Motor vraagje

Ik heb even een vraagje over heli motoren, staartmotortjes om precies te zijn.
Ik heb een MJX F47, met brushed main en tailmotor.
Bij aankomst van de zending meteen de batterijen geladen natuurlijk, hij wordt geleverd met twee batterijen.
Na lading eerste batterijtje erin, alles loopt perfect, vliegt mooi stabiel...

Eerste batterijtje leeg, dan maar het tweede er in en vliegen maar, na een minuutje vliegen komt er een rookpluimpje uit de staartmotor en het ding gaat aan het tollen, staartmotortje naar de haaien dus.

Vraag 1:

Is het zo dat je met brushed motortjes niet kort na elkaar twee vluchten mag maken, of heb ik gewoon pech gehad? (heb de vraag gesteld aan de webshop waar ik hem kocht maar krijg geen antwoord...)

Vraag 2:

Kunnen brushless motortjes op dat gebied meer hebben?

denk pech gehad
al is het wel zo dat brushed moters een korte levensduur hebben maar 2 vluchten is erg weinig en zou toch terug na winkel gaan voor garantie!!

een brushless moter gaat veel langer mee ;)
maar dan heb je ook een esc nodig (speed controller)

Nick

Webshop (een Nederlandse) reageert op geen enkele mail Nick, dus garantie kan ik wel vergeten, heb een nieuwe motor besteld in een andere webshop en verwacht die morgen te hebben. Vervangen zal niet simpel zijn vrees ik de draden van het staartmotortje zitten op het printplaatje gesoldeerd, en solderen is niet echt mijn ding :o

Ik stelde de vraag over brushed/brushless motoren eigenlijk meer omdat ik mij een MCPX ga aanschaffen en ik er nog niet uit ben of ik het brushed/brushless ga nemen, het geringe prijsverschil doet me naar de brushless neigen, maar velen raden me de brushless versie af als eerste CP omdat ie veel heviger is dan de brushed versie...

klopt is wel wat heftiger maar ook deze kan je tam krijgen met bepaalde instellingen in zender te wijzigen.

als je niet aan de printplaat durft te solderen knip je toch gewoon de oude draden een stuk van het printplaatje vandaan af en soldeer je deze aan elkaar met een krimpkousje erom ;)

Gr Nick

ps ik vind de MCPX (wel de V1)echt geen power hebben hoor dat valt reuze mee je moet al heel hoog vliegen wil je hem inverted gooien.

de BL versie zou stukken moeten beter zijn , ik zelf zou voor de BL versie gaan maar wie ben ik haha

Gr Nick

Je vind op internet tig aantal instellingen weer voor het wat tammer maken van de mcpx'en, er is er zelfs één die beweerd dat zijn mcpx nauwelijks verschilt van een 4 ch heli (is natuurlijk ook niet de bedoeling, ik wil met de mcpx bl natuurlijk wel buiten vliegen). Het grootste deel van wat ik lees over throttle/pitch curves is dat deze op elkaar vmoeten afgestemd zijn, maar nergens vind ik terug hoe je dat doet, wat zijn de regels die je in het oog moet houden voor een vlotte instelling?
Wat de D/R instellingen betreft, dat snap ik redelijk goed, en de expo waarde vergroot of verkleint de gevoeligheid van de stick rond het 0 punt begrijp ik

Zou ik de "instellingen voor beginners" voor de mcpx v2 gewoon mogen kopiëren voor de bl versie, of zijn er andere instellingen nodig, daar het één met brushed motoren is en het ander met brushless...

Ps ik lees vaak dat de throttle en pitch curves bij voorkeur lineair worden ingesteld, wat is hiervan de reden?

Het is even spelen met wat jij prettig vind. Een hoger toerental is stabieler maar ook een stuk feller in de reactie. een lager toerental is minder stabiel maar ook minder fel. Voor een beetje rond hooveren heb je niet veel nodig. een lineaire throttle curve werkt prima. een klein beetje negatief (-2°) en 8° positief. is denk een goed uitgangspunt om mee te beginnen.

En hoe vertaald zich dat procentueel gezien droopy?
Ik heb al gezien dat de throttle curve word ingesteld via 5 punten, maar dat is meestal stap 1 is 0% en stap 5 is 100%, ik zie bv voor de iets mindere instellingen iemand die de eerste drie stappen 50% heeft, en dan naar stap 5 opbouwt tot (ik denk) 63%

Hey Frocky,

Ik lees hier in dit draadje nu dat je de mcpx bl buiten wil vliegen.
Deze is dan natuurlijk wel de beste keuze. Omdat je eerder aangaf dat je vooral binnen wou oefenen vond ik dat de mcpx v2 of nano cpx veel beter geschikt waren.

even een tipje over brushed motoren (want daar begon het hier over..)

