Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@roy,
je vergeet een ding in je berekening mee te nemen en dat is het percentage waarmee je regelaar opengestuurd wordt in governor mode, tenminste, als je daar gebruik van maakt.
In governor mode zet je de regelaar namekijk voor ca. 80% open , zodat hij nog 20% ruimte over heeft om correcties, door dalende accuspanning, op te vangen.
Hoi Roy,
Je kan het niet echt zien als dat de spanning wordt gevarieerd. Dat is gedeeltelijk waar maar er wordt ook een draaiveld gecrëeerd wat het toerental van de motor bepaald. Om dit draaiveld in toom te houden moet de regelaar weten "waar de rotor is" (rotor is ronddraaiende deel van de motor in dit geval) Dit weet ie aan de hand van metingen die verlopen via de motorkabels, dat is een ingewikkeld verhaal maar het heeft te maken met het feit dat de motor ook als dynamo fungeert en dus een tegen EMK ofwel tegenspanning opwekt welke afhankelijk is van de rotatiepositie van de rotor. ("vroeger" had je nog BL motoren met sensoren om de rotorpositie te bepalen)
Dit betekent dus dat de regelaar weet hoe hard de motor draait. In de governor mode van de regelaar gaat de regelaar het toerental (dat jij ingeeft) constant proberen te houden door het koppel van de motor te regelen. Ofwel de stroom te varieren.
Dit doet ie met een zogenaamde PWM sturing die wat betreft het basisprinciepe niet afwijkt van de normale brushed motor regelaars. Een PWM "hakt" de spanning van je accu in stukjes en door deze stukjes langer of korter te maken regelt ie de gemiddelde spanning over de spoelen. Door de gemiddelde spanning te verhogen verhoog je de stroom en dus het koppel van de motor. Op deze manier kan de regelaar dus je motor toerental constant houden bij een zware last maar ook een hele kleine.
Die 80% die je in governor mode insteld is dus wat anders dan 80% in de normal mode. Volgens mij is het ook niet altijd zo dat 80% in governor mode ook daadwerkelijk 80% van het maximale toerental is. Het is op dat moment meer een informatie kanaal geworden dan een echt "gas kanaal". De manier waarop de regelaar is geprogrammeerd bepaald dan hoe hard de motor draait.
(zie hiervoor het draadje van Mario, ik geloof dat de Jive al bij 5% in governor mode werkt
en geeft dan ook al echt een toerental af waarmee je kan vliegen iets van 1300 op de kop geloof ik. Maar dat moet je maar even in het draadje bekijken.)
Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid.
Greetz,
Michiel.
Hoi Roy
tijdens belasting zal het toerental inzakken, waardoor amp wordt verhoogt en hierdoor zal de accu weer inzakken ,dus voltage gaat omlaag, hierdoor gaan de amp weer omhoog en wordt alles zeer warm wat ook weer alles zal veranderen,
dus het is belangrijk een accu te hebben met weinig inw weerstand, die houd de spanning hoog en amp gaat omlaag.
en zorg dat het niet te warm wordt.
gr Cees
Dag Cees,
Wordt bij LiPo's aangegeven wat de inwednige weerstand is? Ik zie eigenlijk alleen maar capaciteit, voltage en toelaatbare (piek-) belasting staan...
Hoe weet ik of ik een goede accu heb vwb weerstand?
Met welk merk heb jij goede ervaringen?
Gr, Roy
Kleinere Ri betekent ook minder dissipatie (=warmte) , daar heb je hem weer . en dus een koelere lipo tijdens gebruik.
Bas
Oei, daar hebben we weer het veelgemaakte misverstandje (sorry Bas, het komt bijna op hetzelfde neer, maar het klopt daadwerkelijk niet).
Kleinere Ri betekend minder weerstand... dus minder warmte tijdens ontlading.
Dissipatie is het vermogen van de akku om deze (door rendementsverlies ontstane) warmte op te nemen. Hoe minder energie in warmte word omgezet (hoog rendement, meestal dus lage Ri), hoe minder warmte de akku ook hoeft op te nemen.
Een zware akku kan in dit geval dus meer warmte opnemen dan een lichte akku, en meestal snijdt het mes ook aan twee kanten want een akku die een hoge ontlaadstroom aan kan heeft bijna altijd een lage inwendige weerstand, en is vaak iets zwaarder in opbouw (lagere capaciteit/gewichtsverhouding, hogere vermogen/gewichtsverhouding), daardoor genereerd hij ook nog eens minder warmte (rendementsverlies) om op te moeten nemen.
Greetz, Aldert