motor

• Topicstarter Topicstarter Arno
  • Startdatum Startdatum
A

Arno

Guest
Ik heb een modelvliegtuig gekocht en op de doos staat dat er een 6.5 cc motor bij zit.
Nu staat er op het motortje 36.
Dus ik terug naar de winkel en gevraagd waarom, zegt ie dat het een 6.2 a 3 cc motor is met iets veranderd waardoor hij het vermogen van een 6.5 heeft.
Ik ben nog een leek, dus hij kan me alles wijsmaken.
Het motortje is een Magnum XL 36 HR-S, weet iemand of dit een sneller motortje is, of toch gewoon een 6 cc?
Misschien word ik wel opgelicht.

Het nummer op de motor is meestal in "cubieke inches"

1 inch = 2.54 mm
1 cubieke inch is dan; 2.54 x 2.54 x 2.54 = 16.39 cc

40 betekend 0.40 cubieke inch, ofwel (0.40 x 16.39 =) 6.55cc
36 is dan 5.89 cc

Volgens zoeken op internet is dit een helimotor.
Zou dus best kunnen dat het meer vermogen heeft dan een gewone 6.5cc (meetgegevens vergelijken bij zelfde prop), maar de motor is dus geen 6.5cc (en ook geen 6.2cc)

http://www.witkowski.de/shop/index....riebeVerbrennermotorenMagnum2znTakt_Heli.html

Of je dat nu oplichting moet noemen? Motor is normaal duurder dan een magnum 46.
Kan echter zijn dat de motor minder bruikbaar is voor vliegtuig gebruik wat betreft toerental of regelbaarheid. Kan ik niets over zeggen

Volgens mij gaat er iets niet goed. Je hebt in een winkel samen met je vliegtuigje een motor gekocht (toch???) En nu blijkt dat een helimotor te zijn?

Welke bouwdoos heb je gekocht en van welk merk?
Zit die motor er standaard bij of is dit een aanbieding van de winkelier?

Misschien kunnen we je daarna verder helpen.

grz
Mark

Het is een pakket van het merk Robbe, het is een charter ARF inclusief een 6.5 cc motortje.
Dat inclusief motortje staat ook op de doos.
Nu bekeek ik dat motortje en er staat 36 op, dat is toch 6 cc?
Dus ik ga terug naar de winkel en vraag hoe en wat, zegt de verkoper dat het een soort sneller motortje is met het vermogen van een 6.5 cc.
In een bovenstaand antwoord is een link bijgevoegd met inderdaad dat motortje dat ik erbij heb gekregen.
Er staat ook bij dat het een helicoptermotortje is, zijn die soms sterker dan gewone?
Is zo'n motortje wel geschikt voor een gewoon vliegtuig?
Ik heb er ook een 10/6 propellor bijgekregen, terwijl er in het boekje staat dat je een 11/5 propellor moet hebben.
Die 11/5 was voor een 7 a 7.5 motortje zei de verkoper.

Fijne verkoper wordt je niet echt vrolijk van.

Ik kan me niet voorstellen dat er een helimotor bij een vliegtuig zit. Hij kan lullen als Brugman maar jij moet geen helimotor maar een vliegtuigmotor hebben. Of een helimotor nu sterker is of wat dan ook. Een heli stelt andere eisen aan een motor als een vliegtuig. Jij hebt een vliegtuig dus volgens mij niets aan een helimotor.

Je spreekt over een boekje. Is dat de originele gebruiksaanwijzing van de motor of een algemeen boekje?

Beste Heli boys kunnen jullie wat meer zeggen over of dit wel of niet kan?? Ik heb nooit iets mat heli's te maken gehad maar hier is iemand die jullie hulp ff nodig heeft.

Iemand bekent met de combinatie Charter ARF incl. motor als 'bouwdoos'?

