Motorbeunschip "EBEN HAEZER"

Ik heb de smaak te pakken! Zo’n lijst maakt dat je erg doelgericht kan werken. De loopplank is klaar om tegen de den geplaatst te worden.

Ook heb ik een begin gemaakt met de voorste ankerlier. Dit wordt opgebouwd uit perenhoutenblokken bekleed met 0.25mm polystyreenplaat. Dat wordt mooi strak.

Ankerlier%20voor%201.jpg

Vanavond heb ik niet zoveel fut om wat te bouwen. :nooo: Het achterste ankerliertje is op wat kleine verfstipjes op de uitgaande assen klaar. Het ziet er nu zo uit. O, en het kettingwieltje moet nog groen worden... :yes:

Ankerlier%20achter%202.jpg

Ankerlier%20achter.jpg

Berrie zei:
O, en het kettingwieltje moet nog groen worden... :yes:

Het gaat fantastisch! Maar he,... dat groen hoeft niet geschilderd te worden! :nooo:

Dat is mos :oops:

Zojuist is de zware teakplank opgehaald om bewerkt te worden. Er zal een gleuf voor de vitrine in gefreesd worden. De zijkant krijgt een sierrand.

Even wat nostalgie. Ook dit IS de Eben Haezer. Heeel lang geleden!!!

normal_Eben%20Haezer%20vrgr.jpg

Vanvond kan ik voor het eerst genieten van de verlichting! Het is goed om te zien dat de maatregelen die ik anderhalf jaar geleden trof voor het aansluiten en aanleggen van de verlichting nu eindelijk resultaat geven.

Verlichting.jpg

Ik wens iedereen die dit nog op kerstavond leest goede dagen toe!

De gaskast achter op de roef is klaar. De trappen naar de stuurhut toe hoeven alleen nog maar grijs geschilderd te worden. (op de treden). Het luikje op het voordek en de “lichten” op de roef zijn voor de eerste keer geschilderd.

Nu het lijstje steeds korter wordt heb ik maar eens een inventarisatie van de belettering gemaakt. Inmiddels heeft zich iemand spontaan aangemeld om de stickers te printen op een laserprinter!! :)

Van de week ben ik van plan om bij H&H modelbouw in Gouda langs te gaan. Daar wil ik eens kijken wat ze aan beletterinssystemen hebben. Ik zal ook maar wat kantoor/boekenwinkels aflopen. Als er niets is wat mij passend lijkt dan print ik de belettering ook maar op stickervel uit.

Belettering:

Achterschip(letterhoogte 4mm, zwart):

EBEN HAEZER SCHOONHOVEN EBEN HAEZER

Voorschip (letterhoogte 4mm, zwart):

EBEN HAEZER EBEN HAEZER

Den(letterhoogte (2.5 voor de kleine)4mm, blauw):

2305163 2305163
L67 B 8.7 L67 B 8.7

(Houten naam)borden:

Onder het wapen van Schoonhoven op de verschansing van de opbouw:

EBEN HAEZER (afmetingen bord: 34X4X1mm, letterhoogte 3-3.5mm goudkleurig)

4 Borden aan de verschansing van de opbouw:

Tekst mij nog onbekend (afmetingen bord: 18x2.5x0.5mm, letterhoogte 1.8-2mm goudkleurig)

Bord midden op de roef:

EBEN HAEZER SCHOONHOVEN (afmetingen bord: 55x4x1mm, letterhoogte 3-3.5mm goudkleurig)

Nummerbord aan railing (letterhoogte3mm, zwart):

2305163 (twee zijden)

Stickers:

Wapen van Schoonhoven (op de verschansing van de roef)
“Niet roken” (achter op de gaskast)

@Koos, als je nog wat mist, geef je dat dan aan?
:!:

Voor het geval je 'm nog moet hebben:
Het wapen van Schoonhoven:

Het toekenningsbesluit:

De minister van Justitie,

Gelet op het Koninklijk Besluit van den vijf en twintigste Maart des jaars negentienhonderd drie en dertig, nummer twee en veertig:
Verklaart: dat daarbij aan de gemeente Schoonhoven, provincie Zuid-Holland, een verbeterd wapen is verleend, waarvan de beschrijving luidt als volgt:

Gevierendeeld:

I en IV in zilver een leeuw van sabel.
II en III in zilver een leeuw van keel.

