MP-XL-e

Nog een vraagje over optocouplers, bestaat er iets als een losse optocoupler die tussen ontvanger en regelaar te plaatsen is of gaat het altijd over een specifieke esc met ingebouwde optocoupler?

Gr, Roy

Volgens mij heeft Graupner een los printje met optocoupler te koop wat je tussen ontvanger en regelaar kan pluggen, maar zoals gezegd hebben de regelaars voor grote vermogens zo'n opto vaak standaard aan boord omdat die fabrikanten ook wel weten dat dit bij die grote vermogens veel storingsongevoeliger werkt ;)

Nog even over gyro's die minder stroom zouden verbruiken bij elektroheli's, dat is natuurlijk niet de gyro zelf, maar de staartservo die zonder trillingen veel minder door de gyro wordt aangestuurd en dan minder stroom verbruikt :D

Laatst bewerkt:
Een optocoupler is een electronisch componentje wat je ook los kunt kopen, zoals bv. een weerstand etc.

Alles wat je van brandstof naar electro omzet, zal ineens fors minder stroom verbruiken voor de servo's. Dit ligt niet specifiek aan de gyro, maar aan de hele setup. Bij vliegtuigen zie je het stroomverbruik ook bijna dramatisch kelderen.

Bv. een 2m F3A brandstofkist zal met gemak het viervoudige uit z'n ontvangeraccu trekken tov. dezelfde kist maar dan electro.

Bij ons vliegt 1 iemand met grote electroheli's. Wat ik van die persoon begrepen heb, is dat koeling het grootste probleem is. Bij vliegtuigen zet je zo'n ding in de vliegwind, maar bij een heli is dat vaak minder. Overdimensioneren dus (zwaardere regelaar dan nodig) en eventueel koelen.

Qua BEC's.. er zijn lineaire en geschakelde. De Lineaire hoeven niet perse galvanisch gescheiden te zijn, maar hebben als nadeel dat ze het restvermogen dissiperen als warmte. Als je dan van bv. 7.4v naar 5v gaat bij 2A dan verstookt het ding 2*2.4 = 4.8Watt aan warmte. Daarnaast zijn lineaire becs vaak niet enorm belastbaar, veel meer dan 2 a 3 A zul je er niet door mogen trekken. Geschakelde becs doen de omzetting anders, genereren ook wel warmte, maar fors minder. Deze kunnen vaak ook grotere stromen aan.

Bij regelaars is het zo dat de becs op de 'grotere regelaars' vaak tegenvallen. Dat schijnt al beter te worden, maar de ervaren rot in het vak zal altijd tegen je zeggen dat je bij dat soort stromen beter een losse regelaar en ontvangeraccu kunt gebruiken.

Bv. een 2m F3A brandstofkist zal met gemak het viervoudige uit z'n ontvangeraccu trekken tov. dezelfde kist maar dan electro.

Qua BEC's.. er zijn lineaire en geschakelde. De Lineaire hoeven niet perse galvanisch gescheiden te zijn,

Bij regelaars is het zo dat de becs op de 'grotere regelaars' vaak tegenvallen. Dat schijnt al beter te worden, maar de ervaren rot in het vak zal altijd tegen je zeggen dat je bij dat soort stromen beter een losse regelaar en ontvangeraccu kunt gebruiken

Ik snap niet waarom een F3A brandstofkist 4x zoveel stroom uit zijn ontvangeraccu zou trekken als een gelijkwaardige F3A elektrokist?
Hebben de servo's een hekel aan brandstofmotoren? ;)

Of een BEC lineair of geschakeld is maakt voor de storing waar ik op doel niets uit, ik bedoel de storing die veroorzaakt wordt door het feit dat er een regelaar en elektromotor aan het werk zijn, dit veroorzaakt stoorpulsen en dit komt door de galvanische verbinding gemakkelijker in de ontvanger terecht.
Omdat lineaire BEC's meestal maar tot 3S worden toegepast en dus bij de lagere motorvermogens, zal de storing hier nog wel meevallen, dus optoscheiding inderdaad niet echt noodzakelijk.
De geschakelde BEC's zitten vaak in regelaars voor hogere vermogens en hier wordt dus veel meer motorstoring opgewekt, plus dat de geschakelde BEC zelf ook nog eens extra storing toevoegt.

Het is trouwens best mogelijk om een geschakelde BEC te maken die galvanisch gescheiden is, kost meer onderdelen en een grotere trafo, maar moet voor de specifieke gebruikersgroep die dit willen best betaalbaar zijn, misschien is het voor de fabrikanten niet interessant genoeg.......................?

