MP-XL-e

@roy,
je vergeet een ding in je berekening mee te nemen en dat is het percentage waarmee je regelaar opengestuurd wordt in governor mode, tenminste, als je daar gebruik van maakt.
In governor mode zet je de regelaar namekijk voor ca. 80% open , zodat hij nog 20% ruimte over heeft om correcties, door dalende accuspanning, op te vangen.

Als je regelaar op 80% open staat, dan neem ik aan dat hij 80% van de nominale spanning doorgeeft?
Hoe regelt hij dan het toerental wanneer ik op kv waarde gezien bijvoorbeeld 26V nodig heb om het gewenste toerental te verkrijgen? Dus anders dan 80%. Hij kan dan lijkt me niet meer varieren met spanning?

Gr, Roy

Hoi Roy,

Je kan het niet echt zien als dat de spanning wordt gevarieerd. Dat is gedeeltelijk waar maar er wordt ook een draaiveld gecrëeerd wat het toerental van de motor bepaald. Om dit draaiveld in toom te houden moet de regelaar weten "waar de rotor is" (rotor is ronddraaiende deel van de motor in dit geval) Dit weet ie aan de hand van metingen die verlopen via de motorkabels, dat is een ingewikkeld verhaal maar het heeft te maken met het feit dat de motor ook als dynamo fungeert en dus een tegen EMK ofwel tegenspanning opwekt welke afhankelijk is van de rotatiepositie van de rotor. ("vroeger" had je nog BL motoren met sensoren om de rotorpositie te bepalen)

Dit betekent dus dat de regelaar weet hoe hard de motor draait. In de governor mode van de regelaar gaat de regelaar het toerental (dat jij ingeeft) constant proberen te houden door het koppel van de motor te regelen. Ofwel de stroom te varieren.

Dit doet ie met een zogenaamde PWM sturing die wat betreft het basisprinciepe niet afwijkt van de normale brushed motor regelaars. Een PWM "hakt" de spanning van je accu in stukjes en door deze stukjes langer of korter te maken regelt ie de gemiddelde spanning over de spoelen. Door de gemiddelde spanning te verhogen verhoog je de stroom en dus het koppel van de motor. Op deze manier kan de regelaar dus je motor toerental constant houden bij een zware last maar ook een hele kleine.

Die 80% die je in governor mode insteld is dus wat anders dan 80% in de normal mode. Volgens mij is het ook niet altijd zo dat 80% in governor mode ook daadwerkelijk 80% van het maximale toerental is. Het is op dat moment meer een informatie kanaal geworden dan een echt "gas kanaal". De manier waarop de regelaar is geprogrammeerd bepaald dan hoe hard de motor draait.

(zie hiervoor het draadje van Mario, ik geloof dat de Jive al bij 5% in governor mode werkt
en geeft dan ook al echt een toerental af waarmee je kan vliegen iets van 1300 op de kop geloof ik. Maar dat moet je maar even in het draadje bekijken.)

Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid.

Greetz,

Michiel.

Laatst bewerkt:
Michiel,
glashelder verhaal.

Alleen, wat betreft die 80% gaat dat toch wel op hoor. Ik heb wat testen gedaan met mijn kontronik jazz 80-6-18 en je kunt er wel zo naar kijken.
ECHTER kan het wel zo zijn dat als je met een BEPAALDE zender de regelaar voor 80% openzet, je GEEN 80% toevoert naar je motor. Dat heeft te maken met het "gas bereik" van je zender.
Eigenlijk is de beste methode om je regelaar het bereik van je gaskanaal (minimale en maximale waarde) aan te leren (programmeren) en DAARNA pas je governor waarde in te stellen.

Verder kan het best zo zijn dat de regeling niet-lineair is. Vandaar dat men meestal als richtwaarde voor een governor 80 a 85% aanhoudt, dit is het gebied waar de regeling het beste zijn werk kan doen.

Bas

Hoi Roy,
Michiel heeft dit prachtig uitgelegd,
kijk ook eens naar het draadje van Jurrien ,hij een log van het voltage en amp
en je ziet de spanning maar iets op en neer gaan.
trouwens met de spin 99 en de Scorpion 500 kv kan ik zelfs met 1000 rpm draaien
gr Cees

Hoi Roy,

Je kan het niet echt zien als dat de spanning wordt gevarieerd. Dat is gedeeltelijk waar maar er wordt ook een draaiveld gecrëeerd wat het toerental van de motor bepaald. Om dit draaiveld in toom te houden moet de regelaar weten "waar de rotor is" (rotor is ronddraaiende deel van de motor in dit geval) Dit weet ie aan de hand van metingen die verlopen via de motorkabels, dat is een ingewikkeld verhaal maar het heeft te maken met het feit dat de motor ook als dynamo fungeert en dus een tegen EMK ofwel tegenspanning opwekt welke afhankelijk is van de rotatiepositie van de rotor. ("vroeger" had je nog BL motoren met sensoren om de rotorpositie te bepalen)

Dit betekent dus dat de regelaar weet hoe hard de motor draait. In de governor mode van de regelaar gaat de regelaar het toerental (dat jij ingeeft) constant proberen te houden door het koppel van de motor te regelen. Ofwel de stroom te varieren.

