Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Dick, het is algemeen bekend dat je tegenwoordig bij alle kisten of het nou PNP, PNF, ARF, RR of hoe het dan ook heet; je altijd alles even na moet lopen.

Dat je de servo links zelf aan moet sluiten is bij de meeste kisten ook het geval, anders zou dit ook wel voor je gedaan zijn, als je nergens over na hoeft te denken?

In ieder geval loop ik zelf altijd alles na, nagenoeg elk schroefje en boutje, lijm verbindingen, en noem maar op.
Servo's test ik eerst uit op een servo tester.. voordat ik de links vast zet.

Wel... een servo kan doorfikken als deze te lang geblokkeerd wordt door een 'foutieve' zenderinstelling...
Maar het kan van fabriekswege al stuk zijn natuurlijk.Verstandig losgekoppeld te testen, zoals reeds geschreven...
FMS is dan niet verantwoordelijk, maar de verkopende winkel. Volgens Nederlands recht.
Aankopen in België ben ik niet echt op de hoogte... In Duitsland is het 'gort' garantie... ofwel tot aan de voordeur... in de praktijk. Heb ik aan een O.S. Max motor gemerkt.

eind goed al goed

Welnu Dankzij de welwillende bemiddeling van onze lokale dealer RC-point Beugen heb ik vandaag via de post helemaal uit België van de importeur van FMS: BEEZ2B 2 nieuwe flapservo's gekregen.

Ik had misschien al eerder gewoon twee nieuwe servo's bij de dealer gekocht, maar ze hadden een speciale maat en een extra lang kabeltje om door de vleugel te geleiden. Dus ik heb gewoon gewacht op de originele.

Nog ff inbouwen en voorzichtig testen en gaan met die banaan.

Vandaag weer heerlijk gevlogen met de Mustang! Helaas bleef het wel bij 1x: de kwiklink van één van de main gear doors was stuk gegaan (die was al niet zo goed meer) waardoor dit klepje een beetje los bleef fladderen in de wind. Landingsgestel uit ging nog goed, maar ik durfde het niet meer in te klappen, bang dat de klep in de weg zou zitten en de boel zou blokkeren. Inmiddels is ie weer goed hoor, met een betere kwiklink dit keer.

Wat me wel wat tegenviel, was het maximum vermogen. De eerste keer (in december) heb ik steeds met half gas gevlogen. Nu ook met volgas, en dat blijkt nauwelijks meer te zijn dan half gas. Misschien een beetje overdreven, maar volgas was zeker niet 2x het vermogen van half gas. Het is allemaal voldoende om normaal rondjes te vliegen, maar een flinke ruime looping zie ik niet zo zitten met zo weinig vermogen.

Nu dus aan het twijfelen wat ik ga doen: de prop mod of een sterkere motor (en dan ook direct een sterkere regelaar om geen risico te lopen). De propmod is natuurlijk goedkoop, maar ik dan moet ik wel gaan snijden in m'n spinner. Ik weet ook niet hoeveel vermogen het extra oplevert. En of de bestaande regelaar dat vermogen makkelijk kan leveren.

Misschien dat een sterkere motor plus regelaar de betere keus is?

Hoi Pieter.
Een propmod kan je natuurlijk ook niet straffeloos uitvoeren. want dan krijg je een grotere belasting op je motor en kan die dat aan? Wordt hij niet te warm?

Met welke lipo vloog je? Ik neem aan dat je nu de stock meter van fMS hebt?

Ja, ik weet het. Meer kv's of meer spoed zorgen allebei voor meer stroom. Of de motor het aankan, weet ik niet. Belangrijker nog is of de regelaar het aankan. Ik denk dat ik toch maar voor de nieuwe motor plus nieuwe regelaar ga. Wel weer ruim 100 euro. Duur kistje wordt het zo.

Ik vlieg nu overigens inderdaad nog met de stock motor. Accu is 4000 mah.

@Justapoke: heb jij inmiddels al gevlogen met je Liomax GP 120S - KV380? Ben benieuwd hoe dat bevalt qua vermogen!

Ja, ik weet het. Meer kv's of meer spoed zorgen allebei voor meer stroom. .....
Ja inderdaad als je kilovolts op je motor gaat zetten gaan er hoge stromen lopen. :rolleyes:
Sorry hoor mensen maar ik blijf er op hameren dat je de grootheden en afkortingen op de juiste manier moet gebruiken. Een motor heeft niet meer kv's!!!! Wat je hier bedoeld is een motor met een hogere kv. Die kv is de motorconstante een getal dat aangeeft hoeveel toeren per minuut de motor zal draaien als je er 1V op zet.
Er wordt ook heel vaak geschreven, ook op websites, dat een motor 500kv is. Dit is helemaal fout! De kv van die motor is 500! Een motor heeft ook een vermogen van 350Watt en geen Watt van 350vermogen.
Dus geen motor: 500kv, maar motor: kv=500. Als je het helemaal goed wilt doen moet je zelfs kv=500 omw/min/V schrijven.

