Moonriver

Hoi,

Ik zal, omdat dit de eerste keer dat ik hier op dit forum wat plaats, mezelf eerst in het kort voorstellen.
Mijn naam is Marco, 37 jaar en in het dagelijks leven hou ik me bezig met cad-tekenen.
Altijd handig ook voor de hobby.

Nu heb ik ooit het bootje mogen afmaken van m'n vader.
Een motorjacht "De Neptune" van billingboats of iets in die geest.

Voor mij gingen de batterijen toen des tijds veels te hard leeg, en besloot ik zonder ervaring, en zonder internet toen destijds van het motorjacht een zeiljacht te bouwen.

Dit was de test en heb hiermee toch wel aardig gevaren.

Tis en blijf een moterjacht, dus heb ik besloten om echt een zeiljacht te maken....
Mijn inspiratie heb ik opgedaan van het yacht "Smaragd".

Oke, qua dekopbouw iets anders geworden.

Die inspiratie heb ik opgedaan van het jacht vanderstadt 77.

Nu heb ik van de week ergens of hier op het forum of op internet, dat weet ik niet meer een site gezien waar schootprofiel wordt verkocht.

Zou iemand weten waar ik deze zou kunnen kopen.
Of dat iemand weet waar ik ze kan bekijken op het net?

Mvg. Marco_Polo

Laatst bewerkt:
Hallo Marco

Welkom hier!
Een mooie "Smaragd" heb je daar. Ik ben ook bezig om deze dikke dame te bouwen. Alleen in de "standaard-uitvoering".

Maar: wat bedoel je met "schootprofiel"? Leg even uit, dan kunnen we wellicht beter helpen.

De horizontale profielen die onder een zeil zitten, zowel bij grootzeil als bij een fok.

In het engels heten ze beam.

Bij m'n eerste bootje had ik holle koolstofstaven met ramin erin.

Dit heb ik gekocht bij een vliegerbedrijf, maar ik zag van de week dus ergens op internet of hier op het forum echte profielen....

Deze waren qua vorm ovaal net zoals een mast eruit ziet.

Maar ik weet ondertussen dat het geen schoten heet, want dat zijn de lijnen, maar ik bedoelde eigenlijk de giek.

Dus ik ben opzoek naar giekprofielen, maar dan in doorsnede ovaal gevormd.

Marco.

Laatst bewerkt:
De horizontale profielen die onder een zeil zitten, zowel bij grootzeil als bij een fok.

In het engels heten ze beam.

Bij m'n eerste bootje had ik holle koolstofstaven met ramin erin.

Dit heb ik gekocht bij een vliegerbedrijf, maar ik zag van de week dus ergens op internet of hier op het forum echte profielen....

Deze waren qua vorm ovaal net zoals een mast eruit ziet.

Maar ik weet ondertussen dat het geen schoten heet, want dat zijn de lijnen, maar ik bedoelde eigenlijk de giek.

Dus ik ben opzoek naar giekprofielen, maar dan in doorsnede ovaal gevormd.

Marco.

Volgens mij kan je die onder andere vinden bij Cap maquettes.
Ik moet er binnenkort ook één kopen dus als er nog andere mogelijkheden zijn is dat wel handig;)
Groet

Mast en giek profilen kun je zelf maken in hout, hier een voorbeeld hoe je 2 latjes uithold en tegen elkaar lijmd de hoeken kun je dan afronden naar keuze, op een modern schip voorzijde elips en achterzijde kant van de kleine holte zeilgroef lichtjes versmallen en hoeken scherp laten

MASTDOORSNEDE.jpg

MASTDOORSNEDE01.jpg

Laatst bewerkt:
Oké, duidelijk.
@Marco: deze profielen zijn exact hetzelfde als de mast.
(Ik heb de afgelopen twee dagen aan de tuigage van de Smaragd gewerkt)
Lengte onder de fok: 49,5cm
Onder het grootzeil: 50 cm
Als ik straks weer in m'n hobbyruimte ben, zal ik de nummers uit de stuklijst even voor je opzoeken, dan kan je ze bestellen bji je modelbouwwinkel.

als je een ovale aluminium giek wilt maken, kiun je gewoon bij bijv. Gamma een 12mm gordijnroede van aluminium en pers of klop je die platter, zodat er een ovale buis ont staat.
Werkt prachtig, je kunt er ook nog gleuven in frezen.

