Mooie foto's, niet modelbouw

heel goed gedaan Wim, de laatste zou ik wel uit de reeks halen, die haalt het niveau wat naar beneden van het geheel.

Nog een knobbelzwaan.

_MG_5871-2.jpg

Laatst bewerkt:
Vind je hem zelf goed die laatste?

Leuk dat je dit zegt:lol: Ik vind in principe de houding wel leuk, de zwarte achtergrond ook, ben alleen te snel geweest en er zitten nog witte vlekjes in de achtergrond. EN HIJ STAAT UBER SCHEEEEEF. Ga hem bijwerken en opnieuw plaatsen. :cool: (hoop dat je dit bedoelde)

pffff....moeilijk hoor die bandfoto's uitzoeken. Ik ben nog steeds bezig, maar leg het regelmatig ook weg omdat mijn hersens pijn beginnen te doen. Qua kleurbewerkingen lukt het allemaal wel. Ik heb vooral moeite met de compositie van de foto's. Ik denk dat het ook komt omdat ik zelf bij het optreden was en bij een bepaalde foto ook nog de sfeer heb. Qua compositie stelt het dan niet veel voor. Bij de volgende foto heb ik dat bijvoorbeeld, het benadrukt precies het gevoel bij het nummer dat toen gespeeld werd, maar qua compositie is het niet zo....of wel?
239.jpg

Van deze kreeg ik meteen een glimlach...geweldig de intensiteit van de drummer en toch nog niet 100% tevreden, ik weet alleen niet waarom.
mercyseat.jpg

Deze gaat de set wel halen:

mercy seat by nusti, on Flickr

Laatst bewerkt:
haha, als wij op een festival live verslag brengen proberen we een groep binnen het uur online te hebben.
3nrs foto's nemen, inladen in lightroom, beste kiezen, bewerken, allerbeste kiezen, exporteren, uploaden, klaar.

Ik vind nr1 niet goed genoeg,
2 wel
3 ook maar zou 'm niet zo krap maken, iets minder zwarte leegte rechts, meer 'rook' boven zijn hoofd en ook tikkeltje meer plaats links.

succes!

Als ik dierfotografie doe, doe ik dat precies hetzelfde, dit is nieuw dus wil ik er echt even de tijd voor nemen. :)

Ben het met je eens over de eerste, de 2de gaat de set halen en de derde ook. Ik zal even naar het kader kijken.

Bedankt voor de reactie.

@ Gert-Jan : De laatste foto van de zwaan, als je dan naar de zwaan kijkt en dan links achter ( ik hoop dat je het snapt ) daar zit een zwarte plek.

Nogmaals ik hoop dat je het snapt:)

Ruud

@ Gert-Jan : De laatste foto van de zwaan, als je dan naar de zwaan kijkt en dan links achter ( ik hoop dat je het snapt ) daar zit een zwarte plek.

Nogmaals ik hoop dat je het snapt:)

Ruud

haha ja ik snap je, ik weet het ook niet. Op de op andere foto's staat het ook. komt niet door de bewerking.

@Jeroen/Cooper

Kan jij niet eens een cursus fotografie geven aan de leden die dat leuk vinden, die foto's van jou zijn altijd zo mooi van kleur en compositie...

Welke lens heb je voor de laatste foto gebruikt? Ik heb alleen beschikking tot een 18-55 en een 55-250 Canon kitlens :( (en jammergenoeg geen geld voor betere...)

Dankje Fabian :-).
Als je daarvoor naar België wil komen en financiële bijdrage kunt leveren, absoluut ;).
(als ik je eens zou zien op een RC evenement wil ik altijd uitleg geven hoor)
De lens is een 50mm f1.4, soms ook de 100mm f2.0 gebruikt.
Op de laatste heb ik een beetje geëxperimenteerd met split toning in Lightroom.

In jouw geval zou ik de scherpste lens nemen, ik denk dan de 18-55 op 55mm of de 55-250 op 55mm, iets meer tele als je wat meer portretshot wil.
En kies een knap model, dat is al het halve werk. (dit was mijn eerste shoot volledig zelfstandig met model, de vorige keer was op een workshop)

succes!

Lenzen met een laag diafragma dus en weinig scherptediepte (wat ik zelf altijd erg mooi vind om te zien). Jammergenoeg zijn dit wel weer de prijzige lenzen waar ik (nog) niet het geld voor heb, en ik denk dat je beter kan oefenen met een beperkte lens, omdat je zodra je verder in het vak komt in situaties makkelijker weg komt (ik kan natuurlijk fout zitten)

natuurlijk wil ik een keertje langs komen, mijn tante woont in Muizen, dus dat is aardig in de buurt (Weet niet of je Albatros Modelbouw kent, maar daar woont ze nog geen 100 meter vandaan:))

PB me anders even wat jij ziet onder de "financiele vergoeding" :), ben best bereid om wat te betalen!