?s-Gravenhage, den 10 mei 1933.

De Minister voornoemd,
Voor den Minister,
De Secretaris-Generaal,
J.P. DE MEIJERE

Beschrijving:
In de heraldiek (wapenkunde) is zilver-wit, sabel-zwart en keel-rood.
Over de juiste kleuren van het wapen is veel te doen geweest. De Hoge Raad van Adel verleende het wapen met de leeuw in het eerste kwartier van rood. Historisch zijn hier maar twee bronnen van bekend, een boek uit 1632 en een plattegrond uit 1648. Andere bronnen zijn waarschijnlijk allen hiervan, of van het wapendiploma van 1816 afgeleid. Daarentegen bestaan er 17 bronnen met de zwarte leeuw in het eerste kwartier. Ook hier zullen er een aantal afgeleid zijn van oudere bronnen, maar het aantal is duidelijk hoger. De oudste afbeelding dateert uit 1596, op een glas geschonken door de steden van Holland aan de St. Janskerk te Gouda. Ook in het oude wapen van Holland-Henegouwen staat de zwarte leeuw in het eerste kwartier (zie bijv. Rotterdam). De gemeente besloot daarom in 1932 het wapen te wijzigen in de historische kleuren.

thumb_wapen.jpg

Beste Berrie je hebt alle tekst opgenoemd en op de houten borden op de zijkant van de brug staan onze namen J van Buren en J van Buren jr .De borden zijn een paar jaar geleden gemaakt door Ton van Elsen. :lol:

Roel,

Leuke info! Zo leren we nog eens wat. Nu moet ik eigenlijk tegen jouw zeggen dat ik nu op het achterste ankerlier de laatste puntjes "keel" heb geschilderd!! (de nog openstaande verfpuntjes, zie een paar berichtjes terug)

Ik heb het wapen al, zie onderaan pagina 2 van dit draadje.

@Koos, kan ik er vanuit gaan dat er allemaal hoofdletters op de kleine bordjes komen?

Laat Ton ook wat moois maken van de teakplank!!

En, weet je al wat van de mogelijkheden van die "gele lettertang"?

Op het achterschip is de gaskast te zien. Deze hangt aan stuurboordzijde aan de achterkant van de roef. Aan bakboordzijde loopt vertikaal de aandrijving van het roerwerk. De gordijntjes zijn te zien. De reserveschroeven hebben een plekje gevonden op het dak van de roef.

Achterschip%201.jpg

Achterschip%202.jpg

Vandaag zijn ook de ankers afgekomen. Daar komen nog foto’s van. Hier vast een indruk van het origineel.
Ankers%20origineel.jpg

@Wiggie, :oops:

Hier de beloofde plaatjes van de ankers. Ik vindt ankers rotdingen op te maken en ben daarom blij dat het klaar is. Ik heb gebruik gemaakt van polystyreenplaat in twee diktes. 0.25mm voor de “bladen” en op elkaar gelijmde 1mm platen voor de dikke delen. Dat had ik nu eenmaal op voorraad.
Met behulp van de plaatjes wordt het vast wel duidelijk hoe ze opgebouwd zijn. Ik heb circa 6.5 uur werk gehad aan drie ankers!
normal_Ankers%201.jpg

Ankers%202.jpg

Ankers%203.jpg

Ankers%204.jpg

Hier is een nog ongeschilder anker in de kont van het schip.
Anker%20in%20kont.jpg

En nog een fotootje van een trappetje naar de stuurhut.
Trappetje.jpg

De mannen hebben een mooi stukje werk van de plank gemaakt! Er is een sierrand gefreesd en een gleuf voor de vitrine kast. Ik heb zojuist de gaten voor de steunen geboord. Nu rest nog het opnemen van de maten voor de perspex vitrinekast. Dat ga ik vanmiddag doen. De plank kan dan weggebracht worden om geschuurd en gelakt te worden. Onderwijl wordt het 3mm perspex gezaagd. Zodra de plank terug is, wat geen haast heeft, kan de vitrine verlijmd worden.

Plank%20rand.jpg

normal_Plank%20vooraanzicht.jpg

Plank%20zijaanzicht.jpg

Back