Motor komt niet op toeren.

Zo, laat ik als relatief nieuw lid ook maar eeens een draadje starten.
Om te beginnen, ik snap er helemaal geen bal meer van.
Enige tijd geleden voor mezelf de RevStorm van Tamyia aangeschaft, en na wat kleine opstartprobleemjes rijdt dit apparaat nu perfect.

Nu komt het, voor m'n zoon heb ik een Yomad aangeschaft met een Vertex 18 (3cc) motortje erin.
Zoals kennelijk vaak het geval, eerst wat probleempjes met starten en stationair gehad, maar dat is inmiddels opgelost, ware het niet dat zodra ik ook maar een klein beetje gas geef de motor stilvalt.
Nu ben ik ook de beroerdste en simpelste niet en ga ik op onderzoek uit.
Na enige instellingen verandert te hebben en een koudere gloeiplug erin gezet te hebben loopt het motortje perfect stationair en alles gaat goed tot half gas open. Zodra ik meer gas geef valt de motor direct stil.
Het vreemde is namelijk dat als ik tijdens het stationair draaien en gas geven het pompje gebruik, of als ik de drukslang van de uitlaat losmaak en er zelf flink in blaas, een en ander wel goed werkt?!?

Dus denk ik aan een druk probleem.
Ok, een andere uitlaat erop (van de verkoper), maar dit lost het probleem niet op.
Radeloos als ik begon te worden heb ik contact opgenomen met de verkoper en zij adviseerden mij om het geheel terug te sturen zodat zij de boel goed konden afstellen.
Krijg ik gisteren de boel via de pakketdienst terug en vanmorgen, vol goede moed, nieuwe batterijen erin en testen.
Mja.....niks, nada, noppes.
Hij draait goed stationair, maar weer zodra ik een klein beetje gas geef valt de motor stil.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand nog tips?
Ikzelf zit door m'n denkbare oplossingen heen en m'n zoon is zo langzamerhand in staat om dat ding het raam uit te kieperen, maar ja, dat doen we maar niet...

Alvast bedankt voor de reacties.

René

Laatst bewerkt:
Welke brandstof gebruik je ?
Dat lijkt mij het enige verschil tussen thuis en bij de verkoper.....

merk, type, indien eigen mix hoeveel procent olie?

Goh, voor dat antwoord even een uurtje wachten, ik zit nu nog op m'n werk, het is in elk geval geen eigen mengsel.

Merk: Graupner
Type: RS-16 Pro met 16% Nitromethaan

Die van 11% weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link Roelof, als m'n duits nu ook eens wat beter zou zijn....
Geschud heb ik de brandstof niet, en dat is ook niet nodig ljikt me, die kan is al zo vaak door elkaar gesmeten door het meerijden in de auto en m'n Tamiya rijdt er perfect op.

Maar Tornado heb ik nog wel staan, ik zal die eens proberen.
Maar waarom denk je dat het aan het soort/merk/type van de brandstof zou liggen?
Nu weet ik wel dat hoe meer nitro je verbrand, je ook meer zuurstof genereerd, maar toch is me mijn probleem in dat verband niet helemaal duidelijk.
Want waarom wel half gas en niet volgas?

Nitro en methanol zal wel kloppen maar sommige oliën kunnen wel eens roet in het eten gooien als ook grote verschillen maken in de afstelling tussen de verschillende brandstoffen onderling.
Schudden is van essentieel belang, toch laten sommige oliën zich niet goed mengen met methanol en kunnen ze gaan zinken.

Verders zou een R3 plug goed moeten werken.

Ok, bedankt voor de tips, ik zal morgen de Tornado brandstof eerst eens proberen, en eventueel, wanneer nodig ook een R3 erin fietsen.
Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen indien gewenst.

Ik heb ook wel eens met de Graupner brandstof gereden en op zich is het prima brandstof, maar is wel een poosje geleden dat ik het gebruikt heb.
Nu rij ik met Merlin en dat gaat prima.
R3 plug moet zeker goed gaan met dit weer.

M.v.g. Mark

Vanmorgen nog maar weer eens geprobeerd, andere brandstof en andere carburateur en gloeiplug, en in eerste instantie alles prima, zelfs volgas.
Na de tweede start was ik helaas weer terug bij af.
Met andere woorden, ik ben er weer geen h*l mee opgeschoten.

Nu zat ik te bedenken of het nog aan de spoelpoortjes zou kunnen liggen, want ik heb horen zeggen dat het zuigertje wel eens iets wil verdraaien.
Klopt dit of komt dit iemand bekend voor?

Zuigertje draait niet, ik zou eens op haarscheurtjes kijken ergen in rondom de motor. Haarscheurtjes of lekkage kunnen problemen veroorzaken bij warme motor. Het kan toch valse lucht zijn.
Kijk eens na het rijden of het blokje op bepaalde plek nat/vet is. Dus eerst geheel schoon maken dan eens rijden en daarna ff controleren.

Nee, de boel blijft netjes droog overal, wat me wel is opgevallen is dat ik steeds hele kleine luchtbelletjes in de aanvoerleiding zie komen.
Ik heb me inmiddels al rot gezocht, maar ik kan totaal niet ontdekken waar hij valse lucht trekt.
En wederom, als ik het slangetje van de uitlaat afhaal en zelf flink blaas, gaat het wel goed.

Schiet mij maar lek....:confused:

P.S.
De auto is inmiddels 3 weekjes oud en heeft eigenlijk nog geen meter gereden....schiet lekker op he?

Sja, waarschijnlijk zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Maar goed, de verkoper is bij mij in elk geval uitegepiest.
Daar koop ik helemaal niets meer, temeer omdat ze, toen ze de auto terugstuurden, er een briefje bij hebben gedaan met daarin de opmerking:"Opnieuw afgesteld! Carburatuer en motor gecontroleerd! Loopt nu goed."
Niet dus, en ook de kapotte servo hebben ze niets aan gedaan.
Al met al, ik vermoed dat ze helemaal niets gedaan hebben, snel geld willen verdienen, maar service...ho maar.
Volgende keer spring ik wel even over de grens, is makkelijker, sneller en de service is er stukken beter.

Maar ik ga aan de slag met het tankje, wie weet.
Bij nieuws hierover laat ik het nog wel weten in dit draadje.

Is het niet dat je HSN te arm staat?, die regelt de hoge toeren dus zal het kunnen dat hij daar te weinig brandstof krijgt....

Luchtbellen in de slang is niet zo snel een teken van een lek in de tank, luchtbelletjes kunnen ook door vibraties op de tank komen, de tank moet eigenlijk niet goed vastgeschroefd worden maar een beetje losjes hangen zodat die de fibraties een beetje dempt.

Vanmiddag de tank eraf gehaald en een druktestje gedaan, onder water, maar er is zeker geen lek. Aan de andere kant, ik moest zoveel druk opbouwen om er ook maar iets van lucht doorgeperst te krijgen.
Wat bleek, de tank uitstroom richting carburator was wel heel erg klein, met daarin opgehoopte troep (waarschijnlijk erin gekomen in de fabriek)
Met een heel dun boortje de opening schoongemaakt.
En wat bleek? Juist ja, nu had ik wel een prima doorstroom.
Vanavond even testen.

Wordt vervolgd...

Back