Dit doet ie met een zogenaamde PWM sturing die wat betreft het basisprinciepe niet afwijkt van de normale brushed motor regelaars. Een PWM "hakt" de spanning van je accu in stukjes en door deze stukjes langer of korter te maken regelt ie de gemiddelde spanning over de spoelen. Door de gemiddelde spanning te verhogen verhoog je de stroom en dus het koppel van de motor. Op deze manier kan de regelaar dus je motor toerental constant houden bij een zware last maar ook een hele kleine.

Die 80% die je in governor mode insteld is dus wat anders dan 80% in de normal mode. Volgens mij is het ook niet altijd zo dat 80% in governor mode ook daadwerkelijk 80% van het maximale toerental is. Het is op dat moment meer een informatie kanaal geworden dan een echt "gas kanaal". De manier waarop de regelaar is geprogrammeerd bepaald dan hoe hard de motor draait.

(zie hiervoor het draadje van Mario, ik geloof dat de Jive al bij 5% in governor mode werkt
en geeft dan ook al echt een toerental af waarmee je kan vliegen iets van 1300 op de kop geloof ik. Maar dat moet je maar even in het draadje bekijken.)

Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid.

Greetz,

Michiel.

Dag Michiel,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg:-) Ik heb er wel even op moeten studeren, ik ben een werktuigbouwer dus dit is vreemd gebied voor mij;-)

Ik leg het nu als volgt uit; wanneer je zegt dat het toerental op een gegeven moment constant gehouden wordt door het koppel te varieren, en dus de stroomsterkte dan zeg je dus feitelijk het volgende:

P=U*I en P=2*pi*n*T
dus:
U*I = 2*pi*n*T

Als door gevolg van toenemende belasting 2*pi*n begint in te zakken, verhoog je dus de stroom bij gelijke spanning.
Als het product U*I dus toeneemt dan moet het product van 2*pi*N en T evenredig mee gaan, en dat vertaalt zich in een hoger koppel.

Doordat het koppel toeneemt zakt het toerental niet in en is het geheel weer in balans.
Wel is op dat moment het opgenomen vermogen hoger, maar dat lijkt me logisch.

Correct vertaald?

Gr, Roy

Hoi Roy
tijdens belasting zal het toerental inzakken, waardoor amp wordt verhoogt en hierdoor zal de accu weer inzakken ,dus voltage gaat omlaag, hierdoor gaan de amp weer omhoog en wordt alles zeer warm wat ook weer alles zal veranderen,
dus het is belangrijk een accu te hebben met weinig inw weerstand, die houd de spanning hoog en amp gaat omlaag.
en zorg dat het niet te warm wordt.
gr Cees

Hoi Roy,

Mooie vertaling van de elektro naar mechanica!
Het klopt zo!

Ik ben werktuigbouwer en electronicus in één, erg makkelijk dus voor dit soort problemen/materie :-)

Greetz,

Michiel.

Een mechatronicus dus! Dat is inderdaad erg handig in deze hobby.
Ik probeer dingen veelal naar mechanica te vertalen omdat ik daar iets meer voorstelling bij heb vandaar.
Maar door alle discussies op dit forum heb ik al wel een hoop bijgeleerd over elektro zaken en dat is wel erg leuk :-)

Gr, Roy

Hoi Roy
tijdens belasting zal het toerental inzakken, waardoor amp wordt verhoogt en hierdoor zal de accu weer inzakken ,dus voltage gaat omlaag, hierdoor gaan de amp weer omhoog en wordt alles zeer warm wat ook weer alles zal veranderen,
dus het is belangrijk een accu te hebben met weinig inw weerstand, die houd de spanning hoog en amp gaat omlaag.
en zorg dat het niet te warm wordt.
gr Cees

Dag Cees,

Wordt bij LiPo's aangegeven wat de inwednige weerstand is? Ik zie eigenlijk alleen maar capaciteit, voltage en toelaatbare (piek-) belasting staan...
Hoe weet ik of ik een goede accu heb vwb weerstand?
Met welk merk heb jij goede ervaringen?

