Motor ombouwen Easy Star?

Hallo Sven en alle andere mensen.
Het is toch een soort van gepuzzel heb ik wel in de gaten!
Nu had ik de knoop graag doorgehakt en over gaan tot kopen.
Als ik nu deze lader koop:
Quartel Modelbouw - GRAUPNER Ultramat 16
met deze accu’s:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)
zit ik alleen nog met wat er gezegd werd het gewicht van de accu’s :-/

Ik wil niet vervelend doen, maar die accu is waarschijnlijk net iets te licht. Ik heb een ongeveer even zware 2s 2200mAh lipo van 111g (op de website van HobbyKing aangegeven als zijnde 133g) en die is zonder extra ballast toch echt te licht zodat het zwaartepunt niet goed komt.

Je kunt beter iets nemen met hetzelfde gewicht v.d. originele nimh accu, dus ongeveer 150g - 175g.

Martin

VrGr Rob.

Rob,

Het beste kun je even testen hoeveel gewicht je nodig hebt om het zwaartepunt correct te krijgen. Ik weet namelijk niet hoe zwaar je motor, ontvanger en regelaar zijn. Mijn RTF EasyStar heeft een 6 cels nihm accu van 150g die bijna helemaal voorin de neus moet. Het door Multiplex aanbevolen zwaartepunt ligt op 78mm vanaf de voorzijde v.d. vleugels. Ik heb onder de romp een streepje gezet zodat ik altijd even snel met m'n vingers het vliegtuig kan balanceren en kan controleren (voor elke vlucht!) of het zwaartepunt goed zit.

Martin

Kzal het stof van de vleugel af stoffen en gaan kijken.
Ik moet trouwens nu zo ie zo gaan zoeken naar alle spulletjes die ik nog wel heb!
Kwam al wel weer wat spulletjes tegen o.a. 2X GP nimh 1100 (9,6V)accu cellen (denk dat ze dood zijn)
Ik kon die krengetjes niet goed laden met de lader voor mijn auto’s dat waren/zijn nicad accu’s.
Ik moet ook nog 1 of 2 regelaars hebben (nieuw) van die platte, alleen waar ik die heb???
Ook moet ik de accu van de zender(FC16) denk ik vervangen tis allemaal niet meer van gisteren.
(ja zeg maar niets tis eigenlijk veelste gek allemaal)
Ik hoop die regelaar(s) terug te vinden, neem aan dat ik die dan wel zou kunnen gebruiken met die lipo’s.
Dus zal zodra ik kan ook even wegen!

Rob.

Als je een standaard RTF Easystar1 hebt zit je denk ik wel goed. Ik heb er zelf een 2S 3600 mAh ingezet en dan zit het zwaartepunt goed als hij helemaal achterin ligt.

De 3600 is 213 gram, ik heb hem ook gevlogen met een 3S 2200 (geen goed idee overigens!) van 148 gram. Die moest helemaal voorin.

Volkert

Begrijp trouwens niet 1 2 3 op welke manier ik eerst de motor moet vast lijmen en dan vervangen?

Als je de beschrijving leest zie je dat de motor op 3 plaatsen wordt vastgezet, als je dat dan met 3 druppels secondenlijm aan de achterzijde (buitenzijde) doet dan kun je later de motor er weer uitkrijgen door alleen op die druppels de motor los te snijden.

Voor de andere spullen kan ik maar 2 nederlandse webwinkels aanraden, dat zijn rc-addict en rc-technics. Conrad en Quartel zijn vele malen duurder en hebben geen kennis in huis.

TC01 hartstikke bedankt voor jou uitleg over de motor!
.
rc-addict en rc-technics daar kan ik dus die lipo’s vinden dat is mooi.
Misschien kan je een directe link naar de juiste lipo geven welke ik dan kan aanschaffen?
Misschien kan Volkert mij ook een link geven zodat ik kan kijken en kiezen welke ik aanschaf?
.
Het nare is:
Iedereen is zeer aardig en jullie gooien met allemaal nummers en termen.
MAAR.
2S 3600 mAh en dat hij 213 gram is zegt mij niet zo veel en als ik daar naar ga zoeken op het internet dan komt er van alles voorbij behalve wat ik zou willen! (ik kan er niet zo veel mee!)
Zelfs als ik bijvoorbeeld bij: RC-Addict.nl - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland of RCtechnics
Met de zoekfunctie ga zoeken naar 2S 3600 mAh krijg ik niet zo’n accu te zien?
.
Was deze accu: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)
Trouwens qua gewicht goed dan ga ik die wel bestellen.

