Motor ombouwen Easy Star?

Hallo allemaal!
Bij mij in mijn kant en klaar bij Quartel gekochte Easy Star zit nu nog een gewone motor,
Gloof een beetje overeenkomstig met een Speed 400 met zo’n klein wit met zwart propje.
Ik had destijds van die mini (nicads of andere soort) accuutjes gekocht,
is nu al weer achterhaald door die Lipo accus.
En omdat ik voor mijn zender(FC16) toch ook een andere accu moet halen zat ik te denken is het misschien beter om ook mijn motor te verwisselen voor zo’n Borstelloze motor?
De motor die er in zit mankeert niets maar vroeg mij af als ik het zo eens bekijk heeft die Borstelloze motor wel voordelen.
Ik zat hier trouwens van uit de modelauto tijd met een nicad en snel lader,
Wel leuk met auto’s maar ook daarvan heb ik gehoord dat die krengen gloof ik niet meer verkocht mochten worden en meer en meer er uit gaan. (al mijn modelspul is verouderd, zucht!)
Eigenlijk moet ik dus gaan kijken naar lader accu’s regelaar en motor met prop.(niet niks…baal!)
Maar zou graag wel weer eens willen vliegen, lijkt me heerlijk weer!
O ja is waar ook! Die motor, het lijkt wel of die rond om gelijmd is of zo?(ik weet het niet hoe dat zit)
Iemand goeie raad?
Oow en vergeet nog bijna iets ik heb wel dit gezien:
Quartel Modelbouw - Electromotoren / Multiplex

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
Hoi Rob.
Uit je verhaal te lezen heb jij dus nog een eerste model Easy Star met borstelmotor aandrijving.
Denk dat dat een Graupner speed 400 motor is met gunther propje als ik het juist heb.
Wat jij eens zou kunnen doen is kijken bij de specs van een Easy Star II.
Die heeft fabrieksaf een borstelloze motor met klapprop.
Ik ga hier niet beweren dat zo'n motor 1 op 1 overzetbaar is voor jouw Easy Star, maar wellicht heb je wel wat aan de specificaties van die borstelloze motor van de Easy Star II.
Ik heb namelijk een tijdje terug met zo'n Easy Star II mogen vliegen van iemand en kan zeggen dat die stock borstelloze motor meer dan genoeg vermogen gaf.

De manier waarop de motor bij de eerste Easy Star zit is heel anders dan bij de East Star II.
Maar wellicht kun jij met je creatieve geest een soort van motormount inbedden in het schuim van je Easy Star waar die motor inzit zodat er dan een borstelloze motor op of in kan worden gezet.
Veelal worden het motoren die erop worden gezet, tenzij je met een borstelloze inrunner gaat werken, maar ik zou een outrunner nemen.
Wat je ook zou kunnen doen is een soort van ronde houten schijf met motorbevestigings gaten in het schuim inlijmen zodat daar een motor op kan worden gezet.
Sukses met de ombouw.
Vr Gr E

Als de easystar qua performance nog steeds voldoet waarom dan overstappen op brusshles. Het grootste voordeel van de brusshles is meer vermogen met minder slijtage.
voor dit geld uit je link koop je ook een nieuw toestel al standaard brusshles uitgevoerd: Modellbau Lindinger Onlineshop.

volgens mij kun je jouw easystar ook op 2s lipo vliegen ipv nihm of nicad.

indien de motor versleten is kun je beter bij hobbyking kijken voor een motor en een plush regelaar +/- 25 euro en 6 euro verzenden (geen douane omdat je binnen de toegestane bedragen valt)
succes

