MP XL E maiden!

Gister, vorig jaar nog, was het zover! De XL E was helemaal klaar om te gaan vliegen. Eenmaal op de club aangekomen het zaakje eens bekeken en hier en daar wat veranderd.

Door de lage temperaturen leek het even alsof de schakelaar van de regulator niet netjes bleef zitten. Gelukkig was dit niet zo dus maar eens voorzichtig optoeren.

Als eerste de toeren lekker laag, 31,5% op de gov. De heli toerde heel netjes op zonder schokjes en met wat pitch erop eventjes gehovered. Natuurlijk ging de staart op en neer (y-as) door de lage toeren.
Erna normal een beetje hoger gezet naar 50%, dit toerental was al een stuk beter en de heli hoverde behoorlijk strak. Idle 1 en 2 stonden al op 70% en 80% en ik besloot om de schakelaar maar een standje verder te klikken. De powerjazz bracht vervolgens heel rustig het toerental naar het volgende niveau. Ondertussen een beetje getrimd en de heli weer even geland. Uiteindelijk met 70% een aantal achtjes gevlogen op het eerste pack maar dit ging vrij snel al aardig hard vergeleken met de 600 dus toch maar even de handjes warmen ;)

Nadat de handjes weer op bedrijfstemperatuur waren, werd het 2e pack in de heli geschoven. Alles aangesloten en ready to go. Even hoveren, cyclics testen, die mochten wel wat feller dus wat meer mix op ail en ele. Hierna 5 min wat rond gevlogen zonder gekke dingen. De XL bouwt zeer gemakkelijk voorwaartse snelheid op en scheurt dan ook lekker over het veldje heen en weer. De besturing is zeer precies en ze vliegt dan ook behoorlijk strak. Ik had de gov op 70% en bij vol pitch bleven de toeren netjes constant. Heb wel nog geen idee wat voor exacte headspeed dit geeft maar het zal rond de 1700 zitten. De gespoten kap is ook goed zichtbaar in de lucht, ook op een afstandje.

De volgende keer ga ik de gov op 83% zetten en dan zal de heli waarschijnlijk helemaal tot leven komen. Ook ail en ele zal ik dan nog wat opvoeren zodat ze vliegt zoals ik het wil hebben.

Ik heb er wel wat voor over moeten hebben, leuk ritje naar Dover ;) Maar de heli mag er zijn en over de kwaliteit van de kit en onderdelen ben ik erg te spreken. De align 600ESP mag ik eigenlijk niet vergelijken met de XL maar alleen al bij een 8tje vliegen merk je al dat de XL een klasse apart is. De heli vliegt top en ben benieuwd hoe de prestaties zijn als ik bij de volgende vluchten steeds meer ga vragen van de setup.

In het fotoboek staan nog een aantal foto's voor de geinteresseerden.

Edit: Ik was net even aan het kijken voor nog een 12S pack. Kan het kwaad om bijv. bij de zippy 6S bricks een pack een langere kabel te geven zodat deze tot de ESC aansluiting reikt? Of gaat er dan 1 pack zwaarder belast worden door de hogere weerstand met de langere kabel?

Welke vliegtijden halen de 12S3700 vliegers gem.?

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
gefeli bart , echt een 'ripper' van een canopy !
volgens mij weet je niet wat je meemaakt als je hem op 2100 toeren gaat vliegen :]
mvg ferry

Hey Bart gefeliciteerd met je maiden :D

Ja dat is even wat anders als een T-rexje he!!, het is altijd moeilijk voor te stellen hoe zo'n Duitse High-End heli nou vliegt voor iemand die er nooit een aan z'n stick's heeft gehad:rolleyes: maar daar kan jij nu ook over mee praten;)

Ik vlieg zelf zo'n 9 a 10 min op een 5000mAh pack en dan laad ik zo'n 4000mAh terug, dit is dan wel met de AC-3X wat al gauw een voordeel oplevert van zo'n 2 min.

Jij mag ongeveer 2900mA verbruiken om rond de 80% te blijven, denk dat je dan max zo'n 5 a 6 min kan vliegen, beste is om te beginnen met 4 min en dan langzaam opbouwen totdat je rond de 80% uitkomt.

Gr,

Mario

Bedankt ;)

@mario: Heb er 2 12S5000's bij. Dus daar mag ook tot 4000 uit. Laatste vlucht ging er zon 3400 uit en dat was 6:45. Als ik 6:00 haal met een lekkere headspeed en wat smijt en gooi werk ben ik tevreden qua vluchttijden.

Die flightpower 12S3700 zijn ong. 400 gram lichter dan de 5000 varianten. Als ik door de gewichtsbesparing nog steeds 5:30 of 6:00 kan vliegen met een 3700 pack dan zou dat ook heel mooi zijn.