Laatst bewerkt:
Hezik, fbk,

Bedankt voor de reacties :-)

Alles wat je van brandstof naar electro omzet, zal ineens fors minder stroom verbruiken voor de servo's. Dit ligt niet specifiek aan de gyro, maar aan de hele setup. Bij vliegtuigen zie je het stroomverbruik ook bijna dramatisch kelderen.

Kun je het dalen van het stroomverbruik eens toelichten Hezik?
Wat eerder geschreven werd over de gyro(en de servo;-) ) welke minder verbruiken ivm minder trillingen in een heli dat kan ik volgen, maar waarom het afneemt bij vliegtuigen kan ik zo niet bedenken... :-|

Gr, Roy

Ik snap niet waarom een F3A brandstofkist 4x zoveel stroom uit zijn ontvangeraccu zou trekken als een gelijkwaardige F3A elektrokist?

Ten eerste; we hoeven geen discussie hier over te hebben, wat ik post is geen aanname, maar een simpel feit. Een electro F3A kist verbruikt qua ontvangeraccu FORS minder stroom dan een brandstofkist.

Reden? Louter trillingen. Onderschat niet de trillingsenergie die een 26cc brandstofmotor veroorzaakt. Al die energie moet worden opgevangen door de servo's. Elke keer bv. dat je brandstofmotor je kist een 'tikje linksom' geeft, zullen je servo's 'm een 'tikje rechtsom' geven.

Ten eerste; we hoeven geen discussie hier over te hebben, wat ik post is geen aanname, maar een simpel feit.
Ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt, ik vroeg alleen maar naar een toelichting omdat ik je even niet begreep.

Reden? Louter trillingen. Onderschat niet de trillingsenergie die een 26cc brandstofmotor veroorzaakt. Al die energie moet worden opgevangen door de servo's. Elke keer bv. dat je brandstofmotor je kist een 'tikje linksom' geeft, zullen je servo's 'm een 'tikje rechtsom' geven.
Ok dus puur vanwege de trillingen die dus op servo's algemeen invloed hebben, en niet alleen op de gyroservo bij heli's.

Weer wat wijzer geworden, bedankt voor de bijdrage :-D

Gr,Roy

Ik vlieg al zeker 25 jaar niet meer met brandstof, alleen elektro, dus kan er niet over oordelen. Toch blijf ik het vreemd vinden en neem het zeker niet zomaar aan. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er in een brandstofkist in verhouding grotere en zwaardere servo's gebruikt worden die dan weer meer stroom verbruiken.
Ben eigenwijs type, haha ;)

Ik heb helemaal weinig electro ervaring...
Maar het lijkt mij dat een servo zichzelf constant wil centreren of naar de positie wil brengen die hij doorkrijgt van de besturing (potmeter??).
Ga je daar veel trillingen opzetten dan corrigeerd hij meer dan met weinig trillingen lijkt mij.
Dus meer aansturingen/correcties per seconden is een hoger stroomverbruik lijkt mij.
Zit ik er naast?

Eric

Dat klopt wel Eric, maar dat een brandstofmotor zoveel trilling zou veroorzaken dat daardoor de servo's 4x meer stroom gaan opnemen, kan ik me niet voorstellen. Laten we het er maar op houden dat de stroom wat toeneemt ;)

Laatst bewerkt:
Sorry, posting had niets te maken met dit topic.

Verwijderd uit respect voor de opener van deze topic.

Chris

Laatst bewerkt:
Zit er op elke servo dan een gyro of iets dergelijks? Een servo kan toch niet op zichzelf tegensturen, enkel de houdstroom kan verhogen lijkt me. Als je dat bedoelt, is het wel een vreemde omschrijving 'tikje rechtsom'.

Tsja, de omschrijving dekt de lading inderdaad niet. Nee er zit niet op elke servo een gyro. Het heeft met impuls te maken.

Als je bv. een YS 170 stationair bezig ziet op een F3A kist, de hele kist staat dan te dansen en te schudden.

Stel we kijken even louter naar ailerons. Ik praat daarbij voor het gemak even over 'naar links' en 'naar rechts', omdat dat correspondeert met de servo-uitslag die je met je stick maakt.

Ok stel nu je brandstofmotor heeft een ontsteking en in dat proces wordt de hele kist 'linksom gedraaid'. Je roeren zullen rechtsom willen draaien, want massatraagheid en impuls. Echter, je stuurt niet, dus zullen je servo's 'linksom' moeten tegensturen. Ze sturen dus niet daadwerkelijk, het is inderdaad het verhogen van de 'houdtstroom' (wat op hetzelfde neerkomt).

Zegt de man die in een ander topic de hele theorie rond lipo's er door jaagt omdat hij de ervaring van anderen niet wil aannemen.