Hallo met zijn tweetjes daar!
Ja de motor is eigenlijk nog splintertje nieuw.
Maar bedacht mij zoals ik het nu gedaan heb met die accutjes is niks en nu zeker niet meer,
Die accuutjes zijn te oud en ben bang aan het einde van hun ……
Maar begrijp ik het nu goed? Mijn model met dezelfde motor Graupner speed 400 maar dan toch met lipo?
Ik dacht dat die lipo juist alleen voor die borstel loze motortjes was.
Maar als je dat gaat beweren word het misschien ook interessanter om toch nog wat langzamer –
(maar toch zeker) over te stappen naar de nieuwe techniek.
Als ik het bijvoorbeeld af kan met 2 of 3 accutjes lipo met waarschijnlijk een andere regelaar???
En niet te vergeten een andere lader??? ……vertel gerust verder? Graag met verkoop linkjes er bij?
Jullie zullen de beste betrouwbaarste en misschien goedkoopste wel weten.
Ik weet trouwens niet veel van lipo en het laden af mensen, tis om te schamen want de hobby-
Hobby een(1) is elektronica!
Alvast heel erg bedankt voor het geduld en de uitleg tot zo ver!
Rob.

Voor zover ik kan zien vliegt een standaard easystar op 6 of 7 cellen dus 6 x 1.2 = 7.2v nominaal een 2s lipo heeft nominaal 7.4volt dit zal dus geen probleem zijn.
Hoogst waarschijnlijk kan jouw regelaar al omgezet worden naar lipo (even opzoeken in de handleiding.)
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)
deze accu voldoet denk ik aan jouw wensen de link is vanuit duitsland en meestal binnen een week binnen mits op voorraad.
contoleer wel het gewicht en de afmetingen met wat je nu hebt.
HobbyKing R/C Hobby Store : IMAX B6-AC Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)
als lader zou deze kunnen voldoen gewoon op netspanning echter is deze uit hongkong en kan er douane bij komen eventueel even googlen wat deze in europa kost.
en dan zou je gesteld kunnen zijn.
succes

Rob,
eens met de mogelijkheden van Droopy en Dylan maar als je toch naar lipo gaat.
Rctechnics heeft ook goedkoop materiaal. Ik heb een borstelloos motortje van 2200kv 36gram rond de 15 euro, een regelaar van 25 amp ook ronde de 15 euro.
Motortje paste precies in een oud doosje van een fotorolletje(als je die nog kan vinden) en die paste precies op de plek van de oude motor.
Ik vlieg (FPV)met 3s 2200 mA + nog 1 x 3S 1300 mA voor de camera.
Kijk ook eens op EasyStar Fan Page: Startseite

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal weer!
Ik wil jullie nogmaals hartstikke bedanken voor jullie adviezen en de moeite!
ik kom dichter bij mijn doel zo te lezen.
@ Droopy0025
Ik kan dus lipo’s gebruiken in mijn oude EazyStar,Ik moest trouwens even terug denken –
als ik het nog steeds goed heb zit er een motor schakelaar in mijn EazyStar!
Jullie hebben het over regelaar maar als ik het goed heb is het een schakelaar.
(weet het nog niet eens meer)erg he! ik word oud!
(misschien hebben jullie daar ook nog iets over te vertellen?) Misschien verandert dat nog iets?
Ja ik heb zelfs 6V nicad accu’s gebruikt, maar die zijn denk ik veel zwaarder als…..
En dus ook niet zo rendabel als lipo’s???
Ik las trouwens €10,23 bij hobbyking (verzendkosten niet mee gerekend)
Ik dacht zal eens kijken naar een vergelijkbare accu bij RCtechnics maar raakte al snel de weg kwijt,
Erg veel verschillende accu’s ik dacht kijk ff wat ze daar kosten.
Die winkel is niet ver van mijn vandaan en dacht ook kopen en direct mee nemen vind ik altijd wel fijn, ondanks soms elders goedkoper via de post.
En nog wat! Die lader was wel heel erg goedkoop zeg neem aan voor ie in NL is wel wat duurder is.
Bij RCtechnics kom ik rond de 50€ voor je een lader hebt:
RCtechnics
Of het ook wat is??? Ik ga een beetje af op wat jullie er van zeggen (ik weet er niets van af!)
Het lijkt er op dat RCtechnics niet veel heeft qua lader dan.
Ik zal kijken hoe dat zit met invoeren van HobbyKing, bedankt voor de linkjes!
Ook de link naar EasyStar Fan Page @Jacquesleon
Er staan ook bij de DownLoads vliegsims???