Ik ben wat betreft hobby een echte nederlander.... alles zo goedkoop mogelijk of anders gratis.

In eerste instantie was ik van plan om net als bij mijn eerste (motorjacht) zeilboot ronde koolstof met ramin te gebruiken, maar met een bezoekje bij een bouwmarkt viel mijn oog ook al op een rond aluminium roetje.

Maar vanaf dat ik op het forum ben gaan lezen kwam ik al de link tegen: jt-yachtmodelle.de met daarin diverse pdf-bestanden met uitleg hoe je zelf een mast kan maken van twee verschillende alu roetjes.

Die ga ik dus ook maar toepassen.... ieder geval wat natuurlijker qua uiterlijk.

Maar de tip om roetjes wat platter te slaan staat mij ook wel aan.

Tot zover bedankt allemaal, maar nu ben ik "dankzij" dit forum verleid om ipv een fok met een giek, een rolfok of rolgenua te maken. ( de preciesse verschillen heb ik nu ff niet voorhanden).... maar het zal het systeem worden waar het voorlijk zich op/afrolt.

Ieder geval met het rolreefsysteem....

Ook weer zat sites op het net maar ook weer allemaal 1:1...

Ben zelf al aan het denken geweest hoe ik het oprolmechanisme kan maken, maar tis een lastige....

Heeft iemand toevallig met eigen bouw ervaring met zo'n rolreefsysteem?

Nadeel is wel dat ik niet in bezit ben van een draaibankje, dus tja, moet wel erg makkelijk te maken zijn.

Groeten Marco

76770034.jpg

Even voor de duidelijkheid: Ik ben 1,90 meter lang, deze dame is een kop groter!

62312771.jpg

Zo groot wordt ze dus...
En een rolfok...Heb ik ook over zitten denken, maar dat zal je toch in het vooronder moeten gaan prutsen.
Ergens een motor plaatsen, een ronsel erop met een tandriem en die tandriem naar voren in het uiterste puntje van de boeg. Daar weer een ronsel (groter dan de eerste voor de vertraging) met als as een enigszins flexbele stang richting masttop. En daar zou je dan je fok aan vast moeten maken...

Ik vind het nogal een penibele constructie, eerlijk gezegd. Maar wel een uitdaging natuurlijk!

Kijk..... dat ziet er prima uit, jij kan het water al op....

Betreffende de rolfok, ben ik wel een durfal....
Want eerlijk gezegt zoals mijn "Smaragd" er nu op foto uitziet heeft ook het nodige breek en sloopwerk ondergaan.
Enkele spanten hadden geen raakvlak met de binnenkant huid...
Deze heb ik destijds eruit gehaald en opnieuw pas gezaagd.

Maar daarvoor had ik het dek al zitten, dus die ook gelijk maar met een ronding terug gezet terwijl deze eerst vlak was.

Wat betreft de rolfok denk ik erover om het motortje verder richting midden van het schip te zetten.

Maar ik heb schaal 1:1 gezien dat het rolsysteem met een touw aangetrokken wordt, dus in schaal denk ik dit ook toe te passen, maar dan aan het uiteinde van het touw een motortje. (dus richting midden boot).

Vanavond toevallig sinds lange tijd weer gewerkt aan de hobby (maar eerst nog wat nageleverde boeken van de kids gekaft, wat daar zijn vaders ook goed voor).... ik heb vanavond de standaard gemaakt voor als het zwaard onder het bootje zit.

Binnenkort zeil kopen, en dan kan ik binnen weer een paar avondjes te keer met het naaimachine....

Al met al weer een leuke tijd om naar uit te kijken.

Maar nog leuker als ze echt gaan varen.

