Mooie foto's, niet modelbouw

<3<3<3

6161735317_06209b3986_z.jpg

@ cooper: ik ben vanavond uitgenodigd bij een band om foto's te maken. Nog hints en tips?

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat ervaring met portretfotografie maar de belichting op het podium is toch andere koek en dat is iets waar ik dan toch een beetje tegenop zie.
Het materiaal wat ik gebruik is een nikon D7000 (APS-C sensor) met een 50mm f1.4 en een 35mm f1.8, ik had gehoopt om ook een 85mm tot mijn beschikking te hebben maar dat is helaas niet gelukt. Flitser gaat absoluut niet gebruikt worden.
Ik schiet zoals altijd in RAW en ik ga er van uit dat ik zeker naar iso 800 moet gaan, wat op mijn camera geen probleem is. Als ik normaal een portret maak gebruik ik vaak de diafragmavoorkeuze stand (A), maar door de continue veranderingen van het licht lijkt me dit geen verstandige keuze en zal ik naar sluitertijdvoorkeuze of manual moeten gaan.
Gebruik jij je autofocus of doe je alles met de hand? De autofocus van mijn lenzen is redelijk traag.

Heb je wat tips over belichting en positie? Ik lijkt me bijvoorbeeld niet handig om als fotograag op het podium te gaan staan terwijl de band aan het spelen is.

Ik heb destijds van Jeroen de tip gekregen op A te werken en dan op zo'n groot mogelijk diafragma.
Ik wilde wel in jou plaats staan: een D7000 (die het behoorlijk goed doet op hoge ISO's) en 2 primes van 1.8. Ruilen? ;)

Dus: op A, en grootste diafragma (1.8 dus) je minimale sluitertijd op zo'n 50 (dat gaat nog net met je 50mm) en dan de ISO op auto.
Ik denk dat je er dan heel goed mee weg kunt komen. Flitsen zou niet hoeven op deze manier.
Let goed op mooi licht en natuurlijk op zweet, wapperende haren (bij hardrock ;) ) expressieve gezichten.
(voorbeeldjes:)

vjt 18 by Wim1961, on Flickr

blaxtar4 by Wim1961, on Flickr

dulfer3 by Wim1961, on Flickr

Succes, ennuh, wel resultaten plaatsen he!

Wim

Bedankt wim voor de info. De 50mm is zelfs een 1.4. Ik denk dat het belangrijkste idd de sluitetijd en de compositie en de gaten houden. Ik zal zeker resultaten posten. Ik hoop dan ook dat ze goed zijn.

sorry had geen tijd om je nog tips te geven, post maar eens je foto's dan zal ik je voorzien van constructieve commentaar :)
Kies uit die 600foto's je 15 beste. Moelijk maar belangrijk! een 16e foto die minder goed is haalt de je hele reeks naar beneden.

Laatst bewerkt:
Geen foto van het optreden, maar van een paar dagen eerder in de Beekse Bergen. Het jachluipaard zat op een mooie plek lekker te gapen. De safari bus stopte er naast. De foto is door de ruit genomen.
56506915-c6c8-c3ae.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een vraag:
Ik heb het al eens eerder gevraagd hier maar:
Ik wil graag beginnen met fotografie.
Jullie hebben mij toen een paar winkels gegeven voor Camera's.
Maar als ik nu de zoekfunctie in dit topic gebruik dat vindt hij niets.
Ik heb ook gezocht op mijn gebruikersnaam en dan vindt hij ook niets???
Wat is een redelijk budget om mee te beginnen?
En wat is er allemaal nog nodig om te beginnen naast:

Camera en lens,
Evt een 2e accu?

Ik wil graag een spiegelreflex camera.

Ik hoop op antwoorden,

Ruud

Een goede tas om de camera mee te nemen. Evt met extra ruimte voor lenzen.

Budget voor een leuke beginners set. Ik denk dat je dan rond de 600-700 euro zit.

Canon en Nikon hebben beiden mooie instap camera's.
Ga eens naar een goede fotozaak in de buurt en laat er je een paar bekijken. Neem ze in de hand en probeer eens wat.
In het begin is een kitlens (18-55) een goed begin. Eventueel een 18-105 als start lens.
Budget bepaald grotendeels hoe hoog je in kunt stappen.
Ik had destijds het geluk dan mijn Nikon D3000 met 18-55 voor 333 Euro werd aangeboden bij de MediaMarkt. Omdat ik in het verleden al met Nikon had gewerkt e ik nog een aantal lenzen van mijn oude camera had liggen, ben ik met Nikon verder gegaan. Was er een aanbieding met een Canon had ik dat wellicht gedaan. Nikon of Canon, ze maken beiden goede camera's.
Als je budget hoog genoeg is, kun je kiezen voor een wat eenvoudigere body met een betere lens. Je lenzen blijf je vaak gebruiken wanneer je naar een betere body gaat. Investeer dus op een bepaald moment in "glas" maar begin eerst maar eens met een basiscamera om de begrippen onder de knie te krijgen.

