motor schoon maken

motor schoonmaken

Ik heb eens iets gelezen over het schoon maken van motoren,maar word dit nu gedaan met koelvloeistof of antivries?

Een veilige manier is ATF te gebruiken en de motor daarin te laten weken.

ATF is automatische transmissie olie.

Mocht de motor vast zitten, dan met een fohn verwarmen. Je kan dan belletjes door de uitlaat zien als bewijs dat er speling komt op de zuiger/cilinder.

Hoi Herbert,

Ik heb motoren schoon gemaakt met koel vloestof.
Je moet pure vloeistof nemen niet de aangelengde.
Dit 24 uur op hoge temperatuur laten weken.
Ik deed het in een glazen pot op een warmhoud plaatje.
Als je een aangekoekte uitlaad hebt veeg je de wonderolie er zo af.
Wees voorzichtig met plastic. Dit schijnt weg te vreten.
probeer eerst een uitlaad of een cilinder kop.
Waar je ook mee op moet passen zijn zuigers.
Hier zit vooral bij diesels een laagje hars op als je dit waghaalt heb je meteen geen compressie meer.
Ik had een dieseltje gekregen die een half jaar in de thiner had gelegen.
Hij was helamaal bedekt met wonderolie kaugom.
Na schoon maken in koelfloeistof was hij weer als nieuw.
Aleen had hij geen compressie meer.
Ik ben nu beter in starten dus misschien zou ik het ng een keer moeten proberen.
En oja de dampen en de vloestof zijn giftig dus naar buiten met die rommel.

Groet Robert-Jan

Ik heb geen ervaring met het schoonmaken met remvloeistof.
Maar wel met het knoeien op lak.
De lak beschadigd pas dus op met deze rommel.

Groet Robert-Jan

Ik heb een aantal dingen geprobeerd. Maar koelvloeistof is het enige wat werkt om verharste wonderolie te verwijderen.

Groet Robert-Jan

ik heb wel eens van een club vernomen dat het erg goed gaat in de vaatwasser.

Wees voorzichtig met dit soort middelen.
Er zit was schuurmiddel in anders krijg je de rommel niet van de borden. Glas wordt overigens ook vaal.
ik zou het eerst met een uitlaat proberen. Stalen onderdelen zoals de krukas zou ik er niet in doen eerst een spijker oid proberen om te kijken of je geen roest vorming krijgt.

groet Robert-Jan

ik heb wel eens van een club vernomen dat het erg goed gaat in de vaatwasser.

Tja, de vaatwasser ontvet uitstekent maar je loopt grote kans op oxidatie. Die tabletten bevatten sowieso zouten dan groeien de bloemen op je motor.

uitkoken in en pannetje met sop heb ik zelf ook wel eens gedaan,maar je motorhuis krijgt er een grijs blauwe kleur van,en dit wilde ik voorkomen en zoek naar andere middelen.
dus alle tips zijn welkom.

koelvloeistof dus. Je kan namelijk niet hebben dat een koelsysteem slijt. deze rommel zit jaren in een auto zonder schade aan te richten.

Groet Robert-Jan

Koelvloeistof en antivries zij het zelfde. Ethyleenglycol al dan niet aangelengd met water, zie verder wikipedia.
Koelvloeistof - Wikipedia

Voor het poetsen van de motor onverdund gebruiken. Het kookpunt van Ethyleenglycol ligt erg hoog. Dat is ook zo handig aan het spul... kookpuntverhoger... dus koeling...
Onverdund kook het bij +200 graad... dat is aardig heet... en maakt het mooi schoon.

Ik gebruik dus waspoeder om mijn motortje schoon te maken.
Dit zijn voornamelijk Coxjes die al een paar jaar op de plank bij iemand gelegen hebben.
En sommige motoren gaan daarna de vitrine in.

1 eetlepel waspoeder in een bakje heet water, dan alle onderdelen los er in, en met een tandenborstel ff op poetsen.
Ik blaas alles dan gelijk even droog met perslucht.

Gaat erg goed an je krijgt er gelijk schone vingers van :p
Ik kan echt aanraden, maar ga nu ook een keer antivries/koelvloeistof uitproberen. :D

Maarten

Laatst bewerkt:
Koelvloeistof en antivries zij het zelfde. Ethyleenglycol al dan niet aangelengd met water, zie verder wikipedia.
Koelvloeistof - Wikipedia

Voor het poetsen van de motor onverdund gebruiken. Het kookpunt van Ethyleenglycol ligt erg hoog. Dat is ook zo handig aan het spul... kookpuntverhoger... dus koeling...
Onverdund kook het bij +200 graad... dat is aardig heet... en maakt het mooi schoon.

Ach kom nou toch man

Dit ga je toch niet doen zeker....

Ik zie mezelf al met primus en 200 graden(!) vloeistof in de tuin bezig...Kappen nou hee

Tja je bent een vent of niet natuurlijk!!

Nou dan is verschil tussen een vent en een idioot een dun lijntje, Jij zegt 't ik begin er niet aan.

Bovendien vind ik dat op een forum waar mannekes topic's lezen moeten worden gewezen op verantwoorde manieren waarop je die klussen kan klaren.
Concreet stel ik voor; ga naar een shop waar ze ultrasoon reinigen. Met de juiste reinigingsvloeistof worden spullen als nieuw. Tegenwoordig kan men ook reinigers kopen voor schappelijke bedragen, dat wel.

Tja 200 graden... Warm genoeg om een frikandel klaar te maken.
Voor het klaar maken van een portie Lasagna zou ik hem graag nog wat warmer hebben ;)

Ultrasoon is ook een manier. Maar vergeer er niet bij te vermelden dat je dan eerst de lagers uit je motor moet halen, anders kan je alsnog op zoek naar nieuwe onderdelen...

Laatst bewerkt:
Yep Zore,

Wel gedaan! In een pannetje! Op een fornuis. En donders goed dat dat werkt!
Het komt er brandschoon uit. Verder komen de lagers er ook mee los bij deze hitte. Zuigerbussen die vastgekoekt zitten, zonder problemen zo los.
Werken doe je met beleid, zonder gejoel om je heen.

Noot: Je laat het pannetje natuurlijk niet een uur stug doorkoken. Opwarmen en daarna wegzetten met deksel... het blijft lang heet. Af en toe met een kwastje porren.

Van de zomer een oud 35 FP'tje aangepakt (glijlager)
Nieuwe busje, zuiger, pen en pakking uit de USA voor 20 dollar, carburateurtje nieuw voor 5 dollar. Een OS FS-26 heeft dezelfde routine doorlopen. Een FS-40 volgt. Zaak! Geduld. Niet vandaag alles willen hebben.

Een automotor revisie schuw ik ook niet! (methode Lego)
Het hoeft niet, maar het mag?

Waspoeder? Biotex? Niet met castorolie gebruiken. De motor wordt dan pik zwart... (heb ik een keer opgevangen)

-----------------------------------------------------------------
The proof of the pudding is in the eating!

Laatst bewerkt:
Back