Gr, Roy

Dag Cees,

Wordt bij LiPo's aangegeven wat de inwednige weerstand is? Ik zie eigenlijk alleen maar capaciteit, voltage en toelaatbare (piek-) belasting staan...
Hoe weet ik of ik een goede accu heb vwb weerstand?
Met welk merk heb jij goede ervaringen?

Gr, Roy

De vraag is niet aan mij gesteld, desondanks ben ik zo vrij om er toch op te reageren ...

Ik probeer altijd een ontlaadcurve van de desbetreffende lipo te vinden, meestal raadpleeg ik hiervoor de site van Gerd Giese en kijk of de accu er toevallig is getest.
De ontlaadcurve is een curve van spanning als functie van tijd. De curve is gemeten tijdens verschillende stroombelastingen.

Deze test zegt alles over de inwendige weerstand (Ri), die wordt namelijk nooit opgegeven, tenminste, IK heb het nog nooit gezien.
Dus wat een MAAT is voor de Ri is de spanning TIJDENS belasting.

Hoe groter de spanning die uiteindelijk overblijft hoe kleiner de inwendige weerstand (Ri) is en dat is wat we willen.
Kleinere Ri betekent ook minder dissipatie (=warmte) , daar heb je hem weer . en dus een koelere lipo tijdens gebruik.

Dit is de site van Gerd , kijk in de middelste kolom voor de grafieken :
Elektromodellflug - Datenbank

Bas

Kleinere Ri betekent ook minder dissipatie (=warmte) , daar heb je hem weer . en dus een koelere lipo tijdens gebruik.
Bas

Oei, daar hebben we weer het veelgemaakte misverstandje (sorry Bas, het komt bijna op hetzelfde neer, maar het klopt daadwerkelijk niet).
Kleinere Ri betekend minder weerstand... dus minder warmte tijdens ontlading. Dissipatie is het vermogen van de akku om deze (door rendementsverlies ontstane) warmte op te nemen. Hoe minder energie in warmte word omgezet (hoog rendement, meestal dus lage Ri), hoe minder warmte de akku ook hoeft op te nemen.
Een zware akku kan in dit geval dus meer warmte opnemen dan een lichte akku, en meestal snijdt het mes ook aan twee kanten want een akku die een hoge ontlaadstroom aan kan heeft bijna altijd een lage inwendige weerstand, en is vaak iets zwaarder in opbouw (lagere capaciteit/gewichtsverhouding, hogere vermogen/gewichtsverhouding), daardoor genereerd hij ook nog eens minder warmte (rendementsverlies) om op te moeten nemen.

Véél woorden, ik hoop dat iemand het iets simpeler kan uitleggen. Ik hoop ook Bas, dat het verschil tussen Dissipatie en rendement een beetje duidelijker is.

Goede akku's:
Flightpower...
Betere akku's:
Kokam, ZIPPY-R
Nog betere akku's:
D SLS akku's van Stefan's Lipo Shop (kort ervaring mee)

Er zijn overigens genoeg minder goede akku's. Ook dit is niet helemaal objectief, want een minder goede akku kan voor een andere toepassing misschien wel de beste zijn.

Greetz, Aldert

Hoi Roy,
ik ben begonnen met fp, maar kwam ah te kort, moest dus naar 6600, die zijn 1,7 kg en zakken inonder belasting.
dit jaar ben ik overgestapt op SLSZX, had ik op de duitse site gezien, deze hebben een hoog voltage, zelfs meer als de nieuwe Kokam.
heb dus nu meer als 0,5 pk meer en dat is duidelijk te merken,vraag maar aan ieder die in Venlo en Almere zijn geweest.
er is door Gerd Giese nog geen SlS getest voor zover ik weet.
Zelfs Rotor had nognooit van SLS gehoord.
gr Cees

Oei, daar hebben we weer het veelgemaakte misverstandje (sorry Bas, het komt bijna op hetzelfde neer, maar het klopt daadwerkelijk niet).
Kleinere Ri betekend minder weerstand... dus minder warmte tijdens ontlading.
Dissipatie is het vermogen van de akku om deze (door rendementsverlies ontstane) warmte op te nemen. Hoe minder energie in warmte word omgezet (hoog rendement, meestal dus lage Ri), hoe minder warmte de akku ook hoeft op te nemen.
Een zware akku kan in dit geval dus meer warmte opnemen dan een lichte akku, en meestal snijdt het mes ook aan twee kanten want een akku die een hoge ontlaadstroom aan kan heeft bijna altijd een lage inwendige weerstand, en is vaak iets zwaarder in opbouw (lagere capaciteit/gewichtsverhouding, hogere vermogen/gewichtsverhouding), daardoor genereerd hij ook nog eens minder warmte (rendementsverlies) om op te moeten nemen.

Greetz, Aldert

Er is helemaal geen misverstandje hoor .....

