Nou ben ik ruim 30 jaar geleden eens een start gemaakt met deze hobby, was destijds een bouwpakket van Graupner met één van de eerste electro motors. Weet nog goed dat dat voor mij al enkele maanden van bouwen, sparen en onderzoeken was geweest. Bij de eerste vlucht was het helaas binnen enkele seconden over.. had niet gedacht me ooit nog met deze hobby te gaan bemoeien.
Een 3 jaar geleden dankzij de "schuimpjes" toch een herintrede gemaakt, en ondertussen bestaat mijn hangar opeens uit een kleine 30-tal kisten van diverse pluimage. Het meeste schuim, maar ook enkele van hout en o.a. polyester.
Compleet zelf bouwen vanaf tekening is aan mij nu niet besteed, heb er de vaardigheid denk ik wel voor maar geen tijd. Ik vind het vliegen ook veel te leuk. Misschien in de toekomst, maar voorlopig vind ik de huidige schuimpjes al interessant genoeg.
Peppie heeft denk ik de Mustang 1700mm van FMS nog nooit in het echt gezien, want deze ziet er echt fantastisch uit. Ook al is het dan een ordinair "schuimpje".
En de ontwikkelingen staan ook niet stil, er zijn de laatste tijd steeds vaker combinaties met hout en/of carbon versterking in de diverse onderdelen. En ik las dat FMS bijvoorbeeld binnenkort met een nieuwe 1400mm T-28 komt, die weer van een nieuw type EPO schuim gemaakt is die een stuk lichter van soortelijk gewicht is.
Ieder zijn ding, de ene koopt het liefst iets wat binnen een half uur vliegklaar staat, de andere koopt een KIT die naar wens is op te bouwen, weer een andere bouwt het liefst iets zelf van depron platen, en de ander is het liefst maanden of jaren in touw met complete zelfbouw. Het heeft allemaal z'n charme.
Mijn andere Mustang is wat kleiner van formaat, en gesneden uit een blok EPP schuim:
Kan zijn dat sommigen dit een lullig ding vinden, vreemd genoeg is het ondanks de simpele uitvoering in EPP toch één van mijn favoriete modellen. Na een wat betere afstelling vliegt het "ding" verbazend goed, ruim een kwartier plezier op een 1300mah 3S.
Dus ieder zijn ding, maar in mijn ogen is ook dit werkelijk de moeite waard om aan te zien!