Ja, ik weet het. Meer kv's of meer spoed zorgen allebei voor meer stroom. Of de motor het aankan, weet ik niet. Belangrijker nog is of de regelaar het aankan. Ik denk dat ik toch maar voor de nieuwe motor plus nieuwe regelaar ga. Wel weer ruim 100 euro. Duur kistje wordt het zo.
@Justapoke: heb jij inmiddels al gevlogen met je Liomax GP 120S - KV380? Ben benieuwd hoe dat bevalt qua vermogen!
Daar voor hebben ze propcalculators uitgevonden.
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
Je stopt alle setup gegevens er in en je krijgt meteen een beeld van de te verwachten prestaties en waar nog voordeel te behalen valt.;)
Lees ook dit draadje voor een voorbeeld.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/brandstof-naar-elektrisch.238839/#post-3674933

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad als je kilovolts op je motor gaat zetten gaan er hoge stromen lopen. :rolleyes:
Sorry hoor mensen maar ik blijf er op hameren dat je de grootheden en afkortingen op de juiste manier moet gebruiken. Een motor heeft niet meer kv's!!!! Wat je hier bedoeld is een motor met een hogere kv. Die kv is de motorconstante een getal dat aangeeft hoeveel toeren per minuut de motor zal draaien als je er 1V op zet.
Er wordt ook heel vaak geschreven, ook op websites, dat een motor 500kv is. Dit is helemaal fout! De kv van die motor is 500! Een motor heeft ook een vermogen van 350Watt en geen Watt van 350vermogen.
Dus geen motor: 500kv, maar motor: kv=500. Als je het helemaal goed wilt doen moet je zelfs kv=500 omw/min/V schrijven.

Tsja, nu twijfel ik of ik je gelijk geef of dat ik je een zeurpiet vind :). Van de ene kant: je weet wat ik bedoel, iedereen weet wat ik bedoel. Van de andere kant erger ik me zelf ook vaak als mensen bepaalde termen verkeerd gebruiken. Calorieën terwijl ze kilocalorieeën bedoelen. Of energie opwekken (Elektriciteit wek je op, energie kun je hooguit omzetten van de ene vorm in de andere).

Als afgestudeerd TU ingenieur moet ik je dan toch maar gelijk geven :thumbsup:.

..... Van de ene kant: je weet wat ik bedoel, iedereen weet wat ik bedoel. .....
Ja, misschien nu wel maar als je dat als argument gaat gebruiken ga je de verkeerde kant op.
"Vroeger" werd er inderdaad geschreven zoals het werd gesproken of zoals die persoon dacht dat het goed was. Er waren eigenlijk geen "regels" voor de taal. Het resultaat is dat veel boeken en werken van pakweg 200 jaar (of nog langer) geleden nu vrijwel onleesbaar zijn. Je moet bij heel veel zaken gaan bedenken wat de schrijver bedoelt of bedoeld kan hebben met wat hij schrijft. Vaak moet je ook gaan uitzoeken welke uitdrukkingen er toen gebruikelijk waren. Het is niet voor niets dat er zo veel verschillende uitleggen bestaan van de werken van veel vroegere uitvinders en visionairs.
Leonardo da Vinci heeft veel geschreven maar er zijn nog steeds veel zaken die niet echt duidelijk zijn omdat men nu niet meer weet wat hij toen bedoelde met wat hij schreef. Er wordt wel beweerd dat hij in code schreef om zaken geheim te houden. Wie weet, het zou kunnen maar het kan ook zijn dat hij de zaken heeft opgeschreven zoals hij toen dacht dat het goed was. Nu zijn betekenissen en begrippen soms zo totaal veranderd dat het voor ons een code lijkt.

Maar je hoeft niet eens zo ver terug te gaan. Mijn grootvader zei nog wel eens "mij verneuken ze niet". Daar wordt nu waarschijnlijk een beetje vreemd (lacherig) naar gekeken maar toen hij jong was (hij is geboren in 1898) was de uitdrukking "verneuken" heel gewoon. Nu zouden we "mij houden ze niet voor de gek" zeggen. Als je nu een boek of zo leest en daar staat deze drukking in kan je heel makkelijk een verkeerd idee krijgen.

Natuurlijk veranderen betekenissen van woorden en begrippen maar zeker op het technische gebied kunnen daar misverstanden door ontstaan. Daarom is onder andere het Si stelsel opgezet. Het gebruik van dat stelsel wordt steeds meer en meer en over X jaren zal het gemeen goed zijn. De bedoeling is dat misverstanden en verkeerde begrippen zo uitgesloten worden, of op z'n minst verminderd worden. Maar zo lang we blijven zeggen: "ach, je weet toch wel wat er bedoeld wordt", zullen misverstanden en onbegrip blijven bestaan.

