Motor zo snel versleten?????????????????????

  • Topicstarter Topicstarter savage 3.5
  • Startdatum Startdatum
M@@rten zei:
nou hezik ga jij maar eens naar een modelbouwzaak! ik weet zeker dat je op een motor geen garantie krijgt.
hier krijg je op de motor garantie tot aan de voordeur. wat je dan doet is je eigen verantwoordelijkheid.

Misschien beter lezen? Het is niet de winkel die bepaalt of je garantie hebt, maar de wet.

Als de winkel tegensputtert, voor de rechter ermee, en dat win je.

europese richtlijn
 
inderdaat.
het staat wel in de WET maar dat geld niet overal voor. koop eens een setje banden bewaar de bon goed. en na een jaar zijn ze wel versleten. dan wens ik je suc6 met het geld terug krijgen. de rechter zal je ongelijk geven!!!!
 
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

Dat is gewoon de wet jongens.. ook al denkt de winkelier van niet.
 
Nou, 2 jaar garantie is voor een modelmotor heel veel en zeker voor de snellere modellen nooit haalbaar.

2 jaar is niet vast, naar mijn weten is 2 jaar een redelijk gemiddelde voor electronisch apparatuur en mogen fabrikanten/winkeliers niet minder dan 1 jaar garantie geven al kennen veel goedkope audio en videoapparatuur (onbekende merken) soms toch nog een half jaar.

Bij modelmotoren mag je zeker een minimale levensduur in liters verwachten. Bij racemotoren MOET er regelmatige onderhoud gepleegd worden zoals het tijdig vervangen van een drijfstang en ben je dus zelf verantwoordelijk voor de levensduur. Dit soort dingen zijn moeilijk controleerbaar al is aan de drap olie in de motor en de verkleuring van de zuiger en verbrandingskamer wel te controleren als de motor correct gebruikt is.

Zo had ik vorig jaar ook een R&B van 700 euro welke al bij het inlopen niet zo krachtig leek als de 500 euro kostende JP motor die ik ernaast had en bleek ook de set na 3 liter versleten.
Garantie geclaimed en men had geconstateert dat er vuil in de motor was gekomen en het daardoor geen garantie was, mooi niet !
Maar toen ik uitlegde dat ik bij de aanschaf van de motor al geconstateert had dat het voorlager niet goed zat gaven ze een 50-50 regeling waarbij de importeur uit goedheid de 50% rekening betaalde.

Helaas bleek ook de nieuwe set na 3 liter verdwenen en was de motor weer niet krachtig.
Een teamrijder heeft het probleem erkend en gaf toe met een ander soort set te rijden maar de fabrikant erkende het niet en dan zit je....
Uiteindelijk bleek de serie een verkeerde keuze van materialen te hebben welke ook in andere nevenmerken naar voren kwam....

Maar ja, je wordt wat sceptisch met dat soort ervaringen.

Persoonlijk vind ik dat juist voor de NOMAC en hoger (EFRA etc) hier een schone taak ligt om dit uit te zoeken en de rijders op hun rechten te wijzen want deze organisaties lopen ook ieder jaar te kronkelen om de sport goedkoper te maken, garantie kan daarin aardig meehelpen.
 
Roelof zei:
Nou, 2 jaar garantie is voor een modelmotor heel veel en zeker voor de snellere modellen nooit haalbaar.

2 jaar is niet vast

2 jaar is gewoon wettelijk vastgelegd. Ik link hierboven naar het NL wetboek en de europese richtlijn waar dat letterlijk instaat. Daar hoeft dus niet over gediscusseerd te worden.

Dat winkeliers het niet willen doen en je dus een juridisch getouwtrek begint, doet daar niets aan af.

Diegenen die het niet met me eens zijn.. kom dan eens met links of wetteksten waar instaat dat het niet zo is? Ik heb mijn mening goed onderbouwd, nu jullie nog..
 
OK, ben ik nu heel simpel om te zeggen dat je voor mij en vele anderen een proefproces mag beginnen tegen Picco, R&B, JP en alle anderen ?
Als je zo sterk denkt te staan is dat een gewonnen proces.
 
hezik zei:
Roelof zei:
Nou, 2 jaar garantie is voor een modelmotor heel veel en zeker voor de snellere modellen nooit haalbaar.

2 jaar is niet vast

2 jaar is gewoon wettelijk vastgelegd. Ik link hierboven naar het NL wetboek en de europese richtlijn waar dat letterlijk instaat. Daar hoeft dus niet over gediscusseerd te worden.

Dat winkeliers het niet willen doen en je dus een juridisch getouwtrek begint, doet daar niets aan af.

Diegenen die het niet met me eens zijn.. kom dan eens met links of wetteksten waar instaat dat het niet zo is? Ik heb mijn mening goed onderbouwd, nu jullie nog..

Hier wordt gewoon gezegd dat het idd sinds kort verplicht is om 2 jaar garantie te geven op alles. Maar bij een product dat zelfs bij goed gebruik geen '2 jaar' (of x aantal liter) kan uithouden. Dit valt dan onder 'SLIJTAGE', geen garantie dus.

