Om te beginnen met je laatste vraag: jazeker!
Bij Nikon kun je de lenzen MET ingebouwde motor herkennen aan de "S" in AF-S.
Alle andere AF lenzen zullen wel werken, maar de AF dus net eventjes niet. Dus: diafragma en zo: alles werkt.
Ik heb zelf met de AF 50 gewerkt. Dat is dus een AF lens ZONDER AF in de lens.
(Ikzelf heb de D3000, dus even onder voorbehoud)
Wanneer je scherp stelt zie je links onder in je zoeker een rond lampje wat oplicht zodra het focus punt scherp is. Wanneer je een AF lens hebt (dus ZONDER motor in de lens) zal dat lampje gaan branden zodra het focus punt scherp is. Dat scherpstellen moet JIJ dus doen. Met de hand. Dit is dus precies zo wanneer je de lens van de AF af haalt en op M zet.
"Vroeger", toen we allemaal nog filmpjes in onze toestellen moesten doen

hadden we (meestal) een zoeker met daarin een hulpmiddeltje om makkelijker scherp te stellen: een deelvenstertje wat je op bijvoorbeeld een verticale lijn kon richten. Wanneer de lijn door liep was er scherp gesteld. Was de lijn doorbroken was het niet scherp. Tegenwoordig is dat dus niet meer zo. De meeste digitale camera's hebben zoiets niet meer (hoewel dat bij duurdere camera's nog wel zo zou kunnen zijn.) Dat lampje is nu je scherp stel hulpmiddel.
Dus: alle lenzen met AF werken op jou D3100. (Met als opmerking de "S" voor de ingebouwde scherp stel motor, maar, je zou dus zonder kunnen, wanneer je zelf, met de hand, scherp stelt.)
Dan de "G" in de lens die ik aan ga schaffen. Dat betekend dat er geen diafragma ring op de lens zit. Je moet je diafragma dus verstellen via de hulpmiddelen in je body. Meestal is dit een draaiwieltje (Bij de D3100 hoogst waarschijnlijk het wieltje bij de duim van je rechterhand)
Kan ik uitstekend mee leven.
Dan een keuze die ik niet voor je kan maken. De keuze tussen 35 en 50mm.
Ik ga er eventjes van uit dat je de 18-55 kitlens hebt.
Ga eens een tijdje fotograferen met je lens op 35mm. Niet verder verstellen, gewoon laten staan. Zet de lens dan eens een tijdje op 50 mm.
Door zo te werken simuleer je de prime. Na verloop van tijd weet je dan wat JIJ het beste vindt werken.
Wat IK de beste keuze vindt is niet belangrijk. JIJ moet er mee werken.
Dan mijn keuze voor de 35mm: 35 mm in DX komt neer op ongeveer 50 mm in FF.
50mm in DX is ongeveer 85mm in FF. Dat is mij te veel tele voor mijn doel: bands op een podium en het is dan de bedoeling dat ik vlak bij het podium sta. 35mm geeft dan een mooi beeld (voor mij!) 50 is mij te beperkt.
Dus: ga eerst eens na wat je wensen zijn en hoe jij het lekkerste werkt. Daarna kun je een 35 of een 50 kopen.
Succes met je keuze. Ik hoor wel wat het is geworden.
Wim