Zippy's blijven natuurlijk het goedkoopst maar door de pond/euro is een flightpower 12S3700 longpack even duur als 2 zippy 6S5000's(edit: het scheelt in het voordeel van de zippys toch nog 45 euro). Mijn idee dat een langere kabel van 1 pack een oneven ontlading tijdens vliegen veroorzaakt is niet van toepassing? Of verwaarloosbaar?

edit2:
  • FP 12S3700longpack 250 euro
  • Zippy R 6S*2 3700 150 euro
  • Zippy H 6S*2 5000 200 euro
Wat is wijsheid?

Laatst bewerkt:
Bart,

Ik vindt zelf 6 min wat kort, met de V-91 vlieg ik normaal ook zo'n 10 min en met de E heb ik de zelfde tijden, voor mij ideaal;)

Denk zelf dat je met een lichtere heli nagenoeg geen winst hebt op de vliegtijden, maar hou er wel rekening mee dat je met een licht pakket eerder aan je max stroom zit bij de zelfde C waarde wat de levensduur zal verkorten tov een zwaarder pakket.

Ik heb bij mijn heli 2x 6 kwadraat kabels lopen van voor naar achter tbv het voorste pakket, volgens mij heeft dat geen nadelen zolang de kabels maar niet te dun zijn, maar bij een 12S pakket zitten er toch ook lange en korte kabels in het pakket verwerkt :confused:

Welke overbrenging heb je trouwens, en wat is de kv rating van je motor?

Gr,

Mario

Dat een lichter pakket harder zal moeten werken is op de langere termijn inderdaad een nadeel. Die longpacks van flight power hebben beide de aansluiting aan de voorkant en zijn smal genoeg zodat ze tegen elkaar aan in de lengte erin kunnen. Tuurlijk zitten er naar de achterste cellen ook langere kabels maar hier gaat dan wel 1/6 van de belasting over per pakket. Ik zal het wel te ver gezocht hebben met de weerstand van een langere kabel ;) Je weet het maar nooit ;)

Het gaat om de actro 32-3 met een kv van 555. Over de overbrenging heb ik geen idee... Er zit in iedergeval een standaard 12 tands tandwiel op.

De vorige eigenaar heeft hem helemaal volgens de specs van henseleit gebouwd met de powerjazz in gedachte. Dit is trouwens de eerste keer dat ik werk met een governor, ik had hierbij altijd het idee dat rond 75% je de RPM moest halen die je zocht. Dus als ik veel wil vliegen met 2000 toeren erop zal ik een bijv. een 14T moeten plaatsen om de governor op de juiste manier zijn werk te laten doen? Henseleit zelf verkoopt ze niet toch? M.a.w als ik met de huidige setup 90% moet draaien om 2000 toeren te vliegen is het niet optimaal?

Ik wacht nog even met het kopen van nieuwe lipo's aangezien ik met 2 packs voor elke heli nu wel even lekker vliegen kan. Helemaal met het huidige weer. Uiteindelijk zullen het dan toch zippys worden gezien de prijs/kwaliteit.

edit: volgens de handleiding is 50% gov al 1750, 56% 1850 en 100% 2200.
Als dit klopt dan heb ik dus bij de 2e vlucht met 70% al richting de 2000 gevlogen. Zo klonk en voelde het niet. Kan natuurlijk bedrog zijn aangezien de henseleit een stuk stiller loopt dan mn 600. Waarschijnlijk is morgen een tachometer op het veld, geen gissen meer.
Ben wel serieus aan het denken om ook een logger aan te schaffen.

Laatst bewerkt:
Hey Bart,

Gefelicteerd man! Tof dat de maiden er op zit, prachtige machine he!
Heb er nu ook een aantal vluchten mee gemaakt en ben er inmiddels enorm tevreden over!
De heli vliegt heel direct en erg precies, dat was wel even wennen t.o.v mijn Raptor.

De vliegtijden die ik haal zijn niet helemaal vergelijkbaar met die van jullie denk ik, ik vlieg redelijk rustig, draai dus lagere toerentallen en lagere stroomsterktes.
De vlucht van vandaag was 16 minuten, en goed voor 3830mAh. Ik gebruik zippey-R 4800mAh.

Welke accus te nemen, wat Mario hier onder noemt zit natuurlijk wat in voor wat betreft de C getallen. Als jij ook dik boven de 100Amp gaat trekken dan trekt een 25C 3700 accu dat niet (3,7*25=92,5Amp max).
Voor een 3700 pack moet je max C waarde dan dus hoger zijn, wellicht kan je beter voor de hogere capaciteit gaan.

Ik zou dat in elk geval doen omdat ik vliegtijd belangrijker vind dan gewicht, maar das persoonlijk ;-)

Succes,

Gr, Roy

Thnx roy, maar 16 min vliegen. Dat is echt lang! Krijg je met dit weer geen last van je handen dan? (wat voor toeren draaien je dan ?)

