Hallo Raf
Ik heb in de vliegtuigjes wel wat ervaring met brusless.
Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn dit een soort draaistroom motoren zoals we in een fabriek ook zien op 380 volt.
Je hebt dus snelle en langzame brusless motoren, afhankelijk van het aantal spoelen in de motor en hoe ze geschakeld zijn.
(net als een 380 volt motor kan je ster en driehoek schakelen)
De voordelen van brusless:
1) Gewicht is circa 1/3 van een brushed motor
2) Zeer hoog rendement (weinig weerstandverlies in de motor)
3) Geen vonken dus ook geen kans op gasexplosies binnen in het WTC.
4) kan vaak hoge spanning aan.
Ik heb hier veel misverstanden op dit forum gezien, sommige mensen in vliegtuigen gebruiken de brusless op een lage spanning met een zware prop, dit om de toeren laag te houden.
Dit is zeer slecht voor het rendement, beter is een langzame motor (lage KV) op een hogere spanning.
Ik heb alleen ervaring met outrunners
Nu worden de meeste outrunner motoren gemaakt voor heli's en vliegtuigen.
In de heli's zijn dit vaak rond de 4000KV, vaak op 22,2 volt, die maken dus 88000 toeren onbelast! (natuurlijk altijd met reductie)
Voor kleine vliegtuigen is het vaak rond de 1500 Kv op 7,4 of 11,1 volt, dus nog steeds 11100 tot 16500 toeren onbelast.
Voor grotere vliegtuigen zijn er wel "langzame " outrunners van 176 Kv, maar die werken op 44,4 volt dus nog steeds 7744 toeren.
De laatste zijn ook veel te sterk voor een sub (trekken wel tot bijna 100 ampere dus meer als 4000 watt!!!)
Ik weet dat Robbe in hun nieuwste sub een brusless motor heeft, ik heb hem niet gezien.
Waarschijnlijk is dit een innerrunner (iets lager rendement en wat zwaarder, maar makkelijker te monteren).
Deze worden ook gebruikt in auto's en speedboten.
Ik heb er nog geen een gezien onder de 1200 Kv, dus een vertraging lijkt mij dan ook noodzakelijk.
Groeten Willem