motor EG

Nee, die is niet geschikt. De collet schuif je over je as van de motor.
Dus die moet net wat groter zijn dan de as zelf, dus voor een 3.17 as heb je een collet van 3.2 nodig.
Deze is wel de goede ! Die heeft een collet van 3.2
Dat de spinner net is groter is, is geen probleem. Dan haal je een beetje meer van de neus af (mm's) zodat de spinner mooi overloopt in de neus van de EG.
De CAM-Carbon klap bladen 11x6 zouden er mooi oppassen.

Geen probleem voor de hulp....daar is,onder andere,dit forum voor :wink:

Succes !

René

ziezo rene,heb net de setup besteld die je me aanrade:typhoon 15/13 en 11*6 prop,hopenlijk draait dit goed op 2s?????
Want ik heb alles besteld en komt dus binnekort binnen,zal wel lukken he,motorschot wordt even zoeken maar maakt het soort hout zoveel uit?
moet dat triplex ofzo zijn????of is gewoon hout goed??Ook had ik gedacht om zo een grote matel"rondel" te gebruien maar ik veronderstel dat metaal niet zo goed lijmt op elapor???

mvg sven

Ik zou gewoon triplex of dun multiplex gebruiken.
Hier zie je precies hoe het vastgemaakt wordt. (en ook het soort hout)
Ik heb precies dezelfde methode gebruikt. De saté prikkers heb ik vastgelijmt met CA. Het motorschot heb ik gelijmt met 2 componenten lijm.
Zit echt zo vast als een huis !
Let wel op aan de binnenkant van de neus dat de motor vrij loopt van de bedrading, dit steekt vrij krap.

Als het nou even wat knapper weer wordt kan ik van de week wel even meten wat de setup trekt met een 2S. En hoe het vliegt natuurlijk.
Met de datalogger erin heb ik zo precieze gegevens voor je. (onze setup is bijna hetzelfde)

René

oké bedankt rene!
inderdaad nog even uitzoeken hoe ik de bedrading ga leggen zodat het de motor niet raakt,is het een goe didee om rond de bedrading wat ducktape te doen moest de motor perongeluk tegen de bedrading slijpen,zo slijt de bedrading niet rechtstreeks.
Uihm het motorschot zelf wa sik van plan ook met ca te lijmen anagezien ik geen 2 componenten lijm liggen heb,indien dit niet zo goed gaat lukken moet ik wel naar de winkel gaan,liever zeker.....

Nou er is dusdanig weinig ruimte (bij mij dan) dat je met ducktape juist de motor raakt.
De motordraden zijn massief dus die kan je,voorzichtig, buigen om ze zo langs de motor te leiden.
Je kan ze borgen door er aan het uiteinde even een druppel lijm op te leggen. (lijmpistool bijv.)

Het motorschot kan je waarschijnlijk wel lijmen met CA, maar 2 componenten is wat meer "vullend", een oneffenheid vul je slecht op met CA.
En hoe meer raakvlak je hebt met de lijm en het te lijmen onderdeel hoe vaster het zit.

Ik zou even een setje 2 componentenlijm halen (z-poxy bijv.), kost niet zoveel en je zal het wel vaker gaan gebruiken :wink:
Er zijn trouwens meerdere soorten 2 componenten lijm, meest gebruikt is de 5 minuten en de 30 minuten. (droogtijd)
De 5 minuten is lekker snel droog maar wordt uiteindelijk minder hard dan de 30 minuten uitvoering.
Zelf gebruik ik vaak de 5 minuten.

Tuurlijk is het weer extra geld, maar als je omhoog gaat met je EG en opeens gaat je motorschot inc. motor er vandoor zonder EG dan gaat het je veel meer kosten :wink:

René

ik heb al vaak 2 k lijm gebruikt hoor,dat is het niet ....
hij is alleen op :lol:
Zien dat ik 5min 2k kan kopen van bison ofzo.
Hopenlijk lukt mijn motorschot,ik ga het bouwen uit de resten van mijn gecrashte calmato :roll: :lol:
komt allemaal wel in orde ,ik zal maar niet te vlug"panikeren" :oops: :lol:

het kan allemaal veel simpeler hoor , ik heb gewoon de brushless motor van mpx gekocht voor de EG , daarbij een tandwieltje van gws dragonfly heli erop gelijmd en zo in de originele overbrenging gezet . niks moeten wegsnijden ofzo . past allemaal perfect .gebruik ook de originele prop . ik vlieg zo al een hele tijd en heb er nog geen problemen meegehad . ik vlieg zowel 2s als 3s .
met 3s lipo gaat hij als een speer omhoog echt recht omhoog en met de 2slipo kan ik toch een hoek halen van 60% .

