ron van sommeren zei:
Het aantal parallele wikkelingen is niet relevant voor het motorkarakter: 20*1 = 20 *2 = 20 *100.000
Er van uitgaande dat het totale oppervlak van alle dwarsdoorsnedes hetzelfde blijft. Stel je voor dat de motor is gewikkeld met draad van twee vierkant mm. Splits deze draad over de volle lengte in tweeën (drieën, vieren, enz). Zowel elektrisch als magnetisch verandert er niets.
Een
extra tweede draad parallel wikkelen geeft wel een lagere weerstand. Minder verliezen, lagere temperatuur, hogere efficiency.
Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle more power before hitting its maximum temperature mark.
An example:
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire, efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in power of 20%. That's why efficiency plays such an impertant role, in any motor design: efficiency governs maximum power.
(Even geen zin om bovenstaande tekst te vertalen, die heb ik standaard in een bestandje staan omdat ik merkte dat ik die tekst regelmatig in moest tikken op diverse fora)