Motoren Riva Aquarama

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik bezig met een scratch Aquarama.
Met zoeken op het WWW en forums kom ik een heel eind. Maar op het gebied van Accu's (Lipo) ben ik niet echt thuis. Ik wil de boot laten varen, maar hij hoeft niet heel snel en moet wel goed langzaam kunnen varen en manouvreren. Ik vraag me dan af welke motoren en welke accuset ik daar bij moet nemen?

Is er iets met een overbrenging, zodat de assen mooi laag in de romp kunnen en de motoren niet voorin de boot komen?

Kan iemand me daar wat info over geven? En welke schroefas is de beste?

Alvast heel erg bedankt.

Huite

Hallo Huite,

Om ter zake doende advies te kunnen geven hebben we wat méér info nodig, zoals:
- afmetingen en gewicht van de boot,
- gewenste snelheid,
- gewenste vaartijd.

Er zijn motoren met een tandwiel reductie op de markt, maar die zijn nogal lawaaiig, ik weet niet of je met een Italiaanse boot met het geluid van een gierende koffiemolen gelukkig zult zijn.
Een veel stillere oplossing is een tandriem reductie.

Als je de boot niet 'heel snel' wilt laten varen (toch wél in plané mag ik hopen?), is een steilere ashoek, dan gewenst niet rampzalig, e.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van het formaat van de boot en de gewenste snelheid.

Groeten, Jan.

...Ik wil de boot laten varen, maar hij hoeft niet heel snel en moet wel goed langzaam kunnen varen en manouvreren. Ik vraag me dan af welke motoren en welke accuset ik daar bij moet nemen?

Tja, om die vraag goed te kunnen beantwoorden, hebben we echt meer gegevens nodig. Grootte van het model, gewicht, wil je er "schaalschroeven" onder hebben...
Zonder die gegevens kunnen we weinig. Een paar plaatjes helpen ook!

Is er iets met een overbrenging, zodat de assen mooi laag in de romp kunnen en de motoren niet voorin de boot komen?

Ja, er zijn overtbrengingen op de markt, maar als ze een beetje kwaliteit moeten hebben zijn ze vrij prijzig en maken lawaai.
Een stillere optie: twee redelijke brushlessmotoren met directe aandrijving. Maar dat kan alleen als je model niet al te klein is. Reden: In een klein model kun je alleen kleine Brushlessmotoren kwijt. Die zijn niet echt "gebruiksvriendelijk" als ze op lage toeren moeten draaien.

Welke schroefas is de beste?
"De beste" is een ruim begrip. Onder mijn grotere schepen hangen Raboesch schroefaskokers, schroefassen en schroeven. Duurder: ja. Maar wel kwaliteit.
Onder mijn kleinere, snellere schepen hangen schroefassen van het merk "Zellufmaken". Zonder moeilijk gereedschap goed te doen.[/QUOTE]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben bezig met de bouw en wil nu de goede keuzes maken.
De romp is 90 cm. Schaal 1:10.
Het is nu nog een casco, zelfs de afwerkhoutlaag zit er nog niet op.
Ik kan nu het makkelijkste assen inbouwen en rekening houden met motoren en accu's.

De romp is nu ongeveer 1 kilo, maar dat is dus kaal.
Verder heb ik nog niks aangeschaft. Geen mahonie en ook geen stoelen en chroomwerk.

Maar dure schroefassen van Raboesch hoef ik er dus ook niet onder te hangen, begrijp ik wel. Kun je gewone electromotoren met Lipo's combineren?
Deze draaien toch mooier langzaam dan brushless?

De boot moet mooi langzaam varen en redelijk snel, planeren dus. Maar 60km/u hoeft ook weer niet. Lipo zijn wel weer veel lichter...

Waar bestel je materiaal voor zelf schroefassen maken?

Alvast bedankt voor de input

20151209_164750.jpg

ja je kan gewone brushed motoren combineren met lipo's , voordeel is dan dat je met 1 esc je motoren kan regelen ( als je hem zwaar genoeg koopt)

brushless motoren draaien ook mooi langzaam hoor , dat zal misschien in de beginperiode niet zo geweest zijn maar dat is momenteel geen probleem meer indien je toch een beetje kwaliteit koopt
als je natuurlijk verwacht dat een brushless motor van 11.25€ met een esc van 21 € perfect gaat werken ,tja......dan ga je ontgoocheld worden

90cm , nu al 1 kg ....gaat toch wel wat vermogen in moeten wil je dit op een niet saaimakende snelheid krijgen

