MP-XL-e

Even een vraagje over stekkers,

Als ik twee 6S lipo packs bestel voor een 12S opstelling, hoe koppeling ik deze dan in serie aan elkaar?
Moet ik daar aparte stekkers voor bij bestellen of kan ik dat anders oplossen?

En voor de aansluiting op de motor, scorpion motoren hebben zo te zien al stekkers, maar aan afbeeldingen te zien moet je zelf stekkers aan de esc(spin99) solderen?

Weet iemand welke diameter/type ik dan nodig heb?

Gr, Roy

Hoi Roy,
4 mm stekkers is voldoende
op de scorpion zitten 4 mm man
de 4035 -560 heeft zeer veel vermogen en de spin 99 wordt aardig warm, in deze tijd 85 gr in f3c . ook tijdens hoveren 72 gr dit komt omdat de motor dan minder dan 50% loopt. reductie nu 1:8 hoovert 1450 en top 2150
ik zal eens de reductie vergroten naar 8,4 of 8,8
de 500 geeft totaal geen probleem hoogstens 55 gr
De twee accus in serie zetten en is dan ook gemakkelijk voor de Hyperion duo, dus 2 man en 2 vrouw aan de accu
gr Cees

Dag Cees,

Bedankt voor je reactie, de 4035-500 zou dus de betere keuze zijn in dit geval? Het temperatuur verschil is dan behoorlijk, is dit puur te wijten aan het hogere koppel van de 500 waardoor hij de last makkelijker aan kan bij een wat lager toerental?

Voor wat betreft de accu's, ik dacht dat deze met een stekker geleverd werden? Als dat niet zo is dan kan ik inderdaad de stekkers zo aan solderen dat ze in serie aan te sluiten zijn.

Maakt het voor de Hyperion verschil of je:
1 accu met 2x man en 1 accu met 2x vrouw
of
per accu met 1x man en 1x vrouw
aansluit?

Beide configuraties zijn in serie aan te sluiten dan.

Gr, Roy

Ik gebruikte in mn Trex 500 2 3s2200 packs. Gewoon als 3s solderen, en dan van de 1 de plus op de min van de ander aansluiten.

Dag Laurens,

Het serie verhaal en de plus en min is me duidelijk hoor, maar ik bedoelde puur de stekkers die er aan zitten of gesoldeerd moeten worden.

Bedankt!

Gr, Roy

Op al mijn accu's soldeer altijd 1 man en 1 vrouw, dan kun je nooit per ongeluk de accu verkeerd aansluiten op de regelaar.
Daarmee kun je ook altijd accu's in serie zetten.

Wat betreft de temperatuur van de jeti spin99 van cees.
De reden dat die zo warm wordt is dat hij de regelaar in deellast gebruikt, en dat doet hij omdat hij een laag toerental (1450rpm) wilt hebben voor de hooverfiguren tijdens de F3C . En dat zijn er best een aantal. Dat heeft niks met de motor " an sich" te maken.

Feit blijft wel dat als je een motor kiest met een lager kv, je de regelaar minder ver hoeft terug te regelen, als je OOK ZO"N LAAG TOERENTAL wilt gebruiken tijdens hooveren.
Dan wordt de regelaar ook minder warm/heet.
Maar als je geen plannen hebt voor F3C of wedstrijden waarbij je langdurig moet hooveren met een laag toerental dan is die motor met kv=560 ook prima hoor.

Wat belangrijker is bij de keuze van een motor, is de overbrengingsverhouding van je heli en de uiteindelijke headspeed die je wilt hebben.
Vandaar kun je terugrekenen/inschatten hoeveel kv je motor moet zijn.

Bas

Hallo Roy,
zoals Bas zegt ,kan je niet miskleunen, anders zegt ie plofff en maak de kabels zo kort dat je nooit iets verkeerd kunt aansluiten.
ik heb net de 500kv gevlogen, spin 45 gr ook bij hooveren, motor 50 gr en veel energie over in de accu, is heel zuinig,lijk wel een Zeeuw.
maar krijg de kop niet hoger dan 2000 toeren
moet de reductie ook veranderen naar 1:7,5 of zoiets
of een motor met 530 kv
gr Cees

Ik zit even te rekenen;

Als laagste toerental wil ik 1300rpm, als hoogste max rond de 2200rpm.
Dus n1*z1 = n2*z2
n1=motortoerental
n2=headspeed
z1=pinion
z2=hoofdtandwiel (132 tanden)

Bij de 4035-500 motor heb je bij een 13T pinion max:
(44v*500kv)*13 = n2 * 132
n2 (headspeed) = 2166rpm.