met de 2s 4000mah lipo is het echt uren vliegplezier tot je armen moe worden hihi .

tja setup is nu al besteld enz,en heb veel problemen gehad met dat tandwiel etc.
dit lijkt me de beste oplossing.ik hoop dat rc technics vandaag ofzo verzend hoor dat ik het zo vlug mogelijk heb.
deze setup zal me wel bevallen hoor,ik heb gelezen en gehoord dat veeel mensen hun easyglider uitrusten met een typhoon 15/13

Jona,

Ik denk dat je de Bl-400/4D 6D of 8D hebt gekocht.
Daar heb ik zelf ook nog over na zitten denken. Maar er waren een paar redenen,voor mij, om het niet te doen.

De motor kost in Nederland gemiddeld ruim 70 euro. In het buitenland gemiddeld 60 Dollar ex. verzenden.
Je moet nog even een tandwiel ergens vandaan toveren voor de motor.
Je blijft altijd zitten met die vertraging, ik vind die dingen een hoop herrie maken.

Al met al genoeg redenen om voor mij een directdrive buitenloper aan te schaffen.
Maar die Bl-400 serie van MPX zijn zeker mooie motors !
Wat voor merk lipo is die 2S 4000 ? Dat lijkt me ook wel wat, heb je meteen wat gewicht erin hangen en lange vliegtijden :D

René

de lipo is er eentje die ik van ebay heb gekocht .

de vertraging maakt wel een beetje lawaai das waar maar wat maakt het uit als je op 10 sec zo hoog zit dat je hem bijna niet meer ziet .

de lipo is dezelfde dan deze maar dan 7,4v

http://cgi.ebay.de/Lipo-Akkupaket-X...ryZ74311QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

de bedoeling van een EG is niet constant met motor aan te vliegen hé dus ik heb hem maar telkens een paar seconden nodig . en dan met een 4000mah kan ik me uren amuseren

jona

mijn spullen zijn vandaag toegekomen bij mijn grootouders.
Maar moet/kan ik dit schema identiek namaken of maken die groote van die gaten niet erg veel uit?
En waarom dienen die andere gaten allemaal?koelgaten ofzo????
typhoonbefestigung.jpg

Ik ga het hout gebruiken van mijn motorschot uit mijn oude calmato,dit lijkt me stevig hout ook!
ps:wat is het ergste dat er gebeurd qua vlieggedrag als er iets mis is met de motordomping?dat hij onmidenlijk verticaal gaat ofzo(direct met neus omhoog als je gas geeft)????
mvg sven

De 3 kleine gaten zijn de gaten om je motor op vast te maken.
De 3 grote gaten zijn voor de koeling. Die komen ook overeen met de koelings gaten van je motor.
Ik zou hem exact zo overnemen op een stuk hout wat groter is dan het plaatje.
Dan kan je hem passen op je EG en aftekenen, de neus van de EG is namelijk niet mooi rond.

Als de neus er nog aan zit gewoon even de hoek goed opmeten, daarna gaan snijden en weer even de hoek opmeten.
Het ergste is dat als je omhoog gaat met de motor aan dat de EG naar boven of naar beneden wil (of links en rechts) maar als de motor weer uit is,is het weg.

René

ok,nu nog gepaste vijzen vinden,die zitten er niet bij :roll: 8O hopelijk vind ik er goede. En hoek meten ,ik dach dat ik gewoon de neus eraf moest halen ,natuurlijk overal bv 1cm en motorschot erop,maar je zegt"hoek opmeten",met wat en hoe meet ik die hoek dan?(sorry dat ik zo een leek ben)maar heb nog nooit zo'n dingen uitgevoerd vandaar....
En die domping valt achteraf misschien nog op te lossen??
Waarschijnlijk komt alles wel goed maarjah,vind het erg raar dat er geen vijzen bij zitten(zei men moeder toch aa, de telefoon) straks zelf even kijken.Zoniet welke vijzen/bouten mag ik gebruiken???afmetingen bedoel ik ,ik zou niet graag men motor kapot/stuk maken door te lange vijzen te gebruiken ofzo....

ik heb alles bekeken maar mijn spinner klemt zichzelf niet vast op de as...
vanboven is er zo'n gat en ik vermoed dat ik daar met iets moet op duwen ofzo,vanonder zie je dat het systeem idd gemaakt is voor te klemmen maar weet niet hoe dit te "activeren".
Het si die spinner van rc technis ,iemand die me kan helpen????

