Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Totdat de Nikon D800 leverbaar is ... met 36 megapukkels fools-frame (of zijn het er toch maar 18 ), vast een revolutie maar helaas met een prijskaartjeCanon heeft een nieuwe camera uitgebracht, de 1D Mark X.
Ik heb er twee weken geleden (via cps) mee mogen spelen. Fotografie gaat hiermee weer een nieuwe revolutie in!
36mp's is nog niet veel hoor, de Phase One achterwandjes voor o.a. de Mamiya en Hasselblad 60x45mm middenformaat camera's doen al een paar jaar 45 (P45+) en 60,5 (P65+) megapukkels , en de nieuwe IQ180 gaat zelfs tot 80 van die dingetjes ... tot ISO 3200 ruisvrij (wordt dan wel effectief 20 mp, t.m. 800 ISO 80mp) ... met 16 bit per kleur geeft dat aardige RAW files (gem. 160MB) ..., maar gelukkig zijn er CF kaartjes die 128GB kunnen behappen en met een schrijfsnelheid van 100MB/Sec ook nog snel kunnen werken ... daar kan je dus rond de 800 foto's op kwijt (kan ik met mijn D200 al op een 16G kaartje, en dan doe ik de JPEG'jes er nog bij in hoogste kwaliteit ;-) )36 megapixel... waar is het in hemelsnaam goed voor. 20 megapixel kan ik nog inkomen (om op groot formaat te kunnen drukken), maar 36 megapixel lijkt mij gekkenwerk. Heb je ook nog eens een kaartje van minimaal 64GB nodig om een beetje normaal een dagje fotograferen in RAW door te komen..
36mp's is nog niet veel hoor, de Phase One achterwandjes voor o.a. de Mamiya en Hasselblad 60x45mm middenformaat camera's doen al een paar jaar 45 (P45+) en 60,5 (P65+) megapukkels , en de nieuwe IQ180 gaat zelfs tot 80 van die dingetjes ... tot ISO 3200 ruisvrij (wordt dan wel effectief 20 mp, t.m. 800 ISO 80mp)
Als je vakwerk wilt leveren ... waar je "vroeger" 120 of 220 film voor gebruikt (en nog wel gebruikt wordt) ... voor opnamen die op 4"x5" tot 8"x10" negatieven, die met de technische camera gemaakt worden is nog geen goed digitaal alternatief (hiervoor zouden sensoren gebouwd moeten worden die minimaal 500MP, maar liefst meer dan 2000MP zouden moeten bedragen om de resolutie van de "klassieke" lens/film combinatie te benaderen ... en die resolutie heb je echt nodig als je fullpage (advertenties) wilt maken in een "glossy", of "iets"voor grote billboards, met veel gefotosoep benader je dat met 80MP ... maar film still rules voor dat soort werk ...Waarvoor zou je dan 80 megapixel nodig hebben...
Al zou het over 10 jaar misschien normaal zijn als een compactcamera al zonder moeite 30 megapixels doet....