Gister, vorig jaar nog, was het zover! De XL E was helemaal klaar om te gaan vliegen. Eenmaal op de club aangekomen het zaakje eens bekeken en hier en daar wat veranderd.
Door de lage temperaturen leek het even alsof de schakelaar van de regulator niet netjes bleef zitten. Gelukkig was dit niet zo dus maar eens voorzichtig optoeren.
Als eerste de toeren lekker laag, 31,5% op de gov. De heli toerde heel netjes op zonder schokjes en met wat pitch erop eventjes gehovered. Natuurlijk ging de staart op en neer (y-as) door de lage toeren.
Erna normal een beetje hoger gezet naar 50%, dit toerental was al een stuk beter en de heli hoverde behoorlijk strak. Idle 1 en 2 stonden al op 70% en 80% en ik besloot om de schakelaar maar een standje verder te klikken. De powerjazz bracht vervolgens heel rustig het toerental naar het volgende niveau. Ondertussen een beetje getrimd en de heli weer even geland. Uiteindelijk met 70% een aantal achtjes gevlogen op het eerste pack maar dit ging vrij snel al aardig hard vergeleken met de 600 dus toch maar even de handjes warmen
Nadat de handjes weer op bedrijfstemperatuur waren, werd het 2e pack in de heli geschoven. Alles aangesloten en ready to go. Even hoveren, cyclics testen, die mochten wel wat feller dus wat meer mix op ail en ele. Hierna 5 min wat rond gevlogen zonder gekke dingen. De XL bouwt zeer gemakkelijk voorwaartse snelheid op en scheurt dan ook lekker over het veldje heen en weer. De besturing is zeer precies en ze vliegt dan ook behoorlijk strak. Ik had de gov op 70% en bij vol pitch bleven de toeren netjes constant. Heb wel nog geen idee wat voor exacte headspeed dit geeft maar het zal rond de 1700 zitten. De gespoten kap is ook goed zichtbaar in de lucht, ook op een afstandje.
De volgende keer ga ik de gov op 83% zetten en dan zal de heli waarschijnlijk helemaal tot leven komen. Ook ail en ele zal ik dan nog wat opvoeren zodat ze vliegt zoals ik het wil hebben.
Ik heb er wel wat voor over moeten hebben, leuk ritje naar Dover
Maar de heli mag er zijn en over de kwaliteit van de kit en onderdelen ben ik erg te spreken. De align 600ESP mag ik eigenlijk niet vergelijken met de XL maar alleen al bij een 8tje vliegen merk je al dat de XL een klasse apart is. De heli vliegt top en ben benieuwd hoe de prestaties zijn als ik bij de volgende vluchten steeds meer ga vragen van de setup.
In het fotoboek staan nog een aantal foto's voor de geinteresseerden.
Edit: Ik was net even aan het kijken voor nog een 12S pack. Kan het kwaad om bijv. bij de zippy 6S bricks een pack een langere kabel te geven zodat deze tot de ESC aansluiting reikt? Of gaat er dan 1 pack zwaarder belast worden door de hogere weerstand met de langere kabel?
Welke vliegtijden halen de 12S3700 vliegers gem.?
Door de lage temperaturen leek het even alsof de schakelaar van de regulator niet netjes bleef zitten. Gelukkig was dit niet zo dus maar eens voorzichtig optoeren.
Als eerste de toeren lekker laag, 31,5% op de gov. De heli toerde heel netjes op zonder schokjes en met wat pitch erop eventjes gehovered. Natuurlijk ging de staart op en neer (y-as) door de lage toeren.
Erna normal een beetje hoger gezet naar 50%, dit toerental was al een stuk beter en de heli hoverde behoorlijk strak. Idle 1 en 2 stonden al op 70% en 80% en ik besloot om de schakelaar maar een standje verder te klikken. De powerjazz bracht vervolgens heel rustig het toerental naar het volgende niveau. Ondertussen een beetje getrimd en de heli weer even geland. Uiteindelijk met 70% een aantal achtjes gevlogen op het eerste pack maar dit ging vrij snel al aardig hard vergeleken met de 600 dus toch maar even de handjes warmen

Nadat de handjes weer op bedrijfstemperatuur waren, werd het 2e pack in de heli geschoven. Alles aangesloten en ready to go. Even hoveren, cyclics testen, die mochten wel wat feller dus wat meer mix op ail en ele. Hierna 5 min wat rond gevlogen zonder gekke dingen. De XL bouwt zeer gemakkelijk voorwaartse snelheid op en scheurt dan ook lekker over het veldje heen en weer. De besturing is zeer precies en ze vliegt dan ook behoorlijk strak. Ik had de gov op 70% en bij vol pitch bleven de toeren netjes constant. Heb wel nog geen idee wat voor exacte headspeed dit geeft maar het zal rond de 1700 zitten. De gespoten kap is ook goed zichtbaar in de lucht, ook op een afstandje.
De volgende keer ga ik de gov op 83% zetten en dan zal de heli waarschijnlijk helemaal tot leven komen. Ook ail en ele zal ik dan nog wat opvoeren zodat ze vliegt zoals ik het wil hebben.
Ik heb er wel wat voor over moeten hebben, leuk ritje naar Dover

In het fotoboek staan nog een aantal foto's voor de geinteresseerden.
Edit: Ik was net even aan het kijken voor nog een 12S pack. Kan het kwaad om bijv. bij de zippy 6S bricks een pack een langere kabel te geven zodat deze tot de ESC aansluiting reikt? Of gaat er dan 1 pack zwaarder belast worden door de hogere weerstand met de langere kabel?
Welke vliegtijden halen de 12S3700 vliegers gem.?
Laatst bewerkt door een moderator: