Motorkruiser "Jannetje" (1:20)

Ik heb mijn jachtje eens even in het water gelegd om te kijken hoe zwaar mijn elektronica mag gaan worden.
Resultaat: Een laadvermogen van 270 gram.

Nu de vraag aan jullie is of het mogelijk is om beneden de 270 gram te blijven met de elektronica?
De motor (60 gr) en de stuur servo (13gr) moeten er vanaf getrokken worden:
270 - 73 = 197
De resterende 197 gram is dus voor:
- De ontvanger (die ik standaard gebruik, de zes kanaals van Jamara weegt 11 gram. Het mag best een andere zijn die goedkoper en lichter en twee kanaals is de enige eis is dat het een 2,4 GHz gebeuren is.)
- Een regelaar
- Accu(pack)

Ik wil het bij twee kanalen houden omwille van het gewicht en de simpelheid: Voortstuwing en stuur.

Wat raden jullie mij aan?

Met enig schaamrood op de kaken, Ad... Hij komt uit een videorecorder...:oops:
Vind je 'm zwaar?
Ik kan natuurlijk net zo goed een nieuwe kopen.
Als dat lichter is. Die kleintjes kosten vaak maar een tientje of minder.

Regelaar is 40 gram of lichter, als je een kleiner exemplaar neemt. Met het gewicht dat je dan nog in mag vullen kun je voor LiPo gaan, maar dan moet je wel een regelaar met LiPo saver of losse lipo saver inbouwen. Of je gaat voor Eneloop cellen, 4 of 5 stuks, die zijn ca 27 gram per stuk.

Dat lipo gebeuren heeft toch een speciale laderij nodig? Of heb ik dat mis?
Hoe zit dat met eneloops? Ik heb me laten vertellen dat dat NiMH batterijen zijn, wat betekent dat ik ze op gewone laders kan laden.
Ik heb overigens een Carson multilader, daar laad ik de loodaccu's van de spits al een tijd succesvol mee op.
Als het even kan wil ik alle accus op deze ene lader kunnen laden. Omdat ik anders voor elke accu zo'n beetje een eigen lader moet hebben.
Gegevens lader: Carson Expert lader 6.
Universeellader met 6 laaduitgangen:
1 x 50 mAh
2 x 60 mAh
1 x 140 mAh
1 x 180 mAh
1 x 600 mAh
Volgens eigen opschrift geschikt voor het laden NiMH NICd en loodaccu's

@Ad Bakker: Ik weet van de motor niet meer dan dat ie mooi draait rond de 6 volt. Hoe hard hij de accu's leeg trekt weet ik niet, dat heb ik niet gemeten.
Ik kan de motor altijd nog vervangen met iets van Robbe of (als het er nog is) Graupner.

Ik ga met het hele bootje eerdaags even naar de Q in Zwolle, kijken wat ze daar hebben voor mijn bootje... De goede raad van hier heb ik sowieso bij me.

Klaas,

De Jamara FCT-6 zender die jij hebt is intern hetzelfde als de HK-T6A. En die kan prima overweg met de GT3 ontvangertjes van Hobbyking, die wegen iets van 6 gram ofzo incl behuizing, en die kan je er evt. nog van af slopen en nog eens 2gr besparen. Bijkomend voordeel: deze ontvangertjes zijn flink kleiner dan de 6-kanaals.

Voor LiPo heb je inderdaad een geschikte lader nodig.

WBT je regelaar: Kijk hier eens? (met dank aan Mark / nitromethane, die zo'n ding in zijn Stijn heeft zitten)

Dat lipo gebeuren heeft toch een speciale laderij nodig? Of heb ik dat mis?
Hoe zit dat met eneloops? Ik heb me laten vertellen dat dat NiMH batterijen zijn, wat betekent dat ik ze op gewone laders kan laden.

LiPo kun je alleen maar laden met een geschikte lader. Hoeft niet duur te zijn, de Imax B6 is een leuke instaplader, zit rond de 60 euro, en kan LiPo, Li-Ion, LiFe, NiMh, NiCad en loodaccu's aan. Laadstroom stappen van 0.1A in te stellen tot 5A en een display geeft info over het laadproces.

Eneloop is inderdaad NiMh, en kan prima met een gewone lader worden geladen. Voordeel van een meer intelligente lader is dat deze vanzelf stopt als de accu vol is.

Dat van die imax lader ga ik eens van dichtbij bekijken.
Mijn normale lader heeft een te korte afslagperiode om langzaam 2Ah te kunnen laden en de zender en rx uitgang slaan niet vanzelf af.
(en met snelladen ben ik bang dat de bedrading in de zender gaat gloeien.)

Ik heb vanmiddag even boodschappen gedaan bij de Q in Zwolle.
Ik heb alles wat nodig is om mijn bootje te laten varen. Nu nog inbouwen.
Qua gewicht kom ik vrij goed uit ik had 200 gram te besteden en ik heb er nog tien over.

Foto van de spulletjes komt morgen..

Tot zo ver voor nu.

Dat van die imax lader ga ik eens van dichtbij bekijken.
Mijn normale lader heeft een te korte afslagperiode om langzaam 2Ah te kunnen laden en de zender en rx uitgang slaan niet vanzelf af.
(en met snelladen ben ik bang dat de bedrading in de zender gaat gloeien.)

Ik laad de AA's (2400 mAh LSD, de Eneloops van Hobby King) in de zender van mijn Micro Magic op 500 mA stand, gaat prima. Eruit halen is natuurlijk beter, maar op een gegeven moment kost dat de veertjes van de batterijhouder, dus leek me dit dan toch beter voor de levensduur van de zender.

@Klaas: ik ben benieuwd.

Zoals gezegd, een foto van de boodschappen van afgelopen vrijdag:
13.jpg

- 6v accupack met Enekeeps (zelfde als eneloop?)
- Een FlySky 4 kanaals ontvanger (zo kan ik gewoon in theorie de Jamara zender van het vrachtschip gebruiken)
- Graupner V15R regelaar
- Een setje Tamiya-stekkers (zo kan de regelaar standaard, en dus uitwisselbaar blijven)

Al met al heb ik hier en daar nog wel wat grammetjes over...
Nu maar gaan inbouwen en van de week kijken of er een proefvaart inzit.

Over de accupack nog een vraagje: Hoe laad ik die het best op aan mijn lader? Met andere woorden hoe lang op welk gat? 50, 60, 140, 180 of 600 mAh

Tot zo ver.

Volgens mij kan je NiMH met maximal 1C laden met een snellader, dat zou 2 A zijn. Als jouw lader maximaal 600 mA aankan zou dat een laadtijd van even onder de 4 uur betekenen.

Groet,

Ad

Ni-mh penlites niet met 1C laden , de meeste kunnen daar niet zo best tegen door de hoge interne weerstand van AA's.

Neem iets tussen de 0,5~1A en voel regelmatig aan de cellen of ze niet te warm worden.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Back