Nee, niet omdat ik het een domme vraag vind. Maar omdat je CG je thans je beviel. Maar pardoes meer massa achterlijk aanbrengen en hopen dat het goed komt, is niet de weg voor enige zekerheid. En lood aan brengen in een model om het goed in balans te brengen lees ik hier vaak als een doodzonde. En dat is onzin. Ook al verdeel je met alle middelen wat practisch mogelijk is, zo goed mogelijk het gewicht, soms is het onhaalbaar. En dan is lood toevoegen zinvol.
Soms lukt het met een zwaardere spinner of gewoon zwaardere wielen of wat anders.
Maar een CG te ver naar achteren maakt er snel een slopertje van.
Het is dus iets om werk van te maken. En maar niet pardoes op geluk achterin te verzwaren met fun-tronica.
Vandaar dat ik schreef, als dat nu reeds goed vliegt en bevalt, heb je eenbelanrijk 'gegeven' om vast te houden, hou dat dan aan en markeer het vooral.
Want een beetje extra gewicht waar je bang voor bent dat het minder vliegt of sneller binnenkomt (wat dus niet zo is), is totaal geen issue. Een verkeerd zwaartepunt wel. En zeker bij een Mustang is het best opletten. Gerelativeerd wordt er veel op RC-Groups en Universe... Slim staartlastig maakt je kist extreem wendbaar, maar daar moet je dan ook wel de stuurcappacitieten voor hebben.
Ik zie voldoende zwaartepunt issues op de doorgeslagen YouTube filmpjes, met van die USA malloten. En zeker bij foamies. Tja... wat moet je er nog van zeggen. Blijft altijd zonde. Hier niet aan de orde, me dunkt.
Zelfs een Calmato met het zwaartepunt te ver naar achteren maakt het model drakerig. En er valt wel mee te vliegen, daar niet van. Daarbij volgens de bouwers in deze maar 1 cm marge tussen voorlijk en achterlijk is aangegeven, heb ik het maar op de helft gezet, met iets neigend naar voren door te leunen.
F5B zet ik ook zo goed mogelijk op het CG. Anders wordt de staart me te wiebelig en te ver 'snapt' de kist weg bij een te lage vliegsnelheid. En zo een kist komt zeer rap binnen zweven heeft een schraal aanzicht, om op het laatst te remmen met spoilerons, moet je goed in de smiezen houden met je ogen en kop.
Voor mijn Cloud Dancer trof ik geen eenduidig CG. Berekend en ingevlogen. Ik heb het thans nog iets te voorlijk. Ofwel Als je aanduikt met gas terug, trek het vanzelf weer op. Mooiste zou een rechte duik zijn. M'n kist hoort 3 kg te wegen. Is veel hoger uitgepakt met alle aanpassingen. Maar vliegt als op rails. Gaat bij een rol kaarsrechtuit.
Dus die paar honderd gram maken geen donder uit.
Het is dus je ietwat zoekerige vraagstelling dat ik je deze reactie schrijf (overigens om je te helpen).
Maar een zwaartepunt marge bij een model van die afmeting zou zo rond de 1 cm moeten zijn. En zeker geen twee?
Neem je het meest achterlijke... merk je dat direct. En ben je geen snelle reflexen vlieger, komt deze kist je al te vlot binnen, dat wil je hem zeker niet te 'staart-listig' hebben.
Succes en groet,
Bas