Motor keuze mini excel?

Hey Bertus,

ik heb enkele mini excel draadjes van je doorgelezen, en wat me verbaasd is dat je niet je eigen mini excel op lipo's laat draaien.
Zelf vlieg ik al tijden met een Lift-Off xxs (zelfde als mini excel, maar dan met een kruisstaartje i.p.v. een V-staartje). Als motorisering gebruik ik ook de Mega 16-15-2, gecombineerd met een vertraging, een Maxon 4,4:1 . Toen ik overstapte van 7 cellen NiCad 2/3 sub C 1200 milli's naar 3S lipo's 2200 milli's heb ik enkel de bladen vervangen, van 10*8 naar 9*6. Meer power, meer motorloop, en lichter in gewicht. De motor/vertraging combi is werkelijk super van kwaliteit, deze draait fantastisch, en ik heb ook nog nooit een prestatieverlies kunnen opmerken.
Als je op jou eigen Mini Excel een setje kleinere bladen plaatst, begin b.v. met 10*8, dan ben je zeker veilig binnen de grenzen van de aandrijving, en heb je ook al zeker weten meer power. Vandaar uit kan je gaan meten, en experimenteren met wat grotere propjes e.d.

Volgens de drive calculator zit je al aan 48A

Als je de 480/43 hebt . :D

Als je 4S wil vliegen moet je met de prop kleiner .
10 x 7 geeft dan 37A aan .

Mvg Johan

Bertus,

Volgens motocalc zit je statisch op 43A, uitgaande van een Aeronaut klapprop.
Accuspanning onder belasting 9.9V. Prop toerental 7642rpm.

Stroom tijdens vliegen is natuurlijk lager. Gewoon terugrekenen uit motorlooptijd en ingeladen capaciteit na de vlucht. Aan de hand daarvan kijken of je naar een grotere prop kunt.

Je kunt niet naar 4S, de motor mag maximaal 50.000rpm draaien. Met 4S ga je richting 56.000rpm.

Groet,
Gerben

Ik vlieg mijn Fun600-32 met gear buiten de specs, maar wel op eigen risico. 130A op 4S.
Gaat voorlopig goed, dat wel.

Hallo Bertus,
Meet dan ook de accuspanning na 30sec draaien.
Overigens klopt het wel dat jij een lagere stroom inschat.
Je propellor heeft een vrij lage spoed voor een vlot model.
Zodra je wat vliegsnelheid hebt, gaat de stroom drastisch naar beneden.
Wij berekenen hier de stroom bij een stilstaand model.

Bij een snelheid van 15m/s (54km/h) is de motorstroom 28A
Die snelheid is helemaal niet zo gek voor een vlot model als de excel.

De berekende waardes zijn natuurlijk theoretisch. Ik moet zeggen dat ze meestal behoorlijk in de goede richting zitten. Maar je moet er nooit blind op vertrouwen, zeker niet als je op de grens wilt gaan zitten.

Groet,
Gerben

Ik heb pas al een programma gedownload maar het klopte voor mijn gevoel niet met de werkelijkheid.
43 ampere volgens berekening, en volgens mij 30 ampere is wel een erg groot gat.
Ik denk dat zowel de berekening als de meeting wel eens juist kunnen zijn.
Maar! misschien geeft de meeting wel een vertekend beeld, je hebt het over 1100 cellen, dan vindt ik 30A al een mooie (piek) belasting) 45A uit een 1100 cel halen is best veel.
Persoonlijk zou ik een dergelijk meetig altijd met een 'overbemeten' pakket doen, bijvoorbeeld een 1700SCR die 'lekker op stoom is'. Als je gaat meten met een pakket van hetzelfde aantal cellen 1700SCR denk ik dat de waarde wel eens dicht bij de berekende waarde kan komen...

(Meten is weten, maar ken wel de grensen van de componenten in je meetopstelling...)

grt
Marcel

Laatst bewerkt:
Back