Tot zo ver even (ga naar mijn nestje!)
Rob.

Hoi Rob.
Googel voor de gein eens op: Graupner Ultramat laders.
Die zijn echt TOP.
Ze lopen vanaf de Ultramat 10 tot 18 dacht ik.
En kunnen passen bij jouw eigen wensen.
Ze kosten wel iets meer dan de gemiddelde knake lader, maar.........ze gaan feitelijk een leven lang mee en laden en balanceren altijd betrouwbaar.
Noem het maar Duitse degelijkheid.
Vr Gr E
PS: heb zelf al bijna 8 jaar lang 5 stuks Graupner Ultramat 10 laders met externe Hyperion balancers op een rij staan.
Maak er dagelijks dankbaar gebruik van en tot op heden heeft er geen eentje mij ooit in de steek gelaten.
Waarom 5 stuks???
Omdat ik op die manier in 1 nacht 15 Lipo packs kan laden.
3 keer 5 stuks in 1 keer aan de laadcyclus en dat 3 keer over.
Met 1 of 2 laders blijf ik wisselen en wordt ik knake gek.

Beste Rob Lipo's worden onderverdeeld in cellen van 3.7volt en dan Paralel en of Serieel geschakeld dus 2S1p 1800 betekent 2x serieel =7.4Volt en 1800mah de C rating geeft de ontladingstijd aan hoe hoger de rating is des te sneller je de accu mag ontladen. voor een standaard easystar is 20 C al ruim voldoende maar het kan geen kwaad om er een 30 of 40C in te stoppen deze zijn echter wel duurder.
de lader:
bij Hobbyking krijg je nog ca 10 dollar transport en als je pech hebt ca. 20e douane kosten. mits je alleen de lader besteld. ( er bestaat de kans dat er geen controle is en dus ook geen kosten ik reken maar zo de 9 van de 10 keer dat ik er mee weg kom zonder extra kosten maken het totaal toch nog veel goedkoper dan dat ik in nederland koop koop niet te veel in 1 pakket en houd de bedragen zo klein mogelijk tot 25 euro is namelijk vijgegeven).
je kunt ook hier kijken als je liever in nederland koopt. IMAX B6AC B6-AC Lipo NiMH RC Battery Balance Charger - LiPo Gigant .

de lader die jij aangeeft voldoet wel aan jouw wensen denk ik echter zou ik de laadstroom te krap vinden 3A op 2S (7.4v) is niet veel dan duurd het ca 45 min om een 1800 mah te laden.

Voor zover ik kan zien vliegt een standaard easystar op 6 of 7 cellen dus 6 x 1.2 = 7.2v nominaal een 2s lipo heeft nominaal 7.4volt dit zal dus geen probleem zijn.
Hoogst waarschijnlijk kan jouw regelaar al omgezet worden naar lipo (even opzoeken in de handleiding.)
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)
deze accu voldoet denk ik aan jouw wensen de link is vanuit duitsland en meestal binnen een week binnen mits op voorraad.
contoleer wel het gewicht en de afmetingen met wat je nu hebt.
...

Ik wil niet vervelend doen, maar die accu is waarschijnlijk net iets te licht. Ik heb een ongeveer even zware 2s 2200mAh lipo van 111g (op de website van HobbyKing aangegeven als zijnde 133g) en die is zonder extra ballast toch echt te licht zodat het zwaartepunt niet goed komt.

Je kunt beter iets nemen met hetzelfde gewicht v.d. originele nimh accu, dus ongeveer 150g - 175g.

Martin

Ja ok, bedankt droopy0025. Als het maar duidelijk is dat niet elke lipo erin kan. Op basis van een RTF EasyStar versie 1 zal die Turnigy 1800mAh 2s lipo te licht zijn. Je kunt natuurlijk ook wat extra ballast toevoegen maar dat vind ik eigenlijk zonde.