Waar bestel je materiaal voor zelf schroefassen maken?
Bij elke goeie modelbouwzaak die wat voorraad heeft. Zoals Hobma in Elst.
Cursus "schroefasbouwen voor beginners":
Nodig:
Messingstaf 2mm doorsnee, KAARSRECHT!
A Messingbuis inwendig 2mm, uitwendig 3mm
B Messingbuis inwendig 3mm, uitwending 4mm
Soldeer (kan gewone elektronicasoldeer zijn)
Soldeerbrander

Bouwstappen:
Meet op wat de lengte van je schroefas moet zijn en neem iets meer lengte.
Tap op het einde 1 cm M2 schroefdraad
Slijp met de Dremel met slijpschijf 2 stukken van 2cm van buis A af en braam ze netjes af.
Zorg dat buis B op lengte is, minus 2cm en braam de uiteinden netjes af.
Schuif de messingstaf in de stukjes A en schuif die vervolgens aan beide zijden in buis B, met een overlap van 1 cm.
Soldeer de stukjes van buis A vast in buis B, waarbij de messingstaf als "richtinggever" dient; die zorgt dat het hele spulletje uitgericht blijft. De stukjes A dienen dus als lager. Eventueel kun je met nog een stukje van buis A een uithouder maken, om je schroefas ook onder het achterschip recht en in bedwang te houden.
Op deze manier heb je een simpele en goedkope schroefas. Je kunt 'm ook nog uitrusten met een smeernippel als je dat wilt.
Het vermogensverlies? Ongeveer 100 tot 200 mA per as, vergeleken met een "kale" motor.
Lees het volgende draadje maar "even":rofl: door:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35.72708/
vanaf post 140 ongeveer. Daar begint het voor jou interessante deel.

En als je denkt: "dat werkt toch niet...": Ik heb dit soort assen onder resp:
3 Schnellboote 1:35 (lengte 1 meter, snelheid ongeveer 16 km/uur)
Zie:
1.jpg

2.jpg

1 PT-Boat 1:35 (Lengte 65 cm, snelheid ongeveer 11 km/uur)
9.jpg

Zie:

IJN Yamato 1;200 (lengte 135 cm, snelheid ongeveer 6 km/uur)
Zie:

2 Schnellboote varen na 3 resp 4 jaren nog steeds met dezelfde assen, de Yamato ondertussen 3 jaar en de PT-boat sinds eergisteren.
Smeren met uierzalf en het Kruidvat en 1 x per jaar smeermiddel vervangen.
Geen lekkages door de assen.

Schnellboote en PT-boat zijn redelijk te vergelijken (qua prestaties) met jouw model.
Ik hoop niet dat je denkt dat ze 40km/uur gaat halen, want dan denk je verkeert. Zo'n 15 tot 20 km/uur is voor een model van een meter lang al heel wat...

Bedankt Roel,

Daar kan ik wel wat mee. 1 vraag, neem je voor de schroefas zelf dan geen RVS? Of maakt dat dan niet meer uit?

Ik heb door gaatjes in de spanten te boren er een 150 gram afgekregen, scheelt toch weer.

Welke internetwinkel heeft alles te koop? Messing voor de schroefas en ook hout voor de beplanking? Ik vind overal wel wat, maar dan hebben ze weer niet alles.

Hebben jullie enig idee welk type motor ik zou kunnen gebruiken? Gewoon om te kijken hoe groot deze is en of dat in de boot gaat passen.
Een tandriem zou me ook wel wat lijken, dan kan de as mooi vlak en de motoren hoeven niet zo ver naar voren te komen.

Bedankt Roel,

Daar kan ik wel wat mee. 1 vraag, neem je voor de schroefas zelf dan geen RVS? Of maakt dat dan niet meer uit?
In messing kan ik (met de hand) schroefdraad tappen. Op RVS niet...:weetnie:

Hebben jullie enig idee welk type motor ik zou kunnen gebruiken? Gewoon om te kijken hoe groot deze is en of dat in de boot gaat passen.
Een tandriem zou me ook wel wat lijken, dan kan de as mooi vlak en de motoren hoeven niet zo ver naar voren te komen.

Kijk op www.HMBC.nl, linker menu onder het kopje "Modelbootmotoren"
Daar staan niet alleen de elektronische gegevens, maar ook de afmetingen en het gewicht.
Helaas geen BL-motoren, daarvoor zul je naar de sites van de diverse fabrikanten moeten.
Voor een schip met deze afmetingen schat ik (over de duim weg) dat je met 2 x deze motor: http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000271&aid=15784&lang=nl
een aardige snelheid kunt ontwikkelen.
Liggen ook in mijn ex-RV-162 (ondertussen verkocht) met ongeveer eenzelfde romp als jouw model en die had er redelijk de sokken in:
5.jpg

7.jpg

8.jpg

Dit is "Direct drive"; als je je assen en-kokers wat langer maakt, kunnen je motoren ook naar voren. Desnoods gebruikmaken van een "tussen-as".

