Motor zelf opnieuw wikkelen

• Topicstarter Topicstarter MadMan
  • Startdatum Startdatum
M

MadMan

Guest
Wederom een vraagje,
Ik wilde zelf een electromotor (standaard 540) opnieuw wikkelen. Nu ging ik echter de draad van het anker halen en op 1 "poot" van het anker zit de draad 56 keer er om heen gewikkeld. Wil dit nu zeggen dat dit een 56 turns motor is? En hoeveel turns kan ik er dan redelijk veilig vanaf halen?

Waarom zou je die motor opnieuw wikkelen? De wikkelingen slijten niet alleen de commutator waar de koolborstels over lopen slijt. Is die versleten dan kan je hem soms iets afdraaien zodat hij weer bruikbaar is. Bij sommige motoren kan je dat een paar keer doen maar daarna is hij op en moet je een nieuwe kopen.

Ernst Grundmann zei:
Waarom zou je die motor opnieuw wikkelen? De wikkelingen slijten niet alleen de commutator waar de koolborstels over lopen slijt. Is die versleten dan kan je hem soms iets afdraaien zodat hij weer bruikbaar is. Bij sommige motoren kan je dat een paar keer doen maar daarna is hij op en moet je een nieuwe kopen.

zoals hij zegt ..
er kan wel vuil op de draden komen , en dan kan je gewoon contactspray gebruiken om dat proper te maken

die motor is geen 56 turns :D , je moet dat getal nog delen door dat ander getal dat de dikte van de draad aangeeft ( zoals bijv een 15*3 , dan denk ik dat het 45 keer is gewikkeld .. )

nogmaals , ik DENK dat :p

MetalSpeedy legt het wat ongelukkig uit maar ik denk dat ik weet wat hij bedoeld.
Die motor zal inderdaat geen 56 turns zijn. Hoogstwaarschijnlijk is dit een 14x4 motor. Dit betekend dat er 14 wikkelingen (turns) op liggen van 4 draden parallel.
Is het wel een 56 turns motor dan is het een heel tamme motor die vrij langzaam draait, ongeschikt als aandrijfmotor in de modelbouw. Zelf het aantal wikkelingen aanpassen is niet zo gek moeilijk maar het gaat altijd in samenspel met de magneten en de koolborstels. De magneten zullen in dit geval ook niet tot de sterkste die er zijn behoren. Minder wikkelingen zou de motor sneller maken maar doordat de magneten waarschijnlijk ook niet sterk genoeg zijn zal de motor veel stroom gebruiken en zal het rendement laag zijn. Als de motor meer stroom gaat gebruiken moeten de koolborstels die stroom ook kunnen verdragen. De kans is vrij groot dat ze dat niet goed kunnen met extra snelle slijtage van de koolborstels en de commutator als gevolg.
Met andere woorden zelf een motor aanpassen daar komt meer bij kijken dan overwikkelen. Het kan best een leuke bezigheid zijn maar je moet er wel de tijd, de kennis en ook het geld voor hebben. Er zijn vele motoren op de markt die oorspronkelijk door hobbyisten zijn ontworpen. Sommige zijn (zeer) succesvol andere niet. In het laatste geval hoop ik dan maar dat die ontwikkelaar er een leuke tijdsbesteding aan heeft gehad want geld heeft hij er niet mee verdiend, het heeft alleen geld gekost. :wink:

Hangt ervan af hoe het gewikkeld wordt. Een 15x3 is een 15 turns, net als een 15x1, 15x2 enz.
Dit zegt alleen maar dat er 3 draden 15x gewikkeld zijn. Dit kan je doen door alle 3 de draden tegelijk te wikkelen (dan ben je met 15x klaar) of door ze 1-voor-1 te wikkelen, dan ben je dus 45x bezig.

Dit heeft niets met de dikte van de draad te maken.
Voor meer info:
http://www.pkracing.nl/Ankerleg.jpg

56 keer vind ik wel erg veel maar het zou kunnen. Misschien is het een 12V motor? (Dan worden ze gebruikt in afdraaibankjes zodat je deze op 12V kan gebruiken ipv b.v. 6V)

Het is een standaard motor uit een rc auto. net zo groot als een 540 rs wat ik heb dus zo iets moet het zijn. De magneten zijn juist heel sterk daarom wil ik deze motor ook aanpassen ipv de andere. Die 56 wikkelingen weet ik ook zeker ik heb ze 3x geteld. Ik had ook gelezen dat je geluk moet hebben en dat het kan zijn dat hij veel langzamer gaat worden als eerst, maar dit motortje heb ik dus over en ik wilde gewoon eens wat proberen. Kan het ook zijn dat het met die 56 wikkelingen een 27x2 is? ik heb namelijk een regelaar voor 18 turns en die word niet eens lauw met dit motortje. Als dit zo is dan wilde ik er een 20x2 van maken.