Martin

Jacquesleon, Dylan, droopy en Martin
Ik dank jullie alvast wel voor de reacties en de goeie raad tot dusver!
Maar begrijp ik nu nog wel dat ik eigenlijk zwaardere accu’s moet gebruiken?
Zijn dat dan nog wel Lipo’s ?
.
De lader in Nederland koppen,
Ik weet niet wat dat is met mij maar doe het liefst iets in NL kopen.
(in de hoop de koop ietsjes safer te doen dan in het buitenland)
Dit ladertje vind ik niet rot trouwens:
IMAX B6AC B6-AC Lipo NiMH RC Battery Balance Charger - LiPo Gigant
ik zou deze gerust bestellen als ik ook wist welke accu’s hierbij aan te schaffen.
(sorry dat ik misschien nogal twijfelachtig over kom, maar wil graag de juiste aankoop doen)
Je kunt me uitleggen wat voor een lader en accu maar weet natuurlijk dan nog niet wat goed beter en best is.
Heb ik het niet eens over het eeuwige wat kost dat praatje gehad wat natuurlijk 100% NL is!
(ja ook deze jongen heeft het wel maar is ook zo gierig als de pest)
Ja ik weet het! Wat soms zeeeeeeeeerrrr fout is!!!
.
Trouwens ook nog gezocht/gekeken naar die Graupner Ultramat lader :
Quartel Modelbouw - GRAUPNER Ultramat 16
Niet goedkoop maar wel te gebruiken voor thuis en in de auto.
Ook een optie maar wel wat duurder.(Is daar nog commentaar op?)

Tis weer verschrikkelijk te laat!
Ga snel naar mijn nest.
VrGr Rob.

Hoi Rob.
Mijn commentaar is puur persoonlijk maar kan je vertellen dat ik slechte ervaringen heb met die Imax B6 laders.
Ik noem het vaak knake laders.
Niet uit dis-respect maar wel omdat ik vond dat ze in het verleden bij mij de Lipo packs niet optimaal genoeg juist balanceerden tijdens het laadproces.
Ik heb er voorheen 3 stuks van gehad en over alle drie was ik niet geheel tevreden.
Nou ben ik nogal een miere........ wat betreft laders en vandaar dat ik ben gestopt met die Imax B6 laders te gebruiken en blijf steken bij de Graupner Ultramat laders die het feitelijk veel beter doen en kwalitatief ook nog eens beter in elkaar zitten dan zo'n Chinese lader.
Maarja.......dat is mijn ongezouten mening.

Als ik wel 1 ding heb geleerd in deze fantastische hobby dan is het dat goedkoop vaak duurkoop is.
En met laders helemaal.
Kiek........als je af en toe een packie wilt laden en weinig vliegt dan zal het geen drol uitmaken welke laders je gebruikt.
Al gebruik je een Walkera ladertje wat vaak bij die heli's wordt bijgeleverd dat slechts tot 800Mah per uur kan laden.Dat boeit voor geen meter.
Maar zodra je serieus Lipo packs wilt gaan laden, er ook nog eens meerdere packs van hebt en......je graag wilt dat je Lipo packs zo prettig en juist mogelijk worden gebalanceert tijdens het laden dan zou ik er echt wat centen bijleggen en kiezen voor een gerenomeerde lader van een beter merk.
Maak de keuze die het best bij jou past Rob.( zowel gevoelsmatig als budgetmatig)
Vr Gr Erwin

Nou ben ik nogal een miere........ wat betreft laders en vandaar dat ik ben gestopt met die Imax B6 laders te gebruiken en blijf steken bij de Graupner Ultramat laders die het feitelijk veel beter doen en kwalitatief ook nog eens beter in elkaar zitten dan zo'n Chinese lader.

De Graupnerlader word ook in China gemaakt .

Display geeft het wel iets beter aan maar of de lipo beter geladen word geloof ik niet veel van .