Bedankt voor alle tips en info Roel.

Weer een paar vragen. Voor mijn gevoel is 2 mm. Schroefas aan de dunne kant. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo.
Wat het bouwen van de assen betreft snap ik het wel. Erg logisch ook wel weer. Zou zo'n as niet gaan slingeren als hij te lang wordt?

Ik ben bezig met je draadje, maar dat kost wel wat tijd.
Verder is het lastig, maar wel een uitdaging om een boot te bouwen zonder beschrijving en je dus alles vanaf foto's moet halen. Ik heb alleen een basistekening van boot en spanten.

Er is nu wel een set met alle toebehoren van Amati te koop, die was er eerst niet.

De romp is 90 cm. Schaal 1:10.
De romp is nu ongeveer 1 kilo, maar dat is dus kaal.
Hallo Huite,

Zoals gezegd, als je nu al op 1 kilo zit, zal de vaarklare boot gauw tegen de 2-3 Kg kunnen wegen, dat is zwaar voor een planerende romp van dat formaat.
Om met de Engelsen te spreken moet je vanaf nu vooral 'lightness' inbouwen; liever twee lagen fineer (diagonaal) als beplanking, dan massief mahonie, bijvoorbeeld.
Om gewicht te sparen zou ik persoonlijk voor een éénassige aandrijving gaan.

Qua vaargedrag zal dat weinig uitmaken.
Lees mijn bouwverslag van mijn M.A.S. maar eens na met betrekking tot de aandrijving (met vaar video's).
http://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/
Desgewenst wil ik 'm wel eens komen demonstreren in Beetsterzwaag.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie allereerst. Ik ben al zo ver en probeer vanaf nu inderdaad zo licht mogelijk te bouwen. Hopelijk gaat hij straksnog redelijk vlot door het water. Ik wil wel 2 assen, dat heeft de origenele ook en dat is het belangrijkste, zo natuurgetrouw mogelijk bouwen.

Ik moet zeggen dat ik meer een bouwer dan een vaarder ben, varen doe ik liever met echte boten.
Ik heb hier nog een bootje staan wat nog steeds afgebouwd moet worden.
Ik zal je verslag eens goed doorlezen, dat is altijd zeer leerzaam.
Aparte boten zijn dat trouwens, ik wil hem nog wel eens in het echt bekijken. Nogmaals varen doe ik heel weinig, het is vooral in de winter bouwen en in de zomer weer met de grote boot aan de gang.

Bijlagen

• 20150917_170143.jpg
    20150917_170143.jpg
    134,7 KB · Weergaven: 248
Laatst bewerkt:
Dat bijgevoegde bestand is fout gegaan, maar ik krijg het niet meer weg nu.
Het is een model van mijn grote speedboot die ik ook zelf gebouwd heb.

Hallo AlfaR.kijk maar een op het bouwen van mijn Riva`s op You Tube ...rivaatje.. 7 films met bouwen en varen,Cor

Bijlagen

• P7130681.JPG
    P7130681.JPG
    95,8 KB · Weergaven: 610
  • P8140720.JPG
    P8140720.JPG
    92,2 KB · Weergaven: 517
  • PA060480.JPG
    PA060480.JPG
    25,2 KB · Weergaven: 388
  • P8140721.JPG
    P8140721.JPG
    74,1 KB · Weergaven: 444
AlfaR zei:
Weer een paar vragen. Voor mijn gevoel is 2 mm. Schroefas aan de dunne kant. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo.

Dat klopt. De 2mm assen werden ingebouwd in mijn modellen van S100 Schnellboot, MTB, PT-Boat en IJN Yamato. Allemaal statische plasticbouw, aangepast voor RC. Redelijk licht. Dan volstaat 2mm wel. Voor een Riva met het formaat wat jij bouwt zou ik ook dikkere assen kopen of maken. Maar het "recept" kan hetzelfde blijven, hooguit is het makkelijker om er een simmering of lager in te bouwen.

AlfaR zei:
Wat het bouwen van de assen betreft snap ik het wel. Erg logisch ook wel weer. Zou zo'n as niet gaan slingeren als hij te lang wordt?

