Mooie foto's, niet modelbouw

Geweldig Jeroen! Dank, dank, dank voor deze handleiding.
Nu ga ik zeker LR proberen.
Ok, ik ben nog niet overtuigd, maar wellicht komt dat nog :)

Dit wordt vervolgd!

(Ik heb een abonnement op dit draadje. Wanneer er iets geplaatst wordt krijg ik een berichtje. Normaal gesproken gooi ik die altijd weg, maar dit bericht bewaar ik!)

Wim

Zojuist terug van een dagje foto's knallen in diverse omgevingen, dit keer eens in RAW gefotografeerd, eens kijken of ik lightroom ga snappen:)

Ik ben nu net een kwartiertje bezig in Lightroom, wat een héérlijk programma, en relatief goed te begrijpen. Nu al de meerwaarde van RAW gemerkt

@Jeroen
Fotoland is een RAW-fotograaf rijker, bedankt voor de tip:)

Lightroom rulez!

Dit scheelt zoveel tijd. Je kunt net wat meer dan bridge. Voor echte bewerkingen met detail behoud kan je altijd nog photoshop ernaast gebruiken.

Ik heb afgelopen weekend wat geexpirimenteerd met LR.
Ik ben nog (steeds ;) ) niet overtuigd.
Heb wel met RAW gewerkt, dus Jeroen, zover ben ik inmiddels :)

Ik had helaas geen foto's zoals Jeroen toonde, dus die resultaten kon ik niet bereiken.

Ga komend weekend wederom naar Metropool. Concert van Dotan. Ik ga hier dus in RAW + JPEG werken. Mocht RAW niet lekker in mijn workflow passen, kan ik alsnog in JPEG verder.
Wel nog eerst even een 8 of 16G kaartje halen, want op m'n 4G kunnen maar ruim 200 foto's

Wordt vervolgt!

(Komt er nu iemand die zegt "Ik ben [vul naam in] en ik ben [vul leeftijd in] jaar en ik doe Meep Meep na"?)
:)

Wim

Voor mij moet je het niet doen hé Wim. Ik ken genoeg fotografen die nog gewoon photoshop en bridge gebruiken. (maar volgens mij gebruik jij zelfs bridge niet)

Ho ho Jeroen, ik doe het niet voor jou he
;)

Ik probeer het beste uit mijn concert foto's te halen en wanneer ik daarvoor in RAW moet werken, zal ik daar een workflow voor moeten vinden.

Ben gisteren overigens nog even bezig geweest met LR.
Kan er nu een en ander van snappen.
Wat mij (positief, ja, ja) opviel waren de waarschuwingen voor uitgebeten plekken en dichtgeslagen zwart.
Zijn dit de zaken waar je (deels) op stuurt Jeroen?
Daarna pas je dan de kleuren aan? Helderheid, contrast etc.

Ik wilde nog even mijn naam toevoegen en daarna opslaan. Ik denk dat ik ergens een fout heb gemaakt, want ik zag mijn bewerkingen niet meer terug.
Zal je bericht nog eens printen (ja, ik was 'm kwijt geraakt :( )en doorlezen.
Ik heb geen set gemaakt en denk dat dat de fout is.

Er komt misschien een omslag in het positieve voor LR. Vooral wanneer batch bewerkingen of repeterende bewerkingen veel makkelijker gaan dan in Gimp.

Wordt vervolgd (al weer)

Wim

Opslaan moet niet hé, hij onthoudt alles vanzelf, dus normaal gezien blijven al je bewerkingen actief.
dichtgelopen zwart is trouwens helemaal niet erg in concertfoto's, ik vind het zelfs redelijk belangrijk soms.

ps: je kan met een rechtsklik ergens 'create virtual copy' kiezen en dan kan je op die virtuele kopie andere bewerkingen proberen.

310345_285112104855264_240494782650330_921602_2009380886_n.jpg

HOERA!

2 Primeurs voor jullie:
Ik heb mijn eerste serie concert foto's in RAW geschoten en
Ik heb die foto's in LR bewerkt.

En ik moet zeggen dat er inderdaad meer speelruimte in de RAW zit dan in de JPG. Ook het kopieren van settings naar een volgende foto in LR bewerken is me gelukt. (Jeroen, je had alles aangegeven in de Engelse menu's, maar ik heb een NL versie. Was even zoeken dus, maar ik heb het gevonden)

Resultaten in mijn Flickr set:
Dotan @ Metropool - a set on Flickr

En een paar voorbeelden:

Dotan-24 by Wim1961, on Flickr

Dotan-30 by Wim1961, on Flickr

Dotan-18 by Wim1961, on Flickr

Dotan-32 by Wim1961, on Flickr

Wat me vooral opvalt is dat ik nu een veel natuurlijkere huidkleur heb weten te bereiken.

Wim

Komt goed Wim, blijven spelen met raw en LR en je haalt nog meer uit je foto's!
Let nog een beetje op je composities, 1 en 4 zijn te centraal met teveel zwarte nietszeggende vlakken. (mag wel als daar een stoere lichtstraal valt ofzo)

Ik ben vorig jaar overgestapt van Aperture naar Lightroom. Tot op heden heb ik er geen spijt van. LR gebruik ik in combinatie met Bridge en CS.

Een tip voor je witbalans:
Schaf een expodisk aan. Vooral bij moeilijk lichtomstandigheden (rituele bruiloften) heb ik hier veel aan.

Goed begin!
Ik ben alleen niet zo'n fan van "apparatuur" dan lijk je zo'n freak en 't zijn de foto's die belangrijk zijn, niet lens X of Y.

20D :D

Nostalgie. Ik zoek er nog steeds een voor mijn vitrine.
Ik heb onlangs ook een 10D en 300D kunnen kopen voor 100 euro (beiden).

LR vraagje:

Ik heb het logo van Metropool in png formaat gekregen. Dit zet ik in de rechter onderhoek met watermerk (als afbeelding). Ik heb nu geen mogelijkheid meer om in de linker onderhoek mijn naam te zetten. Tenminste: ik heb mijn naamplaatje ingevuld, maar die wordt niet meegenomen. Iemand een tip om bij exporteren zowel het logo als mijn naam in de foto te zetten? Of kan dit niet anders dan in 2 keer?

Wim

Back