Motor te warm geworden???

Ik heb een Raptor 50 met een OS SX-H motor.
Gisteren heb ik de brandstofslangen vervangen voor dikwandige slangen. Vandaag wilde ik vliegen, maar merkte al gauw dat de motor veel te warm werd (althans dat denk ik). Ik kon het carterdeksel niet meer vast houden. Nadat ik dit opmerkte heb ik de sproeinaald iets rijker gezet. Toen ik hem vervolgens op wilde spinnen sloeg de motor af :cry: (nog nooit gehad). Ik was bang voor een vastloper, maar nu ik hem gedeeltelijk uit elkaar heb gehaald lijkt het mee te vallen. Als de gloeiplug eruit is kan ik de aandrijfas gemakkelijk rond draaien.
Kan het door het vervangen van de brandstofslangen komen dat de motor nu meer brandstof kreeg en hierdoor te arm stond?
Kan het kwaad dat de motor te warm is geweest (kan ik iets controleren)?
Het lijkt of de motor nu meer compressie heeft :?

Groeten,
Arien

de motor nu meer brandstof kreeg en hierdoor te arm stond

meer brandstof krijgen en dan concluderen dat ie daardoor te arm staat 8O
Meer brandstof per tijdseenheid = rijker, nee dus lijkt me.

Je kan de binnendiameter van die nieuwe brandstofslang nog eens nakijken.
Was je brandstoffilter wel schoon? Vuiltje in de carb?

Het lijkt of de motor nu meer compressie heeft
Misschien toch een warmloper?

Had je al eerder met dit warme weer gevlogen? dwz. 30 graden buitentemperatuur?

Greetz,

Marc

Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie.

meer brandstof krijgen en dan concluderen dat ie daardoor te arm staat
Meer brandstof per tijdseenheid = rijker, nee dus lijkt me
Klinkt inderdaad logisch, misschien kreeg hij juist wel minder brandstof? Voor zover ik het kan bekijken ontloopt de binnendiameter niet veel van de oude.

Misschien toch een warmloper?
Had je al eerder met dit warme weer gevlogen? dwz. 30 graden buitentemperatuur?

Zou goed kunnen. Ik heb nog niet eerder gevlogen bij 30 graden.
Moet ik nog iets doen na een warmloper?

Groeten,
Arien

Heeft deze os een zuigerveer?

Ik zou in ieder geval de cilinderbus / zuiger / zuigerveer nalopen op krassen of ernstige verkleuringen(kan duiden op niet helemaal meer zuiver zijn van b.v. cilinderbus).

Ik zou in ieder geval het brandstof filter nalopen en de naalden van de carb er eens helemaal uitdraaien (onthoudt je huidige instellingen :)).

Kan het zijn dat er wellicht valse lucht werd aangezogen (gaat de motor ook armer door lopen). Als het een brandstof filter uit 2 delen is nog even nalopen op deze goed op elkaar aansluiten en testen of ie nog wel luchtdicht is.

Carb zit goed vast op de motor?

Ik zou denken dat je niet veel een een lichte warmloper kan doen. Nog weer eens kijken wat de standaard naald instellingen zijn en vaststellen hoe die van jou daar mee vergelijken.

Greetz,

Marc

Als ik je verhaaltje lees, dan zou ik zeggen dat het komt door de temperatuur die we nu in NL hebben.

Klinkt gek, maar met warmer weer moet je je brandstof naald eerder wat dichter zetten dan open. Je motor is dan ook uitgevallen bij het opspinnen omdat je hem nu te rijk heb gezet. Waarschijnlijk is ie met wat gepruttel uitgevallen.

Houd de temperatuur in ieder geval goed in de gaten, voelen aan het carterdekseltje en let op een gezonde hoeveelheid rook uit je demper. Een vastloper heb je sneller dan je denkt!

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de motor niet te warm wordt met dit weer? Ik dacht dat je dat kon doen door hem rijker te zetten.

Helaas kan ik nog niet rond vliegen. Door het hoveren wordt waarschijnlijk de motor ook extra heet. Na een halve tank was de motor al zo heet dat je de carterdeksel niet meer vast kon houden.

Arien

Ik heb een raptor .30 met os32 en tijdens warm weer (+25°) ervaar ik dezelfde problemen die jij beschrijft.