Om 1300rpm headspeed te draaien heb je dan een voltage nodig van:
(?v*500kv)*13 = 1300 * 132
Voltage is dan: 26,4V
Overbrengingsverhouding 1:10,15

De regelaar moet dan 40% terugregelen vanaf nominale spanning.

Als je dit sommetje uitvoert op een 560 motor met een 12T pinion kom ik uit op max 2240rpm headspeed en 25,5V om 1300rpm te vliegen.
De verhouding is dan 1:11.

Als ik kijk naar de eerste opzet, 4035-500 motor, 13T pinion, 40% terugregelen voor 1300rpm en max 2140 headspeed.
Dan lijkt dat toch niet zo slecht? :roll:

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Gr, Roy

Hallo Roy
44 volt haal je alleen uit SLSZX cellen en je vergeet het rendement,dus die 2166 x0,85 =1842 toeren.
met een red van 8,7 heb je 44x500=22000:8,7=2530x,85=2149.
die 0,85 kan tot 0,9 varieren.
gr Cees

Rendement vergeten, iets te snel en te theoretisch dus ;-)

Welk voltage is reeel om mee te rekenen? 40V? Van diverse 6s1p packs zie ik staan 22,2V dus vandaar dat ik met 44 rekende.

Gr, Roy

Hoi Roy,

Even over de Jeti box, maar daar kan Cees meer over zeggen, als ik het goed heb moet je hem wel hebben om alle parameters in te kunnen stellen, maar dit kan Cees met zekerheid bevestigen.

Wat betreft de motor moet je even kijken betreffende je gewenste toerentallen.

En voor de accu connectoren zou ik zelf voor 6mm kiezen, deze worden ook door Jurrien Sealens en straks door Mario gebruikt.

Greetz,

Michiel.

Hallo Roy,
ik gebruik al 2 jaar de4 mm stekkers en nog nooit vervangen.
de jeti box moet je er bij hebben om de esc af te stellen.
je kan soms de amp uitlezen wel temperaturen ,piektoerental ,voltages belast en onbelast, maar het is beter een logger erbij te hebben.
als je de box en de motor hebt zal het uitleggen.
voor fp en tp accus is 40 volt max.
gr Cees

wat betreft de stekkers; 4mm is wel praktischer, want over het mannetje kun je een stukje siliconen brandstofslang heen schuiven ter isolatie, dat doe ik tenminste altijd. Stel je voor dat je sluiting krijgt .....

Ik wil ook 5.5 / 6mm stekkers gaan gebruiken, mijn regelaar (powerjazz) heeft namelijk dusdanige dikke draden naar de accu dat ze NIET in een 4mm connector passen en GOED SOLDEREN is een MUST voor een storingsvrije werking. Dat kan alleen als de hele draad IN de connector past.
Let dus op de dikte van het draad.

Verder is het wel een nadeel dat ik zo'n 5.5 / 6mm connector moeilijk kan isoleren mbv een stukje siliconen brandstofslang. Iemand een idee om dit op te lossen ?

Bas

@Roy ,

idd elk pakket gewoon als een enkel pakket voorzien van male en female plug .
Tip ( zie foto ):
Doe om de pluggen die in serie moeten een ander kleur krimpkous ( ringetje )

@Bas ,

Ik heb bij mijn male pluggen de krimpkous over laten steken .
Alleen het achterste gedeelte krimpen dus ( zie foto )

Henk

Goed plan Walter!

Of wat ook kan is de + draad wat langer/korter maken dan de - draad. De kans dat ze elkaar dan raken wordt wel heel erg klein. (ik neem aan dat je immers de bus altijd al krimpkoust)

Greetz,

Michiel.

Ik bedoel dit dus :

115048ebb1a0492c4.jpg

MET isolatie
115048ebb1a093a4b.jpg

ZONDER isolatie ...
115048ebb1a0cf49d.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back