Motorbeunschip "EBEN HAEZER"

Berrie zei:
Conrad, kosten maar 0.18 stuk. Je hebt ze in een rechte en staande uitvoering

Axiale uitvoering: 720107-02
Staande uitvoering: 720120-02

die bestelnummers die je opgeeft zijn wel "iets" duurder dan € 0,18 :? (minstens het dubbele) en gaan slechts 40 uur mee (volgens de specificaties)

waarom geen LED-jes? die kosten helemaal weinig (vanaf enkele centen afhankelijk van de kleur en helderheid) en gaan heel lang mee (duizenden uren, zolang je er geen gekke dingen mee doet :wink: )!

beter lezen dr.evil ;)

ze gaan per meerdere tegelijk ;)

2,49 : 5 = 0,50 oke is meer maar valt nog mee,,

nadeel ledjes is dat het niet natuurlijk licht geeft,,

de andere zijn 1,79 = 0,35

en dan heb je nog kwantum korting enzo ;)

Die lampjes geven weinig licht. Het zijn gloeilampjes met een vermogen van 0.015A*1.55V=0.02325 Watt. Die geven geen licht, die zie je branden.

Dat van de levensduur wist ik niet. Maar het lijkt me lang genoeg.

En om over dergelijke prijsverschillen een diskussie te starten....

De verschansing zit voor 98% goed. Om dat te bereiken was al zo’n gepiel, dat ik die laatste 2% maar laat. Ik wil de kunststof mal die nu ontstaan is overnemen op een 0.1mm dikke messing plaat. Daar kan ik die 2% wegwerken met soldeer. Dit zijn van klusjes waardoor ik mezelf afvraag waarom geen postzegels ben gaan verzamelen.

verschansing.jpg

Bedankt Roel, ik kan er weer even tegen.............. :wink:

Ik heb nu een lampje aan de voeding hangen om eens te kijken of tie inderdaad niet meer dat 40uur meegaat.

Berrie,

een paar keer dan ook uitschakelen dat lampje, af laten koelen en weer aan zetten, 40 uur lijkt lang maar als ze kapot gaan in je model wordt het vaak een crime om ze te vervangen, denk maar aan je mast enzo.

Tom Boere

Hallo Berrie 40 uur is niet lang hoor maar dat wist je al he.
eenmaal per week een uurtje.
Dat is dan totaal nog geen jaar he.
En het aan en uit zo als Tom zeg nog niet eens meegerekend
Daar zou ik dan nog maar eens een stevig nachtje over slapen he. :( :idea: :idea:

F.van.Gent zei:
Daar zou ik dan nog maar eens een stevig nachtje over slapen he. :( :idea: :idea:

Ik denk dat jullie te zwaar tillen aan de opgegeven brandtijd. Maar als jullie een beter voorstel hebben, met praktisch dezelfde inbouwmaten, dan zal ik de laatste zijn om dat niet te gebruiken.

O, en wat betreft de inschakelduur en het aantal keer aan en uit schakelen van de lampjes. Conrad geeft toch ook niet aan van, 40uur brandtijd bij 100 keer aan en uit schakelen? Ik laat een lampje net zolang aan de voeding hangen tot'ie stuk is... Ik zal de brandtijd dan hier aangeven.

Ik zal wel rekening houden met het inbouwen dat ze relatief eenvoudig vervangen kunnen worden.

De romp is inmiddels voorzien van de eerste aflaklaag matzwart. Hiervoor gebruik ik de verf van Humbrol. Kleurnummer 33. De kwasten die ik gebruik zijn eigenlijk bedoeld voor het aquarelschilderen. Ze hebben haren van een syntetische vezel. Ik vind ze erg prettig schilderen. Met deze verf van Humbrol is het niet te vermijden dat de verfstreken, met scherp strijklicht, zichtbaar blijven. Deze verf “trekt” niet strak. Gelukkig is het echt matte verf, daar valt zowieso weinig aan op. Om de verf te verdunnen maak ik gebruik van zo’n pipetflesje. Volgens mij hebben er ooit neusdruppels in gezeten. Nu kan ik er erg nauwkeurig terpentine mee doseren.

verfspullen.jpg

Nu ik toch over het afwerken heb. Heeft iemand een idee hoe ik onderstaande afbeelding netjes op het model krijg?

wapen%20van%20Schoonhoven.jpg

Het lampje brandt nu al 166 uur!!

afbeelding inscannen, kan je het ook nog verschalen, en vervolgens op transparant printen, werkt trouwens alleeen met laserkleurenprinter, ewen inktjet droogt niet op transparant.