Succes met je keuze

heel mooi wim...

ik ben nu met het helse karwei bezig van het uitzoeken van de pareltje. Ik heb de set nu een keer of 6 doorgelopen en begin nu een beeld te krijgen.
Ik kon het niet laten om toch 2 er al uit te halen, die ik zo wel goed vond......misschien morgen niet meer. Ach ik heb mezelf een week gegeven om deze serie helemaal af te ronden:

Zijn trouwens onbewerkt, behalve omgezet van raw naar jpeg uiteraard. Commentaar meer dan welkom...het zijn er stieken 3 :)

349.jpg

401.jpg

474.jpg

Zijn inderdaad mooi.

Wat ik in zo'n geval zou doen:
3 bakken maken:
nee, misschien en ja
Wanneer je echt onscherp ed hebt: direct in de "nee" en voorlopig niet meer naar kijken.
Met de foto's die je onmiddelijk goed vindt: in de "ja"
Hoeveel heb je d'r in de ja? te weinig? bijzoeken uit de rest
te veel? kritisch kijken en verschuiven naar "misschien"
Dan eventueel de "misschien" nog eens door om met je herziene visie er een paar bij te zoeken.
Dan je "ja" doorgaan en een volgorde er van maken. Die hoeft niet absoluut chronologisch te zijn. Niet elke volgorde kijkt lekker weg. Is een persoonlijke keuze, maar dat was de selectie toch ook al.

Succes,

Wim

349.jpg

Hier zou ik toch (met raw conversie) wat aan de kleuren werken, het gezicht iets minder roze/paars maken. Ook de rechtsbovenhoek eraf croppen.
Voor de rest, gewoon goed plaatje niet meer niet minder, weinig spanning.

401.jpg

Vind ik de beste, jammer dat het gezicht een beetje weg gedraaid is. Ogen gesloten is geen ramp als dat de intensiteit van de moment benadrukt.
Het hemd heeft wat weinig contrast.
Ik zou de algehele helderheid optrekken, wat minder schaduw en/of blacks (via levels of curves) en een lichte vignette (of die zwarte rand links wegdoen)

474.jpg

Alles is mooi (kleur, licht, achtergrond) behalve 'the moment' hij kijkt naar beneden en je verliest elke spanning uit het beeld en je aandacht zakt naar onder naar de gele gitaarvlek.

Ik vind het een zeer goede eerste poging! Je belichting + scherpte zit juist, de minpuntjes leer je door ervaring op te doen.

Laatst bewerkt:
Zware metalen in Hengelo

Heel zwaar metaal: death metal! Dictated en The Scalet Claw traden op in Metropool te Hengelo.
Beroerd weinig licht, dus ik heb het meeste ingevuld met flits.
Basis instelling: 1/25, max open diafragma, ISO 800, flits op -3 (uiteraard op manual, maar dat spreekt voor zich, toch? ;) ):
Oordopjes ik, hier komt een selectie:

Dictated 02 by Wim1961, on Flickr

The Scarlet Claw 04 by Wim1961, on Flickr

The Scarlet Claw 08 by Wim1961, on Flickr

The Scarlet Claw 13 by Wim1961, on Flickr

The Scarlet Claw 14 by Wim1961, on Flickr

Ik ben hier overigens niet naar toe gegaan omdat ik een liefhebber ben van dit genre. Ik ging voor de lange wapperende haren en de actie op het podium.
Missie (hopelijk) geslaagd.

De hele set (33 stuks) kunnen jullie vast wel vinden.

Wim

Leuk topic nogsteeds!

Ik heb sinds het voorjaar een nieuwe Camera, van de Canon 400D naar de 550D gegaan, ook het filmen vind ik heel leuk!

Hierbij een zomerfoto'tje (nog onbewerkt)

Summer leaves by ideesign, on Flickr

Lekker abstract, en een mooie bokeh vind ik persoonlijk.

Mooi Gertjan, die spiegeling doet het goed. Hoe heb je dat water zo zwart gekregen? Nabewerking?

Wim
Dank u,
Tijdens het fotograferen al een beetje geprobeerd om het water zo donker mogelijk te maken door de iso van 100 naar 200 en onderbelichten.(0.7 stap). En in de nabewerking wat extra zwarting erin en lichte of gekleurde vlekjes nog weg gepoetst. Was wel blij met het resultaat.

hele exif:

F/5.6
1/500 sec.
iso 200
-0,7 stap
250mm

Back