motor toerental probleem

demarnix

In Memoriam
hi guy's

al een gehele tijd vlieg ik met coolpower 15 procent op men rappie 50
maar omdat ik nu beter aan 20procent optiefuel kan geraken bij ons op de club wilde ik daarvoor gaan

nu mijn probleem

bij de eerste tankbeurt heb ik de motor gestart en hem laten opspinnen
en direct gekeken of de motor niet de warm liep
motor liep idd veel te warm en zo zijnde enkele tandjes rijker gezet
en opnieuw enkele malen geprobeert
ik kwam tot de conclusie dat ik de motor niet koud kreeg zelfs na 20 tandjes rijker gezet te hebben

dus ben ik maar terug overgegaan naar de 15 procent en alles terug als van te voren gezet

nu wat gebeurt
motor start perfect maar draaid verschrikkelijk veel toeren ver boven de vroegere 1850 toeren

niks verandert in zender programma ed
heb overal nieuwe tankslangetjes gestoken (mss hier of daar klein gaatje) maar niks helpt

heeft er dat ook al iemand tegen gekomen
graag jullie reactie erop

by the way motor is een gewone tt 50



heb de test gedaan met men trex600 met tt redline op 20procent nitro en daar was geen enkel probleem

strange
 
Ok hier staat ie beter ofniet ? haha

maar dat probleem is wel raar want nitro koelt, dus hoe hoger het percentage nitro hoe meer koeling. zit er nergens iets verstopt ? carb of brandstof slangetje ?
 
ok vaag, maar gaat ie zo hoog in de toeren als je de gasschuif gewoon stationair hebt staan ? want als dat zo is dan moet er ergens iets zijn waardoor die erg arm staat.
 
heelemaal trg opniew afstellen en zien of hij dan beter gaat
zal eens aan men pa vragen wat je moet doen hij heeft met alles gevlogen gereden en gevaren en heeft elk probleem wel eens meegemaakt
 
Ik denk dat Ron gelijk heeft. Andere brandstof wil wel eens vuiltjes die zich in de loop der tijd in je tank verzamelen losweken. Stel je in dat geval van een brandstoffilter niet al teveel voor, dat is maar een relatief grof gaasje.
Hoogstwaarschijnlijk zit er vuil in het stukje tussen brandstofnippel en naaldopening in de carburateur, of in het gedeelte waar de stationairnaald in de sproeierbuis loopt.
De motor krijgt dan nog wel "wat" brandstof, maar bij openen van de gasschuif word het mengsel te arm, omdat er naast hoofd en stationair opening, nog een derde restrictie is vanwege het vuil.
Even de gasschuif verwijderen, en de hoofdnaald helemaal verwijderen, en alles goed doorblazen met perslucht. Dan zou het probleem weer over moeten zijn.

Heb je toevallig een viltclunk? Als het de kleine van OS (Walbro) is, is die ook een verdachte. Bij deze clunks is het viltpropje nogal klein en erg "dicht" en deze zitten vaak al na een lieter of 30~50 dicht, ook zonder op andere brandstof over te gaan. Als je dan een keer overschakelt en hij is niet al te fris meer, zit ie gegarandeerd daarna wél dicht. Dat probleem heeft mij ook al eens een maand lang hoofdbrekens bezorgd....

Groet, Bert
 
zojuist nog eens alle brandstoffen slangen vernieuwd incl . de 2 clunk darmkes

geen verandering te vinden .......
ik moet de naald zodanig opendraaien dat die er bij wijze van spreken bijna uitligt
dan kan ik de motor redelijk houden kwa warmte
maar toerental blijft zelfde

wat me wel opvalt is dat de raptor weinig rookt volgens dat de regelnaald open staat (zeker 3 toeren )
niet echt logisch dunkt me

is er ook een optie dat het rubber ringetje rond de regelnaald lucht toelaat ?


ALVAST MERCI VOOR DE HULP.................marnix
 
Als je een lucht lek hebt, gaat je motor bijna altijd zeer onregelmatig lopen. Weinig roken duidt op (te) schraal lopen. Let wel, het wijst er alleen maar op, het hoeft niet. Opendraaien van de naald zonder dat de motor vetter gaat lopen, wijst vrijwel 100% zeker op vuil in de carburateur. Een lekke O-ring had er namelijk voor gezorgd, dat zodra je aan de naald draait, de motor heel onregelmatig loopt, doordat door het bewegen van de naald, de lekkage tijdelijk sterk veranderd, en dus het mengsel ook.