Want WAARDOOR treedt er dissipatie op ... juist , door de interne weerstand = Ri en de belastingsstroom ..... (P = I*I * Ri )

Dissipatie is het verlies in vermogen TEN GEVOLGE VAN DIE Ri , en uiteraard gaat dat in de accu zitten, die bevat immers de inwendige weerstand Ri .....

Rendement (ook wel efficientie genoemd) is de verhouding van het ingaande vermogen Pin en het uitgaande vermogen Puit :

rendement = Puit / Pin

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is geworden ;-)

( Dissipatie : dissipatie (Betekenis/definitie van) )

Bas

Laatst bewerkt:
Hey Bas,

sorry... idd... je hebt gelijk. Ik was werkelijk al jaaaren in de veronderstelling dat dissipatie zou zijn zoals ik het je probeerde uit te leggen. Weer iets geleerd (en hopelijk ook iets afgeleerd).

Greetz, Aldert

ps. Rendement van de akku kan je ook zien... hoeveelheid opgeslagen (chemische) energie t.o.v. de hoeveelheid electrische energie die eruit komt. Overige energie is warmte=verlies=nutteloze energie.

Ondertussen de nodige zaken binnen gekregen waaronder de spin99 en jetibox.

Nu zijn regelaars dus nieuw voor mij, en wat ik mij afvraag is hoe stel ik een toerental in?

Zoals ik het nu begrijp, zit het zo;

De regelaar wordt “geleerd” wat min en max gas is.

Op de zender definieer ik een aantal flightmodes, elk met een eigen horizontale gascurve.
Deze gascurve geeft een bepaalde “gas” setting door aan de regelaar welke als gevolg daarvan een bepaald toerental instelt.
Wanneer de regelaar in governormode staat zal deze proberen dat toerental bij wisselende belasting zo goed mogelijk constant te houden.

Staat de regelaar in standaard heli mode dan volgt hij gewoon de gascurve.

Is dat het dan? Of moeten er nog andere dingen ingesteld worden?

Gascurves worden op de zender procentueel weergegeven. Als ik een bepaald toerental wil instellen, kan ik dan met in acht name van de reductieverhouding lineair terugrekenen welk percentage een bepaald toerental zou moeten vertegenwoordigen?
De uitkomst zal dan vanwege diverse rendementen een benadering zijn.
Of is er een andere terugkoppeling van het toerental?

De handleiding ervan is nogal summier, vandaar. En zolang mijn accu’s nog onderweg zijn verdiep ik mij in de theorie ;-)

Ook is de Scorpion binnen, ziet er goed uit, alleen jammer dat er op de as geen vlakke kant zit.

Gr, Roy

Meer is er niet aan volgens mij Roy... :)
Ja, je accu's laden...:D
Als je doormiddel van je totale setup keuze in een bepaald headspeed bereik terecht ben gekomen, kan je natuurlijk een tacho gebruiken om je headspeed te meten.
En gewoon vliegen, voelen, en kijken welke headspeeds je nodig vind voor verschillende modussen.
Een vlakke curve is tussendoor zo aangepast.
Ik vlieg eigenlijk altijd met 1 headspeed in idle-up, en heb eigenlijk op gevoel gezocht naar een lekker lopende heli met voor mij voldoende vliegtijd.
En omdat ik nog iedere vlucht bijleer haal ik ook steeds meer uit mijn setup.
Theorie vind ik ook leuk, maar vooral vooraf, daarna ga ik heel snel over op gevoel, heb ik de theorie weer nodig, dan is er waarschijnlijk iets niet naar mijn zin :).

Tja ik geloof dat de laatste puzzelstukjes op de plek beginnen te vallen :-D
Ik had namelijk verwacht dat er meer ingesteld moest worden op een esc maar dat valt dus nogal mee.

In de Henseleit manual wordt hier ook over gesproken, er staat ook een gascurve grafiek bij waaruit te zien is hoeveel procent hoeveel rpm is.
Maar dit is zijn setup, en wat er eventueel voor ingesteld is in de regelaar wist ik dus niet. Maar dat blijkt dus eigenlijk niets te zijn :-D

Soms valt het mee ;-)

Bedankt!

Gr, Roy

Hoi Roy,

Jij bent ook bijna zo ver zie ik :-) Net als Mario, mooi zo!
Idd, je hoeft niet veel in de regelaar in te stellen, hoogstens kun je nog met de timing van de motor spelen (ik denk tenminste dat de Spin99 dit kan).

Je kan niet direct via percentages je toerental uitrekenen, mischien dat het een grove schatting is maar je zal echt een tacho moeten hebben om er zeker van te zijn.

Nou we lezen het wel als er weer wat meer binnen is gekomen.

Groeten,

Michiel.

Back