Roy zei:
Misschien is dit heel stom

, maar wat is er anders aan een "stunt" motor in vergelijking met een "normale" motor :?:
Tja, ik had dit toch al uitgelegd, dacht ik?:
Bruno van Hoek zei:
Omdat je voor Stunt een motor nodig hebt, die ook bij een wat rijkere instelling daar ook op blijft staan. De meest RC-motoren hebben de neiging om nadat ze even wat krapper hebben gedraaid (na een klim bijvoorbeeld) dat verhoogde toerental vast te houden en niet meer te reageren op het weer rijker worden van het mengsel..... Daarbij komt, dat ze meestal vrij zwaar zijn.
Misschien gaat het licht bij je aan, als ik zeg, dat mijn Super Tigre 60 een 13x6 Rev Up (hout) ronddraait met 8800 toeren in een stevige viertakt-reutel, met heel af en toe een snerpje tweetakt. Deze motor past de trekkracht aan, afhankelijk van de stand van het model.
Zou de St 60 in volle tweetakt gaan ~10000 toeren, dan trekt 'ie je poot eruit...' Het gaat hier om een bovengemiddeld goede reproduceerbaarheid van de afstelling. In dezelfde vliegpositie ook steeds dezelfde trekkracht.
Er zijn inmiddels wel betere motoren ( Stalker, Discovery Retro) op de markt, maar ik kan nog wel even vooruit met mijn voorrraadje Tijgers.
Je ziet wel vaker voorbeelden als in de link
http://www.justengines.unseen.org/jenven.htm die je aangaf, en het principe van de venturi is niet verkeerd, maar geen van de genoemde motoren zal zich gedragen zoals ik hiervoor beschreven heb.
Zodra de motor 1 keer opgetoerd is, komt 'ie niet meer terug, bovendien zijn ze (te) zwaar voor hun afmetingen...
Ik vind het dus vreemd, dat er mee geadverteerd wordt. Ik heb van Just Engines verder een heel goede indruk gekregen.