodig, Fox35 weet precies waarom ;)

Alleen als er ene FOX35 degene is die het handvat vast heeft dan houd ik tegenwoordig een flink aantal meters extra afstand.

je zegt het,waren jullie niet dat team dat 2 jaar terug een kleine dikke Duitse dame voor de falie vlogen???

je zegt het,waren jullie niet dat team dat 2 jaar terug een kleine dikke Duitse dame voor de falie vlogen???

Die dikke duitse dame zat ook wel erg ver naar binnen ;)
Maar ik zie toch wel enig verschil tussen je arm iets te ver uitsteken (Ook fout, geef het meteen toe!!!!) of compleet uit de cirkel lopen.

Toen is het niet gelukt jullie uit te schakelen als MTR-concurenten. Volgende keer beter.
Fox 35 aka PP

Back