Ik laad thuis met een 1A lader , de PulsarII (is een Duits/Pools produkt)
Op de meetings met Imax laders .

Het verschil tussen de laders is bij het vliegen niet te merken .
De Imax zal heus niet zo lang leven als de PulsarII (die trouwens voor 2 jaar in 1x doorbrande :oops:, maar kostenlos werd gerepareerd , was zelfs buiten de garantie tijd)

Maar voor een hobbyvlieger zijn ze goed genoeg is mijn mening .
Er worden ook honderde van verkocht (wekelijks) en dan hoor je snel iets negatiefs . ;)

Mvg Johan

Dat de Graupner lader ook in China wordt gemaakt zal best.
Maar geloof absoluut niet dat de Graupner laders in kwaliteit dan vergeleken mogen worden met de van origine Chinese laders.
Nee, niet dat jij dat beweert........maar proef het wel uit je schrijven.
We kunnen er ellelange discussies over hebben over wat nou wel of nou niet een goede lader is.
Vaak zijn zulke gevallen persoonlijk.
De ene persoon vind een Imax B6 lader nou eenmaal super werkend en is er content mee. De ander zweert bij een merk lader van over de 100 euro.

Laten we wel wezen.............
Het gaat natuurlijk niet alleen OM de laders.
Het gaat er ook om hoeveel iemand te besteden heeft.
En niet te vergeten........in welke mate iemand met de hobby bezig is.
Voorbeeld: de gezinsman met 3 jonge kinderen die hooguit een paar keer per maand met zijn vliegtoestel gaat vliegen hoeft toch echt geen dikke dure lader te gebruiken lijkt mij.
Maar iemand die met regelmaat zijn/haar modellen het luchtruim instuurt en dan ook nog eens vliegt met dikke toestellen en dikke dure Lipo packs zal vast NIET kiezen voor een Imax B6 lader of soortgelijke knake Chinese lader.

Dan toch nog even over dat balanceren................
Het lijkt mij best wel belangrijk dat je Lipo packs gaat laden met een lader die netjes en goed de ondelinge cellen balanceert. ( iets wat een Imax B6 of Chinese knake lader vaak niet doet)
Was het alleen al om de levensduur van je Lipo packs te verlengen.
Ik kan me nog heugen dat er vroeger verhitte discussies waren op dit Forum over het wel of niet nodig zijn van balanceren van Lipo packs tijdens het laadproces.
Ik heb verhalen gelezen van gasten die bijna nooit hun Lipo packs balanceerden en daar geen problemen mee hadden.
Nou DAAR geloof ik dus absoluut geen bal van.
De cellen kunnen zonder steeds gebalanceert te worden tijdens het laden onderling steeds verder uiteen lopen.
Waarom zou iemand DAT nou willen??
Het juist behandelen van een Lipo pack kan ervoor zorgen dat iemand er jaren mee kan doen.Dat is toch fijn?

Zoals gezegt ga ik hier niet verder meer over in discussie.
Heb door de jaren heen geleert dat een ieder maar lekker moet doen wat hij/zij het fijnst en beste acht.
Na dik 7 jaar in deze hobby te lopen frutten weet ik onderhand wel wat zich voor mij dik bewezen heeft op modelbouw gebied.En JA........goedkoop is in deze hobby 9 van de 10 keer helaas duurkoop.
En na mijn slechte ervaringen met de Imax B6 laders pas ik beleeft voor Chinese knake laders.
Ook al worden mijn Graupner laders in China geproduceerd.
Vr Gr Erwin

Ik zie hier heel wat adviezen voorbij komen waar je als beginner niks of niet veel aan hebt.