Mijn moter staat rijk genoeg, steeds een mooi rookpluim maar :

- ik hover en vlieg traag rond = niet veel koeling en motor moet veel power geven voor die trage lage bewegingen

- motor van de raptor zit echt "ingepakt" met weinig luchtdoorstroom (met warm weer is mijn alu koelvin ook nog niet genoeg)

- ik hover eigenlijk met teveel toeren (gas 3/4 open), dit vliegt scherp maar zorgt voor teveel hitte opbouw, zet ik de boel wat minder hard is het hitte probleem al een pak minder

het is deze combinatie van factoren die motor uitval bij warm weer veroorzaakt !

dus ofwel wacht je op kouder weer :? ... ofwel stel je je throttle curve wat minder hard zodat de motor minder hard draait en zo minder hitte opwekt

vanaf het moment dat je gaat rondvliegen en snelheid nemen zal dit hitte probleem vanzelf stoppen want je krijgt meer koeling en je neemt throttle terug.

succes ermee

Y

jongens dat weer mag niet veel uitmaken, dat is marginaal.

controleer je plug en controleer je slangen op een klein gaatje, 1 klein gaatje en hij loopt pokke arm !

gerard

in mijn geval liep de motor niet te arm ... steeds een rookpluim te zien maar na een tijdje het volgende fenomeen

motor draait x-aantal toeren en dan : beeee buuu booo ... plop ! motor uit

duidelijk overhit, maar toch steeds een rookpluim gezien ... ?

Y

Het klopt inderdaad dat de motor nu, tijdens het warme weer of na het vervangen van mijn slangen, meer toeren maakt. Vreemd :?

Er zitten geen gaatjes in de slangen. Als ik erdoor heen blaas dan ontsnapt er geen lucht.

yves die rookpluim is maar een indicatie, geen referentie !
de enigste referentie is de temperatuur, de rook zegt niet veel.
alle tt39 motoren bevoorbeeld lopen behoorlijk heet al, terwijl je aan de rook zou zeggen dat ie vrij rijk loopt.

arien
als je na het vervangen van de slang een motor hebt die hogere toeren draait kan alleen zijn dat de verbranding beter is en dus dat er mee van de brandstof verbrand en minder er van koelt.
dat staat dus gelijk aan het feit dat je motor arm loop

oei ! dan ben ik waarschijnlijk al een paar keer aan een vastloper ontsnapt ... :(

ik moet dringend forward flight leren ... hoger en sneller !

eventueel een luchthapper in m'n raptor kap monteren helpt misschien ook wel :wink:

in ieder geval de motor trager doen draaien met minder toeren op de kop helpt om bij heel warme dagen de temperatuur op peil te houden dus ik kan dit enkel als tip aan arien geven. ga je rondvliegen dan hoeft dit natuurlijk niet meer en is het de afstelling van de naald

Y

Dat bij voorwaarts vliegen de motor van een heli extra gekoeld zou worden klopt niet of maar een heel klein beetje. Bij zo goed als alle heli's is de koeling van de motor geheel afhankelijk van de brandstof die er doorheen gaat en de koelfan.
Tijdens het voorwaards vliegen wordt de belasting van de rotor wel iets minder, je hebt ook iets minder pitch nodig. Hierdoor zal de motor dus ook iets minder zwaar belast worden. Als je een governor gebruikt zal die dus ietsje gas minderen om te voorkomen dat de rotor optoert. Als je die niet hebt zal je dus via je gascurve iets gas minderen. De motor blijft dus zo goed als op een constand toerental en dus blijft de koeling van de fan ook hetzelfde. Door de iets mindere belasting zal de motor ook iets minder warm worden maar omdat er dus ook iets minder brandstof door de motor gaat zal dat weer iets minder koeling opleveren.
Alles bij elkaar maakt het niets uit of je hoovert of rondvliegt. Je kunt er beter voor zorgen dat vooral de warme lucht makkelijk en dus ongehinderd weg kan dat bevorderd de koeling behoorlijk. Veel mensen besteden veel aandacht aan de lucht die voor de koeling het model IN kan. Helaas wordt er veel minder aandacht besteed aan de warme lucht die het model weer UIT moet. Dat is eigenlijk nog belangrijker dan de lucht die erin moet. Warme lucht zet uit en hoe heter hoe meer die uitzetting is. Als je dus een bepaald oppervlak van luchtinlaat hebt moet je minstens 3x zo veel oppervlak hebben als lucht uitlaat.

