motor EG

hej,ik heb een maand geleden een 25 amp regelaar+ brushless inrunner gekocht,echter ondervind ik VEEEL te VEEL problemen met het vinden van het juiste tandwieltje....
Als ik morgen nog niet in de winkel het juiste tandwiel heb denk ik eraan om er een andere motor in te steken,ik dacht aan een roxxy 2827-34????En welke klapprop heb ik daarvoor nodig?+moet er veel anagepast worden aan mijn model dan????

mvg sven

iemand? welke motor is geschikt voor de Eg te vinden bij perba/rc technics????
Een motor waar ik niet moet zitten klungelen met tandwielen en vertragingen...
Ik denk dat het niet te moeilijk wordt toch?rond schijfje hout erop lijmen en motor erop-vijzen,binnenin is plaats genoeg dacht ik???
of de originele motrmount gebruiken van een roxxy 34 ofo ingebouwd dan.Heeft iemand suggesties+ kan je me gelijk advies geven ivm propkeuze????

mvg sven

Deze heb ik mijn EG zitten, méér dan pep genoeg, op 15 seconden op termiekhoogte. En lekker goedkoop. Stukje van de neus snijden, en die vorm overzetten op een stukje triplex, schotje uitzagen en de motor ertegen schroeven, eens passen om te zien hoeveel schuim er weg moet voor de stekkers, schotje verlijmen met CA een paar gaatjes in de rand van het schotje boren waar je een tandenstoker kan doorschuiven in het elapor, deze vastlijmen en een vouwprop erop. En gaan met die banaan.

snijden?
kan ik dan niet gewoon het houten motorschotje op mijn neus lijmen????
Waarom moet je er een stuk afsnijden?
Bedankt voor de link maar ik wil een motor van perba/rc technics als het kan.... :lol:

Ik heb het iets kleinere broertje van die motor op mijn easyglider: deze. Die loopt uitstekend op 2 cellen met een 10x6 prop. Zeker niet vertikaal, maar wel met zo'n 40 graden omhoog en lekker zuinig. Performance genoeg voor een zwever.
Hier staat een plaatje van hoe mijn motorschot eruit ziet. In deze post heb ik het over een 9x5 prop, er zit nu een 10x6 op voor betere performance (kan de motor makkelijk aan).

@fotor: heb jij er ook zitten in snijden in je neus????
Is het mogelijk om het gewoon zo erop te lijmen?Want heb bang dat ik de motordomp of andere eigenschappen gewoon wegsnij aan de neus....

Ik heb een heel dun plakje van de neus gesneden. Snijvlak evenwijdig aan het originele vlak houden, dan blijft de domping gelijk. Verder heb ik aan de binnenkant wat materiaal weg moeten frezen (met een dremel gedaan) om de motor er lekker in te laten passen. Verder precies de procedure toegepast die Goofer beschrijft (schotje maken, vastlijmen met sateprikkers in het elapor).

Kan denk ik wel, maar dan moet je hem wel op 3 cellen vliegen. 2 cellen met 200 gram thrust lijkt me wat weinig. Indien mogelijk zou ik een iets zwaardere motor nemen (rond 60 gram).

maar als ik de motor uit men vorige post gebruik,gaat men eg dus goed vliegen???
En ik heb niet echt zin en zie het nut er niet van in waarom ik in men eg zou snijden voor de motormount
.
Is het niet mogenlijk gewoon d eneus over te tekenen op hout ,ik bedoel hout tegenhouden en zo over tekenen om de maat,zo veranderd mijn domping ook niet he!!!

ps:hoeveel diameter heeft de as die uit de originele vertraging komt van de eg???
+zo'n cam klapprop ofzo,die spinners wat voor een systeem is dat eigenlijk?hoe zet je je klapprop vast op je as???
mvg sven

Sven311,

Lees nog even het Easy Glider topic door.
Ik denk zomaar dat je daar waarschijnlijk antwoord vind op (bijna) al je vragen. (ook een hoop linkjes te vinden)

Zelf vond ik het ook niet prettig om zomaar even de neus van de EG af te snijden hoor :wink:
Maar ik ben wel blij dat ik het gedaan hebt :D
Als je de neus een stukje eraf haald en dan de motor monteerd op een stukje, op maat gemaakt hout, dan zie je er echt bijna iets meer van !
Met de juiste klapprop en spinner zal je zien dat het geheel erg mooi wordt.

De klapprop heeft een klem systeem die zichzelf op de as vast klemt.