Waar kan ik dan het beste pinions halen voor de henseleit? De as is 5mm of 8mm. Dat zou ik even na moeten kijken.

Thnx roy, maar 16 min vliegen. Dat is echt lang! Krijg je met dit weer geen last van je handen dan? (wat voor toeren draaien je dan ?)

Waar kan ik dan het beste pinions halen voor de henseleit? De as is 5mm of 8mm. Dat zou ik even na moeten kijken.

Het is inderdaad koud, het licht veelal aan de wind, gister was het windstil en rond het vriespunt.
Dan houd ik het wel een minuut of 20 uit, langer dan verlies ik gevoel in mijn vingers en moet ik landen om mijn handen even op te warmen.
Die 16 minuten was een rustige vlucht, gedraaid op 1340rpm. Dat verklaart dus het een en ander.

De shop van Henseleit werkt prima, snelle levering, dik in orde. Let wel op de verzendkosten als je een enkele pinion wilt bestellen (23,-) heb ik ook eens gedaan en de shop rekent daar 15 euro verzendkosten voor.
Als je aangeeft "regular mail" dan komt hij voor 5 euro jou kant uit.

Gr, Roy

Heej jongens,

Ja het hele henseleit shop gebeuren kende ik al. Heb daar wel eens wat besteld voor de NT maar er was maar 1 pinion te vinden vandaar ;)

Waarschijnlijk zal er een 15 of 16 tands pinion in moeten om de gov goed te kunnen gebruiken rond 2000 toeren.

Hoi Bart,

Ik zou eerst een loger kopen om te kijken wat er allemaal speelt, voordat je alles zwaarder gaat belasten.
En geloof me je hoort het niet als de heli op 2000 toeren draait, zeker niet in combinatie met de Radix bladen, en als je nu de setup hebt die Jan adviseert zou het aardig moeten kloppen.

En Jan heeft meer als dat er in de shop staat vermeld, gewoon ff mailen;)

Gr,

Mario

Hoi Bart,

Ik zou eerst een loger kopen om te kijken wat er allemaal speelt, voordat je alles zwaarder gaat belasten.
En geloof me je hoort het niet als de heli op 2000 toeren draait, zeker niet in combinatie met de Radix bladen, en als je nu de setup hebt die Jan adviseert zou het aardig moeten kloppen.

En Jan heeft meer als dat er in de shop staat vermeld, gewoon ff mailen;)

Gr,

Mario

Heej Mario,

Het inschatten van de toeren is zeer lastig ja. Vandaag weer niet kunnen peilen met een tacho. En met deze kou is het sowieso lastig voor de lipo's. Wil toch wel graag weten wat de toeren nu zijn met 70% en 81% die ik nu als I1 en I2 heb staan.

Op normal met 55% is de heli zo log en stabiel kan me niet voorstellen dat er dan 1800 op zit. Dit is wel mn eerste 90'er waar ik echt mee vlieg dus dat zal natuurlijk ook invloed hebben.

Welke throttle %'s vlieg jij nu?

groeten,

Bart

Bart,

Niet dat je er echt wat aan hebt vanwege andere motor en regelaar, maar dit zijn ze, overbrenging 1:10,15 (13T)

12,5% = 1270
27% = 1500
42% = 1750
60% = 2000
100% = 2250 (niet echt bruikbaar, maar wel leuk voor stick banging:D)

1750 moet nog naar 1850 rpm, omdat de motor regelaar combo dat ten alle tijden vast houdt bij max 13 graden pitch.

Gr,

Mario

Heej Mario,

beetje vergelijken is altijd leuk. Die eagletree logger is aan te raden, van hobby city?

Weet je toevallig of de normale canopy rubbers van bijv een raptor 90 ook in de henseleit kappen passen?

thnx

Bart

Bart ik heb alleen ervaring met de Unilog, dus dat zal een ander moeten beantwoorden.

En de rubbertjes, geen idee gewoon proberen;)

Gr,

Mario

Hoi Bart, niet die van hobby city nemen, is maar 100A en met Deans, maar die zou je er nog af kunnen solderen.

Zelf zou ik voor de 150A met draden gaan, of een Unilog.

Greetz,

Michiel.

datalogger

Het voordeel van de Unilog is dat je ook een 20 amp shunt hebt, waarmee je de ontvanger en servo stroom kan meten.
mijn 4 servos trekken maar 3 amp in blokkeerstand.
gr Cees

Met de eagletree kun je ook servostroom meten : Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder

Het grootste verschil tussen de loggers is dat de stroom gemeten wordt mbv een hall elementje (Hall effect - Wikipedia, the free encyclopedia) en NIET met een shunt (=laagohmige weerstand) en dus geen enkel spanningsverlies.

Bas

Back