Tom Boere

@tom, bedankt voor de tip! Ik zal tzt iemand zoeken die dit voor me wil doen.

Ik ben maar gestopt met de lampjes test. Ruim 170 uur heeftie gebrand, en nog heel.

Er zijn weer wat vorderingen. Na de derde aflaklaag was ik tevreden over het schilderwerk van de romp. Roeren en schroeven zijn afgehangen. Ook de kettingen die het roer borgen, mocht er een af gevaren worden.
schroeven%20gereed%20%20%202.jpg

schroeven%20gereed.jpg

De verschansing voor de opbouw is zo goed als klaar. Ook de openingen voor de positielampen zijn er in gemaakt. Aan de achterzijde van de reling heb ik nog een schijnwerperje gehangen, net onder de heklamp.

Nu de ramen in de opbouw zitten, de verschansing en reling 98% gereed zijn, moet de bekabeling voor de navagatielampen ingebouwd gaan worden. Als alles voor de verlichting gereed is, kan de opbouw op het dek gelijmt gaan worden. Daar wacht ik zo lang mogelijk mee. Als er iets mis is, wat dan ook, kan ik niet meer bij het inwendige komen! Ook de stekker die onder in de romp zit, kan ik dan niet meer bereiken.

De foto is een beetje donker…….. 8)

Verschansing%20gereed.jpg

Je zou denken, zwart is zwart. Dat gaat dus niet op voor de Eben Haezer. De romp is voornamelijk matzwart. Delen van het achterschip en de boeg zijn echter “zijdeglans”zwart. Bij een vorig model bleek ook al dat binnenvaartschepen veeel kleurrijker zijn dan je zo op het eerste gezicht vermoed.

Nu het railinkje op het achterschip gereed is, kan deze zijdeglanszwart aangebracht worden. Daarna zijn er nog witte stukken op de boeiboorden. Deze witte stukken verf ik op het zwart. Tegen de regels in wordt er dus licht op donker geschilderd. Dat doe ik met reden. Er zitten namelijk een zwarte randen op de boeiboorden. Het is niet makkelijk om exact een rand van 1.5mm breed af te plakken. Wat wel makkelijk is om strookjes van 1.5mm breed te snijden en deze op hun plaats te plakken. Dat worden dan “vanzelf” zwarte (verf)stroken van 1.5mm breed. Ik gebruik glasafplaktape van Tesa, dat blauwgroene spul. Het is veel strakker dan het conventionele schilderstape. Ook is het veel makkelijker van een redelijk verse (>twee weken) verflaag los te trekken.

Schilderen gaat vanavond niet meer lukken. Het potje uit de voorraad bleek te oud…. :cry:

zwart%20achterschip.jpg

zwart%20boeg.jpg

Vandaag ben ik aardig opgeschoten. Eerst zijn de lampjes voorbereid die in de opbouw komen. Toplicht, heklicht en twee positielichten. Het is erg klein spul. Het werkt het eenvoudigst als je zo’n lampje en de bedrading in wasknijpertjes positioneerd. Eerst even de hars van de bedrading halen voordat je het wil solderen. Ik maak overigens wel gebruik van een miniscuul druppeltje S39 om het solderen goed te laten verlopen.

verwerken%20van%20lampjes.jpg

De railing met verschansing kon eindelijk op de opbouw gelijmt worden.

normal_zijaanzicht%20model.jpg

Hier de zijkant van het origineel in de avondschemering. Hij ligt hier op een Krimpense werf.

zijaanzicht%20origineel.jpg

De glanszwarte delen op voor en achterschip zijn ook geschilderd.

Het hars van de draad verwijderen gaat goed met een asperine en een hete soldeerbout hoef je niet meer te schrappen

Zal het proberen uiteen te zetten. :!:
Je heb van dat soort schelledraad ;zo als ze dat vroeger noemde.
Maar ik bedoel dus dat [gewone] wikkeldraad waar dus een laklaag omheen zit.
Nou als dat heel dun is, met de kans op afbreken :dan neemt men een asperine tabletje.
dat leg men op tafel: of waar dan ook" plat" dus wel te verstaan.
Men pakt het draadje, waarvan de isolatie verwijderd moet worden . Dat leg je op het asperientje zover als dat de isolatie [wegmoet ]dus de lak ervan en daar op de hete soldeerbout en het lak verdwijnt ter plaatse. :idea: :idea:

wow F van Gent
dit ga ik gelijk uitproberen
lijkt mij een heel goede tip
want het is en rot werkje om de laklaag van wikkeldraad te halenomdat het zo dun is
grt Ko

Back