Slijtage valt dus niet onder garantie, waardoor de discussie hier eigenlijk stopt...

JaZz.
 
JaZzMaN251 zei:
Hier wordt gewoon gezegd dat het idd sinds kort verplicht is om 2 jaar garantie te geven op alles. Maar bij een product dat zelfs bij goed gebruik geen '2 jaar' (of x aantal liter) kan uithouden. Dit valt dan onder 'SLIJTAGE', geen garantie dus.

Slijtage valt dus niet onder garantie, waardoor de discussie hier eigenlijk stopt...

Voor banden zou je hier gelijk in hebben. Maar voor een motor van 600 euro echt niet hoor..

Wat betreft een proefproces.. als ik een motor had die binnen 2 jaar kapot gegaan was, zou de winkelier voor de bikkels gaan. Maar die heb ik niet. Wat ik wel heb is een 40 jaar oude OS motor die het nog prima doet en een nagelnieuwe supertigre G75 die nog nooit gelopen heeft.. dus niets om een proces over te starten ;)

Overigens, nogmaals, voor de duidelijkheid: de garantie moet in dit geval afgehandeld worden door de winkel niet door de importeur oid. Je hebt er dus niets aan om een proefproces tegen een importeur te starten, daar die geen partij is in deze.
 
Nou, weet je wat:
Jij krijgt van mij twee motortjes die in de soep zijn gedraaid, plus de facturen... Dan ga jij de garantie claimen, je neemt lekker dat wetje van je mee, iemand van de consumentenbond en van mij part nog een politie agent ook. Daarmee ga jij dan naar de desbetreffende modelbouwwinkels en als het je lukt om twee nieuwe motortjes te krijgen, dan mag er in ieder geval eentje houden en misschien wel alle twee! Gratis en voor niks!

Wedden dat je voor jan met de korte achternaam in de winkel staat? Elke wet heeft namelijk uitzonderingen voor extreem specialistische producten, en die fabrikanten hun juridische medewerkers hebben wel gezorgd dat hun producten onder één van de heel veel uitzonderingen op de wet vallen...

Nou jij weer ......Want jij hebt er blijkbaar echt veel verstand van. Gelijk hebben is één, gelijk krijgen is wat anders, zo zit het hele leven nu eenmaal in elkaar...
 
Bart_Banaan zei:
Nou, weet je wat:
Elke wet heeft namelijk uitzonderingen voor extreem specialistische producten, en die fabrikanten hun juridische medewerkers hebben wel gezorgd dat hun producten onder één van de heel veel uitzonderingen op de wet vallen...

Quote die wetteksten waar je nu aan refereert eens?
 
Man, ik zit net dat europese richtlijntje wat je gepost hebt te lezen, en ik begrijp helemaal niet dat je dat erbij haalt.... Wat een onzin!
'
Die richtlijn geldt alleen voor producten die aangeboden worden mét garantie, niet voor producten die worden aangeboden ZONDER garantie (zoals de motoren waar we het hier over hebben)

Artikel 6

Garanties

1. Elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.


Wordt er geen garantie aangeboden, is er dus ook geen garantie.... Lekker slim...
 
Bart_Banaan zei:
Man, ik zit net dat europese richtlijntje wat je gepost hebt te lezen, en ik begrijp helemaal niet dat je dat erbij haalt.... Wat een onzin!

Producten zoals een motor kunnen niet zonder garantie verkocht worden.

Je moet die richtlijn wat beter lezen. In het begin staat er een definitie van het woord garantie. Met garantie bedoelen ze in dit geval een belofte van de verkoper, naast hetgeen wij in de volksmond als garantie bestempelen.

garantie: elke door een verkoper of producent tegenover de consument zonder bijkomende kosten aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om zich er op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;

Wat jij aanhaalt is niets meer dan : "de verkoper moet zich aan z'n afspraken houden". Deze regel is bv. voor als iemand zegt '10 jaar garantie' dat hij dan ook echt 10 jaar garantie moet geven, ook al is de richtlijn 2 jaar (en de NL wet volgt de richtlijn).

Lees 'm nog maar eens helemaal.. dan zul je zien dat er heel simpel instaat:

Voor de toepassing van deze richtlijn wordt verstaan onder:

a) consument: iedere natuurlijke persoon die bij de onder deze richtlijn vallende overeenkomsten handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroep of bedrijf;

b) consumptiegoederen: alle roerende lichamelijke zaken, behalve:
- goederen die executoriaal of anderszins gerechtelijk worden verkocht;
- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid;
- elektriciteit;


Zie ook deze (consumentenbond):
Garanties
De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

De verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. Gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. De koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd.
 
Als ie stukgaat door een fout in de productie, dan kan je van de garantie gebruik maken.
Een racemotor is gewoon op na 15-20 liter. Dat is slijtage en geen mankement van het product. Dat het snel slijt weet je van te voren.
Maar als je krukas breekt naar een paar liter dan heb je toch vaak dat
het wordt vervangen.

