Mooring Tug 1:32

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door HansN, 25 nov 2020.

Tags:
  1. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Goedendag,
    In het begin van de corona tijd, kon ik helaas niet verder met mijn Jonny (Aeronaut) daar ik die elders bouw.
    Daarom op zoek gegaan, naar een model wat ik thuis kon bouwen.
    Ik zocht iets bijpassend op dezelfde schaal.
    Uiteindelijk gekozen voor de Mooring Tug van Peba (Van Hobby Lobby Modelbouw) 1:32
    Inmiddels is het model klaar, maar ga hier alsnog een bouwverslag van maken.
    Als basis voor dit model, dient de Mooring Tug 1, zoals die rondvaart in de Duitse haven van Hamburg.
    Heb mij echter niet aan de kleuren gehouden, omdat hij straks bij mijn sleper moet passen.
    Tevens heb ik er verlichting op aangebracht.

    Enige maten:
    origineel: L 11.5m
    B 3,8m
    Model: L ca 32 cm
    B ca 12cm
    Diepgang ca 5cm

    Heb er veel plezier van gehad om te maken en om er mee te varen, ook al vinden velen het een notendop. Het is gewoon een leuk scheepje, wat zo aan de keuken tafel te bouwen is.

    20200506_221953.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
    ShabaF117, Tug.NL en Herby63 vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.729
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk zo'n Duitse roeiersboot. Ben benieuwd hoe dat vaart. Gr. Klaas.
     
    HansN vindt dit leuk.
  3. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Vaart goed, vaar er sinds eind augustus mee.
    Kom daar later in mijn verslag nog op terug.
     
  4. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zuid Holland
    Kom maar op met dat bouwverslag
     
    HansN vindt dit leuk.
  5. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Natuurlijk had ik mij van te voren al flink ingelezen in dit bootje en ook al de nodig info verzamelt en veel daarvan kwam nu met het uitpakken al weer boven water.
    Om te beginnen is het pakket zeer compleet, naast de goed bruikbare messing schroefas met rvs as (3mm) en smeernippel, ook het motortje (7,2V, staat er niet op, maar ergens op het net gevonden) en de complete stuurinrichting (o.a. rvs roeras met kunststof roer, messing roerkoker) inclusief het servootje is aanwezig. Natuurlijk is ook in de kunststof 3 blads schroef voorzien, die ik later zelf heb vervangen voor een messing exemplaar. (niet omdat het moest, maar vond het mooier en origineel heeft een 4 blads)
    De kit bestaat verder uit een (vermoed ik) in 2 delen geprinte 3D romp, die reeds is verlijmd tot 1 geheel, idem kajuitje ook 3D en verder resin onderdelen, wat ets materiaal en een aantal kant en klare dingen.
    Uiteraard voorzien van een bouwhandleiding, die zeer duidelijk is opgebouwd met duidelijke bouwnummers, wel een paar kanttekeningen waar ik tijdens de bouw tegen aan liep... maar daar kom ik tegen die tijd op terug.
    Eigenlijk heb je alleen het volgende nog nodig: Vaarregelaar, 2ch ontvanger+ zender en accu, lijm en verf.

    20200506_222053.jpg
    20200506_222746.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Alvorens te kunnen beginnen, heb je natuurlijk nodig: Kniptang, fijn schuurpapier, vijltje en lijm. Voor de lijm heb ik 2 soorten gebruikt: Ruder L300 en UHU Plus Ent Fast 2 componenten. Had de tijd, haha anders beter voor de UHU Plus Schnelfast kunnen kiezen, de ent fast heeft een droogtijd van ca 12u en zit kleefvast na ca 90min en is dus langzaam drogend. Lesje voor volgende keer.
    Na de bouwhandleiding bestudeert te hebben en de onderdelen nummering in mij opgenomen, de eerste benodigde onderdelen opgezocht en bekeken.
    Dat waren de messing schroefkoker, as, koppeling en de motor. Deze onderdelen eens even op hun plaats gezet in het rompje. Alles keurig op maat, eventuele kleine verschuivingen ontstaan door het inlijmen van de schroefaskoker of andere schroef, wat invloed heeft op de schroefas, zijn prima op te vangen door het eenvoudig iets te verschuiven van de motor, die deugdelijk met een zadel wordt vastgeklemd op zijn steun.
    Nu werd het tijd om wat te gaan doen. Na het wat aanmaken van de UHU lijm als eerste de schroefaskoker ingelijmt (later zou blijken dat er wat lijm in de koker gekomen was, dit er gelukkig met heel veel geduld weer uit kunnen krijgen.)
    Zoals eerder genoemd is de schroefaskoker voorzien van een smeernippel, dit is een kunststof nippel uit 2 delen een onderbeugel, met bovendeel voorzien van vulbuis, eenvoudig met de 2 bijgevoegde schroeven op de koker te klemmen en er vervolgens een 3mm gaatje doorboren.
    Ondertussen de schroefbeschermingring uit zijn frame verwijderd, ik vermoed dat deze van gegoten aluminium gemaakt is en even gepast. Deze ring heeft een platte lip, die in een gleufje achter de schroefas valt. Niks meten. Tussen deze ring en de romp komen een 6 tal beschermstangen, die er in het echt voor dienen te zorgen dat eventuele touwen/trossen niet in de schroef komen. De stangen hiervoor, dienen van een stuk 2mm rvs draad geknipt te worden. 2 aan 2 steeds iets korter. In de ring zitten gaatjes voor deze stangen, evenals in de romp. 1 Kant de draden in de romp steken en dan in de ring, wederom met een drupje UHU lijm aan beide zijden.

