Motorkruiser "Jannetje" (1:20)

Noot vooraf:
Na lang twijfelen heb ik besloten om toch een bouwverslag van dit projectje te publiceren.
De reden van de twijfel is het feit dat sommige leden van dit forum het nodig vinden anderen (nu mij dus) tot te grond toe af te fakkelen.
Ik stond hierdoor eigenlijk op het punt om te stoppen met verdere deelname aan modelbouwforum.nl,
maar aan de andere kant weiger ik het om me weg te laten klieren door buiten proportionele en van weinig fatsoen getuigende opmerkingen van zekere personen.

Ik zou zeggen: Hij die den schoen passe, trekke hem aan.

Dit gezegd hebbende:
Al enige tijd ben ik bezig met het bouwen van een motorjachtje.
De "Jannetje". Deze naam is niet ver gezocht, het is de eerste van de twee namen van mijn lieftallige vriendin.

Ik heb foto's gemaakt tijdens het bouwen, en die zal ik van enig begeleidend schrijven voorzien.

1.jpg

It all starts with a decent drawing (and a cup-a-tea)

Deze tekening is een beetje mijn idee van hoe ik vind dat een zeven meter lang jachtje er ongeveer uit moet zien.
Ik heb besloten om op spant te bouwen, dus moest ik eerst een mooi bouwplankje maken.

Het feitelijke bouwen:

2.jpg

Bouwplankje in de maak.

3.jpg

De vers uitgezaagde spanten op de even verse bouwplank.
De lijnen lijken vrij goed te kloppen.

4.jpg

De spanten "leeg gezaagd" zodat ik de holte kan gaan benutten.

5.jpg

De kielbalk is geplaatst en alles staat nu stevig en bovenal: Recht.

6.jpg

De hier nog natte en warme huidplaten staan op spant te drogen,
dit doe ik om de vorm er goeddeels in te dwingen.
Lijmen gebeurt later als alles droog is.

7.jpg

Een klein sprongetje in de tijd:
Alle huidplaten zitten er tegenaan gelijmd en de eerste lading plamuur is een feit.
Mij hoor je niet klagen over schuren en plamuren:
Ik kies tenslotte zelf voor een jacht.
Ook de zwemplank met uitlaatpijp is bevestigd.

8.jpg

Zoals dat gaat met plamuur: Het meeste verschuur je.
Het dek is inmiddels geplaatst, net als de schroef as en het stuurwerk.
De oneffenheid in het voordek is een luikje dat ik heb gemaakt,
zodat ik overal nog PU parketlak in kan mikken strakjes.

9.jpg

De ruwe vorm van de opbouw wordt hier al een beetje duidelijk.
Het bootje krijgt er meteen al smoel van.

10.jpg

De opbouw is helemaal af. Inmiddels is de plamuur al weer mooi glad afgewerkt.
De ramen in het achterschip hebben een lijstje gekregen voor 'de mooi', die laat ik op volgende foto's wel even goed zien.
Ik heb een scheut licht verdunde PU parketlak door het bootje heen laten klotsen,
ik heb hierbij er goed op gelet dat het echt overal onder en achter is geweest. Vervolgens alles goed uit laten harden.
De zaak staat nu te drogen van de witte spuitlak.

(het gelakte en daarna gespoten testplaatje heeft laten zien dat de twee lakken elkaar verdragen)

Tot zo ver. Eerst naar Texel: Uitwaaien en mijn verjaardag vieren.

Laatst bewerkt:
Hey Klaas, gefeliciteerd met je verjaardag!

Ziet er goed uit dat nieuwe project van je.
Bij deze een abbo want jouw bouwwerken vind ik altijd gaaf om te volgen (ook al lees ik soms alleen maar mee zonder een reactie te geven)

Gr. Mark

Ook gefeliciteerd Klaas, van ons uit Eelde..

Zier er weer mooi uit.
Leuk dat trappertje tegen de zijkant van het schip.
Kan je straks mooi naar binnen klauteren om de boel binnen af te werken.

En wapper maar eens lekker uit met Jannetje.:yes:

Paul en Mieke.

Klaas, dat is een leuke boot zeg die je aan het bouwen bent.
is nog eens wat anders dan een sleepboot, opduwer of binnenvaartschip.

bouw je hem van tekening of is het een eigenbrouwsel?

Is het je bedoeling om met de boot te gaan varen of word het model statisch?

Keep up the good work i will follow you :)

Groet Dyon.

en nog gefeliciteerd.

Laatst bewerkt:
Wat een schattig bootje, Klaas, en volkomen terecht dat je je niet op je kop laat zitten door een rotte appel in de groep.
Je hebt in ieder geval aan mij weer een volger, gezien je eerdere bouwsels gaat dit ook weer een leuk bootje worden. Het is in ieder geval een model dat je niet vaak ziet!

Namens mij ook gefeliciteerd, en natuurlijk abonneer ik me hierbij op dit verslag.

