Motorkruiser "Jannetje" (1:20)

Ik vind traag laden absoluut geen bezwaar. Ik mag aannemen dat ik het pack zo aan de lading kan leggen?
Kunnen jullie indicatie geven van hoelang ik met bepaalde stromen zou moeten laden?
Om te kijken of ik het goed begrepen heb: Ad Bakker gaf aan zo'n 4 uur met 600 mAh, maar snel laden (ik vind vier uur goed vlot) is volgens savage .26 picco niet best voor het accupack.

Je moet het ff aankijken...
De eerste keer zou ik het sowieso met 1/10 van de capaciteit doen gedurende zo'n 14 uur. Daarna kan je langzaam aan de laadstroom opvoeren tot een waarde waarbij je redelijk vlot kunt laden zonder dat ze heet worden.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Ad Bakker gaf aan zo'n 4 uur met 600 mAh, maar snel laden (ik vind vier uur goed vlot) is volgens savage .26 picco niet best voor het accupack.

Hij geeft 500 tot 1000 mA aan, die 600 ligt toch in die range?

1C (2000 mA in jouw geval) is inderdaad voor snelladers (had ik ook geschreven). Zelf heb ik ook nooit haast met NiMH's, en laad ze op 0,1C, dus 10 uur.
180 mA is zelfs maar 0,09 C, en zou ruim 11 uur duren.

Groet,

Ad

Zoals gezegd, een foto van de boodschappen van afgelopen vrijdag:
13.jpg

- 6v accupack met Enekeeps (zelfde als eneloop?)
- Een FlySky 4 kanaals ontvanger (zo kan ik gewoon in theorie de Jamara zender van het vrachtschip gebruiken)
- Graupner V15R regelaar
- Een setje Tamiya-stekkers (zo kan de regelaar standaard, en dus uitwisselbaar blijven)

Dat is een 6 kanaals ontvanger, maar die is gelukkig ook redelijk licht.

Enekeep lijkt zoveel op Eneloop, da's vast een poging om mee te liften op de merknaam van Sanyo. Bij HobbyKing noemen ze dit type accu LSD (Low Self Discharge) maar komt allemaal op hetzelfde neer. Ik laad ze maximaal met 500 mA, vrij vlot, zonder de levensduur van de AA's te verkorten.

Ik krijg de Flysky R6B ontvanger maar niet gebonden aan mijn Jamara CX 4 kanaals zender.
De bedoeling is dat er een ledje gaat knipperen zodra ik stroom op de ontvanger zet (ik heb dan het bindkabeltje op de batt poort zitten en de snelheidregelaar (met daar achter dus de stroombron) op poort 3.
Het ledje gaat inderdaad knipperen.
Tot zover gaat het volgens het boekje.
Waar het afwijkt van het boekje is het moment dat ik de zender aan zet (ook in binding mode, uiteraard) Het ledje moet volgens het boekje vrij gauw ophouden met knipperen en continue gaan branden.
Dit gebeurt dus niet.
Zelfs niet na een minuut of anderhalf.
Ik heb eens wat gesnuffeld op youtube, en daar stoppen alle ledjes met knippen op het moment dat de zender ingeschakeld wordt...
Ook hier op het forum kan ik zo één, twee, drie niet iets specifieks over dit probleem vinden... Maar ik ga nog eens verder zoeken...

Wat doe ik niet goed?
De verkoper in de modelbouwzaak verzekerde me dat ik deze ontvanger kon gebruiken met mijn huidige zender.
Ik heb hier uitdrukkelijk om gevraagd (de zender in de winkel zelfs aangewezen, ook daar gekocht ooit) omdat ik anders een huis vol zenders heb terwijl ik toch nooit tegelijk met twee bootjes vaar.

Alvast bedankt voor de hulp.

Zet de bindplug eens op een kanaal, bij de 3 kanaals ontvangers moet dat ook, en niet op de batt-aansluiting. Dat is bij de 3 kanaals het 3e kanaal, dus ik zou of het 6e (is ook het laatste kanaal bij de 6 kanaals ontvanger) of kanaal 3 nemen. Regelaar mag best even ergens anders op voor het binden.

Knipperen moet gelijk ophouden als de zender aan wordt gezet in bind-mode.

Vaak is er een specifiek aangewezen kanaal waar de bindplug in gestoken moet worden. Boekje er ff bij pakken en zoeken ;-)

Er zit geen boekje bij de ontvanger. Overigens is een ander kanaal om te binden geen optie, ik heb dit proefondervindelijk vastgesteld.
Bij de BAT poort staat een pijltje dat je daar moet je bindstekkertje moet plaatsen.
Dat ik niet gek ben bewijst dat ik de ontvangers die bij de zender verkocht worden (ik heb twee van die zenders, en ze worden verkocht met een ontvanger) wél gewoon over en weer gebonden kan krijgen zonder enig probleem.
Ik baal er nogal al van dat ik niet snap wat er nu aan de hand is met die ontvanger...

