MP-XL-e

Naja als je de overbrenging gaat veranderen dan is je bereik wel kleiner. Nu kun je van 1500rpm tot 2000rpm lekker vliegen toch?

Zou eens proberen met een goede heatsink en als je lange vluchten maakt, hier en daar eens ff landen en 30 sec pauze nemen. Zoals al die nitro luitjes ;)

50% governor klinkt niet extreem laag en 50graden ook niet extreem hoog, alhoewel het er natuurlijk wel aan ligt waar dit gemeten wordt. Het kan best zijn dat IN de FET's de temperatuur een stuk hoger is. MAar ik neem even aan dat Jeti deze marge heeft meegenomen, kan haast niet anders.

Wat is trouwens de limiet van de spin 99 waarop hij op temperatuur uitschakelt ?

Overigens kun je het probleem eenvoudig reproduceren zonder te vliegen. Gewoon op de grond laten staan en laat de motor maar lopen. Dan even zorgen dat de regelaar niet al teveel wind van de bladen krijgt, een beetje afschermen dus.

Ik zat je manual te lezen en de motor kan, naast te hoge temperatuur, ook nog afgeschakelt worden bij een verkeerde commutatie, zeg maar aansturing van de motor. http://www.jetimodel.cz/eng/navody_en/SPIN_en.pdf
Als dat een aantal malen achter elkaar gebeurd wordt de motor afgeschakeld.
Dat zou in sommige gevallen te voorkomen zijn door een hogere timing te kiezen.

Misschien is het wel een combinatie van beiden, dus laag toerental EN verkeerde timing ? Wie zal het zeggen ? Je kunt contact opnemen met Jan Donocik van RC-easy.de. Hij is importeur van Jeti.

Vraag ook eens aan Cees Verplanke of hij automatische timing heeft , of dat hij deze heeft aangepast.
Ik weet toevallig dat hij met exact dezelfde motor als die van jou vliegt. En tijdens zijn hooverfiguren draait hij met nog wel lagere toeren : 1350rpm !
Ik heb hem net even een pb gestuurd ...

Bas

Laatst bewerkt:
Waar de Jeti de temperatuur meet weet ik niet, dus ik ga er maar van uit dat de meting op een zinvolle plek plaatsvind.
Volgens mij schakelt hij bij 80 of 90 graden uit.

Als ik hem op de grond naar 1500 toeren laat gaan met de kap er op (jeti afgeschermd) zou dat echt representatief zijn? Je hebt dan namelijk geen belastingsfluctuaties dus de governor hoeft dan ook niets te compenseren toch?
Maar ik kan het uitproberen.

Wat betreft timing; bij elke timing is er dus een toerental waarbij de motor de beste rpm/timing combi heeft toch?
Met andere woorden, kan ik weten welke rpm range bij de ingestelde timing past?

Ik zie dat je Cees al een bericht hebt gestuurd, dan wacht ik zijn reactie ook nog even af.

Bedankt voor de reacties!

Gr, Roy

Ik zie dat je PCM vliegt, kan het niet zo zijn dat je storing had, en dat hij in de fail-save ging ?
Na herstel zal de motor niet direkt weer optoeren, dat verklaart wellicht waarom de heli bestuurbaar bleef.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je PCM vliegt, kan het niet zo zijn dat je storing had, en dat hij in de fail-save ging ?

Dag Rhelie,

Mijn F/S staat ingesteld op motor uit en stuurorganen vasthouden zoals ze staan.
Op het moment dat de motor uitviel zat ik in een bocht en de heli lag dus aardig op zijn kant.
Wanneer failsave actief was geworden had hij die bocht doorgezet en was hij ongetwijfeld met de neus het gras in gegaan.

Maar bij een kortstondige storing komt hij natuurlijk weer in met de softstarter... Mmmm... :roll:

Gr, Roy

Dan zou hij idd met de sofstart optoeren, ik was even van mening dat de regelaar opnieuw zou opstarten, maar dat heb je alleen na een stroomonderbreking.

Hallo Roy,
het kan zijn zoals Rhelie zegt, motor start langzaam op ,heb ik ook gehad in Almere en kwam te hard neer.
temp kan bij mij tot 100gr oplopen, moet dan ook zo ingesteld worden als max temp.
als you max temp op 50 gr staat schakelt hij,zij uit, even uitlezen in de settings en ophogen naar 100gr.
timing staat bij mij op handmatig 15gr tot 20 gr . hoe hoger timing hoe warmer de regelaar wordt.
khz niet hoger als 8.
gr Cees

Dag Cees,

De afslagtemperatuur van mijn regelaar staat ingesteld op 90 graden.
De 50 graden die ik noemde is wat ik heb uitgelezen met de spinbox als zijnde maximum opgetreden temperatuur tijdens de laatste vlucht.

De timing heb ik staan op 0 graden, daar heb ik hem eigenlijk altijd op gehad.
De waarden (15 tot 20 graden) die je noemt zijn die proefondervindelijk bepaald?
Is het verstandig voor mij om dat over te nemen?

Welke temperatuur bereikt jou regelaar gemiddeld? Wat is in jou optiek aanvaardbaar?