VrGr Rob.

.
Was deze accu: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)
Trouwens qua gewicht goed dan ga ik die wel bestellen.

VrGr Rob.

Ja ja, er is een hoop te leren met dat modelvliegen!! :-)

Je bent al een heel end op spoor met die 1800 mAh 2S die je gevonden hebt. Ik zou voor een iets grotere gaan.

Deze bijvoorbeeld en hij is nog in stock ook:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...y_2450mAh_2S_30C_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html

Het is in elk geval verstandig om hem uit Duitsland te laten komen. Sneller en eenvoudiger.

Volkert

pfff 99 euro, dat laadt zeker elektronen van hoge kwaliteit?
Voor zo'n 20 euro, max 30 inclusief bezorging heb je een Chinees modelletje dat ook alle gangbare lipo/life/nimh/nicd oplaadt. Sterker nog, als je alleen lipo's wilt laden dan ben je al voor zo'n 4 a 6 euro klaar.

Martin

Deze lipo gaat het wel doen Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Accu - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland Je hebt dan gelijk een heeeeeeeelllllll lange vliegtijd.

Met heel goed gasmanagement is deze lipo ook geschikt Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Accu - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland Die kun je dan ook bij een motorupgrade blijven gebruiken.

Met heel goed gasmanegement bedoel ik dan ook dat je niet veel met volgas moet gaan vliegen want dan is de standaard motor snel op. Met goed beheer gaat die op 3s lang genoeg mee om het vliegen te leren.

Daarna kun je de motor upgraden naar deze motor S2838-2800 Borstelloze Inrunner (2800kv) - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland, maar ik persoonlijk zou liever gaan voor een 2200 kv versie (binnenloper en geen buitenloper), en dat is dan ook mijn standaard advies. De reden hiervoor is dat de prop iets te klein is en het lawaai dat de prop maakt wordt alleen nog maar meer, dus beter een 2000 kv motor met de standaard 5x4 prop die meegeleverd wordt.

en als lader kun je beginnen met deze Hype X-Treme X6 Lipo Lader (082-6060) - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland hiermee kom je de eerste jaren wel mee vooruit.

Ondanks dat ik al vele (40) jaren bezig ben met modelvliegen vlieg ik nog regelmatig met een easystar, alleen mijn versie is totaal niet meer standaard. In mijn uitvoering is hij door de meesten hier niet meer te vliegen/controleren................. Veel te veel motorvermogen, veel te grote roeruitslagen (haaks) en noem maar op. De bouwtijd voor de standaard easystar is bij mij nog maar 2 uur inclusief het soldeerwerk.......

pfff 99 euro, dat laadt zeker elektronen van hoge kwaliteit?
Voor zo'n 20 euro, max 30 inclusief bezorging heb je een Chinees modelletje dat ook alle gangbare lipo/life/nimh/nicd oplaadt. Sterker nog, als je alleen lipo's wilt laden dan ben je al voor zo'n 4 a 6 euro klaar.

Martin

Klopt helemaal, maar ik ging ervan uit dat hij niet wilde wachten. Als je pechhebt ben je zo maar een paar weken verder voordat je je spullen binnen hebt.

Deze lipo gaat het wel doen Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Accu - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland Je hebt dan gelijk een heeeeeeeelllllll lange vliegtijd.

Met heel goed gasmanagement is deze lipo ook geschikt Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Accu - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland Die kun je dan ook bij een motorupgrade blijven gebruiken.

Met heel goed gasmanegement bedoel ik dan ook dat je niet veel met volgas moet gaan vliegen want dan is de standaard motor snel op. Met goed beheer gaat die op 3s lang genoeg mee om het vliegen te leren.

Daarna kun je de motor upgraden naar deze motor S2838-2800 Borstelloze Inrunner (2800kv) - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland, maar ik persoonlijk zou liever gaan voor een 2200 kv versie (binnenloper en geen buitenloper), en dat is dan ook mijn standaard advies. De reden hiervoor is dat de prop iets te klein is en het lawaai dat de prop maakt wordt alleen nog maar meer, dus beter een 2000 kv motor met de standaard 5x4 prop die meegeleverd wordt.

en als lader kun je beginnen met deze Hype X-Treme X6 Lipo Lader (082-6060) - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland hiermee kom je de eerste jaren wel mee vooruit.