Gebruik die originele Permax 400 motor (nee, het is geen graupner speed 400 (mabuchi), maar een compleet ander merk), zet die met 3 druppels secondenlijm vast, dat is meer dan genoeg. Op die manier kun je hem makkelijk vervangen. Het kabelkanaal aan de bovenzijde van de vleugel kun je wel al groter maken zodat daar 3 draden doorheen gaan. Die kun je ook al erin lijmen. De derde kabel laat je dan gewoon los liggen voor het geval je later er een brosteloze motor erin wil. Als regelaar een goedkope 15 tot 20 ampere regelaar voor bortselmotoren gebruiken. Als lipo een goede 2200 tot 3000 mAh lipo van 2 cellen. Als lader een simpele goedkope lader aanschaffen of je moet nu al weten dat je snel verder wil, dan raad ik aan om een Icharger te kopen van Junsi, deze zijn bij Hobbycitty voor een redelijk bedrag te verkrijgen, en deze laders zijn perfect.
Bij rc-addict en rc-technics kun je vele van de door mij opgenoemde spullen voor een redelijke prijs verkrijgen.

Hallo beste mensen weer!

Ik ga begrijpen de Ultramat ….16??? heeft de voorkeur toch wel!
Kan ik dus bij Quartel halen maar hoe zit het dan met de accu mensen?
Zijn de goeie die ook het goeie gewicht hebben daar ook niet te verkrijgen?
Zo ja welke?
Quartel Modelbouw - Accu's en Laders / Accupacks
zie trouwens prijzen die niet mis zijn zeg! Schrik me wild!!!
Licht dit aan Quartel dat ze zo verschrikkelijk duur zijn of???
Ik zag elders leukere bedragen,…… toch? Kwaliteits verschil?Of licht het aan mij?

VrGr Rob.

Hoe het komt weet ik niet maar heb over TC01 zijn post heen gelezen!!!
Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen??? (Sorry) ik kom hier nog op terug!
Begrijp trouwens niet 1 2 3 op welke manier ik eerst de motor moet vast lijmen en dan vervangen?
Ik zal het wel verkeerd begrijpen denk ik.
Ik heb ook in de tussentijd even dit draadje gelezen:
imax-b6ac-2
En deze ook maar:
imax-b6-ac-topic
je moet toch zelf ook een beetje kijken/lezen waar je het over hebt niet waar!
Als een GRAUPNER Ultramat 16 goed is kan ik de prijs wel hebben!
Waar ga ik naar toe voor de accu’s?
Martin had het over het gewicht dat te licht zou zijn.
Ik hoorde ook om daar gewicht bij te leggen,
inderdaad misschien wel zonde maar wat doe ik nu?
En lag het nu aan mij? Ik zag lipo’s van rond de 13….15€ voorbij gaan -
en Quartel kwam ff met 100 en duurder€ klopt dit? Hoe zit dat?Is nogal niet een verschilletje zeg.

VrGr Rob.

Rob.

Hoe het komt weet ik niet maar heb over TC01 zijn post heen gelezen!!!
Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen??? (Sorry) ik kom hier nog op terug!
Begrijp trouwens niet 1 2 3 op welke manier ik eerst de motor moet vast lijmen en dan vervangen?
Ik zal het wel verkeerd begrijpen denk ik.
Ik heb ook in de tussentijd even dit draadje gelezen:
imax-b6ac-2
En deze ook maar:
imax-b6-ac-topic
je moet toch zelf ook een beetje kijken/lezen waar je het over hebt niet waar!
Als een GRAUPNER Ultramat 16 goed is kan ik de prijs wel hebben!
Waar ga ik naar toe voor de accu’s?
Martin had het over het gewicht dat te licht zou zijn.
Ik hoorde ook om daar gewicht bij te leggen,
inderdaad misschien wel zonde maar wat doe ik nu?
En lag het nu aan mij? Ik zag lipo’s van rond de 13….15€ voorbij gaan -
en Quartel kwam ff met 100 en duurder€ klopt dit? Hoe zit dat?Is nogal niet een verschilletje zeg.

VrGr Rob.

Rob.

Die 15euro lipo's zijn lipo's van hobby king.
Ikzelf vlieg ook met deze accu's en ze zijn eigenlijk erg goed.
Maar er zijn mensen die een 'bekend' merk verkiezen boven 'chinees' spul. En daar betaal je dan ZEER veel meer voor..

Back