Jeti instellingen:

0 graden timing
Sensitivity 12
Initial point auto
End point 1,80ms
Timing monitor off
Constant RPM
Throttle curve lineair

Gr, Roy

Zoals ik er nu tegenaan kijk;

Twee mogelijkheden;
1) kortstondige radiostoring; F/S actief geworden, motor afgeschakeld, radiocontact hersteld, motor door de softstarter te laat ingekomen om volledige lift te herstellen.
2) Timing van de esc niet goed. Genoemd door diverse forumgebruikers en de jeti manual…

Aanpassingen, softstarter wordt teruggeschroefd en de timing aangepast.

En dan nauwlettend monitoren…

Gr, Roy

Hallo Roy,
het is dus niet de esc die het begaf, maar storing vlg mij.
mijn spin geeft na het vliegen tussen 50 en 60 gr aan,dit is bij het hoveren het hoogst, na het vliegen is hij koud.
ik heb ook al eens 98 gr gemeten en is gewoon doorgegaan. tot 80 gr in zomer geen probleem.
timing zou ik hoger zetten te beginnen bij 10
pool aantal 10
max rpm 2000
min rpm 1000
sens 10
start up 10 sec
timing mon on
voor de rest hetzelfde
gr Cees

Dag Cees,

Welke van de twee nu de echte oorzaak was weet ik niet, ik kan er niet een uitsluiten.
Geen moeite om beide aanpassingen door te voeren, dus dat doe ik dan maar.

De timing zal ik beginnen met 10 zoals je aangaf, de manual spreekt zelfs over 20 tot 30 graden bij 10 polen.
Is het verstandig om het aantal graden op te voeren zolang de temperatuur het toe laat?
Of kan ik anders bepalen wanneer hij goed staat?

Gr, Roy

Roy,
als je wilt proberen wat er aan de hand was kun je het beste 1 verandering per keer uitvoeren, anders weet je niet wat de oorzaak is als het opgelost is.

Kun je eens een paar foto's maken van hoe je de antenne hebt lopen ?

Stel dat het radioverstoring was dan zouden de servo's toch ook in failsafe moeten schieten. Dan moet je gemerkt hebben dat je niet kon sturen. Aan de andere kant, als de storing erg kort duurde heb je dat misschien niet gemerkt .... de servo's blijven in dezelfde stand staan , slechts de motor gaat direct uit ...

Bas

Roy,
als je wilt proberen wat er aan de hand was kun je het beste 1 verandering per keer uitvoeren, anders weet je niet wat de oorzaak is als het opgelost is.

Ja, dat is leuk voor anderen om dit te weten te komen.
Maar ik zou ook zeggen: Liever te veel veranderen dan weer schade......

Er zijn nog heel veel oorzaken te bedenken waardoor je deze storing had.

Plaats eens een foto van de heli waarop je kunt zien hoe alles zit.

Roy,
Je moet ook een ferrietkern op je kabel plaatsen die naar de ontvanger loopt en deze zo dicht mogelijk bij je esc.
let ook op of deze kabel niet langs de motor loopt of in elk geval er ver vandaan.
probeer ontv ged ver van de e-motor en esc te plaatsen, bij 2,4 geen probleem,maar pcm en fm nog meer
timing gewoon proberen en steeds meten, alleen de motor temp zal stijgen,maar tot 100gr kan de Sc makkelijk aan, maar dan zit je al op 5a6 kw
gr cees

Twee zaken gelijk aanpassen is inderdaad niet goed voor het vaststellen van de oorzaak, dat is zo, maar dit is nou typisch een storing waarvan ik het gevoel heb dat het heel lang weer goed kan gaan en in eens heb je het weer.
Ik neig er toch naar om beide zaken aan te passen alvorens weer te vliegen...

Wat de antenne betreft, deze is te zien op de onderste foto in bericht 127 van dit draadje.
Het lange witte buisje parallel aan de romp aan de linker skid waar de draadantenne door loopt.

Wat betreft de servo's en failsafe mode, servo's blijven staan zoals ze staan op het moment dat het contact wegvalt. Ik kwam vanuit een lange bocht en stuurde op dat moment minimaal. Een kortstondige onderbreking zal dus onopgemerkt kunnen zijn.

De indeling van de heli is verder Henseleit standaard, ontvanger en gyro achter op de romp, de esc staat voor de motor bovenop het frame (zelfde plek als op jan zijn site afgebeeld met de powerjazz).
De ontvanger en zijn antenne zitten dus op ruime afstand van motor en esc.
Wat wel dichterbij loopt is de kabel tussen ontvanger en esc. Die loopt aan de zijkant langs de bovenzijde van het frame en dus vrij dicht langs de motor... :nosmile:

Gr, Roy

Roy,
Je moet ook een ferrietkern op je kabel plaatsen die naar de ontvanger loopt en deze zo dicht mogelijk bij je esc.
gr cees

Dat snap ik even niet, de kabel van esc naar ontvanger zelf kan ook storing oppikken, daarom de ferrietkern zo dicht als mogelijk bij de ontvanger. Je wilt de ontvanger juist vrijhouden van stoorpieken, daar bevind zich immers de "gevoelige ontvangst elektronika".
Zo doe ik het tenminste altijd ...

Bas

Wat wel dichterbij loopt is de kabel tussen ontvanger en esc. Die loopt aan de zijkant langs de bovenzijde van het frame en dus vrij dicht langs de motor... :nosmile:

Gr, Roy

Op de motordraden staan heel grote spanningspieken (ter grootte van de accuspanning).
De draad tussen esc. en ontvanger mag daar absoluut niet dicht langs lopen ! En dan ook nog geen ferrietring gebruikt ...
Ik kan de foto niet vinden, maar dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Bas

Back