Eindelijk weer eens verder

Ondanks dat ik vrij geregeld online ben op het forum, heb ik weinig tot geen tijd gehad om verder te gaan aan het bouwen van mijn "Smaragd".
Wel erg veel inspiratie op gedaan hier op het forum, wat mij wel heeft doen inzien dat ik beter eerst had moeten lezen op het forum voor ik was begonnen met bouwen... Maar ja ze zeggen niet voor niets: "achteraf kijk je een koe in z'n..."
Vrij snel na het bericht in 2010 had ik het zeildoek binnen, maar vanwege meerdere omstandigheden in de persoonlijke sfeer en een kapot naaimachine bij m'n schoonmoeder, uiteindelijk toch maar besloten om hier in huis een eigen naaimachine aan te schaffen. Wat betreft de mast en de 2 stuks giek ben ik toch maar gegaan voor de aluminium roetjes.
Tussentijds ben ik er ook achter gekomen dat de accu's voor de RC waren overleden, dus wat kan een mens nog meer als tegenslag krijgen.

Maar dan uiteindelijk afgelopen weekend toch de zeilen gehesen, om te kijken of alles een beetje klopt zoals ik verwacht had.

Nu alleen nog de schoten plaatsen en dan kan ik gaan voor de maiden.

Hieronder een foto met gehesen zeil

Laatst bewerkt:
maiden

Nu alleen nog de schoten plaatsen en dan kan ik gaan voor de maiden !!!!
Neem aan dat je de kiel en roer nog gaat plaatsen anders is moet je op de kajuit de waterlijn tekenen ,

mooi

Op het moment van de foto was de rest net geverfd, maar wel in bezit...
Het zwaard is een tijdelijk, moet het definitieve zwaard nog gieten.
Zowel de mal als ook het lood. Tijdelijke zwaard is niet echt mooi voor op de foto, dus dat bespaar ik jullie hierbij.

Het roer blijft demontabel, om zo het vervoer te veréénvoudigen.

Op de profielfoto is wel het zwaard gedeeltelijk zichtbaar...

titel verranderen

Van het weekend eindelijk weer iets kunnen doen.
Ik heb de zeilen bedienbaar, nu alleen nog alles checken, zorgen dat de camera opgeladen is... en natuurlijk de accu's voor de rc.
Dan aleen nog de combinatie van vrije tijd en geschikt weer.
Nu heb ik alleen nog een vraag aan een moderator van het forum; Is er een mogelijkheid dat de naam aan het beginbericht aangepast kan worden?
In plaats van "op zoek naar profiel voor schoten" zou ik het graag veranderd willen hebben in "Moonriver".

De maiden moet effe wachten

Soms zit het mee, soms zit het tegen...
Maar ja het is hobby, dus laten we ons hoofd niet hangen...

Wats gebeurd...

Gisteren getracht de laatste hand te leggen om zodoende als het moment zich voordoet ik zonder problemen het bootje te water kan laten voor de maiden.

In plaats van een omloop katrol heb ik gebruik gemaakt van een opwind mechanisme zoiets als een rolmaat, maar dan een kleinere versie van oortjes van een telefoon.

Op het moment van montage werkte het goed, nu een aantal weken later haperde de boel iets, om te voorkomen dat één van m'n kids weer achter m'n bootje aan moet zwemmen ga ik het roer omgooien en het dek verwijderen om de spanten open te maken, daar deze niet open waren.

Als ze open zijn kan ik onderdeks een omloop lus maken, om zo te voorkomen dat ik te maken krijg met de ellende die ik nu, gelukkig op het droge, te kampen heb gehad.

Foto's zullen dan ook wel volgen...

Wordt vervolgd.

Ik heb als eens eerder het dek eraf gehad, maar dat was voordat de opbouw erop stond.
Nu zal het lastiger worden, maar ik zie het als een uitdaging.

Ze zeggen wel eens het leven begint pas als je veertig bent...
Ben afgelopen woensdag dan veertig geworden, maar het enigste verschil wat ik gemerkt heb, is dat ik een oplossing heb gevonden om te voorkomen dat het dek eraf hoef.
Ja het DEK en niet het DAk, haha...

De spoel die het lijntje opdraaide liep iets aan...

Maar gelukkig had m'n schoonvader mij een aantal weken geleden een set sleutelvijlen gegeven, waarmee ik moeiteloos de spoel iets bijgevijld heb. (of is het afgevijld???) Ik kan zeggen op het droge functioneert ze goed, nu het water in...

Ik hou jullie op de hoogte.

Laatst bewerkt:
Back