Ga je gang, stuk is het toch al :)

b.t.w. de sterkte van de magneten kan je niet voelen door aan het anker te draaien.
Mijn snelste motoren voelen heel slap/raar aan :evil:

Je hebt geen regelaar voor een 18 turns motor, dat slaat nergens op. De regelaar kan een maximum stroom leveren, dat is het belangrijke punt. Het hangt van een aantal dingen af hoeveel stroom een motor gebruikt. Het aantal wikkelingen is zo'n punt maar ook de dikte van de draden, de lengte van de draden en zelfs de sterkte van de magneten spelen een belangrijke rol. Het is heel goed mogelijk dat een 20 turns motor meer stroom gebruikt dan een 18 turns. Als je dan die 20 turns motor op je regelaar aansluit gaat het mis terwijl hij toch geschikt voor die motor zou moeten zijn.
Als je het aantal wikkelingen van je motor gaat aanpassen dan is het belangrijk dat je in de gaten houdt dat de motor niet te veel stroom gaat gebruiken.
Als hij weer in elkaar zit moet je de motor eerst met een losse voeding of zo laten draaien zodat je kan meten hoeveel stroom hij gebruikt. Je kan dan ook metingen doen om te zien of hij sterker en/of sneller is geworden. Pas als hij aan je verwachtingen voldoet EN je weet zeker dat de motor niet te veel stroom gebruikt voor je regelaar kan je hem op je regelaar aansluiten. Pas dan kan je bekijken of het zinvol is geweest en of je inderdaad betere prestaties uit je model krijgt.
Het zou overigens inderdaat ook een 28x2 motor kunnen zijn maar ook die zullen vrij tam zijn OF bij een vrij hoge spanning (10V-12V?) gebruikt moeten worden.

Ja zoals ik al zei in die andere draad ben ik een regelaar noob. Er staat dus op dat hij tot 18 turns gaat vandaar dat ik dit zei. Weet ik veel dat het nergens op slaat :? Hij is in elk geval 23A continue en 120 piek laat ik het dan zo zeggen.
In ieder geval, de motor is max 8,4v en dus inderdaad ook heel tam, maar dat wist ik al. Ik ga hem eens 20x2turns geven en dan zal ik de amperages eens meten.

Sorry ik wilde je niet tegen je schenen schoppen. Het probleem is alleen dat die verkopers de gekste verkoop termen verzinnen die vaak nergens op slaan. Dat van die 18 turns is ook zo iets.
Als jij je houdt aan die 23A maximaal dan zal je geen problemen krijgen. Hoeveel windingen het uiteindelijk worden is dan niet belangrijk. Ook al eindig je op 16 wikkelingen als de stroom maar onder de 23A blijft zal de regelaar niet kapot gaan.

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb nu 23 wikkelingen er af gehaald en zit nu op 20,4A constant. Het is zeker wel gelukt want het motortje loopt nu harder dan een tuningmotortje wat ik nog had. Ik heb wel alles zeer zorgvuldig gedaan en toch maar nieuwe wikkeldraad gehaald want bij een eerste poging sprong de zekering van mijn voeding door.

Ernst Grundmann zei:
Je hebt geen regelaar voor een 18 turns motor, dat slaat nergens op. De regelaar kan een maximum stroom leveren, dat is het belangrijke punt. Het hangt van een aantal dingen af hoeveel stroom een motor gebruikt.

Bij auto-regelaars wordt er wel gepraat over een hoeveelheid turns.
Dan wordt er uit gegaan van een 5 minuten rij-tijd op een 3000mAh accu.
Natuurlijk als je anders vertand kan dat een hoger stroomverbruik betekenen, daarom wordt ook aangeraden om niet aan zijn hoeveelheid turns limiet te werken.