Ernst

Indien de brandstof bijna de volledige koeling voor zijn rekening neemt kan ik alleen maar vaststellen dat dit in bepaalde omstandigheden niet voldoende is.

en die bepaalde omstandigheden zijn natuurlijk ver van optimaal (te hoge headspeed, hoveren en te warm weer)

is dat nu net een situatie waar ik in zit ! :cry:

persoonlijk vind ik de fan shroud bij raptor ook tekort, je kan nu wel makkelijk bij de gloeiplug maar er is nog teveel koellucht die verloren gaat (en die je bij warm weer echt nodig hebt) aan de zijwanden (een fan shroud verlenging draadje staat ergen gepost in het heli forum)

Hoe zou jij bij raptor dan de lucht UIT laat verbeteren ?

soit ja dit weekend : :onweer:

Y

hey

heb precies het zelfde. :cry:
ik heb een raptor 30 V1 met en tundertiger 36 motor
er zit nu een alu koelvin in maar ik merk er niet echt veel van
maar ik wil er wel wat aan doen ander kost het me een motor

:nosmile: (maar het was nu ook wel erg warm ook hoor)

gr peter

Ik merk dat de motor meer toeren maakt als het warmer weer is.
Hierdoor wordt de motor extra heet. Nadat ik mijn trottle curve had aangepast, waardoor de motor iets minder vermogen geeft tijdens het hoveren, hij minder warm wordt. Volgens mij is het normaal dat de motor warmer wordt met dit weer of nadat hij goed is ingelopen. Ik had altijd begrepen dat je de carterdeksel nog altijd vast moest kunnen pakken voor een paar seconden. Volgens mij mag de motor best wel iets warmer worden.

Yves zei:
Ernst

Indien de brandstof bijna de volledige koeling voor zijn rekening neemt kan ik alleen maar vaststellen dat dit in bepaalde omstandigheden niet voldoende is.
Ho ho, ik heb echt niet geschreven dat de koeling bijna volledig van de brandstof komt, even goed lezen! Ik schreef:
Bij zo goed als alle heli's is de koeling van de motor geheel afhankelijk van de brandstof die er doorheen gaat en de koelfan.
De brandstof zorgt voor een deel van de koeling en de rest komt van de koelfan (en ook nog een klein beetje door de uitstraling van de andere delen van de motor).

Yves zei:
en die bepaalde omstandigheden zijn natuurlijk ver van optimaal (te hoge headspeed, hoveren en te warm weer)

is dat nu net een situatie waar ik in zit ! :cry:

persoonlijk vind ik de fan shroud bij raptor ook tekort, je kan nu wel makkelijk bij de gloeiplug maar er is nog teveel koellucht die verloren gaat (en die je bij warm weer echt nodig hebt) aan de zijwanden (een fan shroud verlenging draadje staat ergen gepost in het heli forum)

Hoe zou jij bij raptor dan de lucht UIT laat verbeteren ?

soit ja dit weekend : :onweer:
Y
Tja als je headspeed te hoog is zou ik dus zorgen dat ik die naar beneden kreeg, aanpassen van de gas curve zal dan nodig zijn.
Als de shroud te kort is kan het inderdaad gebeuren dat er te veel koellucht te vroeg weg kan en dus de motor niet ideaal gekoeld wordt. Als het dan zo erg warm wordt als de afgelopen dagen kan dat net te veel worden voor de motor.
Ik moet bekennen dat ik de Raotor niet goed ken en dus ook niet precies op de hoogte ben van hoe de koeling van die heli in elkaar zit. Ik denk ook niet direct dat de uitlaat van de koellucht bij een raptor een probleem zal zijn. Als ik de plaatjes van een Raptor bekijk is alles behoorlijk open en zal de warme lucht vrij makkelijk weg kunnen. Ik was echter in de veronderstelling dat je een heli had met een dichte romp. Daar spelen de problemen van de koellucht uitgang wel degelijk. Het is ook alleen bij dit soort heli's dat ik wel gehoord heb van koelingsproblemen. Bij open heli's zoals de Raptor en mijn heli's (Vario SkyFox en XL Pro II) heb ik die problemen nog niet meegemaakt of er over gehoord.

Bedankt voor de antwoorden. Ik vermoet dat de motor te warm wordt door een slechte gloeiplug. Ik moet de sproeinaald armer zetten om de motor op te kunnen spinnen, maar dan staat de naald nog maar minder dan 1 slag open. Hierdoor staat hij vervolgens als hij op toeren komt te arm. Mocht een nieuwe OS8 plug helpen dan laat ik het weten.

Groeten,
Arien

Weuh... Je start-mix en je tot-stationair-mix regel je dus niet met je hoofdsproeier maar met je stationair(Slechte naam) sproeier he! Je moet dus je andere naald dichter zetten, dan word hij onderin het gasgebied armer.

Groetjes,

Ton.

Back