Motor word te heet en slaat af?

  • Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Ik heb een hpi rs4-3 als ik ga rijden slaat hij na een tijdje af niet eens een volle tank gereden?
Mijn koelkop is erg heet ik denk dat het daaraan ligt of weet iemand anders waar het aan ligt?

Tips?
 
Zet je motor wat ruimer.

En wanneer een motor afslaat bij welke temp dat is bij elke motor anders
 
gewoon iets wat rijker zetten en dan weer ff kijken
en als het dan te rijk word moet je ff je lucht iets openzetten(doe ik altijd) en dan loopt ie als de brandweer :-D

Rick
 
Je doet gewoon een druppel water op je koelkop en die moet minstens 3 seconden blijven liggen, anders is je motor te heet.Als hij te heet is draai je hem gewoon een kwartslag rijker.

Mss eens wat meer details geven, is er veel rook of weinig (uit de uitlaat), rijdt je met of zonder kap (en met koelgaten of zonder) welk soort brandstof, en welk geluid heeft de motor als hij afslaat (een metaalklank of gewoon plof af).
Als we dingen weten zoals dit, is het makkelijker om te zeggen waaraan het kan liggen :wink:
 
Je lucht iets open zetten? Hoe doe je dat? Is dat die "derde schroef" die sommigen (zoals ik) niet hebben?
 
Jups dat is de 3de schroef idd.

Je stationaar hoef je bij de HPI maar 1x goed in te stellen en dan blijft dat wel een tijd goed staan. je moet de lange instel schroef als ie te warm word een paar tandje ruimer zetten.
 
BlackFox zei:
Je doet gewoon een druppel water op je koelkop en die moet minstens 3 seconden blijven liggen, anders is je motor te heet.Als hij te heet is draai je hem gewoon een kwartslag rijker.

Mss eens wat meer details geven, is er veel rook of weinig (uit de uitlaat), rijdt je met of zonder kap (en met koelgaten of zonder) welk soort brandstof, en welk geluid heeft de motor als hij afslaat (een metaalklank of gewoon plof af).
Als we dingen weten zoals dit, is het makkelijker om te zeggen waaraan het kan liggen :wink:

Als ik gas geef en op zijn top ga is er veel rook een straal zeg maar.
Maar als ik niet gas geef komt er ook rook en sputert een beetje.
Ik rij zonder kap en als hij afslaat hoor je gewoon en plof en rijd hij nog een klein beetje door zonder dat de motor aan staat.
Moet ik mijn stationar schroef meer open zetten?
En waar zit die derde schroef welke is dat ?
 
Een HPI heeft maar 2 schroeven:

1. Stationaar schroef. (is alleen voor het toerenral van de motor als je geen gas geeft die moet zo staan dat je motor niet afslaat maar ook je auto niet weg rijdt.

2. Je naald. Deze is voor de motor goed te laten lopen dus in jou geval moet je met die expirimenteren en zorgen dat je motor niet te warm wordt en niet veelste veel gaat moeilijk doen.
 
en hoe zit dat dan met die luchtschoef:S hoe stel je dat dan af :S :S

Rick
 
Hpi_Racing zei:
Als ik gas geef en op zijn top ga is er veel rook een straal zeg maar.
Maar als ik niet gas geef komt er ook rook en sputert een beetje.
Ik rij zonder kap en als hij afslaat hoor je gewoon en plof en rijd hij nog een klein beetje door zonder dat de motor aan staat.
Moet ik mijn stationar schroef meer open zetten?
En waar zit die derde schroef welke is dat ?

Dat lijkt allemaal op een te rijke afstelling eigelijk :?
Om echt te weten of je motor te warm wordt moet je de water/spuugtest eens doen.
Ik zou eerst de motor rijker zetten, als dat niet helpt gewoon wat armer tot het wel goed gaat.
 
Ja ik had dat gedaan ik had hem rijk afgesteld 4 slagen ongeveer en toen werd hij nog steeds heet.
Ik had ook de spuug test gedaan spuug ging gelijk weg.

Maar ik ga morgen of straks wel ff proberen om hem wat armer af te stellen.

Weet je meschien hoeveel slagen ongeveer?
Of kan het meschien aan de gloeiplug liggen?
 
@ pasqual is die luchtschroef dat kleine zwarte schroefje op je carburateur?
 
Dat verschilt natuurlijk van motor tot motor, maar als hij zo rijk staat en nog zo heet wordt dan denk ik dat er niets klopt :?
Het kan natuurlijk aan de plug liggen, ik rij met deze temperatuur met een R2, maar das een warme en aangezien jouw motor zo al heet wordt is da waarschijnlijk geen goed idee.

Ik stel voor dat we even w8en op de deskundige raad van roelof :teacher: :D
 
ja, de luchtschroef, ook wel stationairschroef genoemt (ben niet 100% cker) is dat kleine zwarte schroefje op je carb, bij/onder je luchtfilter (ofja, er dichtbij)

maar het aantal slagen verschilt per motor, maar heb jij de .15FE?
 
HPI heeft geen Luchtschroef HPI heeft een soort vaste instelling dus alleen aan die grote lange schroef draaien om hem goed te laten lopen.
 
NMTRacer zei:
ja, de luchtschroef, ook wel stationairschroef genoemt (ben niet 100% cker) is dat kleine zwarte schroefje op je carb, bij/onder je luchtfilter (ofja, er dichtbij)

maar het aantal slagen verschilt per motor, maar heb jij de .15FE?

dat is idd de stationair schroef en daarmee bepaal je hoever de servo de carb kan dichtduwen en hoever je carb ook openstaat op staionair, maar dat kan je beter regelen met de gastrim op je zender.
 
Ik dacht eerst ook laat ik een R2 gloeiplug kopen die is toch kouder?
Dan word mijn motor toch ook niet zo heet? of moet ik juist een gloeplug kopen met een hogere cijfer want ik rijd nu met R3 normale gloeiplug
 
Nee, een r2 is warmer en is dus voor kouder weer.
een r3 is idd normaal en een r4 is kouder voor warmer weer.
dus je zou een r4 moeten kopen met zo'n hete motor, maar nu is het winter met temperaturen rond de 0°, dan vraag ik me af wat gaat gebeuren als het zomer is en 30° ?
 
De gradatie van de gloeiplug doet niets aan de temperatuur van de motor.

Omdat het kouder buiten is wordt je verbranding ook geremd vanwege de koeling aan de koelkop maar vooral ook de gloeiplug. Bij iedere ontbranding gloeit de plug weer op maar een "koude plug" koelt dan te snel af om de volgende ontbranding goed op te wekken. Daarom plaats je met koud weer een warme plug voor een goede ontbranding.

Als je motor te heet is geworden kan dat schadelijk zijn voor je motor maar zeker ook voor je gloeiplug. Bij problemen met starten en lopen moet je altijd eerst een verse plug proberen voordat je aan alles gaat schroeven.
 
Back
Top