Roelof,
Ik heb dat ook zo begrepen ondertussen maar dat doet niets af aan het feit dat het onzin is. HET belangrijkste punt is hoeveel stroom een motor nodig heeft en de regelaar kan leveren. Er zijn motoren met 16 turns die minder stroom gebruiken dan een motor met 18 turns. Wanneer je de 16 turns zwaar gaat belasten dan zal hij meer stroom gaan gebruiken maar ook meer kracht leveren. Dit geldt natuurlijk ook voor de 18 turns motor. Het verschil is de mate van toename. De 16 turns zal hoogstwaarschijnlijk meer toenemen dan de 18 turns motor.
Verder zijn er nog meer factoren die de stroomopname van een motor bepalen behalve de hoeveelheid wikkelingen. Deze heb ik al genoemd. Pas als alle overige factoren gelijk zijn kan je vergelijkingen maken wat het aantal wikkelingen betreft.
Stel je hebt twee motoren die helemaal eender zijn BEHALVE het aantal wikkelingen. Dan zal de motor met het kleinste aantal wikkelingen de meeste stroom gebruiken, het snelste draaien en de meeste kracht leveren van die twee. Heb je echter twee verschillende motoren dan kan je die NIET vergelijken door het aantal wikkelingen met elkaar te vergelijken. Je kunt wat dat betreft alleen algemene dingen zeggen maar niets specifieks.
De kans dat er dan iemand met een verkeerde motor/regelaar combinatie de winkel uit gaat is zeer wel aanwezig. En dan komt zo iemand terug in de winkel en verteld met een beteuterd gezicht dat de regelaar na een poosje begon te roken. "Het was toch de juiste regelaar, een regelaar voor 15 turns en een motor met 18 turns. Hoe kan dat nou?" Ja hoe kan dat nou? Ik hoop dat ik dat nu duidelijk heb kunnen maken.

Ernst,

Even verder gaand op jou draadje....
(Ik heb het oa proberen te zoeken in de FAQ maar geen afdoend antwoord gevonden.....)

Stel dat je een motor hebt van 20 wikkelingen x 1 en een motor van
20 wikkelingen x 2 (2 draden in parallel)

vraag:
1. gaan de motoren +- dezelfde stroom vragen bij gelijke belasting ?
(ik vermoed van wel omdat de mechanische belasting hetzelfde is...)
2. gaan de motoren op +- hetzelfde toerental draaien ?
(ik vermoed ook van wel omdat het aantal ampere windingen hetzelfde is bij de beide motoren)
3. indien de motor van 20x1 een stroom zou trekken van bv 10 amps, zal de stroom dan verdubbelen bij 10x1 ?

groeten
steffe

Het aantal parallele wikkelingen is niet relevant voor het motorkarakter: 20*1 = 20 *2 = 20 *100.000

1. Ja
2. Ja
3. Het toerental zal verdubbelen. Verdubbeling van toerental vraagt een factor 8 in vermogen, spanning is gelijk geblijven dus stroom zal verachtvoudigen

Ron heeft heir de antwoorden al gegeven ik heb daar verder niets aan toe te voegen.
Wel denk ik dat Ron zich een beet je vergist met het vermogen bij de derde vraag. Volgens mij is het vermogen een kwadratische functie. Met andere woorden als het toerental verdubbeld wordt het benodigde vermogen met het kwadraad hoger. Dus 2x hoger toerental dan 4x meer vermogen. 3x Hoger toerental is dan 9x meer vermogen en 4x hogere toeren is dan 16 maal meer vermogen enz. enz. enz.

Ernst, het benodigde koppel (kracht) is evenredig met het kwadraat van toerental (snelheid). Vermogen P op zijn beurt is evenredig met koppel * toerental (kracht * snelheid). Daaruit volgt dat vermogen evenredig is met de derde macht van het toerental (snelheid).

(Tussen haakjes de variabelen in geval van een rechtlijnige beweging i.p.v. rotatie).

Ron,
De wieltjes bovenin kraakten en ik kwam er nog niet helemaal uit. Tot ik even goed las, het BENODIGDE koppel........ Ja natuurlijk! Je hebt gelijk, ik dacht niet ver genoeg na. :oops:

ron van sommeren zei:
Het aantal parallele wikkelingen is niet relevant voor het motorkarakter: 20*1 = 20 *2 = 20 *100.000
Er van uitgaande dat het totale oppervlak van alle dwarsdoorsnedes hetzelfde blijft. Stel je voor dat de motor is gewikkeld met draad van twee vierkant mm. Splits deze draad over de volle lengte in tweeën (drieën, vieren, enz). Zowel elektrisch als magnetisch verandert er niets.

Een extra tweede draad parallel wikkelen geeft wel een lagere weerstand. Minder verliezen, lagere temperatuur, hogere efficiency.

Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle more power before hitting its maximum temperature mark.
An example:
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire, efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in power of 20%. That's why efficiency plays such an impertant role, in any motor design: efficiency governs maximum power.

(Even geen zin om bovenstaande tekst te vertalen, die heb ik standaard in een bestandje staan omdat ik merkte dat ik die tekst regelmatig in moest tikken op diverse fora)

Ron, Ernst

Dank voor de info.
Nu nog even dit draadje afdrukken en in mijn map steken.
(zo kan ik alle info per onderwerp mooi klasseren...... en gebruiken als naslagwerk)

groeten
steffe

Back