Roelof zei:
Garantie op motoren is meestal tot de deur of tot aan zijn 1e start.
De distributeur van Picco binnen de Benelux is daar heel simpel in: Het zijn hoogwaardige racemotoren en met alle motoren waarmee geraced wordt is geen garantie mogelijk
Maar inderdaad zou ik hierop ook wel enige duidelijkheid willen zien wat nu de rechten van de consument op dit gebied is want van een product van 600 euro mag je meer verwachten.
Dat is heel simpel; de firma Picco heeft daar geen ruk over te zeggen. Garantie is wettelijk vastgelegd op 2 jaar, ongeacht wat zij zeggen. Overigens is dat niet bij de fabriek of importeur, maar bij de winkel waar je 'm aangeschaft hebt. Hoe zij dat gaan oplossen met Picco of wie dan ook, is hun probleem.
Als er binnen die periode een defect optreed,
moet men het product kostenloos vervangen,
tenzij ze kunnen aantonen dat de eindgebruiker het product buiten specifcaties of gewoon verkeerd gebruikt heeft
Zo is de wet. Dan kunnen zij hoog en/of laag springen, dat veranderd daar niets aan.
Dus als jij je motor 'normaal' gebruikt en hij gaat binnen 2 jaar kapot, dan MOETEN ze je een nieuwe geven (of gelijkwaardige, of repareren), of aantonen dat je 'm zelf gesloopt hebt. No and, or, if's or but about it, zoals de amerikanen het zeggen.
Probleem met dit soort dingen is natuurlijk vaak het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als zij hun poot stijf houden moet je het voor de rechter gooien. Die zal je gelijk geven, maar kosten heb je er dan altijd aan, al was het alleen tijd. Je wint, dus de tegenpartij zal een groot deel van de kosten moeten dragen, maar of je daarmee uitkomt.. ver boven de 1000 euro zal die vergoeding niet komen.