Fabian,

over het algemeen zijn de primes 2e hands niet eens zo duur. Voordeel van primes: over het algemeen een heel groot diafragma (of is het nu klein ;) , in ieder geval een zo klein mogelijke waarde, dus zo groot mogelijke opening) Voor rond de 100 Euro zijn ze zelfs al nieuw te koop. (In ieder geval voor Nikon met AF in de body. AF-S lenzen zijn wat duurder)

Ikzelf ga komende vrijdag (eindelijk) mijn Nikon AF-S 35 mm 1.8 G DX lens ophalen.
Hoera! Beter te werken in low light omstandigheden. (Ja Jeroen, bij concerten :) )
(En bijkomend: een kleine DOF. Heb al eens mogen werken met een 1.4 50mm. Geweldig wat een kleine DOF heeft die!)

Wim

wat raad jij dan aan voor een d3100?
eerder een 35mm of een 50mm? gewoon om buiten/binnen portretten te maken zonder al te dicht te moeten gaan.
Wil maximaal diafragma om fotos te kunnen maken zoals Cooper hieronder.

http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/Nikkor/Vast-Brandpunt/Nikkor-AF-S-DX-35mm-f18G/H126_490_34913/
http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/Nikkor/Vast-Brandpunt/Nikkor-AF-50mm-f14-D/H126_490_51/

denk dat een lens kopen waarvan de AF dan niet werkt niet zo interessant is...?
uitleg van Nikon:
AF-S and AF-I: All functions supported.
" Type G or D AF NIKKOR without built-in autofocus motor: All functions except autofocus supported. IX NIKKOR lenses not supported.

nu is mijn vraag: zijn er uberhaupt nog lenzen zonder ingebouwde motor?

Laatst bewerkt:
Om te beginnen met je laatste vraag: jazeker!
Bij Nikon kun je de lenzen MET ingebouwde motor herkennen aan de "S" in AF-S.

Alle andere AF lenzen zullen wel werken, maar de AF dus net eventjes niet. Dus: diafragma en zo: alles werkt.
Ik heb zelf met de AF 50 gewerkt. Dat is dus een AF lens ZONDER AF in de lens.

(Ikzelf heb de D3000, dus even onder voorbehoud)

Wanneer je scherp stelt zie je links onder in je zoeker een rond lampje wat oplicht zodra het focus punt scherp is. Wanneer je een AF lens hebt (dus ZONDER motor in de lens) zal dat lampje gaan branden zodra het focus punt scherp is. Dat scherpstellen moet JIJ dus doen. Met de hand. Dit is dus precies zo wanneer je de lens van de AF af haalt en op M zet.

"Vroeger", toen we allemaal nog filmpjes in onze toestellen moesten doen ;) hadden we (meestal) een zoeker met daarin een hulpmiddeltje om makkelijker scherp te stellen: een deelvenstertje wat je op bijvoorbeeld een verticale lijn kon richten. Wanneer de lijn door liep was er scherp gesteld. Was de lijn doorbroken was het niet scherp. Tegenwoordig is dat dus niet meer zo. De meeste digitale camera's hebben zoiets niet meer (hoewel dat bij duurdere camera's nog wel zo zou kunnen zijn.) Dat lampje is nu je scherp stel hulpmiddel.

Dus: alle lenzen met AF werken op jou D3100. (Met als opmerking de "S" voor de ingebouwde scherp stel motor, maar, je zou dus zonder kunnen, wanneer je zelf, met de hand, scherp stelt.)

Dan de "G" in de lens die ik aan ga schaffen. Dat betekend dat er geen diafragma ring op de lens zit. Je moet je diafragma dus verstellen via de hulpmiddelen in je body. Meestal is dit een draaiwieltje (Bij de D3100 hoogst waarschijnlijk het wieltje bij de duim van je rechterhand)
Kan ik uitstekend mee leven.

Dan een keuze die ik niet voor je kan maken. De keuze tussen 35 en 50mm.
Ik ga er eventjes van uit dat je de 18-55 kitlens hebt.
Ga eens een tijdje fotograferen met je lens op 35mm. Niet verder verstellen, gewoon laten staan. Zet de lens dan eens een tijdje op 50 mm.
Door zo te werken simuleer je de prime. Na verloop van tijd weet je dan wat JIJ het beste vindt werken.
Wat IK de beste keuze vindt is niet belangrijk. JIJ moet er mee werken.
Dan mijn keuze voor de 35mm: 35 mm in DX komt neer op ongeveer 50 mm in FF.
50mm in DX is ongeveer 85mm in FF. Dat is mij te veel tele voor mijn doel: bands op een podium en het is dan de bedoeling dat ik vlak bij het podium sta. 35mm geeft dan een mooi beeld (voor mij!) 50 is mij te beperkt.

Dus: ga eerst eens na wat je wensen zijn en hoe jij het lekkerste werkt. Daarna kun je een 35 of een 50 kopen.
Succes met je keuze. Ik hoor wel wat het is geworden.

Wim

Back