Ondanks dat ik al vele (40) jaren bezig ben met modelvliegen vlieg ik nog regelmatig met een easystar, alleen mijn versie is totaal niet meer standaard. In mijn uitvoering is hij door de meesten hier niet meer te vliegen/controleren................. Veel te veel motorvermogen, veel te grote roeruitslagen (haaks) en noem maar op. De bouwtijd voor de standaard easystar is bij mij nog maar 2 uur inclusief het soldeerwerk.......

Sorry maar ik moet toch even ingrijpen in deze rc-addict promo praat. Ik denk dat Rob meer gebaat is bij onafhankelijk advies en dat komt nu:

5000mAh 2s lipo is veel te zwaar om mee te beginnen met vliegen. Schaf liever een 2s lipo van ongeveer 150 - 175 gram aan. Dan zit je op het originele accu gewicht en wordt het totaalgewicht ongeveer 600g (zoals de RTF EasyStar). Met te lichte accu's krijg je het zwaartepunt niet correct, met te zware zoals deze moet je veel harder vliegen om niet overtrokken te raken. Ook bij de start moet je harder gooien om niet gelijk te crashen.

2200mAh 3s heeft volgens mij een te hoog voltage. Op de originele Multicont X-16 regelaar staat dat hij geschikt is voor 6-8 NIcd/NiMH of 2 cell lipo. Een te lichte motor vliegt prima op halfgas, maar de verleiding is groot om toch eens volgas te geven. Dan is het snel over. Bovendien, een regelaar is niet een variabele weerstand, maar pulseert de stroom zodat er met halfgas gemiddeld minder stroom loopt. Maar het probleem is dat die pulsen met een 3s lipo veel sterker zijn dan met 2s. Dat vindt de regelaar niet echt leuk. Gevolg: hij wordt te heet en/of brandt door.

Als upgrade zou ik eerder voor een 2000kv buitenloper kiezen, aan de buitenkant gemonteerd. Het weegt maar de helft van een binnenloper (50g) en voor minder dan een tientje heb je zo'n motor in huis. Voordeel is ook dat hij iets verder van de gondel zit waardoor je een 6x4 prop kunt draaien die een stuk stiller is. Maar dat is mijn persoonlijke smaak. Je moet er wel een motorsteun voor maken.

Over laders had ik al het nodige gezegd. Als je het snel in huis wilt hebben, dan ben je wat duurder uit. Als je wat geduld en weinig eisen hebt, dan kun je ook onder de 10 euro klaar zijn.

Maar misschien zit Rob niet op goedkope spullen te wachten. Dus wat wil je eigenlijk:
- goedkoop maar mogelijk iets mindere kwaliteit?
- de beste kwaliteit, prijs maakt niet uit?
- snelle levering?
- snelle montage?
- alles van 1 winkel?
- rustig vlieggedrag met weinig vermogen of juist wilder met veel vermogen?

Martin

Ik las de begin post nog eens. Als ik het goed begrijp wil je overstappen naar Lipo. Daar heb je dus geen borsteloze motor voor nodig!

Gewoon dus een 2S lipo kopen (capaciteit 2500-3000mAh, zit je met het gewicht altijd goed) en een lader met genoeg capaciteit. Of een goedkope lader en 2 Lipo's. Als je nog wat tijd hebt (3 weken) via Hobbyking in Hong Kong, wil je sneller vliegen dan lokaal. Of kijk even op het te koop forum als je iets van een kollega vlieger wilt overnemen.

Ik zou snel lekker gaan vliegen en niet teveel rotzooien aan je Easystar!

Volkert

Sorry maar ik moet toch even ingrijpen in deze rc-addict promo praat. Ik denk dat Rob meer gebaat is bij onafhankelijk advies en dat komt nu:

Eender waar die de spullen koopt, dat wat ik aanraad is door mij getest en goed bevonden zonder hulp van wie dan ook. Ik had ook alle links van Hobbycitty kunnen plaatsen, dan was alleen de levertijd iets langer, en had ik de door mij te adviseren motor kunnen doorlinken.

Daarnaast wil goedkoop in deze niet zeggen dat dit slecht is. Deze spullen zijn bij mij en diverse clubleden al vele jaren in gebruik zonder problemen.