    upload_2020-11-26_0-4-34.png

    Daarna was de roerkoker aan de beurt. De roerkoker steekt zeer nauw! Er blijft maar weinig ruimte over om straks de roerkoning te kunnen plaatsen, dit valt namelijk onder het achterdekje!. Om deze wederom al op maat zijnde koker op de juiste hoogte te krijgen, heb ik het volgende gedaan: Messing ringetje (bijgeleverd) op de roeras geplaatst hier de roerkoker omheen en dan door het roerkoker gat in de romp, omdat er nog een roer beschermer/ondersteuner tegen de onderkant van de kiel komt, deze tijdelijk geplaatst en nu het roer hier ca 0,5mm van vrij houden, hierop de roerkoker gemerkt, alles er weer uit en vervolgens de roerkoker verlijmd. De romp is hier verdikt en reeds voorgeboord, de roerkoker geeft weinig speling, kans op uitlood komen is vrijwel onmogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
    Gerrit-Jan, Herby63 en wimo100 vinden dit leuk.
  7. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Goudswaard
    Leuk om te zien, hij lijkt zoveel groter dan die 11 meter.
    Ter vergelijk een nederlandse (rotterdamse) roeiersboot, het laatste model. ;)
    Qua afmetingen vrijwel gelijk aan de hamburger.

    [​IMG]
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  8. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Klopt.
    Zijn een aantal versies van deze roeier, maar met vrijwel identieke romp. Die afmetingen kom ik regelmatig tegen. Is ook ergens foto van 1 op het droge, lijkt hij nog groter.
    Alleen de motor gegevens, die vind ik nergens.

    Btw, schijnt inmiddels ook ergens een model te zijn of snel uit te komen van een k.r.v.e. vlet.
     
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.729
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Geen motorgegevens in detail, maar wel wat info over de Hamburger Festmoker.
    https://fastmoker.de/
    Hier in het Rotterdamse heeft de ontwikkeling ook niet stil gestaan. Jaren heeft men gewerkt met DAF (80 PK) motoren. Midden negentiger jaren schakelde men over op Mitsubishi (125 PK). Toen ik in later nog eens bij hen de werf op Heijplaat bezocht gebruikten ze John Deere motoren. Geen idee hoeveel vermogen de huidige roeiersvletten hebben. Sinds 2005 druk met rentenieren, maar in de buurt woont een gepensioneerde roeier, die ik een mailtje heb gestuurd. Gr. Klaas.
     
    HansN vindt dit leuk.
  10. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Van de duitse Mooring Tug serie, weet ik dat de nr 1 gebouwd is in 1980 en de nr.2-4 zijn in de jaren 1985/1986 gebouwd bij scheepswerf
    Johan Oelkers te Hamburg. Deze scheepswerf bestond van 1876 tot 1991, tot het failliet ging.
    De 4 gebouwde Mooring Tugs varen voor Max Meyn te Hamburg (www.hamburglinesmen.de)
    De Mooring Tug 1, is de grootste van de 4, met een lengte van 11,40 en een breedte van 3,47 een diepgang van 2m. De nrs. 2-4 zijn een 10tal cm korter en minder breed, met onderling wat kleine verschillen. (http://www.alt-wilhelmsburg.de/schiffevonOelkers.html)
    Verdere gegevens niet bekend, iig geen online archieven van en ook op de site Max Meyn staat geen info verder.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
    k-k vindt dit leuk.
  11. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Goudswaard
    Klaas, ik werk bij de roeiers, er liggen nog steeds John Deere's in kan ik je vertellen, de 6068, rating en vermogen weet ik niet uit mijn hoofd.
    Hans, Raboesch heeft het in de planning staan voor einde jaar, maar ik vraag mij af of dat nog doorgaat, zie er verder niets van
     