Goed voorbeeld is van de bandjes, ze zien me al aan komen. ''Heb er een dag meegereden en nu is al het rubber weg, geef me maar een paar nieuwe''.
Als je wegrijdt met je bandje en het hart breekt gelijk uit de velg dan kan je terug gaan.
 
hezik zei:
Met garantie bedoelen ze in dit geval een belofte van de verkoper, naast hetgeen wij in de volksmond als garantie bestempelen.

Wat jij aanhaalt is niets meer dan : "de verkoper moet zich aan z'n afspraken houden".

De belofte die de verkoper aan jou doet is: GEEN GARANTIE!
Wat de verkoper uitdrukkelijk meldt en met jou afspreekt (wat dus zijn afspraak is) is: JIJ KRIJGT GEEN ENKELE GARANTIE OP DEZE MOTOR.

Eigenlijk overtreed hij jouw 'richtlijn' als hij wel garantie zou geven, want dan houdt ie zich niet aan zijn belofte en aan zijn gemaakte afspraak....
 
Bart_Banaan zei:
overtreed hij jouw 'richtlijn' als hij wel garantie zou geven, want dan houdt ie zich niet aan zijn belofte en aan zijn gemaakte afspraak....

Het is niet mijn 'richtlijn', maar van de EU. En het is geen 'richtlijn' maar een gewone richtlijn. Je kunt nu wel een beetje kleinerend gaan zitten doen, maar vooralsnog onderbouw ik alles wat ik zeg met de wetteksten en andere links en heb ik van jou nog niets gezien dan loos gepraat zonder enig bewijs of argumentatie..

Garanties
De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

De verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. Gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. De koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd.

Wat betreft slijtage en de bandenkwestie.. banden zijn geen duurzame goederen. Een motor wel.

Voor alle duidelijkheid: Ja ik weet ook dat geen enkele winkelier je zomaar zonder slag of stoot garantie zal geven. Dat is ook niet de discussie. De discussie is of je wettelijk gesproken recht hebt op garantie; en dat heb je; de wet is daar helder over.

Zoals ik in mijn eerste reactie over dit specifieke onderwerp al zeg; het probleem is vaak het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Over het algemeen is het niet rendabel om hiervoor een rechtszaak te beginnen; ook al zou je die winnen. Dat weten winkeliers dondersbest, vandaar dat gezwets over 'geen garantie' of '1 jaar garantie' en de weigering garantie te verlenen binnen 2 jaar.
 
Dat is een belofte die de verkoper niet kan en mag doen, wettelijk is het geregeld dat de garantie verplicht is.

Om even een voorbeeld aan te halen:

Een agent mag ook niet tegen jou zeggen dat je voor deze keer wel iemand mag vermoorden, het mag gewoon niet volgens de wet.

Om nu eindeloos gebakkelei te voorkomen, kan niet iemand eens bij een winkelier lang met een defecte motor en een procesje starten? Wellicht kan dat gesponsord worden door de mensen van het forum, kost per man vrijwel niets en er is meteen jurisprudentie over......
 
Dat bood ik net al aan, twee motors met facturen enzo... Maar daar wordt niet op gereageerd...
Zeker student: casestudies but nothing IRL
 
Bart_Banaan zei:
Dat bood ik net al aan, twee motors met facturen enzo... Maar daar wordt niet op gereageerd...
Zeker student: casestudies but nothing IRL

Zeker automonteur: kan het op intellect niet winnen dus gaat het maar persoonlijk trekken :P

Zonder gekheid: waarom moet ik jouw problemen oplossen? Ik vertel je hoe het zit, quoot je de wetteksten erbij, inclusief europese richtlijn en de hele mikmak.

Je hebt dus alles in huis om je eigen problemen op te lossen. Als je ervoor verkiest dat niet te doen en af te gaan op de 'wet' zoals de winkelier 'm ter plekke verzint, is dat jouw goed recht. Los daarvan kan ik hierover helemaal geen proces starten, omdat ik geen partij ben. Jij wel en de verkoper ook.

Overigens ben ik geen student (al 8 jaar niet meer inmiddels) en gewoon lid van de werkende maatschappij.

Kom nu eens met onderbouwing, je weet precies hoe het zit, dan moet het toch geen probleem zijn ook de wetteksten te vinden die jouw stelling dat 'geen garantie' op een duurzaam goed in NL kan...
 
Een motor is ook geen duurzaam goed.....

Garantie moet er zijn, zeker op productiefouten, dat probeer ik ook al een tijdje aan te geven maar 2 jaar is zelfs in mijn ogen achtelijk veel.
 
Roelof zei:
Een motor is ook geen duurzaam goed.....p

En of een motor een duurzaam goed is.

Het probleem is hier dat iedereen aanvoelt dat 2 jaar garantie niet 100% redelijk is in dit soort gevallen. Alleen de wet is nu eenmaal zo..
 
Back
Top