motor hb 61 PDP

Ik ben een HB61 PDP heli motor aan het schoonmaken.

Daar zitten toch wat leuke dingen in die ik niet eerder had gezien.

Wel de toelichting van Bruno gelezen.

PDP staat voor Perry Directional Porting, een boost principe, vergelijkbaar met het Schnuerle systeem. Het is een marketing kreet ( NIEUW!!! Nu met........).
HB staat voor Helmut Bernhardt, die eerst de Veco .19 en Veco .61 in licentie bouwde. Het originele Veco ontwerp van Clarence Lee is nog heel herkenbaar in de HB's.
Graupner heeft zijn producten lange tijd in het leveringsprogramma gehad. Het mechaniek van de eerste Graupner heli (de Twin Jet) werd ook door HB gebouwd.

Dit is inderdaad een goede procedure.
De zuiger en cilinder kun je schoonmaken met heel fijne staalwol. Alle geel/bruine verkleuring weg halen, dat is gum en maakt dat de boel plakt en daar z'n warmte niet kwijt kan.
Draaiend, haaks op de bewegings richting van de zuiger. De microkrasjes lopen dan rondom de zuiger en idem in de cilinder. NOOIT in de lengterichting, want dan kan de motor nooit meer opnieuw inlopen.
Overigens, ga er maar vanuit dat de lagers inmiddels het tijdelijke ook voor het eeuwige hebben verwisseld. Meteen vervangen! Doe je dat niet, dan kun je de motor na een uurtje draaien vaak alsnog voorgoed afschrijven.
Niet helemaal. Dit is een motor met een combinatie ( gewone omkeer + PDP) spoeling en heeft een kamzuiger. Juist dit type motor levert een relatief hoog koppel bij een laag toerental. De grootste prop voor deze .40 is een 11x6. Niet boven de 11.000 toeren laten komen. Deze motoren zijn, voorzien van een voldoende grote (want dat was vroeger het manco) demper, een stuk stiller dan de huidige snellopende exemplaren.

Ja, dat is een lastig ding. Troost je, de originele, plastic Perry carburateur was al even lastig af te stellen.

11x6 prop, 20% wonderolie/5% nitro brandstof en een ENYA 3 plug, dan zou 'ie het nog goed moeten doen.

Echter foto's maken het meestal wat duidelijker dus voor de liefhebbers wat foto's.

2 van de 4 extra inlaat poortjes.

Extra inlaat kanalen in het carter naar de poortjes toe.

De extra poortje zitten net aan de uitlaat kant van de kam.

Ik probeerde het voorstukje van de motor af te halen maar dat lukt niet zomaar.
Moest echt eerst de achterzijde los te halen.
Bleek een boutje te zitten met links draad die eerst los moest.

En los.

Na enige logica er op los te laten en de ervaringen met de OS FS 60 met het nokkenas schroefje klopte mijn gedachte van het linkse draad gelukkig.
Het boutje borgt de drijfstang en neemt de as van de koelfan mee.

Jan

Hee, wat apart.... Ik heb ook zo'n motor (inclusief de bijbehorende heli) gehad, en ik kan me niet herinneren dat daar zo'n boutje in zat....
Zeker niet iets met linkse schroefdraad. En ik heb die motor toch echt helemaal uit elkaar gehad destijds.
In mijn geheugen kon dat front er zo af, en was de kruktap verlengd met een wat kleinere diameter dan waar de drijfstang loopt.

Enige linkse draad die ik me kan herinneren aan die hele heli was van het pitch-aanstuurstangetje in de holle hekrotor-as....

Maar ik kan me vergissen, want het is 32 jaar geleden....

Dat boutje moet linkse schroefdraad hebben, anders zou hij loslopen.
Zelfde geldt voor fietstrappers, links en rechts verschillende schroefdraad.

ik zoek een oude motor of onderdelen voor een motor hb 61 pdp mag ook hb 61 zijn
het is een oude motor en onderdelen zijn niet nieuw meer te krijgen
wie kan mij helpen
Die heb ik voor jou oude onderdelen de motor heeft een versleten zuiger zit groefen in.
Ik heb ook nog een complete heli mechaniek met een splinter nieuwe stamo pdp 61 met geforceerde koeling voor in een heli te monteren alles nieuw in de doos.

Ik heb ook nog een complete heli mechaniek met een splinter nieuwe stamo pdp 61 met geforceerde koeling voor in een heli te monteren alles nieuw in de doos.
Dang... het mechaniek kan ik allang niets meer mee.... Maar die HB Stamo, daar heb ik mischien wel belangstelling voor...

Die heb ik voor jou oude onderdelen de motor heeft een versleten zuiger zit groefen in.
Ik spaar oude heli"s, wat voor een mechaniek is dat?

Groeten,

Arie

Back