Nogm,aals, of je hebt een verstopte viltclunk (als je een viltclunk gebruikt, dat vermeld je verder niet) of je hebt een verstopping in een van de sproeieropeningen. Ga daar maar van uit.

Groet, Bert
 
Je carburateur is iets losgetrild waardoor hij onder de carburateur valse lucht aanzuigt. Schroef 'm los, duw 'm goed recht in en schroef weer vast -> probleem opgelost.

Althans.. dat is 1 van de mogelijkheden :)
 
ok bedankt voor de reacties morgen gaat de carburater eraf
en wordt volledig gekuist

@ brutus een viltclunk gebruik ik niet

ik hou jullie op de hoogte
 
frans

eigenlijk moet ik alles nog opnieuw proberen
helaas wegens drukke job er nog niet aangekomen
en is het mooi weer ga ik toch vlug eerst eens vliegen


wordt vervolgd zodra ik getest heb
 
Kijk eens of de druknippel op de uitlaat nog open is. Soms gaat ie dicht zitten en dan krijg je onderdruk in je tank met arm lopen als gevolg. Prik eens met een kleine schroevendraaier of iets dergelijks door de nippel.
 
Nitro bevat luchtmoleculen
Meer nitro = meer lucht
Meer lucht = bandstof verhouding anders
=> Meer brandstof om verhouding beter te krijgen
Meer lucht + Meer brandstof = Bigger bang
Onstekingstijdstip is veranderd door bigger bang, onsteking moet later.

Wat had je moeten doen?
Koudere plug !!
Hierdoor krijg je ontstekingstijdstip beter.
Een ENYA#4 had goed geweest voor jouw combinatie

Dan opnieuw tunen: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor%20afstellen%20v3.1.pdf

Lees dit even door.
Nog vragen? Gewoon stellen :p
 
hoi,

Misschien hier de oplossing.
Alleen de hoofdsproeier opendraaien helpt niet, tijdens het hooveren vlieg je nog op de
ondernaald en deze sluit dus de hoofd toevoer af.
Zet de idle-naald zo rijk dat de motor nog goed stationair blijft lopen.

Succes.
 
Ok hier staat ie beter ofniet ? haha

maar dat probleem is wel raar want nitro koelt, dus hoe hoger het percentage nitro hoe meer koeling. zit er nergens iets verstopt ? carb of brandstof slangetje ?
Weer dat sprookje dat opduikt.
Beste mensen dit is NIET juist. Toevoegen van Nitro aan de brandstof zorgt NIET per definitie voor een betere koeling. Het tegenovergestelde is zelfs vaak waar!
Toevoegen van nitromethaan aan de brandstof zorgt ervoor dat je MEER brandstof kan verbranden en daardoor krijg je meer vermogen. Dat komt overigens NIET omdat nitro meer lucht bevat of omdat het zuurstof bevat.
Door toevoeging van nitro kan je meer brandstof verbranden. Meer brandstof betekend meer warmte ontwikkeling. Meer warmte ontwikkeling betekend meer vermogen uit de motor. Door nitro toe te voegen wordt de motor dus warmer!!!!
Er gaat meer brandstof door de motor. Die brandstof moet eerst verdampen voordat het kan ontbranden. De daarvoor benodigde warmte wordt aan de motor onttrokken die daar dus van afkoelt! Uiteindelijk zal de motor niet veel warmer worden wanneer je nitro toevoegd. Maar bij grote hoeveelheden nitro zal die grotere koeling niet opwegen tegen de extra warmte en zal de motor juist HETER worden.

Er is hierover meer geschreven op dit forum maar dat is een hele tijd geleden. Ik heb nog gezocht maar helaas kon ik die stukjes niet zo snel terug vinden. Misschien dat ik ze later nog kan vinden.
Maar ga ook eens verder op het internet zoeken bij andere fora. Daar zijn ook mensen die chemisch goed op de hoogte zijn en het beter uit kunnen leggen dan ik.
 
Back
Top