Helimotoren leveren over het algemeen hun topvermogen bij 10-11000 toeren, onafhankelijk van de gasstand. Vliegtuigmotoren moeten vermogen en toeren leveren die in verhouding staan met de gasstand. Ik denk dat de motor dan bij normaal gebruik (=40%gas en toeren) niet optimaal presteert. Gewoon teruggaan naar de winkel en vragen om het vliegtuig wat bij de motor hoort :D en niet andersom ;)

Ton.

het kan prima, er zijn er veel die een gewone .46FX in een raptor zetten, maar als er op de doos staat ARF met 6.5cc zou ik me niet af laten schepen met een andere.

zit er een heli koelkop op de motor (flink oversized) of een die net zo groot is als de cylinder zeg maar ?

Het is een flink oversized en aan de achterkant zit een rond gat met een rechte uitsparing erin, dat is zeker voor de heli?

Heli motor op een vliegtuig werkt erg goed hoor :) Hebben wij ook op een charter zitten en vliegt toppie, lijkt wel zuiniger dan een normale. Koelkop is het grootste verschil.

Als het type wat je hier boven opgegeven hebt klopt is het inderdaad een helimotor.
Als ik jouw was zou ik terug gaan naar de winkel en een die heli motor omruilen voor een vliegtuigmotor.
Oja en als je slim bent koop je een irvine of een os-max. Deze kosten iets meer maar dan heb je teminste waar voor je geld. Een magnum loopt ook wel alleen heeft niet zoveel vermogen en het afstellen is sucks :evil: . Maarja, das mijn mening .

Magnum motoren lopen heeeel goed. Er zijn genoeg op onze club en ze lopen alleemaal erg goed en ook erg hard :) OS ook natuurlijk maar echt veel verchil is er ook weer niet.

Dit verhaal komt me erg bekend voor? Je gaat toevallig ook bij Avio vliegen en het pakket komt bij de Haan vandaan??

In dat geval, het lijkt idd een heli-motor te zijn. Grote koelkop inderdaad. Maar een charter vliegt zelfs al met een 4cc motor, dus deze is prima :) En zoals ik al van anderen begreep zit er weinig verschil in een heli of een vliegtuig motor, dus het zal prima werken.

Magnum motoren is tegenwoordig weinig mis mee volgens mij. Een clubgenoot heeft een 12cc magnum en 'k vind dat ie best goed loopt :) Ondanks de relatief kleine prop is hij toch aardig stil, viel me niet tegen :)

Dualdude dat is niet helemaal waar! een bouwdoos charter vliegt goed met een 4 cc maar een arf charter is ietsje zwaarder! ja met een 6 cc zou dat nog wel makkelijk lukken denk ik zelf :)
:lol:

Charter ARF is lichter dan de bouwdoosversie... 6cc is dus lekker overpowered!

Wel even een epoxy/glasmat bandje om de vleugel heen wikkelen...

Wel even een epoxy/glasmat bandje om de vleugel heen wikkelen...[/quote]

Waarom? :?:

Om er voor te zorgen dat de vleugel wat steviger wordt. In het ergste geval zou namelijk de vleugen kunnen breken.

@ Tandango

Ik heb zelf een magnum XL .46 en heb em op mn kabriolin gehad maar dit was een ramp. Half gas hover en dan wat gas erbij deed ie niet. Om een of andere vage reden houd ie dan spontaan in.
Welke pluggen gebruiken jullie dan????
Ik heb namelijk al een enya 3, rossi 2,3,4 geprobbeert

arno, steek je handen eens wijd uit en klap dan eens boven je hoofd in je handen, zoiets kan een chartervleugel ook doen als ie niet voldoende verstevigd is :wink:

Arno,

Heb ook `n charter met glasvezel verstevigde vleugel(is werkelijk nodig) + 6.5cc Enya vliegt als `n engeltje half gas. :D
Waarom ??? om bij de verrekte weersomstandigheden in ons land iets overpower te hebben. :newbie:
En!!! als ik een bouwdoos koop waar een 6.5 cc motor in moet zitten wil ik die ook hebben . :tank:
Hou je poot stijf , er zijn toch weer figuren die de zaak lekker proberen te flessen. :sniper:

:alien: Petertje

Back