René

ik hb dat eg topic al een paar keer helemaal doorgenomen hoor.Maar kan iemand me eens vertellen wat het echte nut nu is van in de neus te snijden?Zolang men motormount past op de neus is het toch goed?

Het is eigenlijk heel simpel waarom je in je neus van je EG zou snijden.
Je hebt eigenlijk 2 keuzes:

Of je koopt een BL motor die een exacte vervanger is voor de borstelmotor die er standaart inzit,tandwiel erop en druk hem in de vertraging en klaar.
Vervolgens heb je ook een knappe prop + spinner nodig...die er standaart opzit is echt helemaal 3x niks. (sorry voor degene die hem nog gebruiken :wink: )

Of je koopt een buitenloper die een klapprop rechtstreeks aandrijft, maar nu komt het probleem.
De neus van de EG is gemaakt voor de vertragingskast, dus daar gaat de buitenloper niet inpassen. De voorkant zit ook bijna helemaal dicht van de neus.
De buitenloper moet er van voren ingeschoven worden zodat je hem netjes kan vastmaken. (kan ook op een andere manier...maar dat is erg veel werk)
Het is trouwens niet zo dat je 8 cm van de neus eraf moet halen :wink: We praten over ongeveer 1 cm !
Dan moet je de de ruimte erachter een beetje uithollen zodat de motor erin past, je ploft de motor en het motorschot erin en maakt die vast.
Koopt een mooie passende klapprop en spinner en klaar ben je.

Dat is eigenlijk alles.

Daar komt bij dat niemand je verplicht om in de neus te snijden van je EG, dit is puur informatief. Heb je een beter idee....gewoon proberen !
Doe met het bovenstaande wat je wilt,bekijk de bovenstaande linkjes nog eens goed en doe er je voordeel mee.

Succes.

René

oké bedankt voor de tip,maar ik vrees gewoon dat ik wat schuin snijd en zo de vliegeigsnschappen compleet verk****t daarom dat ik dit wil vermijden,ik zou dus de binnekant uithollen met men dremel,1cm eraf snijden en op deze motor: http://www.perba.be/product_info.ph...d=274&osCsid=fcbed90387defcf450704c8a1bae4b9b
Welke propkeuze raden jullie me aan?ik vlieg hem op 2cells flightpower 1800mah.
Ik zal misschien die prop het beste bij rc technics kopen dan,perba heeft deze niet....
sorry dat ik zoveel vraag en als een "noob" over kom maar wil men geld juist spenderen,aangezien het al zo vlug op is :roll:

Ik ken die motor niet, maar aangeraden prop is : op 2S een 10*6 en op 3S een 10*5.
De Typhoon 15/13 motor is 5.50 euro duurder en volgens mij sterker....waarom neem je die niet ? (pure interesse hoor :wink: )

Voor het snijden moet je gewoon even de tijd nemen, netjes aftekenen en alles goed uitmeten. Die 1 cm was ongeveer,als je meer moet snijden zie je dat snel genoeg.
Maar dat zie je vanzelf wel.

René

Rene zei:
Ik ken die motor niet, maar aangeraden prop is : op 2S een 10*6 en op 3S een 10*5.
De Typhoon 15/13 motor is 5.50 euro duurder en volgens mij sterker....waarom neem je die niet ? (pure interesse hoor :wink: )

Voor het snijden moet je gewoon even de tijd nemen, netjes aftekenen en alles goed uitmeten. Die 1 cm was ongeveer,als je meer moet snijden zie je dat snel genoeg.
Maar dat zie je vanzelf wel.

René

jah bij rc technics kost hij ook 37.5 eur,lijkt me dus inderdaad een verstandige keuze!(bedankt voor de tip!),alleen krijg je bij de zenza wat meer toebehoren veronderstel ik?
Maar die spinner die ik nodig heb is toevallig niet uit voorraad bij rc technics?
weet niet goed welke ik hiervoor nodig heb...

Ik weet niet of die bij Rctechnics op voorraad is.
Maar ik had die prop + spinner besteld bij ACW.
Voor de 15/13 had ik het volgende besteld :
38mm COMP SPINNER (PP-42, S-8, R-3, C-3.17)
Graupner CAM Folding Prop 11x6 (S-8, R-3)
Dat is de complete set om hem zo op de 15/13 te plaatsen, voor 23 euro inclusief de verzendkosten heb je het op de mat liggen :wink:
Met het bovenstaande setje trek je op 3S ongeveer 24 Amps maximaal. Op 2S heb ik het nog niet getest.

Bij die andere motor zitten inderdaad wat meer spullen om de prop/motor vast te maken, op de EG heb je al die dingen niet nodig.

René

Back