    HansN vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.729
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tinus, Bedankt voor je reactie en aanvullende info. Had vroeger op de raffinaderij in Europoort dagelijks de roeiers over de vloer. Ze hadden 4 schollen bij ons geparkeerd. Bij het 100-jarig jubileum was ik uitgenodigd op de Mississippi Queen en zijn we ook nog een rondje gaan varen met een draagvleugelboot. Denk met plezier aan die tijd terug. Op jachthaven B,inckvliet in Zuidland is een oude roeiersboot terecht gekomen. Dacht de 25. Gr. Klaas.
     
  13. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Heb het even opgezocht en idd Raboesch kondigde in januari aan, dat dit model medio november uit zou komen. Daar is het bijgebleven op fb, op hun website zelfs helemaal niks, alleen op de cover van de catalogus een vooraanzicht, zonder enige verwijzing o.i.d.
    Heb er gelijk maar even een vraag over achter gelaten, ben benieuwd.
     
  14. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zuid Holland
  15. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Volgens de bouwbeschrijving, zou je nu de motor, servo en regelaar etc in kunnen bouwen. Ik heb dit wel gedaan, maar zou je ook prima later kunnen doen.
    De volgende stap in de beschrijving is het inlijmen van de kajuit, dat heb ik dan wel gedaan, echter ik zou dit bij een ieder dit scheepje ook gaat bouwen afraden en wachten tot na het spuiten van de romp, wordt spuiten van beide delen iig makkelijker van. De zeer kleine naad tussen romp en kajuit zou je later prima kunnen dichten met transparante lijm.
    Maar beschrijf nu verder zoals ik het gedan heb...
    Vooraf had ik al bedacht dat ik er verlichting op ging zetten en ik wist na het bestuderen van een paar foto's op het net en facebook, dat ik concessies moest doen, het zou namelijk nooit lukken om verlichting te realiseren, zoals het origineel dat heeft. Simpelweg omdat het te klein is voor realistische modelbouw.
    Een echte pietje precies, die het bootje zou willen bouwen zoals het hoort en de kennis en middelen heeft, zou misschien een eind komen, maar dan nog zou het te groot uitvallen. Zelf heb ik na foto's op het internet en facebook besloten dat ik de "Postionsleuchte 1:32" van Peba (Hobby Lobby Modelbau) zou gaan gebruiken i.c.m. smd 0805 warm witte LED's,
    Met dit in gedachte en de positie waar die zouden komen (de bb en sb tegen de zijkant van de kajuit iets lager dan de in de kajuit wand meegeprinte originele positie -deze zijn nog geen mm groot- en de top en hek verlichting zitten op de plek van de originele signaal lampen - i.v.m. de ruimte-) Om de bedrading weg te kunnen werken straks, moest ik van te voren bedenken, waar dit langs zou moeten. Het kajuitje zit namelijk in een uitsparing in de voorplecht, deze uitsparing is echter aan de zij- en onderkant gesloten, de voorpiek is dus niet bereikbaar. Ik wil de bedrading van de bb en sb verlichting in de hoek van de console naar binnen laten komen en dan naar onderdeks (vlak naast de beide monitors die op de console komen te staan). Om de bedrading door te kunnen voeren heb ik voor de zichtbare doorvoeren een 2mm gat geboord en in de bodem van de uitsparing een 4mm gat. Zodanig dat de 2mm gaatjes, recht boven de 4mm gaatjes komen te zitten, in totaal dus 3 gaatjes van 4mm in de bodem van de uitsparing. Let op! het materiaal van de romp en kajuit is erg hard en breekt gouw op het moment dat een te grote boor gaat gaat happen (bij mij ging het fout toen ik ineens van de 2mm naar de 4mm toe ging, had een hele hap uit de bodem van de uitsparing. Gelukkig kon ik die uit zicht nog weer herstellen), 1,5mm voorboren max en dan steeds met een halve omhoog. Gelukkig is de onderzijde van de kajuit open, daar waar de console zit. Nu kan ik straks de bedrading van boven door de console steken en dan onder de voorpiek weer opvissen, hoe ik dat gedaan heb, kom ik met de verlichting op terug.
    upload_2020-11-29_22-57-46.png
    De rode rondjes markeren de 2mm gaatjes, die geboord zijn in de bovenplaat van de console, naast de beide monitors t.b.v. de bb en sb verlichting en links van de kajuitingang komt de bedrading van boven voor de top, hek, deklamp en binnenverlichting en gaat hier onderdeks.

