Motor-prop setup

Hoi

Ik ben een vliegtuig om aan het bouwen naar rc.
Het belangrijkste is dat deze ligt is en niet te snel vliegt.
Het vliegtuig weegt standaard 80gram als zweef vliegtuig.
Er zit 34gram loos gewicht aan plastic in wat ik op kan vullen met rc elektronica.

Wat ik al heb:
Turnigy plush 10a esc
Ontvanger van 3-4gram
2x 5gram servo's

Nu is dat totaal 24gram, nog 10gram over voor een accu en motor.
Dat gaat dus nooit lukken binnen de 80gram, daarom probeer ik het vliegtuig zo veel mogelijk onder de 100gram te houden.
Ik heb op hobbyking 3 motoren gevonden die mij geschikt lijken. alleen wil Ik deze wel gebruiken met een 5x3 prop omdat ik hier nog een paar van heb liggen.

Deze motoren had ik gevonden:

5 grams 2600kv 42w motor op max 3s lipo.
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Dezelfde motor als hierboven maar dan met 2400kv en 40w.

En een 10grams motor met 2000kv.

Nu lijkt mij een 5x3 prop een beetje te groot voor de 5 grams motortjes maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben van plan om op 2s te vliegen en dan rond de 150-300mah.
Welke motor is het beste geschikt voor mijn vliegtuig?

Alvast bedankt!

Zonder verdere info over de afmetingen (voornamelijk de spanwijdte) van je toestel is er weinig zinnigs over te vertellen...

De belangrijkste vraag die je je moet stellen bij de keuze van je setup is wat je van je vliegtuigje verwacht: is het bedoeld om wat rondjes te vliegen, of wil je er al wat basis acro mee kunnen vliegen, of moet het helemaal 3D zijn? Daarnaast ook of ie enkel voor binnen (zonder wind) of ook voor buiten geschikt moet zijn.

Afhankelijk van de prestaties kan je toestel in een bepaalde klasse onderverdeeld worden die aangeeft hoeveel vermogen je toestel nodig heeft per gewicht (om die prestaties te bereiken die je ervan verwacht).

Richtwaarden:
5 W / 100 gr: minimaal vermogen voor horizontale vlucht
10 W / 100 gr: circuitjes vliegen (geen loopings)
15 W / 100 gr: basis acro (loopings)
20 W/ 100 gr: acro (onbeperkt loopings vliegen vanuit horizontale vlucht)
30 W/ 100 gr: basis 3D
40 W / 100 gr: onbeperkt 3D

M.a.w. moet je toestelletje 100 gr gaan wegen en je wil er wel ns een looping mee vliegen (waarvoor je wellicht eerst wat zal moeten aanduiken) heb je minimaal 15 W nodig.

Ik heb zelf een tijdje geleden een mini yak gebouwd van 50 gr (53 cm spanwijdte), daar zit een C10 2900 Kv motor met GWS 5x3 prop op. Het motortje zelf is een 8 grammer en levert volgens de specificaties ong. 30 W bij 7,4V (2S). Trekt daarbij 4,2A (een 6A ESC volstaat dus ruimschoots) en zorgt voor 105 gr static thrust. Met een 2S 120 mAh Lipo 2,5 minuut acro/3D vliegen (binnen).

mini-indoor-yak-55-a

Het draadje over het eerste prototype, dat 5 gr zwaarder was (55gr), staat hier. Deze heeft dezelfde C10 2900 Kv motor, maar draaide zelfs met een GWS GWS 6x3 prop en in combinatie met een 2S 180 mAh lipo. Vluchten van meer dan 4 minuten (buiten met wat wind) waren geen uitzondering.

[160664] mini-yak-55-a

Video: [media=youtube]oZUm_7d6pSg[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de informatie, daar heb ik wat aan:p

Het Vliegtuig is een zwever van playmobil, ergens op het forum is er nog een draadje van waarbij dit vliegtuig is omgebouwd naar rc.
Daar werd de motor in de onderste link in mijn startpost gebruikt dacht ik.
Alleen wil ik het vliegtuig zo licht mogelijk houden zodat hij ook nog redelijk blijft zweven.
Dit is het vliegtuig:
1004004008563314_2.jpg

hij is gemaakt van epp en behoorlijk stevig.
Dit is het originele draadje: de-playmobil-extreme-mooi-speelgoed

Denk jij dat de NTM Prop Drive 13-12 2600kv sterk genoeg is voor een 5x3 prop en deze ook genoeg is voor dit vliegtuig?

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk jij dat de NTM Prop Drive 13-12 2600kv sterk genoeg is voor een 5x3 prop en deze ook genoeg is voor dit vliegtuig?