Hier heb je slechts deels gelijk. Het gaat om meetbaarheid. De ervaringen waar jij naar verwijst, waren niet gemeten, het waren subjectieve waarnemningen. Daarbij komt nog dat in het andere topic de ervaringen elkaar tegenspraken. In dit geval zal elke vlieger die een brandstoftoestel ge-electrificeerd heeft, je hetzelfde vertellen.

Dus.. de 'ervaringen' zijn in dit geval niet subjectief en wel meetbaar en gemeten, plus dat ze elkaar niet tegenspreken.

Sorry Hezik, 2 maten en gewichten, als jij iets zegt moeten we het zomaar aannemen, en als iemand anders iets zegt val je zijn beweringen aan... da's zwak. Zo kan je niet serieus overkomen hé... Dat zou jij nooit van een ander lid aanvaarden.

Ik meet helemaal niet met maten en gewichten, jij zegt iets en ik ga er nu toch op in met een onderbouwing zonder je voor rotte vis uit te maken of gelijk over je opleiding te beginnen, nietwaar? ;)

Een vergelijk.. Hans Meij moet bij na een vlucht met z'n 2m F3A synergy electro ongeveer 1/4 laden van wat ik moest laden voor mijn brandstof Alliance. De synergy en de Alliance zijn dezelfde kisten (op marginale rompverschillen na) en de setup qua servo's was vergelijkbaar.

In een brandstof F3A kist zou je bv. een 1000mAh lipo kunnen plaatsen als ontvangeraccu, maar dan zou je na 4 vluchten moeten wisselen of laden. Bij een electrokist vlieg je dan 8 tot 10 vluchten.

Het verschil kan dus varieren (vandaar tussen 4 en 'FORS') maar het is er, objectiveerbaar en meetbaar.

Als laatste is het in dit geval ook volstrekt logisch wat er gebeurd, dit in tegenstelling tot de vermeende zaken bij lipo's. Er zal niemand tegenspreken dat een brandstofmotor fors meer trillingen produceert dan een electromotor. Dat dat resulteert in dat je servo's harder moeten werken om de stuurvlakken op hun plek te houden, is ook volstrekt logisch. Dat dan je stroomverbruik hoger wordt, eveneens.

Ik wil je er ook even op wijzen dat er op heligebied ook iemand anders is die zegt:
Verder zul je merken dat uit de ontvangeraccu veel minder capaciteit gebruikt in vergelijking met de brandstof 90-ers .

Ik begrijp volstrekt niet waarom jullie wel geloven dat de gyro de servo meer moet actueren en daardoor de servo meer stroom zal gebruiken, maar niet waarom dit effect zonder gyro op een stuurvlak in een vliegtuig niet zou kunnen. Het gaat om hetzelfde principe, er gaat iets trillen dus alles wat op een vaste plek wil blijven, moet daar harder voor werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren, heren,

Laten we proberen de sfeer goed te houden. Ik stel voor dat we het onderwerp stroomverbruik laten voor wat het is.
Daarnaast hoop ik wel dat ieder die een bijdrage heeft geleverd (en anderen) bereid blijven dit te doen, dat is tenslotte waar het forum voor is, elkaar verder helpen, wijzer maken en enthousiast blijven over onze hobby in een prettige sfeer.

Zowel ikzelf als elke forumgebruiker zal het waarderen :-)

Gr, Roy

Ik zeg niets meer hoor, alhoewel ik van de afhakerij in dit geval niets snap.

MFS Rotorkop

De rotorkop van een Henseleit is een van zijn handelsmerken, de MFS kop.
De Joker gebruikt hetzelfde type rotorkop, maar de MFS kop is gepatenteerd.

Voor zover ik weet is Henseleit er de geestesvader van, hoe zit het dan met het gebruik in de Joker? Is er sprake van een licentie of van een gezamelijke ontwikkeling?

Misschien dat iemand het weet :?:

Gr, Roy

Is er sprake van een licentie of van een gezamelijke ontwikkeling?

Misschien dat iemand het weet :?:

Gr, Roy

Minicopter en Henseleit hebben samen het patent op MFS.
Wie de geestesvader is weet ik niet, misschien is het een gezamelijk idee, of zijn er onderliggende banden tussen beide bedrijven.

Chris

Jan Henseleit en Gerd Guzicki (eigenaar van Minicopter) zijn ongeveer tegelijkertijd maar onafhankelijk van elkaar op het zelfde idee gekomen. Daar er al een goede relatie bestond tussen beiden hebben ze besloten de MFS kop samen te patenteren i.p.v. er ruzie over te maken.

Back