    upload_2020-11-29_23-2-44.png
    Onderzijde kajuit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Groningen
    Hierna heb ik het kajuitje opzij gelegd, alvorens deze in te lijmen en mij nog even bezig gehouden met een aantal onderdelen aan de romp, waarvan ik zelf vond dat ik daarmee bezig zijnde minder last zou hebben van het kajuitje.
    Op het achterdek komen in een 4tal uitsparingen 4 bijgeleverde neodyium magneetjes (de andere 4 komen in het afneembare dek).
    Links van de kajuitingang op de aangegeven positie een 3 tal traptredes naar het voordek, rechts van het kajuitje komen een 2 tal luiken naar de machine kamer. 1 Vertikaal tegen het voorschot en 1 bovenop het voordek, deze luiken samen vormen dan 1 grote ingang. Volgens de bouwbeschrijving zouden die nu geplaats kunnen worden, gelukkig keek ik vooruit.... WACHT hier dus mee en doe eerst de volgde stap. Dit heeft te maken met vlonders en dekplaat die onder het luik van het voorschot doorlopen, maar vast zitten aan het afnemeembare deksel van het achterdek. Op de tekening in de bouwhandleiding is dit niet te zien.
    We gaan ons dus eerst even bezig houden met het achterdek luik. Dit luik bestaat uit 2 lagen, A: Luik zelf, B: waterkering plaatje
    In het luik, zitten ook hier 4 uitsparingen voor de magneetjes, die het luik straks op zijn plek houden. Omdat B, deels de magneetjes afdekt straks, is het zaak eerst de magneetjes in te lijmen. Omdat magneetjes poolgevoelig zijn en ze bij omdraaien elkaar afstoten, heb ik het volgende gedaan.
    Ik heb de magneetjes op de in de romp geplakte gelegd en vervolgens gemerkt aan de bovenzijde (terwijl ze dus nog steeds op het andere magneetje blijven liggen). Door ze nu 1 voor 1 over te zetten op het luik, met de markering in het luik, weet ik zeker dat ze straks goed liggen, ik heb ze vastgelijmd met de 2 componenten lijm, maar sekondenlijm zou ook kunnen. Nadat de magneetjes vast zitten, kun je B in de sparing van het dek leggen, door nu in het midden een klein drupje lijm te doen (zodat je het weer makkelijk kunt loshalen) leg je nu het Luik A er op, even lijm laten drogen en verwijder het luik weer. Door nu het luik om te draaien kun je het B aftekenen op luik A, hierna los halen van luik A om daarna volledig te kunnen lijmen.
    Nadat het dekluik klaar was, heb ik de kist waar de haak op komt ook aan dek gelijmd, wel zo makkelijk om hier straks het luik mee te kunnen plaatsen en verwijderen, nu leg je het luik op zijn plek. Hierna kun je de vlonders en dekplaten op zijn plaats leggen. 1 smalle tegen het voorschot en aan bb en sb komt 1 in de lengte tegen de verschansing, die op het luik zullen nu iets oversteken (wat in de bouwbeschrijving niet te zien is) Lijm ze vast als je de naden gelijk verdeeld hebt. Ik kwam daar te laat achter en moest het weer los zien te krijgen van het luik... is wel gelukt, met heel veel zweet en geduld en weg schuren van lijmresten. Koste mij een avond...
    Volgens de bouwhandleiding komen er nog traanplaten op het einde van de vlonders en dekplaten, deze heb ik nu nog niet aangebracht, aangezien er wat ruimte onder deze traanplaat komt te zitten, wilde ik dit eerst in de verf hebben, alvorens de traanplaat te lijmen.
    Nu de vlonders aan dek zitten, kun je het luik van de machine kamer pas maken, aan de onderzijde en bovenzijde zal iets van dit luik af gevijlt moeten worden om vrij te blijven van de vlonder en niet boven het dekluik op het voordek uit te komen.
    upload_2020-11-30_0-54-33.png

    upload_2020-11-30_0-51-24.png


    upload_2020-11-30_0-52-22.png
     
    MZ323 en Marc w vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina