Motor onder water?

• Topicstarter Topicstarter DaveML
  • Startdatum Startdatum
D

DaveML

Guest
Ik ben al een hele tijd gefascineerd door r/c duikboten.. Nu wil ik zelf een dynamisch duikend conservenpotje maken (als speelgoed voor in bad).

Heb ik dat nu verkeerd gezien of hebben sommige duikboten hun motor buiten hun WTC? Ik wist niet dat dit kon.. Kan dit voor alle motoren?

hallo

korte vraag kort antwoord

nee kan niet voor alle motoren
KDwDfZdEJ47sCNBM3603ks3kskXL0103kskXLyCqL1wCi.jpg

mijn vriend zijn rov met motoren in het nat

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Kort samengevat kan het voor borstelmotoren , brushless gaat niet goedkomen ;)

Dus in principe: Borstelmotor buiten WTC, de 2 kabeltjes naar binnen halen en zorgen dat de WTC aan de doorgang waterdicht blijft.

En het kan geen kwaad voor de regelaar?

Dan weer ik voorlopig genoeg. :)
Bedankt voor de info :)

Nope... Voor zover ik weet niet in ieder geval en voor zover de technische afdeling van Traxxas weet ook niet ;)

Neem maar eens een kijkje bij filmpjes waar een Traxxas Summit door het water gaat ...

hallo

brushless is beter dan brushed

er wordt zo maar wat geluld en men weet niet waar over

bepaalde type 500 motoren kunnen in het nat draaien en dat zijn die zonder extra koel rotor in de motor
maar er zijn regels die je moet volgen want anders loopt het fout
regel 1
als je gedaan hebt je motor laten droog draaien aan een langzame snelheid
regel 2
niet roken want de borstels of blote kontakt vlakken maken water stof
regel 3
zorgen dat de openingen van je motor naar onder wijzen ,zo kan hij leeg lopen en blijft er geen water in de motor achter
regel 4
wd40 gebruiken na een dagje varen
regel 5
na een paar vaar beurten je motoren wisselen
daar een kant meer slijt (borstels)dan de andere kant moet je als je veel vaart je motoren dikwijls wisselen zodat aan de plus kant de min komt te zitten
zo slijten ze gelijk af
regel 6
koop kortsluit vaste regelaars want als een borstel door brand is je regelaar meteen in de fik en dat stinkt geweldig
regel 7
je moet kiezen waar je de water stof ontwikkeling wilt hebben
in de motor of aan de kontakten
in de motor kan je niet vermeiden want zelfs onder het draaien je zie je vonk vorming aan de borstels
doe je geen isolatie aan de kontakten dan worden daar ook water en zuurstof belletjes zicht baar

wat borsteloos betreft
die kunnen perfect in het nat draaien
het einge nadeel is dat ze heel snel draaien en dat heb je nu juist voor een scheeps motor niet nodig
daar moet traag draaien en veel koppel in en daar zijn die motoren niet voor gemaakt
je moet wel de magneten met een vernislaagje (G4)voorzien want anders roesten die heel snel

groetjes raf
ps een 4 jaar ervaring met in het nat draaiende motoren dus ik weet waar ik over praat

@Raf, alleen binnenlopers draaien zo vreselijk hard. Buitenlopers staan bekent om hun grote koppel op lage snelheid!

hallo

ik heb in duitsland (keulen) een type 212 gezien met een buiten loper als motor
de spoelen zaten binnen in de boot de rest buiten
een ideale motor voor een duikboot maar hij was wel enorm groot
dacht een cm of 20 in doormeter en er stond een prop op die ook wel ongeveer zo groot was met 7 bladen
dat ding ging onnoemlijk hardt door het water
daar ik niet werk met borstelloze motoren (regelaars voor voor en achteruit zijn nogal aan de prijs)heb ik dus ook geen idee wat het verschil is tussen de twee
bestaat er ergens een omreken tabel ????
groetjes raf

Hallo Raf

Ik heb in de vliegtuigjes wel wat ervaring met brusless.
Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn dit een soort draaistroom motoren zoals we in een fabriek ook zien op 380 volt.
Je hebt dus snelle en langzame brusless motoren, afhankelijk van het aantal spoelen in de motor en hoe ze geschakeld zijn.
(net als een 380 volt motor kan je ster en driehoek schakelen)

De voordelen van brusless:
1) Gewicht is circa 1/3 van een brushed motor
2) Zeer hoog rendement (weinig weerstandverlies in de motor)
3) Geen vonken dus ook geen kans op gasexplosies binnen in het WTC.
4) kan vaak hoge spanning aan.
Ik heb hier veel misverstanden op dit forum gezien, sommige mensen in vliegtuigen gebruiken de brusless op een lage spanning met een zware prop, dit om de toeren laag te houden.
Dit is zeer slecht voor het rendement, beter is een langzame motor (lage KV) op een hogere spanning.

Ik heb alleen ervaring met outrunners
Nu worden de meeste outrunner motoren gemaakt voor heli's en vliegtuigen.
In de heli's zijn dit vaak rond de 4000KV, vaak op 22,2 volt, die maken dus 88000 toeren onbelast! (natuurlijk altijd met reductie)
Voor kleine vliegtuigen is het vaak rond de 1500 Kv op 7,4 of 11,1 volt, dus nog steeds 11100 tot 16500 toeren onbelast.
Voor grotere vliegtuigen zijn er wel "langzame " outrunners van 176 Kv, maar die werken op 44,4 volt dus nog steeds 7744 toeren.
De laatste zijn ook veel te sterk voor een sub (trekken wel tot bijna 100 ampere dus meer als 4000 watt!!!)

Ik weet dat Robbe in hun nieuwste sub een brusless motor heeft, ik heb hem niet gezien.
Waarschijnlijk is dit een innerrunner (iets lager rendement en wat zwaarder, maar makkelijker te monteren).
Deze worden ook gebruikt in auto's en speedboten.
Ik heb er nog geen een gezien onder de 1200 Kv, dus een vertraging lijkt mij dan ook noodzakelijk.

Groeten Willem

hallo

dat is dus het verschrikkelijke probleem tussen onze zeer mooie hobby's

er is geen standaard
auto mensen tellen turns
boten mensen tellen toeren en volten
duikboten mensen kan het er in
en vliegtuigen tellen in Kv

dit is een speed 400
Nennspannung 7,2 V
Betriebsspannungsbereich 7,2 ... 9,6 V
Leerlaufdrehzahl 17000 min -1
Leerlaufstromaufnahme 1,1 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 5 A
Blockierstromaufnahme 31 A
Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 82 %
Gehäuselänge, ohne Welle 47,3 mm
Durchmesser 29,3 mm
Freie Wellenlänge 14 mm
Wellendurchmesser 3,17 mm
Gewicht 105 g

deze motor loopt lekker met een 25 mm drie blads schroef met niet al te veel spoed
zo heb ik er drie in de bismarck zitten en deze loopt aardig
zelfs iets te snel want ik wil mijn boten op wandel snelheid
probeer hier maar eens iets tegen over te zetten
tussen de as en de romp is er 18 mm
dit is een vast punt en ken niet veranderd worden
ben benieuwd wat er gaat komen

groetjes raf

hallo

maar ik meen te lezen 11,10 volt ???
en kan de regelaar achteruit ???want meestal lopen die motoren voor vliegtuigen alleen maar vooruit
een boot moet achteruit kunnen om te stoppen

groetjes raf

Ja, maar op 12V loopt hij ook nog wel hoor, luistert niet zo nauw ;)

Het achteruit is het probleem. Dan zou je naar brushless autoregelaars moeten kijken. Die kunnen ook achteruit. Voor de motor is het geen probleem. Wissel 2 van de 3 draden om (maakt niks uit welke) en hij loopt de andere kant op.

Ow, kijk eens aan, ik heb de perfecte regelaar gevonden. 18A met achteruit!

Hobbycity Online R/C Hobby Store : EZ-RUN Brushless ESC 18A w/ Reverse programm. $24.95

Ik weet niet wat voor voltage jullie gewend zijn in jullie duikboten, maar deze regelaar heeft een bec. Dus je sluit de accu aan op de regelaar, en die transformeert het naar 5Volt voor de ontvanger. Maar voor de motor gebruikt hij het hele voltage.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat Robbe in hun nieuwste sub een brusless motor heeft, ik heb hem niet gezien.
Waarschijnlijk is dit een innerrunner (iets lager rendement en wat zwaarder, maar makkelijker te monteren).
Deze worden ook gebruikt in auto's en speedboten.
Ik heb er nog geen een gezien onder de 1200 Kv, dus een vertraging lijkt mij dan ook noodzakelijk.

Groeten Willem

In de U-31 ligt een outrunner van 100kv op 12 volt. Beresterk op een 100mm schroef met 2 tot 4 ampère verbruik.

Kijk anders eens naar de Robbe Roxxy reeks. Er zijn tegenwoordig een aantal lage-kv outrunners, en de 900 serie Roxxy regelaars kan ook achteruit. Prijzen daarvan vallen in de range van een goede borstel regelaar, valt alleszins mee.

Je kunt anders ook eens contact opnemen met Norbert Brüggen. Die is al redelijk ver in het nat laten draaien van brushless inrunners voor zijn Deep Rover.

Laatst bewerkt:
Back