Laatst bewerkt:
Zet de enekeep accu eens gewoon op een poort , mogelijk dat de bec van de esc zorgt voor problemen... Spanningsdip/piek die de bindmodus in de war schopt :?: ;-)

Met de ontvanger accu zorg je voor een stabiele spanning bij het binden wat weer mogelijke storing wegneemt.

Bij HobbyKing heb je V1 en V2 versie van de FlySky zenders. Zou het kunnen dat daar verschil in zit bij je zender en ontvanger? Bindplug moet bij de 6-kanaals inderdaad op batt aansluiting, kwam ik achter na even zoeken.

Ik heb er een ontvanger in gelegd die bij de zender hoort (is eigenlijk bedoeld voor een schip dat nog in aanbouw is) maar goed.
Zo kon ik toch even een proefvaart maken.

Conclusies negatief:
- Veel te ruw op het gas (het eerste tandje is voor het bootje al vol gas. De volgende tandjes wil je wel graag afblijven.) *
- Verwaait ongelofelijk hard (bootje weegt ook maar 600 gram)
- Persoonlijk vind ik 'm te rank. Ik houd bij elke bocht mijn hart vast met dat kleine grut.
- Ik durf hier niet mee te varen bij andere boten (bv. tijdens vaardagen) terwijl dit eigenlijk de bedoeling was.

Conclusies positief:
- Reageert mooi op het roer (niet te wild)
- Goed achteruit (jammer dat het alleen volaan of niets is)
- 't Is op het water een leuk bootje om te zien.

Plaatjes:
14.jpg

15.jpg

Al met al komt het er dus op neer dat ik die motor kalmer moet zien te laten draaien, en verder is het een bootje voor de windstille zomeravonden.

* Is het de regelaar die in te grote stappen regelt, of is het de stroombron die misschien wel te sterk is? De motor is een speed 300 van Graupner.

Klinkt naar een slecht type of een slecht ingeregelde regelaar.

Nu is die motor ook geen langzaam draaier ook hè?

No-load speed 29000 U/min
Nominal voltage 6 V

Ik zou een Speed 280 overwegen. Heeft de helft aan toeren, een veel lager verbruik, en waarschijnlijk nog meer dat sterk genoeg voor zo'n klein bootje.

De V15 moet op zich wel redelijk kunnen regelen. En je had achteruit geen regeling, alleen volgas? Ik vraag me af of dat klopt.

Ik kan soms best wel schapig zijn merk ik nu...
Ik heb inderdaad een veel te snelle motor geplaatst! Hoe stom. (wakker geschud door de opmerking van Harm.)

De opmerking...
- Goed achteruit (jammer dat het alleen volaan of niets is)
...moet iets genuanceerd worden, ik doel hier op (issie weer) het hoge toeren tal.
Daardoor is het niet mogelijk om in je lage toeren te regelen.
Dat regelen begint daar waar ik vind dat het bootje al veel te hard vaart.
Hier uit geleerd hebbende eerst goed te kijken hoe hard zo'n motor draait...

Stom, stom, stom. En weer een levenslesje wijzer...

Een 280 wordt wel heel klein.....

Zou eerder in de 300 serie blijven met een langzamere variant.

40cm boot is een beetje te veel voor een 280 motortje.

Ik heb met de meest nobele bedoelingen die 300 geplaatst, maar nu staat de oude motor er weer in. Na enig prutsen, want ik kon niet best bij de boutjes in de steunen met mijn nét iets te bolle vingers.

Ik weet niet precies het verbruik van de oude motor, maar hij draait in elk geval stukken rustiger dan de 300 die ik nieuw heb. Nu is alles een stuk beter te beregelen. Heel misschien dat ik zo nog even een rondje proef ga varen.

Dat ranke gedrag zal er nu ook wel iets uit zijn als alles wat trager loopt. (en dus constanter kan blijven lopen)
Het jachtje begon te slingeren van het harde in beweging slaan van de motor en de schroef.

Vallen al twee punten weg uit het lijstje "negatieve punten"
De 300 krijgt een plekje in het magazijn.

Een 280 wordt wel heel klein.....

Zou eerder in de 300 serie blijven met een langzamere variant.

40cm boot is een beetje te veel voor een 280 motortje.

Speed 280 is maar een tikkie kleiner dan een 300, en vooral een stuk minder toeren. Ik heb de Speed 280 in dit bootje van ook ca 40 cm, en dat wil op 6 volt Eneloops best goed vooruit:

@klaas: Het kan best dat de hoge toeren en het daarbij horende draaimoment, voor meer schommeling zorgt. Heb ik ook bij mijn Survey loodsboot. Op volgas gaat hij slingeren, blijf je daar net onder, dan ligt de boot strak op het water, ook in de bocht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back