Volgens de specs:

4.5 x 4.5 prop - 7.4V (2S) - 20W - 2.8A - 84 gr
4.5 x 4.5 prop - 11.1 V (3S) - 42W - 3.9A - 129 gr

5x3 prop moet zeker lukken

Waar je wel moet op letten is de kleinere spoed van je prop. bij eenzelfde toerental zal de horizontale vliegsnelheid met je 5 x 3 prop ong. 1/3 lager liggen bij gebruik van een 4.5 x 4.5 prop. Zeker als je op 2S gaat vliegen is het max. toerental van de motor ook weer 1/3 lager dan bij een 3S accu. 3" spoed prop op 2S geeft een max. snelheid die minder dan de helft is als een 4.5" spoed prop op 3S!

Het gaat wel om een werpzwevertje, maar al bij al is het het gewicht (en de vleugelbelasting) relatief hoog (100 gr / 4,25 dm² = 23 g/dm²). Een hoge vleugelbelasting betekent dat het toestelletje vrij snel zal moeten vliegen om in de lucht te blijven. Nu neem ik aan dat er wel wat invalshoek is ingebouwd om de minimale snelheid te reduceren.

Wat het gewicht betreft: hoe lichter hoe beter het zal vliegen (maar hoe windgevoeliger het zal worden). Uithollen van de romp is misschien een optie? Componenten die je gekozen hebt kunnen ook nog lichter trouwens (mijn keuze zou zijn 2,5 gr servo's, 2 gr ontvanger, 6A ESC)

Oke bedankt!
Dan ga ik die bestellen en proberen met de 5x3 prop.
Als ik merk dat ik toch iets meer wil kan ik altijd een andere prop/lipo nemen.

De ontvanger en regelaar heb ik al en het kost me anders 20euro voor een nieuwe regelaar en ontvanger.
De servo's kunnen inderdaad wat ligter, ik ben alleen bang dat deze niet genoeg kracht zullen hebben.
Deze servo's had ik in gedachten:

Welke sterkte zal ik minimaal nodig hebben?
Nu met deze motor en 5x3 prop waarschijnlijk niet zo heel sterk maar als ik later een 3s en andere prop ga gebruiken zal hij een heel stuk sneller vliegen en moeten de servo's ook sterker zijn neem ik aan?

Welke sterkte zal ik minimaal nodig hebben?
Nu met deze motor en 5x3 prop waarschijnlijk niet zo heel sterk maar als ik later een 3s en andere prop ga gebruiken zal hij een heel stuk sneller vliegen en moeten de servo's ook sterker zijn neem ik aan?

5 grams servo's zijn zowat de standaard voor indoor 3D toestellen (85 à 90 cm spanmet een gewicht tussen 130 en 170 gr). Die toestellen vliegen ook op 2S, meestal met een 8x4 GWS prop, waardoor de max. snelheid zeker niet lager ligt dan van jouw toestel (ingeval van 2S), bovendien zijn de uitslagen van de ernorm grote roeren zijn niet min. (45° en meer). Er wordt dus wel wat kracht ontwikkeld op die roeren. De max. snelheid zal op 3S wel wat toenemen, maar de roeren van jouw toestel blijven relatief klein en de uitslagen eerder beperkt tov indoor 3D toestellen (een roer dat in lengte en breedte half zo groot is ontwikkeld 1/4 (1/2 x 1/2) van de kracht bij gelijke snelheid en uitslag)

De bovenstaande servo ontwikkelt 0.7 kg/cm... Anders gezegd: met een armpje van 1 cm kan die servo 7 (700 gr) van dergelijke toestelletjes vooruit trekken. Dat lijkt mij overkill. 2 à 3 keer, in dit geval dus een servo die 0.2 à 0.3 kg/cm ontwikkelt zou al voldoende moeten zijn.

In mijn mini Yak-55 zitten RC Plus RC-20 servo's van 2,5 gr. (1 servo voor beide rolroeren). Die ontwikkeld op 4.8V 0,23 kg/cm. Ik koop ze bij mijn lokale modelbouwhop. Denk niet datHK ze verkoopt.

Hoi

Ik ben een vliegtuig om aan het bouwen naar rc.
Het belangrijkste is dat deze ligt is en niet te snel vliegt.
Het vliegtuig weegt standaard 80gram als zweef vliegtuig.
Er zit 34gram loos gewicht aan plastic in wat ik op kan vullen met rc elektronica.
Een indoor vliegtuig weegt zonder elektronica ongeveer 30gram en deze 80gram en ze zijn ongeveer even groot.
Een indoor vliegtuig heeft meer vleugel en staart oppervlak.
Dit geeft al meteen het grote verschil aan waar om het zo snel vliegt.
Met een indoor setup 8X6 prop 1400 kv 20 gram motor en 350mAh 2S lipo zou het wel eens heel leuk kunnen vliegen als je een beetje stunten wil.
Voordeel van zo een grote prop en laag toerental is dat je veel meer trekkracht en rendement hebt bij een laag stroomverbruik.
Dit is misschien leuk om ook eens te proberen en de setup kan je dan zo over zetten in een zelf bouw indoorkistje.;)

Back