Ja, dat gaat hij zeker. Maar ja, wat is "te lang"? In m'n Schnellboote zitten de langste assen, zo'n 28cm. Geen problemen mee.

Zou zo'n as niet gaan slingeren als hij te lang wordt?
Ook daar is wel een mouw aan te passen; de as in mijn Arowana is 45 cm lang, de achterste17 cm is 4 mm dik en loopt aan weerszijden in kogellagers, de rest is 2 mm dik en loopt in een teflon buisje tot aan de (starre) koppeling aan de motor, daar slingert niks en de boel maakt rond de 30.000 toeren onder last.
De 2 mm is hardgesoldeerd in het 4 mm deel en de hele handel zit natuurlijk in een schroefaskoker.

De as in mijn M.A.S. is nog langer, maar die is 5 mm, met aan weerszijden naaldlagers, daar slingert ook niks.

Groeten, Jan.

Bedankt allemaal, ik ga het eens bekijken. Misschien zet ik er ook wel een kant en klare as in.
Welke brushless motor zou geschikt zijn? 2 motoren komen er in. De boot moet een beetje redelijk snel varen. Waterkoeling zou er dan sowieso op komen?

Is er ook nog een adres waar je een beetje voordelig mahonie latjes kan krijgen? Bij de meeste winkels online zit je gauw op een euro per stuk.

Groeten, Huite

hallo Huite,ik heb zelf bij AF houthandel in Arnhem,1x 1.5 mmx 30 cmx 2.75mtr. mahonie plaat gekocht[€ 30,00] en met de lintzaag de latten ± 8mm gezaagd,je kan er ook het ahorn kopen.su
PB250014.JPG
succes Cor

Welke brushless motor zou geschikt zijn? 2 motoren komen er in. De boot moet een beetje redelijk snel varen. Waterkoeling zou er dan sowieso op komen?
Hallo Huite,

Bij brushless motoren zit je bijna altijd aan waterkoeling vast, omdat de warmte, die de motor genereert, nergens heen kan in een gesloten romp.
Het gaat een hele tijd goed zónder, zoals je in mijn bouw verslag hebt kunnen lezen, maar als het warm is, krijgt de boel na verloop van (vaar) tijd toch last van de warmte, zelfs als je de motor overdimensioneert, zoals ik in de M.A.S. heb gedaan.
Mijn romp is lichter dan jouw Riva en heeft ruim 1000W (opgenomen vermogen) aan boord:
http://www.goodluckbuy.com/aeolian-...hless-motor-power-1010w-for-rc-aeroplane.html

Geschatte snelheid op 4S is rond de 45 - 50 km/h; om dit met twee kleinere motoren te realiseren, vereist (rekenkundig) twee motoren met een opgenomen vermogen van elk 500W.
Omdat het gewicht zo laag mogelijk gehouden moet worden, is het lastig om hier geschikte kandidaten voor te vinden, helemaal omdat kleinere motoren bijna altijd een hoger Kv hebben dan wenselijk is.

Met 800Kv op 4S heb ik rond de 10.000 toeren onder last.
Ga ik om gewichtsredenen naar 3S, dan zou het Kv rond de 1100 moeten liggen, die motoren zijn wel te vinden, maar die kleintjes komen qua vermogen een stuk te kort.

Zodra ik geschikte motoren vind, meld ik me weer.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Leuk dat je er nog aan denkt. Ik ben bezig om de romp te bouwen en dat gaat niet erg snel. Het is preciesiewerk en het is geen bouwpakket, dus je moet alles zelf uitzoeken.

Maar mooi dat je naar motoren zoekt. Ik had geen idee dat dat nog zo lastig zou worden. Het hoeft echt geen snelheidsmonster te worden hoor. Daar heb ik wel een grote speedboot voor. Als het maar leuk varen gaat.
Ik zag trouwens dat Amati ook een set met alle toebehoren heeft, die kun ie in Italië ook nog voordeliger krijgen dan hier.

Ik bouw verder, maar de chroomdelen is nog wel een probleem.

Maar bedankt dat je er nog mee bezig bent.

Groeten, Huite

hallo Huite,ik heb zelf bij AF houthandel in Arnhem,1x 1.5 mmx 30 cmx 2.75mtr. mahonie plaat gekocht[€ 30,00] en met de lintzaag de latten ± 8mm gezaagd,je kan er ook het ahorn kopen.suBekijk bijlage 200133 succes Cor

Bedankt Cor, ik heb latjes gekocht. Helaas ben ik niet zo goed uitgerust met een lintzaag. Hoe breed heb jij de ahorn latjes gezaagd?

Huite

Back