motor en lipo accu te heet.

Hallo Allemaal

Ik heb een HPI Efirestorm nu met een nieuwe motor de LRP 4 turns ( de nieuwe X12 vector van lrp nr. lrp.50702 ) maar deze word ontzetten heet.
met een 23 tandwiel word deze 118 graden en de lippo accu word 90 graden en ontploft bijna.
met een 12 tandwiel op de motor, word de motor 80 a 90 graden en de lippo acuu 60 a 70 graden, en kan ongeveer 12 min rijden op een 5100 7,4 volt lippo accu.
IS DIT NORMAAL OF ........
en dit alles rijd ik op een circuit, dus zeker weinig vol gas.
Ik had een lrp motor er op zitten de 4,5 turns vector oud type maar die werd ook ontzettend heet.
Omdat ik juist een 12 tands geprobeerd heb ( en kleiner kun je bijna niet ) en nog veel te heet word naar mijn mening, weet ik het niet meer.
O ja ik gebruik de lrp regelaar met koeler ( lrp 80750 ) die kan tot 3 turns aan, maar die word niet eens warm, terwijl mijn motor en accu heet worden.
Wie heeft ervaring wat ik het beste kan doen, evt. veranderen.

de X12's staan ervoor bekend om héél heet te worden, ivm met de ratio's zullen de touring jongens je wel kunnen verder helpen.

Ja misschien is dat het, dat de motor voor een onroad is bedoeld.
Maar ik zou graag weten wat de juiste tandwiel verhouding is voor omschreven situatie.
En misschien mensen die ervaring hebben met zulk soort motoren op een hpi firestorm of soort gelijke auto`s

Alvast bedankt.

oei ja daar had ik niet op gelet, had gezien 'circuit' en ging er met die turns vanuit dat het onroad was.
Maar inderdaad, je motor is ZWAAR overkill. Een 6.5 (5.5 max) zal genoeg zijn.
Voor op circuit is zelfs een 7.5 perfect.

Tandwiel verhouding is moeilijk te zeggen omdat alle auto's weer een andere interne ratio hebben.
Je moet eigenlijk je rollout uitrekenen dat is de afstand die je aflegt bij 1 motor omwenteling.
Bij een truck moet je ergens tussen de 16 & de 18mm uitkomen.

Ik zou er zeker niet meer zo mee door rijden. Die lipo wordt veel te heet.
Gaat hij ook bol staan, of wordt ie alleen maar heel erg heet.
Misschien is je accu wel kapot, heb je de lipo afslag goed staan zodat je hem niet te ver leeg rijd? (ik had laatst zoiets met mijn boot. Accu bloedheet en bol. Bleek 1 cel kapot te zijn)

Draait alles wel soepel bij je auto? Misschien dat er iets aanloopt of dat er ergens teveel weerstand op de onderdelen zit.

Kijk ook eens hier:
hoe-warm-mag-alles-worden-motor-regelaar-en-accu-lipo-nimh

Laatst bewerkt door een moderator:
tussen een 23 en een 12-pinion zit best een HEEEEL groot verschil. DAt kan dus gerust van veels te zwaar tot veel te licht gaan.

effe narekenen. Ik denk dat je voor een LRP 4 (die inderdaad een beetje te veel is voor een 2WD truckje, zoals Cooper al zei), best mag gaan mikken op een Final Drive Ratio van 12 of zelfs 13.
De Internal Ratio (interne tandwielverhouding van de diff en andere tandwielen in de gearbox) van deze truck is 2,6.
als je weet dat je de ratio berekent door:
(Spur / pinion ) x int.ratio= eindverhouding
==> 87 / 13 x 2,6 = 17, 4
of
==> 87 / 23 x 2,6 = 9,8
Beide zijn dus echt niet ideaal.

Stel dat je voor 12,5 gaat als eindratio, dan ( spur X int. ratio ) / eindratio = pinion
... als ik me niet vergis
87 X 2,6 / 12,5 = 18,06
87 X 2,6 / 13 = 17,4

Bekijk het eventueel als volgt: een kleine pinion is hetzelfde als het rijden met een 1/1 wagen in eerste versnelling: veel power maar niet snel. Als je daarmee constant 70 km/u wil rijden, blaas je de motor op omdat hij veels teveels toeren gaat maken.

Een grote pinion is zoals het rijden in een 1:1 wagen in de allerhoogste versnelling. Beeld je maar eens in dat je probeert weg te rijden, te starten in 5e versnelling. Dan moet je motor ongeloofelijk veel kracht leveren.
Eens op toeren zal hij wel een hele hoge snelheid halen, maar bij het uitkomen van een bocht wanneer de wagen telkens opnieuw moet versnellen wordt de motor erg overvraagt.
Je moet dus de middenweg zoeken.

Probeer dus maar eens met een 18- of een 17-pinion. Ik ben ervan overtuigd dat dat al beter zal moeten zijn.

Hoop dat je hier iets mee bent

Die berekening ziet er goed uit.
Met een 18 (of een 17) zou je dan precies tussen de 23 en 12 in komen te zitten.
Voor weinig geld zeker even het proberen waard.

Ga je zwaarder vertanden gaat het stroom verbruik omhoog en wordt de accu nog warmer als ie nu al is met een 12t pinion. Denk niet dat dat een beste optie is. De accu wil je ook heel houden.

Ik zou eerder een andere motor nemen met minder wikkelingen. Daarmee zal je waarschijnlijk ook nog is beter rond komen omdat je niet met een over powered model rond rijdt.

op mijn E-Firestorm 10T, weliswaar uitgerust met een eenvoudige Brushed motor (gekocht nog voor de FLUX uitkwam met brushless motor) zat standaard een 17-pinion gemonteerd.
Beter dus eens proberen met een 18 denk ik.
Bij brushless mag je altijd een tandje lager + dat het een weinig performante motor was en jouw LRP 4T veel "straffer" is.

Ga je zwaarder vertanden gaat het stroom verbruik omhoog en wordt de accu nog warmer als ie nu al is met een 12t pinion. Denk niet dat dat een beste optie is. De accu wil je ook heel houden.

Ik zou eerder een andere motor nemen met minder wikkelingen. Daarmee zal je waarschijnlijk ook nog is beter rond komen omdat je niet met een over powered model rond rijdt.
inderdaad, nu kan je bijna de vergelijking maken van een 12 cilinder 400PK-motor in een tweepeekaatje

Back