En laat je niet gek maken door negativiteit... door schade en schande leert men.

Jij bent in ieder geval goed op weg...

ik als motorboot varen neemt zeker een abonnement op jou klaas,wat een leuk bootje geworden zeg

gr oase

Ziet er goed uit Klaas, goede bouwmethode, kiel naar boven op een stevige bouwplank, beste garantie voor een rechte romp :)

Het jacht is van buiten qua ruwbouw af.
Zodra het weer iets afkoelt ga ik 'm afbouwen.
De relingen, bolders, een ankertje met lier, voorop wat boeiwerk en de ruiten moeten er nu nog op, aan en in.
En dan gaat ie even bij de grote Q in Zwolle langs voor een fatsoenlijk elektronisch interieur.

Een projectje wat hier zijdelings bij hoort pak ik nu eerst even aan omdat ik dat fijn buiten kan maken:
Ik heb bij de lokale bouwmarkt een mooi aluminium gereedschap koffertje aangeschaft. Die ben ik aan het inbouwen.
Hoofdzaken zijn een stevige en zachte zitting voor het bootje en een vak voor de zender, in de overige ruimte maak ik wat vakjes voor zaken als een stel extra batterijen voor zowel de boot als de zender.

Foto's volgen (uiteraard) als ik het koffertje klaar heb.

Tot zover...

hallo klaas

mooi bootje
ik heb er juist zelf eentje gemaakt (ietsje kleiner)maar het is wel plezant om aan te werken
eindelijk nog eens iemand die op de oude manier bouwt (bedoel er niets verkeerd mee)
een bouwplank lijkt tegenwoordig niet meer nodig te zijn een bed is reeds voldoende
hoe ze de boten recht houden ????
mooi modelletje al zag ik op een van de foto's eventjes(foto 7) ???? hoe moet dit gaan worden
(achterkant slaapruimte)maar toen heel de kabine er op stond dan klopte het geheel weer wel

ga ik volgen en laat je niet afzeiken man het mankeert aan bekwame mensen die mooie modellen bouwen
tupperware kan iedereen in elkaar krijgen maar een houten rompje is een ander pakkie an

gr raf

Zeg Klaas, hoe groot wordt Jannetje nou helemaal? Als het met een zender en al in zo'n bouwmarkt-alu-gereedschapskoffer past... volgens mij praten we dan over een cm of 30?
Enneh... Foto's!!! :D

@Raf: Ik wilde het toch eens gedaan hebben, onderste boven op een bouwplank te bouwen. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij goed is bevallen, die plank geeft je alle stevigheid die je nodig hebt maar die het bootje in die fase nog niet heeft.
De 'ouderwetse' bouw bevalt me voor de kleine bootjes uitstekend.
Voor de lompe (mij gewone) modellen van twee meter heb ik de afgelopen tijd een bouwmethode ontwikkeld waarbij het vlak de bouwplank is.
Hierover later meer in het bouwverslag van de Linquenda.
Ik experimenteer gewoon wat rond, zo leer je het meest.

@Setsunakaede: Bijna goed!:grin:
De Jannetje is 39 cm lang, 11,5 cm breed, heeft 3 cm diepgang en is vanaf de waterlijn tot dak opbouw 10 cm hoog.
Die koffer is binnenwerks 44 cm lang, 31cm hoog en 13,5 cm diep.
Toegegeven: Het is erg passen en meten, maar het kán.
En omdat ik zelf ook altijd foto's wil zien zal ik, zodra ik de kofferinbouw geverfd heb, de boel op de foto zetten.;)

Laatst bewerkt:
hallo klaas
kijk een hier hoe ik het 18 jaar geleden reeds gedaan heb

[191873] afwerken-zinnia-a961-belgische-marine-4

niets nieuws onder de zon hoor jongen hahaha
het smalst wat ik gebouwd heb is de nurenberg met een lengte van 110 en een breedte van 8 cm
en dat is zeer juist bouwen want dat trekt anders zo krom

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
De warmte van de afgelopen tijd heeft er voor gezorgd dat ik óf weinig deed,
óf iets anders dan modelbouw (zwemmen of ijs eten bijvoorbeeld)

Maar langzaam doch zeker komt het project wel vooruit.

Hieronder enkele foto's:
11.jpg

Alles zit er buitenom zo'n beetje op en aan.
Details als boordverlichting en belettering komt later.
Ik moet alles nog even goed afwerken en netjes afzetten

12.jpg

De eerder genoemde transportkoffer met linksboven vier bakjes om batterijtjes
(en andere kleine dingen die handig zijn langs de waterkant) in mee te nemen,
rechtsboven de zender en onder het jacht zelf.

Ik ga nu eerst binnen bezig, ik heb namelijk de motor en motorsteun al een hele tijd klaarliggen, maar de fundatie staat nog steeds niet in dit bootje.
Daar ga ik maar eens mee beginnen.

Tot zover voor nu.

Back