Ja dat bedoel ik ook, gewoon even vanaf de punt ongeveer 1 cm naar achter een rondje aftekenen.
Bij mij moest er 8mm af (net even opgemeten).

Maar mijn spinner bestaat uit 3 onderdelen zonder de spinner, eerst de tule (weet niet hoe het heet :oops: ) die je om de motor as heen schuift.
daarover heen schuif je het deel waar je de bladen aan vast maakt (ook geen idee hoe dat heet :oops: ).
Dan zit er een moer bij die je weer op de tule vastschroeft, en als je die aandraaid klemt het geheel alles vast op de motor as.
Vervolgens draai je met een klein schoefje de spinner erop.

Van te voren moet je wel even de spinner eraf halen en het geheel "demonteren",hier zie je de spinner liggen. Aan de voorkant zie je een klein schroefje zitten, haal je die eruit dan kan je de spinner eraf halen en zie je de binnenkant.
Daarna moet het zichzelf wijzen.

René

reneje bent al ene ontzettende hulp geweest voor mij ,ook dat mag gezegd worden vind ik.
Ik heb ondertussen dat gedoe met spinner gevonden,moest dat zwarte gedeelte(vooraan) eraf "klikken" en dan zag ik ene moer,die moest ik gewoon aandraaien met een sleutel en het spande inderdaad aan.
Geschikte vijzen heb ik ook gevonden,die maak ik wel op maat eens motormount enzo af is.
Dit is wat ik ga doen:stukje van de neus zoals beschreven +-1cm of hoevele ook nodig is om spinner en romp laten samen te vloeien.Dan dat stukje op men hout leggen en aftekenen,afzagen.SChema nemen en die gaten naboren(moeten de gaten identiek die grootte hebben van bv de koelgaten?zoja moet dat lukken maar wordt zoeken achter die boren dan :lol: )Dan motor op motormount vastschroeven.Dan kijken of de as er natuurlijk ver genoeg uit komt(uit motormount).dan het geheel even passen op de neus en plaatst maken voor de bedrading(ga werken met goudpluggen vermoed ik) en motor zelf(wat uitschuren met dremel).
Dan het motormount vastlijmen met 5min epoxy,4 kleine gaatjes in hout boren en sateprikkertjes erdoor,vastlijmen met ca,indien nodig motormount wit verven,spinner+propellor erop,bedrading vastlijmen met lijmpistool.Dit zal het zo wel zijn denk ik.Maar over die propellor:ik heb 11*6propellor besteld zoals je me aanbevool echter vraag ik me af of dat goed gaat werken met een 7.4v flightpower lipo.Normaal zou dit moeten werken veronderstel ik???Dit is alles zowat he.

mvg sven

Klinkt allemaal prima !
Ik heb zelf geen goudstekkers gebruikt van de motor naar de regelaar, eerst de draairichting getest en toen gesoldeerd.
De grote gaten hoeven niet exact dezelfde maat te hebben, mag ook iets kleiner of indien mogelijk iets groter.

Het weer zit niet mee voor een goede meting met de 2S lipo. Maar op 3S vliegt het uit de hand weg in een hoek van bijna 60 a 70 graden omhoog.
Op 2S zal dat iets minder zijn maar alsnog erg bevredigend 8)

Er zit dus blijkbaar verschil in de spinners hoe ze erop vast zitten, heb ik weer wat geleerd !

Ik krijg zelf eigenlijk altijd alle hulp die ik nodig heb op het forum, als ik dan iemand kan helpen met iets wat ik begrijp doe ik dat graag :D

René

ja heb ik ook aan gedacht aan dat rechtstreek solderen maar ik gebruik goudpluggen omdat ik dan die esc kan overplaatsen als het nodig is voor een ander model enz....

popup_add_image.php

hier zie je het nog niet goed maar dat zwarte dele klikt er inderdaad op ja.

mvg sven

ziezo,de motor hangt erin.
Ik heb overal 1.1cm van de neus gehaald,overal is het evenveel dus de domping zou normaal moeten kloppen.
Motorschot hangt vast met 5min epoxy en wat ca, ik had in mijn 1e poging de pech dat er wat epoxy aan men motor was gekomen,heb dit uit dat randje geschraapt en motor werkt terug normaal, man wat heeft dat ding veel thrust nu met mijn setup.
Ik hoop dat alles goe lukt bij de maiden! hier wat foto's:
Ook dat hout is niet geverfd en ziet er niet zo uit maar is voor mij geen probleem!

S7000492.jpg

S7000493.jpg

S7000494.jpg

S7000495.jpg

S7000496.jpg

S7000498.jpg

S7000499.jpg

S7000500.jpg

S7000501.jpg

Back