Deze kunnen makkelijk meerdere accu's na elkaar hebben.
MAAR: een brushed motor heeft nog borstels (vandaar de naam, brushed)
deze moeten inslijten.
Gebeurt dit verkeerd, slijt het verkeerd in, en zijn ze in no time weg, en dan zie je wat rook.
of de motor doet het niet meer, of de motor trekt 10 keer zoveel amp als hoort.

Je moet maar s googlen op "inlopen brushed motoren", dan wordt je al een heel stuk wijzer denk ik
komt er een beetje op neer dat je een motor eerst 1 a 2 accu's rustig belast.
en dan de eerste accu kwart gas, 2e half, etc.
heb ik zelf niet veel ervaring mee, maar de ervaring die ik er mee heb leer tme wel dat dit echt veel scheelt.
zeker bij die kleine krengen

Euhm ik lees hier ergens om de motoren te laten inlopen in een glas water :schrik: Veroorzaakt dit geen kortsluiting?

In een glas water is een mogelijkheid
Kortsluiting valt wel mee, een motor zelf maakt ook sluiting om de beweging te maken

Maar met 1 a 2 accu's en wat geduld kom je al een heel eind

Lineair houd in gewoon een rechte lijn van 0 naar 100 de andere punten zo kiezen dat je een rechte lijn krijgt bijv. 0 , 25 ,50, 75 ,100%.

vind je hem toch te fel kun je ook voor minder gaan 0, 20,40,60,80% etc.

Niet.

Pitch gewoon zo lineair mogelijk laten lopen.
Die throttle curve is er om de rotor hetzelfde toerental te geven
De meeste zaken kun je makkelijk met alleen de throttlecurve regelen..

Bij mij staan de pitchcurves bijna allemaal lineair..

Ik heb ergens gelezen dat je in het begin best geen negatieve getallen in je pitch curve hebt Student, is gewoon lineair naar 80% of 100% dan goed.

Naar ik gelezen heb zouden lineaire curves het overschakelen naar 3D makkelijker maken, maar ik weet niet of ik me ooit aan 3D ga wagen hoor... ben al 41 en op die leeftijd leer je die dingen niet zo makkelijk en snel meer aan hoor :p

Gewoon beginnen met -2° en +8°. Je hebt een klein beetje negatief nodig zodat je altijd omlaag kunt. als je op hoogte door de wind gepakt wordt kun je de helie omlaag drukken. bij een mcpx gebruik je de throttle hold bij een noodlanding. Let op leer jezelf niet aan om het gas dicht te trekken hier kom je heel moeilijk vanaf en ik spreek uit ervaring.

Op een 250 en 450 zijn negatieve waardes van levensbelang..

bij windstil weer komt hij toch wel omlaag, maar met stevig weer zul je het af en toe echt nodig hebben
ik heb de 250 wel eens losgelaten met windkracht 5, en ik had toen de volle -12 nodig om hem weer omlaag te krijgen :mrgreen:

Nu is windkracht 5 ook wel een beetje teveel van het goede, maar met een windkracht 3 oid gaat hetzelfde gewoon op.
Je hebt gewoon wat negatief nodig.

En op de kleine dingen raad ik dan iets van 5graden aan, maar iedereen heeft daar wel een mening over ;-)
grotere maten zou ik het zelf nog steeds blijven doen..

Trouwens
je kunt ook op de schaalmanier vliegen.
je hebt nl 2 manieren om te vliegen, schaal en 3d.
3d gebruiken de meeste mensen, en is het handigst als je op een gegeven moment loopings, rolls etc gaat doen. lijkt nu ver weg of onbereikbaar, maar soms gaat het opeens harder dan je denkt..
Schaal wordt meestal bij schaalheli's gebruikt. Hierbij wordt niet precies naar graden gekeken bij midstick, het gaat erom dat de heli op midstick hoovert.
Meestal is dat rond de 4 a 5 graden, afhankelijk van toerental en bladen.
nu is de hoogtecorrectie veel fijngevoeliger, omdat van midstick naar stick bovenin maar 5 graden verschil geeft.

In de 3d instelling ga je van midstick 0 naar stick bovenin +10
dus wat lastiger hoogte regelen

Beide kan, alleen de meesten vliegen de 3d manier (ook al vliegen de meesten geen 3d), dus is hiermee de meeste ervaring.

En hoe stel je die -2/+8 dan in op je zender? Heb al veel gelezen over instellingen van de DX6i maar daar moeten throttle en pitch curve ingesteld worden in vijf stappen en met procenten.

Curves voor beginners die ik vond zijn:

Throttle: 0 - 25 - 50 - 71 - 93 expo: inh
Pitch : 30 - 40 - 50 - 71 - 93 expo: inh

D/R voor alles op 50 met 30% expo

Met dergelijke curve geb je volgens mij toch geen negatieve pitch?
Of is alles onder de 50 wel negatieve pitch?

Allemaal niet simpel voor een beginner hoor :confused:

Back