En een motor heeft geen vermogen van (bv) 350 Watt, maar kan of mag een vermogen leveren (of opnemen) van 350 Watt. :cool:

Rick

Laatst bewerkt:
Daar voor hebben ze propcalculators uitgevonden.
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
Je stopt alle setup gegevens er in en je krijgt meteen een beeld van de te verwachten prestaties en waar nog voordeel te behalen valt.;)
Lees ook dit draadje voor een voorbeeld.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/brandstof-naar-elektrisch.238839/#post-3674933

Bedankt voor de tip! Net even gekeken naar de prop calculator. Mooi tool! Alleen is het wel lastig om deze te gebruiken in combinatie met mijn Mustang 4 bladsprop. De diameter kan ik wel meten uiteraard. Maar de spoed is lastiger, zeker als ik een propmod zou toepassen.

De diameter kan ik wel meten uiteraard. Maar de spoed is lastiger, zeker als ik een propmod zou toepassen.
Als je de bladhoek bij de halve bladlengte meet dan moet je een redelijk berekening kunnen maken van de spoed bij dat punt.
Het aantal bladen is aan te passen in de calculator.
Als je met een propcalculator werkt dan is de uitkomst niet heel nauwkeurig maar geeft wel aanzienlijk meer duidelijkheid.
Meestal staat dat gegeven trouwens vermeldt op de prop of in de gegevens van het ontwerp als prop advies.
Wat bedoel je eigenlijk met een propmod.:confused:

Laatst bewerkt:

Mijn mustang heeft nog steeds geen lucht-doop gehad. Zal echter niet meer al te lang duren.. heb het gewoon te druk gehad en het weer heeft te veel tegen gezeten. Bijna niet gevlogen de afgelopen maanden.

EN mijn UBEC moet ik nog eerst vervangen, met een bench-test ging ie laatst in de fail-safe dus ik vertouw mijn setup nog niet.

Kan er verder niks zinnigs over zeggen, de meeste die een upgrade hebben gedaan kiezen een andere FMS motor, of de Liomax een goede keuze is moet nog maar blijken. ( FMS = 5060 KV360)

De tie-wrap onder de props is wel iets wat met de oude versie van de spinner/props werd gedaan als ik me niet vergis, of het slim is om met de V2 te doen is maar de vraag? Doe in ieder geval wel wat onderzoek! Eerlijk gezegd kan je denk ik beter een andere motor kiezen, want iets meer pitch zal ook weer niet zo'n wereld van verschil gaan geven.

Hallo Justapoke, ik denk dat ik inderdaad voor de FMS 5060 KV360 ga. Die kwam ik inderdaad ook meerdere keren tegen op diverse fora toen ik naar upgrades zocht. Volgens mij moet dat ook wel lukken met de huidige regelaar. Tom (van RC-Planes) gaf aan dat de KV380 statisch 110 A trok. Jouw meting kwam onder de 100 A uit. Dan moet het met de 360KV toch zeker wel onder de 100 blijven. De regelaar is weliswaar 85A, maar burst 100A kan ie vast wel aan. Bovendien waren die gemeten waarden statisch, dus in vlucht is dat nog minder.

Sowieso ben ik niet van plan om er lang, snel mee te gaan vliegen. Maar af en toe eens wat extra vermogen kan wel leuk zijn.

Ik kwam ergens bij rcgroups ook nog een interessante tip tegen: om de throttle curve zo in te stellen dat je nooit meer dan 80% gas geeft. De gedachte hierachter: die laatste 20% leveren nauwelijks extra vermogen op, maar trekken wel veel extra amperes. Of dat laatste waar is, weet ik niet, maar dat eerste zou zo maar waar kunnen zijn. Toen ik in het weekend met mijn P-51 vloog, viel me al op dat er nauwelijks verschil is tussen 3/4 gas en volgas.

Hallo Justapoke, ik denk dat ik inderdaad voor de FMS 5060 KV360 ga. Die kwam ik inderdaad ook meerdere keren tegen op diverse fora toen ik naar upgrades zocht. Volgens mij moet dat ook wel lukken met de huidige regelaar. Tom (van RC-Planes) gaf aan dat de KV380 statisch 110 A trok. Jouw meting kwam onder de 100 A uit. Dan moet het met de 360KV toch zeker wel onder de 100 blijven. De regelaar is weliswaar 85A, maar burst 100A kan ie vast wel aan. Bovendien waren die gemeten waarden statisch, dus in vlucht is dat nog minder.

Sowieso ben ik niet van plan om er lang, snel mee te gaan vliegen. Maar af en toe eens wat extra vermogen kan wel leuk zijn.

Ik kwam ergens bij rcgroups ook nog een interessante tip tegen: om de throttle curve zo in te stellen dat je nooit meer dan 80% gas geeft. De gedachte hierachter: die laatste 20% leveren nauwelijks extra vermogen op, maar trekken wel veel extra amperes. Of dat laatste waar is, weet ik niet, maar dat eerste zou zo maar waar kunnen zijn. Toen ik in het weekend met mijn P-51 vloog, viel me al op dat er nauwelijks verschil is tussen 3/4 gas en volgas.

Ik zou er dan toch een andere regelaar er in zetten, bij een kleine kist kan je nog eens gek doen, bij een dergelijke grote en dure kist als deze zou ik persoonlijk het risico niet nemen!

Back