Maar schijnbaar heb jij heel veel ervaring met het vliegen en lesgeven met een easystar.........

Maar misschien zit Rob niet op goedkope spullen te wachten. Dus wat wil je eigenlijk:
- snelle levering?
- snelle montage?
- alles van 1 winkel?

Martin

effe opnoemen:
kwaliteit is vergelijkbaar en gaat het hele model leven mee.
prijs wil niks zeggen, ik heb al vaker dure zogenaamde kwaliteits producten gehad die binnen korte tijd de geest gaven en waar men moeilijk deed over garantie.
- snelle levering?
alles bij een winkel aangeraden, maar kan zelf denk ik wel verder zoeken naar waar alles direct leverbaar is.
- snelle montage?
Een binnenloper is makkelijker en sneller te monteren dan een buitenloper waar je weer heel veel voor moet aanpassen bij het model.
- alles van 1 winkel?
Alles wat aangegeven is was daar duidelijk op gestoeld.
deze discussie is al vaker gevoerd met betrekking op de originele motor. Volgas op 3s kan, maar beperkt. Vandaar ook mijn waarschuwing erbij. Ik vlieg en vloog de easystar nog geregeld met de originele motor op 3s en deze gaat nu al meerdere jaren mee. Naast de originele versie vlieg ik ook regelmatig met een opgevoerde en gepimpte versie. Dit zijn voor mij easystar 4 en 5, en niet omdat ze gecrashd zijn, maar omdat ze door de vele vlieguren totaal versleten zijn.

Sorry ik was niet duidelijk genoeg, mijn vragen waren aan Rob gesteld.
Maar de laatste post van Volkert is denk ik het beste advies voor Rob om mee te beginnen.

Martin

Hallo Allen

Maak geen ruzie hoor mensen!
Waar ik koop moet ik nog bezien,
Maar als ik koop moet de raad wel kloppen natuurlijk!
Dat wil zeggen dat het vlieg gedrag van de Easy star nog wel door de beugel moet kunnen natuurlijk.
Ik ben net even iets beter dan een beginnende modelvliegenier alleen het is al weer even geleden.
Jullie weten misschien wel hoe dat kan gaan, zou liefst gisteren weer vliegen.
Maar ik moet geduld hebben ik weet het!
Ik had trouwens vandaag even naar een winkel gegaan maar kreeg er potvers gewoon de tijd niet voor!
Rotterdam Zaltbommel zou mogelijk kunnen en Quartel ook.

Vriendelijke groetjes.
Rob.

Nog even een puntje Rob. Een lipo mag niet volledig ontladen worden de meeste regelaars hebben een afslag voor lipo als de spanning te laag wordt. een liposaver kan een zoem of led geven als de spanning te laag wordt. helaas is dit niet altijd te horen of te zien in de lucht. ik (en vele anderen) gebruiken een timer op de zender. begin met 4 minuten in te stellen en meet hierna de spanning en voeg wat tijd toe om zo je vliegtijd te vinden. als voorbeeld op een batwing met 3s 1800mah red ik net aan 4 minuten met een rookie (soort easystar 3s 1800 ruim 15 minuten

Droopy ik had zo iets al wel begrepen maar goed dat je me er nog even op wijst.
Hartstikke bedankt daar voor!

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
.
Wat is trouwens het verschil tussen de Graupner Ultramat 16 en de Graupner Ultramat 16S
Is dit trouwens een lader met wat meer aanzien?

VrGr Rob.

Leve Google:

Graupner Ultramat 16S review - By Mike Rigby

Usual good quality from Graupner, supplied with all the leads, connectors and balancer boards you should need.

There are a number of improvements over the standard Ultramat 16, the most important being an increase in power output from 50 to 90 watts. This for example, allows a 6S 3000 mA li-po to be charged at 1C, as opposed to being limited to 0.76C (2.3 Amps).

Another nice touch is the 12 volt supply lead connecting to the charger via 4mm banana plugs, as opposed to being hard wired. This means you don't have to have the leads trailing over the bench when not in use. The mains supply lead is also plugged into the unit.

Finally, the cooling fan, although a tad noisier than the standard 16's, is temperature controlled, so only comes on when required.

The unit is easy to use with foolproof control and menu.

The PC interface was not tested.

Michael Rigby

Back